آیا اخبار خوب از یک شرکت می‌تواند سیگنال فروش سهام باشد؟

سیگنال فروش سهام

گاهی یک سرمایه‌گذار در زمانی که اخبار و گزارش‌های مالی خوب از شرکت ارائه می‌شود باید سهام را نگهدارد. با این حال، برخی اوقات سرمایه‌گذار باید اخبار مثبت را نشانه‌ای برای فروش بداند.

اما چگونه می‌توانیم زمان فروش سهام را براساس اخبار منتشر شده تشخیص دهیم؟ در این مطلب از بورسینس قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

به دنبال اخبار جبران‌کننده بگردید

بسیاری از اوقات، شرکت‌ها از تاثیرگذاری یک خبر بد روی قیمت سهام شرکت مطلع هستند و برای اینکه میزان آسیب احتمالی به قیمت سهام را کاهش دهند، این خبر بد را با یک خبر خوب آمیخته می‌کنند و سپس آنرا به خبرگزاری‌ها و سایر رسانه‌ها می‌فرستند، با این امید که فعالان بازار به خبر منفی واکنش نشان نداده یا از آن چشم‌پوشی کنند.

عناوین مطلب:

اما شما نباید فریب این تاکتیک را بخورید! کل گزارش منتشر شده را بخوانید و اگر خبر بدی در آن وجود دارد با دقت و ریزبینانه آنرا بررسی کنید. شاید این خبر، نشانه‌ای از رسیدن زمان مناسب برای فروش سهام باشد.

اخبار منتشر شده چه تاثیری روی آینده می‌گذارد؟

همه سرمایه‌گذاران باید تاثیرگذاری اخبار مثبت را در آینده شرکت بسنجند. مثلا اگر یک شرکت اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای انتشار یک محصول جدید است که احتمالا سودآوری شرکت را رشد می‌دهد، شاید برخی از افراد این موضوع را یک خبر کاملا مثبت ارزیابی کنند. اما با وجودیکه این خبر به ظاهر یک خبر جذاب است، سرمایه‌گذار باتجربه باید به این بیندیشد که شرکت موردنظر باید در آینده برای تولید و توزیع و فروش این محصول چقدر هزینه کند.

به عبارتی، وقتی شرکت مبالغ زیادی پول به عنوان هزینه‌های آن محصول در کوتاه‌مدت پرداخت می‌کند، چه تضمینی وجود دارد که در آینده آن محصول موفق باشد و باعث رشد سودآوری شرکت شود؟

بنابراین باید اخبار مثبت را پردازش کنید و تلاش نمایید پتانسیل‌ها و پیامدهای آنرا برای شرکت مشخص نمایید. اگر پیامدهای جدی وجود دارد، شاید بهتر باشد از آن سهم خارج شوید.

از انتظارات اطلاع یابید

گاهی اوقات یک شرکت گزارش مالی درخشان و عالی منتشر می‌کند که هم نسبت به 3 ماهه مشابه سال مالی پیش و هم نسبت به 3 ماهه قبل عملکردی بسیار خوب تلقی می‌شود. گاهی اوقات این گزارش مطابق انتظار تحلیلگران است اما اگر شرکت نتواند انتظارات طیف عظیمی از بازار که شایعاتی در خصوص بیشتر بودن سود شرکت شنیده‌اند را برآورده کند، قیمت سهام ممکن است به شدت افت نماید.

نکته اینجاست که همه سرمایه‌گذاران باید چشم و گوش‌شان باز باشد و تحلیل‌های منتشر شده، اخبار رسانه‌ها و سایر اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با آن شرکت را بخوانند تا سطح توقع فعالان بازار را بدست آورند. به این طریق اگر شرکت گزارشی داد که صرفا یک گزارش سه ماهه ظاهرا خوب است، می‌توانید قبل از اینکه عموم از حقیقت بو ببرد، آن سهام را بفروشید.

از شرکت‌هایی که یک روند تشکیل می‌دهند آگاه باشید

وقتی یک شرکت، از مقدار سود تخمین زده شده توسط جمع فراتر می‌رود و این روند بطور مرتب در دوره‌های 3 ماهه تکرار می‌شود شاید تماشای این روند برای شما جالب و جذاب باشد، مخصوصا اگر خودتان سهامدار شرکت باشید و قیمت سهام‌تان مرتب در حال رشد باشد.

اما باید در نظر داشته باشید گاهی اوقات وقتی یک شرکت گزارش سه ماهه خیلی خوبی ارائه داده است، شاید برای شرکت بسیار مشکل شود که در دوره‌های مشابه سال مالی بتواند بتواند عملکرد بهتری از بازه زمانی مشابه در سال قبل کسب کند.

فعالان بازار گاهی اوقات انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای دارند، مثلا این که شرکت‌ها بطور مرتب گزارش‌های سه‌ماهه را بهتر از سه‌ماه قبل داشته باشند و نسبت به سال مالی قبل سودشان همچنان رشد کند. متاسفانه وقتی یک شرکت به طرزی اجتناب‌ناپذیر لغزش می‌کند، سرمایه‌گذاران تصمیم به فروش سهام در ابعاد گسترده می‌گیرند.

از این موضوع درس بگیرید و وقتی شرکت موردنظر شما یک گزارش سه ماهه خوب داد، آنرا به خاطر آورید.

وسعت انتشار اخبار و تحلیل‌ها را پیگیری کنید

وقتی تحلیلگران سهام یک شرکت را بررسی می‌کنند و آنرا در سطح گسترده توزیع می‌کنند، معمولا توجهات به سهام آن شرکت افزایش می‌یابد. دلیل این موضوع ساده است: وقتی تحلیلگران معتبر، تحلیل‌هایی را منتشر می‌کنند، شرکت‌های کارگزاری آن سهم را معمولا به مشتریان‌شان پیشنهاد می‌دهند. به علاوه، این تحلیل به دست افراد زیادی از مشتریان شرکت‌های کارگزاری می‌رسد.

بعد از اینکه این اطلاعات مثبت منتشر شد، سرمایه‌گذاران باید بسنجند که آیا این شرکت پتانسیل دریافت توجهات بیشتر و پوشش رسانه‌ای بیشتر را دارد یا خیر، زیرا این موضوع به طرز قابل ملاحظه‌ای جریان پول ورود به سهام را تقویت می‌کند.

اگر تحلیلگران و شرکت‌های زیادی به سهام یک شرکت پرداخته‌اند و آنقدر این اطلاعات منتشر شده که به دست همه رسیده است، احتمالا باید از آن سهم خارج شده و به فکر یک سهام دیگر برای خرید باشید، زیرا شخص جدیدی باقی نمانده که وارد سهم شود و قیمت آنرا بالاتر ببرد.

آیا رویدادی مثبت، باعث شده شرکت از هدف و ماموریتش فاصله بگیرد؟

گاهی اوقات یک شرکت اعلام می‌کند که محصولی جدید می‌سازید و تحلیلگران گمانه‌زنی‌هایشان برای سنجش میزان سود احتمالی ناشی از این حرکت را آغاز می‌کنند با این پیش‌بینی که این خبر وضعیت مالی را به جلو می‌برد.

اما اگر محصول یا پروژه جدید صرفا یک افزایش موقتی در سودآوری داشته باشد چطور؟ و چه اتفاقی می‌افتد اگر این پروژه جدید، شرکت را به سمتی ببرد که در آن کارآمد نیست؟ آیا این موضوع واقعا یک خبر خوب است؟

سرمایه‌گذاران باید با شنیدن خبر پروژه یا محصول جدید از یک شرکت، این موضوع را بسنجند که آیا این اینکار با اهداف شرکت همراستا است؟ آیا نتایج مالی مناسب و طولانی مدتی برای شرکت به همراه دارد یا خیر؟

اگر سرمایه‌گذاران نتیجه بگیرند که پروژه جدید باعث پرت شدن شرکت از اهداف خود می‌شود، شاید فروش آن سهم تصمیم بهتری باشد.

دیدگاه سایر سرمایه‌گذاران چیست؟

سرمایه‌گذاران باید به خاطر بسپارند که نظرات‌شان در خصوص یک سهام و خبر، صرفا یکی از نظرات در بین هزاران نظر دیگر است. این موضوع به این معناست که مهم نیست آن خبر در دید شما چقدر مثبت باشد، احتمالا سایر سرمایه‌گذاران دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به آن خواهند داشت.

به همین دلیل، سرمایه‌گذاران باید تلاش کنند دیدگاه جامعه سرمایه‌گذاری را نسبت به آن خبر یا رویداد پیش‌بینی نمایند.

به طور مثال اگر شما به این نتیجه برسید که بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران نسبت به خبری که شما مثبت تلقی می‌کنید، نظر خوشایندی ندارند، شاید بهتر باشد آن سهام را بفروشید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

زمان مناسب فروش سهام

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سیدفاخر موسوی صدر

سلام

من در کارگزاری مفید کد گرفتم حلا میشه در یه کارگزاری دیگه ثبت نام کنم
وبعد سود یا زیان تعویض کارگزاری چیه؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx