درس دوم ثروتمند شدن: مسئولیت پول‌تان را بر عهده بگیرید

ثروتمندن شدن

این دومین مطلب از سری درس‌های ثروتمندشدن است. در درس اول به تصمیم گیری برای ثروتمند شدن پرداختیم و گفتیم که پول چیز بدی نیست و برای شروع هرکاری از جمله برای ثروتمند شدن، نیاز به تصمیم و تعهد دارید. در این مطلب که درس دوم می‌باشد، به شما می‌گوییم که برای ثروتمند شدن چگونه مسئولیت پول‌تان را در دست بگیرید.

هنگامی که بحث پول در میان است، بسیاری از ما از خود‌بی‌خود می‌شویم. بسیاری از افراد، پول را موجودی اسرارآمیز و غیرقابل کنترل می‌دانند. چنین نیست، پول در شکل اصلی خود، فلز یا یک تکه کاغذ است و اگر پول خود را کنترل نکنید، او شما را کنترل خواهد کرد.

کنترل پول با پذیرش مسئولیت آن آغاز می‌شود. یعنی اینکه بدانید چقدر پول و سرمایه دارید، از کجا بدست آورده‌اید و کجا باید برود. پذیرش مسئولیت پول به این معنی نیست که کاملا آنرا به یک کتابفروش یا همسرتان بسپارید. بلکه مساله، مباشرت و پایمردی شخصی است. مانند پدر بودن است: نمی‌توانید کنترل فرزندتان را به شخص دیگری بسپارید و فقط امیدوار باشید که بخوبی از آن مراقبت شود.

عناوین مطلب:

تنها افراد فقیر یا کم سواد نیستند که به عدم مسئولیت مالی دچار می‌شوند. یکی از افراد که بیش از 10 میلیارد تومان ثروت داشته، یک روز از خواب بیدار می‌شود و خود را در آستانه ورشکستگی می‌بیند. گروه سرمایه‌گذارانی که او برای مدیریت پولش استخدام کرده بود، پول او را در جایی سرمایه‌گذاری کردند که نه تنها سرمایه‌ی او را بر باد داد، بلکه بدهی کلانی – بیشتر از آنچه داشت – برایش باقی گذاشت. او به حدی در زمینه‌ی دیگری سرگرم بود که متوجه نشده بود پولش کجا می‌رود.

متاسفانه کمد لباس بسیاری از افراد سازمان یافته‌تر و مرتب‌تر از امور مالی آنهاست. اگر شما یکی از افرادی هستید که در امور مالی بی‌مسئولیت‌اید، اکنون وقت تغییر کردن است.

آغازی تازه

مهم نیست که در گذشته تا چه حد بی‌مسئولیت بوده‌اید، یا هنوز هستید؛ برای بدست گرفتن کنترل پول هرگز دیر نیست. برای پذیرش مسئولیت پول‌تان، به چهار راهکار زیر عمل کنید:

1 – بدانید چقدر پول دارید.

واقعا چقدر دارائی دارید؟ دارایی خالص‌تان را جمع بزنید تا بتوانید ارزش پولی‌تان را در حال حاضر محاسبه کنید و نقطه آغازی به شما بدهد تا بتوانید ثروت بیندوزید. در پایان هر ماه میزان دارایی‌تان را اندازه بگیرید و بنویسید. ببینید دارایی شما چقدر افزایش پیدا کرده و چقدر پیشرفت داشته‌اید.

2 – بدانید پول‌تان را از کجا بدست می‌آورید.

هر نوع چک دریافتی، جایزه و پاداش، سود سرمایه‌گذاری، کمک هزینه‌ی تحصیلی، هدیه و کادو و هرچیزی که دریافت می‌کنید باید یادداشت کنید. این اطلاعات به دو صورت به شما کمک می‌کند: اول، اینکه چگونه می‌توانید بهتر از وقت خود برای افزایش درآمد استفاده کنید و فعالت‌های که سودآورتر و بهتر هستند را مشخص نمایید.
دوم، اینکه بدانید پول‌تان از چه راهی بدست آمده است، این اصل به شما کمک می‌کند دریابید چقدر باید پول خرج کنید. درآمد پیوسته، مانند حقوق ماهیانه، کمک هزینه‌های اولاد و مسکن، باید بتواند پاسخگوی هزینه‌هایی نظیر تعطیلات یا مخارج تحصیلی یا پرداخت اقساط بدهی‌هایتان باشد.

3 – بدانید پول‌تان کجا می‌رود.

در حالی که دانستن میزان دارایی و راه‌های کسب آن مفید و با اهمیت است، تنها راه کنترل پول‌تان این است که بدانید دقیقا آنرا کجا خرج می‌کنید. اگر ندانید کجای قایق‌تان سوراخ است، نمی‌توانید سوراخ را ببندید. برای پیگیری مخارج، استفاده از یک نرم‌افزار ساده کامپیوتری را پیشنهاد می‌کنم. البته تکنولوژی ضرورتی ندارد و می‌توانید حساب و کتاب‌هایتان را در یک دفترچه یادداشت کنید.

هزینه‌ها بیشتر از آن چیزیست که فکر می‌کنید. همچنان که رد پول‌تان را می‌گیرید، به سرعت متوجه می‌شوید که هزینه‌ی برخی از امور بیش از آن چیزی است که فکر می‌کردید. مثلا هنگامی که قصد خرید اتومبیلی را دارید، باید هزینه‌های جانبی آن مانند بیمه سالیانه را نیز در نظر نگیرید و فقط به قیمت فکر نکنید.
دانستن اینکه پول‌تان در چه راهی خرج می‌شود، مهم‌ترین گام در به دست گرفتن امور مالی است. همچنین راهی مهم برای به دست گرفتن کنترل ذهن‌تان است.

 امتیاز مهم جمع کردن ثروت این است که پول برای شما کار کند.

4 – بدانید پول‌تان چه کاری انجام می‌دهد.

مهم امتیاز جمع کردن ثروت این است که پول برای شما کار کند. بنابراین اگر متعهد به ثروتمند شدن هستید، هر سال درآمدی بیشتر از حقوق خودتان خواهید داشت و پول به خدمتگذار شما تبدیل می‌شود. اگر کارمندی داشته باشید که فقط بنشیند و هیچ‌کاری نکند، به سرعت او را اخراج خواهید کرد. به همین ترتیب، اگر پول برای شما کار نکند، ممکن است آنرا در جایی بیهوده خرج کنید و سرمایه‌تان را از دست بدهید. ارزیابی ماهانه‌ی سرمایه‌گذاری‌هایتان، برای موفقیت مالی شما ضرورت دارد.

«وقت اینکار را ندارم… !!»

گفتن اینکه وقت ندارید رد پول‌تان را بگیرید، مثل این است که بگویید هنگام رانندگی، وقت نگاه کردن به علائم راهنمایی را ندارید. در حقیقت، وقت ندارید که اینکار را انجام دهید. هر سال هزاران ساعت را صرف بدست آوردن پول می‌کنید، چرا نمی‌توانید ماهی چند ساعت را به پیگیری آن اختصاص دهید؟ وقت آن است که چشمان‌تان را باز کنید، در نهایت این تنها راه عاقلانه‌ی زندگی است.

اگر بخواهیم درس دوم ثروتمند شدن را در یک جمله خلاصه کنیم این است : «هوش و دانش مالی خودتان را افزایش دهید و مسئولیت پول‌تان را برعهده بگیرید».

درس اول ثروتمند شدن: تصمیم بگیرید ثروتمند شوید

درس سوم ثروتمند شدن: سبد تخم‌مرغ‌ داشته باشید

درس چهارم ثروتمند شدن: راه‌های بیشتری برای رشد سبد تخم‌مرغ‌ها بیابید

درس پنجم ثروتمند شدن: بخشش کنید و پس بدهید

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx