فناوری تپروت؛ ارتقائی برای بهبود حریم خصوصی در شبکه بیت‌ کوین

فناوری تپروت

پس از راه‌اندازی سِگویت (SegWit)، امضاهای اشنور (Schnorr) و تپروت (Taproot) را می‌توان از جمله مهم‌ترین پیشرفت‌های فناوری در شبکه بیت‌کوین به شمار آورد.

هدف فناوری تپروت تغییر شیوه کار با اسکریپت‌های بیت‌کوین برای بهبود حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت این شبکه است؛ در واقع، ترکیب تپروت با یک‌ به‌روزرسانی دیگر در بلاک‌چین بیت‌کوین به‌نام «امضاهای اشنور» می‌تواند این شبکه را بسیار خصوصی‌تر و ایمن‌تر کند.

هر فردی که با جامعه ارزهای دیجیتال آشنا باشد، می‌داند که حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت از دغدغه‌های اصلی هستند. با توجه به اینکه بیت‌کوین محبوب‌ترین رمزارز جهان است، این مسائل در شبکه بیت‌کوین باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. فناوری تپروت به‌دنبال چنین دستاوردی است.

عناوین مطلب:

اهمیت فناوری تپروت

بیت‌کوین فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است، اما زمان ثابت کرده است که این رمزارز هنوز لنگر اصلی استحکام دنیای ارزهای دیجیتال است. صرف‌نظر از تمام اتفاقات این سال‌ها، از جمله هک صرافی ام‌تی گاکس (Mt. Gox) یا هاردفورک‌های بدنام بیت‌کوین، جامعه رمزارزها جهان هنوز در کنار بیت‌کوین ایستاده است.

با این حال، برخی مسائل را نمی‌توان نادیده گرفت؛ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیت‌کوین حفظ حریم خصوصی است. با توجه به اینکه بیت‌کوین یک بلاک‌چین عمومی است و هر فردی می‌تواند بر تراکنش‌هایی که در شبکه انجام می‌شود، نظارت داشته باشد، برای برخی، این مسئله یک نگرانی مهم محسوب می‌شود.

اگرچه در این شبکه می‌توانید با برخی روش‌ها همچون کوین میکسینگ (coin mixing) و کوین جوینز (CoinJoins) میزان ناشناس‌ بودن خود را افزایش دهید، اما هیچ‌یک از این روش‌ها بیت‌کوین را تبدیل به ارزی خصوصی نمی‌کنند. اگرچه نمی‌توان این مسئله را با اطمینان عنوان کرد، اما تپروت ممکن است بتواند به ناشناس بودن تراکنش‌های شبکه کمک کند.

anon
هدف اصلی ارتقاء تپروت افزایش حریم خصوصی و امنیت کاربران شبکه بیت‌کوین است.

ارتقاء تپروت به‌عنوان اصلی‌ترین گام برای حل مشکل حریم خصوصی بیت‌کوین و سایر دغدغه‌های مرتبط در نظر گرفته می‌شود. اما تپروت چیست و چه سودی برای بیت‌کوین دارد؟ در ادامه، سعی می‌کنیم به این دو پرسش پاسخ دهیم.

فناوری تپروت چیست؟

تپروت یک سافت فورک (soft fork) است که اسکریپت‌های بیت‌کوین را به‌منظور افزایش حریم خصوصی و بهبود سایر عوامل مربوط به تراکنش‌های پیچیده ارتقاء می‌دهد.

تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین می‌توانند برای پیچیده‌تر شدن از ویژگی‌های مختلفی، از جمله قفل زمانی (timelock) و الزامات چندامضایی استفاده کنند.

بدون تپروت، هر فردی می‌تواند تراکنش‌هایی را که از این ویژگی‌های پیچیده استفاده می‌کنند، تشخیص دهد. شایان ذکر است که برای استفاده از این قابلیت‌ها، کاربر باید چند تراکنش مختلف انجام دهد. اما، ارتقاء تپروت به کاربر کمک می‌کند تمام بخش‌های تراکنش را که شامل این ویژگی‌ها می‌شوند، پنهان کند.

بنابراین، حتی اگر تراکنش‌ها از این ویژگی‌ها استفاده کنند، در نهایت شبیه به یک تراکنش واحد به نظر می‌رسند. این امکان پیروزی بزرگی برای طرفداران حفظ حریم خصوصی بیت‌کوین محسوب می‌شود.

در واقع، تپروت می‌تواند به‌شکلی اسکریپت بیت‌کوین را بپوشاند که گویا اصلاً اجرا نشده است. به‌عنوان مثال، اگر با استفاده از تپروت تراکنشی همتابه‌همتا یا تراکنشی در یک کانال پرداخت شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یا هر قرارداد هوشمند پیچیده دیگری انجام دهید، تراکنش شما غیرقابل‌ردیابی خواهد بود. هر فردی که بر یکی از این تراکنش‌ها نظارت کند، چیزی جز تراکنشی همتابه‌همتا نخواهد دید. با این حال، شایان ذکر است که در هر حالت آدرس کیف پول فرستنده اولیه و گیرنده نهایی قابل‌شناسایی است.

lightening network
شبکه لایتنینگ راه‌حل لایه دوم بلاک‌چین اصلی بیت‌کوین برای بهبود مقیاس‌پذیری شبکه است.

طرح تپروت اولین بار در ژانویه 2018، توسط گرِگ مکسوِل (Greg Maxwell) توسعه‌دهنده بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) ارائه شد.

تا پایان سال 2020، تپروت با کتابخانه بیت‌کوین کور ادغام شد. برای ارتقاء کامل که احتمالاً تا نوامبر 2021 انجام می‌شود، فول‌نودها باید قوانین سازوکار جدید اجماع تپروت را بپذیرند.    

انتظار می‌رود تپروت همراه با ارتقاء دیگری به نام امضای اشنور پیاده‌سازی شود. این هم‌زمانی نه تنها پیاده‌سازی تپروت را ممکن می‌سازد، بلکه یک ویژگی بسیار مهم دیگر به‌نام «تجمیع امضا» را نیز فعال می‌کند که می‌تواند در بهبود حریم خصوصی کاربران تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد.

امضای اشنور چیست و چگونه می‌تواند با تپروت هم‌گام شود؟

امضای اشنور یک طرح امضای رمزنگاری‌شده است که توسط کلاز اشنور (Claus Schnorr)، ریاضی‌دان و رمزنگار آلمانی توسعه یافت. اگرچه اشنور حق امتیاز الگوریتم ابداعی خود را تا سال‌ها در اختیار داشت، این حق به‌طور رسمی در سال 2008 باطل شد. امضاهای اشنور در درجه اول به‌علت سادگی و کارآمدی در ایجاد امضاهای کوتاه شهرت دارند.

الگوی امضایی که توسط ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت‌کوین) انتخاب شد، الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی (Elliptic Curve Digital Signature Algorithm) یا به‌اختصار ECDSA بود. انتخاب ECDSA در ابتدا به این دلیل بود که پیش‌تر به‌شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته بود، از آزمون زمان و درک توسعه‌دهندگان به‌خوبی عبور کرده بود و همچنین امن، کوتاه و متن‌باز بود.

با این حال، طرح امضای دیجیتال اشنور (Schnorr Digital Signature Scheme) یا SDSS ممکن است نقطه شروع نسل جدیدی از امضاهای بیت‌کوین و سایر شبکه‌های مبتنی بر بلاک‌چین باشد.

یکی از مزایای اصلی امضای اشنور این است که می‌توانند چندین کلید را در یک تراکنش پیچیده بیت‌کوین جمع و یک امضای منحصربه‌فرد تولید کنند. به‌عبارت دیگر، امضاهای چندین طرف درگیر در معامله را می‌توان در یک امضای اشنور جمع کرد. این فرآیند به‌نام «تجمیع امضا» (signature aggregation) شناخته می‌شود.

schnorr
تفاوت عملکرد امضاهای سنتی بیت‌کوین و امضاهای اشنور در یک نگاه

تپروت چگونه به نفع بیت‌کوین عمل خواهد کرد؟

همانطور که قبلاً بحث کردیم، تپروت پیشرفت‌های مهمی برای مسئله حریم خصوصی بیت‌کوین به همراه خواهد داشت. تپروت، همراه با امضاهای اشنور، می‌تواند کارایی پردازش تراکنش‌ها را نیز ارتقاء دهد. علاوه بر افزایش حریم خصوصی، سایر مزایای بالقوه عبارتند از:

  • کاهش حجم داده‌هایی که باید در بلاک‌چین منتقل و ذخیره شوند.
  • تراکنش‌های بیشتر در هر بلاک (نرخ تراکنش بر ثانیه بالاتر)
  • کارمزد کمتر تراکنش‌ها

یکی دیگر از مزایای تپروت این است که امضاها دیگر قابل‌دستکاری نیستند، مسئله‌ای که خطر امنیتی مهمی در شبکه بیت‌کوین به شمار می‌رود. به‌عبارت ساده، دستکاری‌شدن امضا به این معنی است که روی کاغذ، احتمال تغییر امضای تراکنش پیش از تأییدشدن آن وجود دارد. با چنین اقدامی، تراکنش در عمل انجام‌نشده به نظر می‌رسد؛ بنابراین، دستکاری امضا می‌تواند مشکل مهم «دوبار خرج کردن» (double-spending) را ایجاد کند که یکپارچگی و اعتبار دفتر کل توزیع‌شده بیت‌کوین را از بین می‌برد.

سخن پایانی

تپروت یک بروزرسانی بسیار مهم و موردتوجه در شبکه بیت‌کوین به شمار میرود. اگر پیاده‌سازی این فناوری با امضاهای اشنور همراه شود، شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی از نظر بهبود حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری، امنیت و سایر موارد در شبکه بیت‌کوین خواهیم بود. این به‌روزرسانی‌ها همچنین می‌توانند توجه بیشتری به شبکه لایتنینگ جلب کنند و پروتکل‌های چندامضایی را به استاندارد رسمی‌تری در این صنعت تبدیل کنند.

صرف‌نظر از میزان مشارکت شما در تصمیم‌گیری جامعه بیت‌کوین، بهبود حریم خصوصی، کارایی و امنیت شبکه، مواردی همچون ارتقاء فناوری تپروت احتمالاً بر تجربه شما در استفاده از بیت‌کوین تأثیرگذار خواهد بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx