چه افرادی از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند؟

مالیات بر اجاره

مالیات بر درآمد اجاره ملک یا مالیات بر اجاره خانه، یکی از انواع مالیات مستقیم است که نحوه محاسبه و مهلت پرداخت آن نسبت به مالیات‌های دیگر متفاوت است.

آشنایی با اینکه چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند می‌تواند کمک زیادی به صاحبان کسب‌وکارها و همچنین فعالان اقتصادی مختلف کند.

در ادامه قصد داریم تا درباره معافیت مالیات بر اجاره املاک مسکونی و مغازه صحبت کنیم.

عناوین مطلب:

معافيت‌هاى ماليات بر اجاره خانه

معافیت از مالیات بر درآمد اجاره کمک می‌کند تا افراد برای اجاره دادن املاک خود ترغیب شوند. در واقع این موضوع راهکار مهم و اساسی برای کاهش هزینه‌های رهن و اجاره و بهبود شرایط بازار مسکن است.

در ادامه به 7 مورد معافیت مربوط به مالیات اجاره خانه اشاره می‌کنیم:

1. معافیت زیربنایی

چنانچه متراژ خانه شما در شهر تهران کمتر از 150 متر مربع و در دیگر شهرها کمتر از 200 متر مربع باشد، ملک شما از پرداخت مالیات معاف است. به این معافیت مالیاتی، معافیت زیربنایی می‌گویند.

2. معافیت خانوادگی

بر طبق قانون چنانچه واحد مسکونی خود را تحت اختیار یکی از اقوام درجه یک خود قرار دهید، آن ملک از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

تنها در صورتی ملزم به پرداخت مالیات هستید که اثبات شود بابت آن واحد مسکونی اجاره بها دریافت می‌کنید! 

شما باید جهت معافیت خانوادگی، واحد خود را تحت اختیار یکی از اقوام درجه یک مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر، فرزند و یا اجداد و حتی افراد تحت تکفل قرار دهید.

یک نکته مهم در رابطه با این نوع معافیت این است که شما فقط یک واحد می‌توانید به هر یک از افراد نام برده بدهید.

در صورتی که دو واحد به یک فرد داده شود، یکی از آن‌ها مشمول پرداخت مالیات خواهد شد و دیگری معافیت خانوادگی خواهد گرفت. 

3. معافیت بر اشتراک دریافت و پرداخت اجاره 

این نوع معافیت به این گونه تعریف میشود که چنانچه مالک، واحد آپارتمانی خود را اجاره دهد و خودش در ملک دیگری اجاره نشین باشد، نیازی نیست مالیات کل واحد را بپردازد؛ بلکه به اندازه تفاوت اجاره‌ها مشمول قانون پرداخت مالیات خواهد شد.

برای مثال، فرض کنید شخصی خانه خود را با شرایط  15 میلیون رهن و 2 میلیون اجاره داده و ملک دیگری را به مبلغ 8 میلیون رهن و 1 میلیون و دویست هزار تومان برای سکونت خودش اجاره کرده باشد.

بر مبنای معافیتی که در این بخش توضیح دادیم، تنها مبلغ تفاضل اجاره‌ها یعنی 7 میلیون رهن و 800 هزار تومان اجاره مشمول قانون پرداخت مالیات خانه‌های اجاره‌ای خواهد شد.

4. اجاره، تنها راه درآمدی

برای افرادی که غیر از اجاره ملک هیچ گونه درآمد دیگری ندارند، می‌توانند طبق ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم از درآمد، از پرداخت مالیات معاف شوند.

البته باید خاطر نشان کرد که چنانچه مبلغ اجاره دریافتی از سقف معافیت بیشتر باشد، صاحب ملک می‌بایست طبق مقررات مالیات بر درآمد اجاره، مالیات مازاد اجاره دریافتی را پرداخت نماید.

ضمنا باید به این نکته مهم اشاره کنیم اگرچه اثبات شود دریافت اجاره ملک، تنها راه درآمدی شخص صاحب ملک نبوده است، به عنوان جریمه مبلغ مالیات به علاوه یک برابر آن دریافت خواهد شد.

5. وجه نوسازی 

blank
معافیت از مالیات بر اجاره خانه در هنگام نوسازی

هرگاه صاحب ملک جهت نوسازی، بهسازی یا بازسازی اقدام کند و برای این امر مبلغی از نهادهای دولتی و یا نیمه دولتی دریافت کند، به دلیل آنکه این مبلغ به عنوان درآمد ملک محسوب نمی‌شوند، بنابراین مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد.

همچنین اگر وجه دریافتی در جهت احداث ملک و یا به علت غرامت ساخت در محل سکونت پرداخت گردد، باز هم جزو درآمد ملک محسوب نمی‌شود و معاف از مالیات خواهد بود.

6. معافیت در زمان تخلیه 

در حالتی که صاحب واحد مسکونی، ملک خود را بفروشد و مهلت تخلیه ملک در سند انتقال قید شده باشد، طبق قانون، آن ملک تا 6 ماه از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف خواهد بود و در این مدت فرصت تخلیه به صاحب پیشین داده می‌شود.

7. میراث فرهنگی

بر طبق قانون، چنانچه ملکی که در آثار ملی ایران ثبت شده به سازمان میراث فرهنگی کشور انتقال یابد، از مالیات نقل و انتقال به کل و به طور قطعی معاف است.

ولی در صورتی که مالکیت آن ملک تحت اختیار شخص باشد، ملزم به پرداخت حداقل 50 درصد از مالیات خواهد بود.

مطلب مرتبط: بهترین کتاب مالیاتی

معافیت مالیات بر اجاره مغازه چگونه است؟

بر خلاف واحد مسکونی، معافیت مالیات بر اجاره مغازه ممکن نیست.

به عنوان مثال حتی اگر مغازه‌ای به فرزند اجاره داده شود، باز هم مشمول پرداخت مالیات بر اجاره مغازه خواهد بود.

به این ترتیب؛ در پاسخ به این سوال که معافیت مالیات بر اجاره مغازه به چه مغازه‌هایی تعلق می‌گیرد، باید بگوییم اصل بر آن است که در تمامی موارد، درآمدهای حاصل از اجاره مغازه‌ها و املاک تجاری، مشمول پرداخت مالیات بر اجاره هستند.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره خانه

بر اساس ماده 54 قانون مالیات‌ها، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود، عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر 25 درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

بنابراین، مالیات خانه‌های اجاره‌ای، به 75 درصد اجاره بهای تعیین شده تعلق می‌گیرد.

بر اساس این ماده، تمام مالکان که املاک خود را اجاره می‌دهند، فارغ از اینکه قرارداد داشته باشند یا خیر و قرارداد آن‌ها، رسمی باشد یا عادی؛ موظف به پرداخت مالیات اجاره خانه یا مغازه هستند و بایستی اظهارنامه مالیاتی خود را در سامانه امور مالیاتی ثبت نمایند.

نحوه محاسبه میزان مالیات بر اجاره خانه در سال 1402 به ترتیب زیر است:

  1. در ابتدا اجاره بهای سالیانه محاسبه می‌شود؛ به این صورت که باید مبلغ اجاره بهای ماهیانه را در عدد 12 ضرب کنید و چنانچه مبلغی از وجه پرداختی به موجر، به صورت پول پیش موجود باشد، بایستی 18 درصد از آن با اجاره بها جمع شود.
  2. همانطور که اشاره کردیم؛ در سال 1402 مالیات اجاره خانه همانند مالیات بر اجاره مستغلات سال‌های گذشته، به 75 درصد اجاره بها تعلق می‌گیرد. پس بایستی عدد به دست آمده در مرحله قبل را در 0.75 ضرب کنید.
  3. عددی که به دست می‌آید، درآمد سالانه مشمول مالیات است؛ حال باید با توجه به جدول “نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک”، عدد به دست آمده را در درصد مالیاتی مربوطه ضرب کنید و در نهایت مالیات بر درآمد اجاره ملک را به دست آورید. 

حال برای درک بهتر نحوه محاسبه مالیات خانه‌های اجاره‌ای، فرض کنید می‌خواهیم مالیات بر درآمد اجاره خانه‌ای را  با شرایط زیر محاسبه کنیم:

فرض کنید ملکی، با مبلغ پیش 30 میلیون تومان و اجاره بهای ماهیانه 2 میلیون تومان اجاره داده شده است.

در این صورت؛ حاصل ضرب 2 میلیون تومان در عدد 12 ( یک سال)، مبلغ 24 میلیون تومان خواهد شد و 18 درصد پول پیش نیز مبلغ 5 میلیون و چهارصد هزار تومان می‌شود که جمع این دو عدد، مبلغ 29 میلیون و چهارصد هزار تومان خواهد شد.

حال، از آنجا که فقط 75 درصد این مبلغ مشمول مالیات اجاره می‌شود، این عدد را در 75 درصد ضرب می‌کنیم که حاصل مبلغ  22 میلیون و پنجاه هزار تومان می‌شود.

به این ترتیب؛ عدد 22 میلیون و پنجاه هزار تومان، درآمد اجاره ملک مشمول مالیات بوده که برای محاسبه مالیات بر درآمد اجاره این ملک، مطابق جدول زیرعمل می کنیم:

مالیات بر اجاره خانه 2
جدول نرخ مالیات بر اجاره خانه

همانطور که در جدول بالا مشخص شده، نرخ مالیاتی تا 50 میلیون تومان درآمد اجاره خانه یا مستغلات، 15 درصد بوده که حاصل ضرب 22 میلیون و پنجاه هزار تومان در 15 درصد، رقم 3 میلیون و سیصد و هفت هزار و پانصد تومان می‌شود و این مبلغ، کل مبلغ نهایی مالیات بر درآمد این ملک خواهد بود. 

پرداخت مالیات بر اجاره خانه بر عهده چه کسی است؟

فرد اجاره دهنده، می‌تواند مالک ملک باشد (در اجاره دسته اول) یا مستاجری باشد که با داشتن حق اجاره مجدد، ملک تحت اجاره خود را به شخص ثالثی اجاره می‌دهد (در اجاره دست دوم).

بنابراین؛ مالیات بر اجاره در سال 1402، ارتباطی به مستاجر ملک نداشته و بر عهده اجاره دهنده آن است.

تنها تفاوت مالیات بر اجاره مالک اصلی و مالیات بر اجاره توسط مستاجر اول، آن است که مالیات بر اجاره مالک اصلی، از 75 درصد اجاره بهای سالیانه به دست می‌آید.

در حالی که این مالیات در اجاره مجدد توسط مستاجر، تفاوت اجاره بهای پرداختی توسط او به مالک و اجاره بهای دریافتی توسط او از مستاجر دوم خواهد بود. 

مالیات اجاره مغازه به عهده کیست؟

احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که مالیات اجاره مغازه با مالیات اجاره خانه چه فرقی دارد و پرداخت مالیات اجاره مغازه بر عهده چه کسی خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم هر ملک و مستغلاتی در هر نوعی که اجاره داده شود، مالیات اجاره به آن تعلق می‌گیرد چه آن ملک یک واحد آپارتمانی باشد یا یک واحد مغازه.

پرداخت مالیات اجاره مغازه نیز بر عهده مالک است و مغازه‌داری که آن را اجاره کرده تنها باید مالیات مربوط به درآمد حاصل از فعالیت‌ها و کسب‌وکار خود را پرداخت کند.

البته معمولا مغازه‌دار مالیات اجاره را پرداخت کرده و از مبلغ اجاره کسر می‌کند؛ سپس فیش واریز را به موجر تحویل می‌دهد.

میزان مالیات اجاره مغازه و نحوه محاسبه آن همانند مالیات بر اجاره سایر املاک خواهد بود که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم.

آیا معافیت مالیات بر اجاره بازنشستگان صحت دارد؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر ملکی را به افراد بازنشسته اجاره دهند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند!

اما لازم است بدانید که بازنشستگی در هیچ شغلی معافیت به دنبال ندارد و تنها مورد معافیتی برای بازنشستگان، حقوق دریافتی آن‌ها است که از پرداخت مالیات معاف است.

سوالات متداول

مالیات بر اجاره خانه چیست؟

مالیات بر اجاره خانه مالیاتی است که از فرد اجاره دهنده اخذ می‌شود که می‌تواند مالک ملک باشد یا مستاجری باشد که مجددا ملک را اجاره داده است.

چه کسانی از پرداخت مالیات اجاره خانه معاف هستند؟

کسانی که ملک خود را به اقوام درجه یک اجاره داده‌اند، افرادی که متراژ ملک‌شان در تهران کمتر از 150 متر و در شهرستان کمتر از 200 متر است و در نهایت کسانی که تنها درآمدشان از اجاره خانه است.

چند نمونه مالیات بر درآمد املاک وجود دارد؟

سه نوع مالیات بر درآمد املاک داریم: مالیات خانه‌های اجاره‌ای، مالیات بر نقل و انتقال ملک که در زمان انتقال مالکیت ملک پرداخت می‌شود و مالیات بر املاک و مستغلات خالی که تحت شرایطی، از املاک خالی و بدون متصرف، دریافت می‌گردد.

هرکدام از اقوام درجه یک، تا چند متر زیر بنا معاف از مالیات هستند؟

در رابطه با معافیت خانوادگی، شما فقط می‌توانید یک واحد به هر یک از اقوام درجه یک خود بدهید. در صورتی که دو واحد به یک فرد داده شود، یکی از آن‌ها مشمول پرداخت مالیات خواهد شد و دیگری معافیت خانوادگی خواهد گرفت.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص معافیت مالیات بر اجاره املاک مسکونی و مغازه توضیح دادیم و به این موضوع پرداختیم که چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند.

اگر در خصوص مطالب مطرح شده در این مقاله سوالی دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید. در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

مالیات در ایران

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

26 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد

سلام آیا کسی که معلم باشه و غیر از حقوق درآمد دیگری نداشته باشه هم شامل معافیت مالیات بر اجاره میشه ؟

زهرا

سلام
یک مغازه ۴۲ متری در تهران داریم که اوقافیه و و ورثه ای هست اما دست مادرم بوده و خودش با مبلغ ناچیزی اجاره میداده و امرار معاش میکرده و بقیه ورثه مبلغی دریافت نمیکردن مادرم هم اظهارنامه پر نکرده و الان از سال ۶۸ تا به الان ۱۰۰ میلیون مالیات بر اجاره و جریمه برامون بریدن حالا چکار میشه کرد تا معافیت گرفت

سمیرا

سلام من یک مغازه دارم ۲۷ متر تو یک شهر کوچیک
و تنها راه درامدم همون اجاره مغازست
چند سالی یادم رفتم اظهارنامه رو پر کنم
الان مالیات بعد چند سال اومده میگ ۲۰ تومن پرداخت کن

من الان باید چکار کنم میگن اعتراضم وارد نیست

پوران زنجانی

سلام اگر یک نفر 5واحد 45 متری داشته باشد ودر سایت هم ثبت نام کند چون واحد ها 45 متری هستند از مالیات معاف است

رویا مومنی

ممنون از پاسخ شما و راهنمایی موثر

بابک علاس پور

سلام
در صورتیکه مالک آپارتمان ملکش را در اختیار شرکتی که خودش و همسرش مالک آن هستند آیا می تواند بدون اجاره بها و به صورت مجانی ملک را در اختیار شرکت بگذارد؟ آیا ضرورت به نوشتن اجاره نامه هست یا خیر؟ در صورت نوشتن اجاره نامه به مالک مالیات بر اجاره تعلق می گیرد یا خیر؟ در صورتی تعلق گرفتن مالیات اگر این شخص در آمد دیگری نداشته باشد مالیات به چه شکل است؟

علی کمالی

بسمه تعالی آپارتمانی دارم به مساحت 131 متر مفید برای تامین زندگی به اجاره داده ام آیا مشمول معافیت مالیاتی زیر بنایی میشود باتشکر ازمشهد

حمید

سئوال آیا جانبازان از مالیات بر اجاره معاف هستند

مصطفی

سلام
من یه خانه شخصی ساز ۳ طبقه تک واحدی دارم اگه نخوام اجاره بدم باید مالیات بدم نمیخوام خانواده ام موذب باشن یا زوریه

جواد

سلام
ایا معافیت زیر بنا مشمول کارگاه یا انبار تجاری نیز می شود
سپاس

مکری

سلام
در صورتیکه مالک آپارتمان ملکش را در اختیار شرکتی که خودش و همسرش مالک آن هستند آیا می تواند بدون اجاره بها و به صورت مجانی ملک را در اختیار شرکت بگذارد؟ آیا ضرورت به نوشتن اجاره نامه هست یا خیر؟ در صورت نوشتن اجاره نامه به مالک مالیات بر اجاره تعلق می گیرد یا خیر؟ در صورتی تعلق گرفتن مالیات اگر این شخص در آمد دیگری نداشته باشد مالیات به چه شکل است؟

مهدی

سلام برای مسکن دو طبقه ، که هردو اجاره داده شده به دو خانواده ، و مجموع زیربنای هردو طبقه باهم بالای 200 متر میشه ، مالیات تعلق میگیره ؟

مهمان

خیلی زیاد میگره اداره مالیات
یعنی ما کلا درامدمون از اجاره و پول ودیعه 10 میلیون هست بعد باید ۷ میلیون بدیم به اداره مالیات رو چه منطقی حساب میکنن خب بیخود نیست که همه دنبال فرار مالیاتی هستن والا
ما ملک گرفتیم گفتیم همه چیش قانونی باشه مالیاتش هم بدیم به وضع کشور کمک کنیم با این حساب اصلا سمت مالیات نمیریم که نمیریم مگه میشه من ی ملک اجاره بدم ۳میلیون برا من درامد داشته باشه از اجاره ۷ میلیون برای مالیات

مرین

ملک مسکونی رو به چه مشاغلی نیتوان اجاره داد که مالیات بصورت مسکونی گرفته شود

محسن

بنابر این اجاره آپارتمان اداری کمتر از ۷۵ متر مالیات ندارد. آیا مستاجر مالیات بر درآمد دارد؟ و اگر مالیاتش را پرداخت نکند یا اظهار نکند آیا این مالیات متوجه مالک می شود؟

فرشته سليمي

سلام،
من يك آپارتمان ٧٧ متري اداري حدود ٣٠ سال ساخت رو به يك شركت البته بنام شخص مدير عامل اجاره دادم و اجاره نامه بنگاه رو هم به دارائي ارائه كردم از سال ٩٤ الي ٩٨،
دوسال اول ماهي ٧٠٠ هزار تومان و ٤٥ مليون پول وديعه و بعدش ساليانه اجاره رو فقط افزايش دادم و ماهي ٩٠٠ تومان و سال بعد ١٢٥٠ و اين سال آخر تا آذر ٩٨ كه فقط ٨ ماه ميشه ٢٧٠٠ أولا كه اداره ماليات اجاره نامه بنگاه معاملاتي رو مبناي محاسبه قرار نداده و نميدانم بر اساس چه جدولي براي من اولش براي ٩٧ پانزده مليون ماليات برگ تشخيص صادر كرده و ٦٠ مليون در آمد سال ٩٧مبناي محاسبه اجاره!!! در حاليكه كل در آمد من ١٥ مليون اجارهبراي سال ٩٧ بوده قبل از محاسبه تعميرات كه كرده ام!!!
در ضمن من هيچ در آمد ديگه اي مثل حقوق و يا بازنشتگي و غيره ندارم و متراژ هم كه زير ١٠٠ متر و قديمي و تنها چيزي كه هست سند اداري است، نامه اعتراض هم نوشته ام ولي كلا برداشت من اين است كه اداره ماليات هر چي تيغش ببره ميخواد ماليات بگيره و به مرگ ميگيره كه شما به تب راضي بشين، متاسفانه هيچ اطلاعاتي هم به شما نميده كه مبا دا شامل معافيت بشين
مثلا در مورد من كه هيچ حقوقي ندارم و در سن بازنشستگي هستم واين آپارتمان هم زير ١٠٠ متر است و در تهران بزرگ قاعدتا بايد شامل معافيت مالياتي بشه ، حتي اگر كاربري اداري داشته باشه، حالا اگر شما ميتوني اداره ماليات رو قانع كن
كسي راهنمائي ميتونه بكنه؟ من نه شاغلم و نه بازنشسته و در آمد ديگري هم ندارم

سمانه آموزش

با سلام
با توجه به اطلاعاتی که دارم اداره مالیات در هرمنطقه یه نرخ مصوب اجاره ای داره که اگر کمتر از اون باشه براش مورد قبول نیست مثلا یه ملک اداری توی یوسف آباد برای سال 98 نباید کمتر از ماهی 6 میلیون تومان اجراه اش باشه وگرنه هرچی پایه اجاره اش باشه همونو مد نظر قرار میدن

علی

سلام واحد اداری با واحد مسکونی در معافیت متراژ یکی هستند؟

میلاد ح

سلام اگر درآمد مشمول مالیات 30میلیون بود مالیات اجاره چطور بااستفاده از نرخها محاسبه میشود میشه راه حلو ایمیل کنی برام ممنون

مهران اخلاقی

با سلام .
در کل من معتقدم اداره دارایی،طرف دار ملاکین هست، و این یک نا عدالتی هست .به این دلیل که از کارمند ،کارگر ،کاسب ،و…مالیت گرفته می شه ولی از فردی که بالای ۲۰ واحد آپارتمان داره و داره هر ماه بابت اجاره درآمد کسب می کنه،هیچ مالیاتی دریافت نمی شه،بنده یک پیمانکار جز هستم ،حتی برای دستمزدی که به کارمندان و کارگران پرداخت می کنم باید مالیات پرداخت،ایرادی نیست ،ولی به نظر شما این عدالت هست که فردی صاحب املاک متعددی هست از درآمد ماهانه حداقل ۳۰ میلیون تومان در ماه برخوردار هست ،هیچ مالیاتی دریافت نشه،چرا باید به این صورت باشه؟این ناعدالتی هست،

حسن

دقیقا چی دریافت نمیشه؟ اگر بجای گله متن این مقاله را درست بخونید اونیکه 30 میلیون در ماه در آمد داره در حدود 30 درصد درآمدش باید مالیات بده !

رضا فرجامی

1 – کامل بخونید !
2 – کسی که چند تا ملک خریده مثل شما یه زمانی کار کرده و مالیات داده و ریال ریال جمع کرده ، پول یهویی نیومده

حمیدرضا

سلام تشکر بسیار مفید بود

حمید

سئوال آیا جانبازان از مالیات بر اجاره معاف هستند

سلمان

باسلام،گرامی ماده 53 در مورد درامد املاکی که،به اجاره واگذار میگردد صحبت میکند،که نرخ 25 درصد بابت هزینه ها واستهلاکات از آن کسر میشود،و در مورد میزان طبقه بندی تا میزان 3 میلیون 15درصد و بعد 20 درصد بین 3 تا10 میلیون این طبقه بندی را ازکجا آوردید،ممنون میشوم راهنمایی فرمایید؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، قانونش همینه.
منبع ما خبرگزاری میزان بوده

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
26
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx