مشاور مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد؛ هر آنچه که باید بدانید!

blank

به نظر شما مشاور مالیات چیست و چه کسی می‌تواند در جایگاه مشاور مالیاتی برای رونق کسب‌وکار تاثیر مثبتی داشته باشد؟

این سوالی است که شاید بیشتر صاحبان کسب‌وکارها با آن مواجه شده‌اند. این مطلب از بورسینس قرار است با شما درباره مشاور مالیاتی صحبت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان همراه ما باشید.

مشاور مالیاتی کیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که مشاور مالی و مالیاتی چه کسی است؟ این مشاور چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و چه نقش مهمی را در شرکت اجرا می‌کند؟

عناوین مطلب:

مشاور یا وکیل مالیاتی یکی از افراد مهمی است که باید در بخش مالی سازمان‌ها و شرکت‌های حضور داشته باشد. حتی اگر به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، تا امروز یک مشاور مالی در مجموعه خود نداشتید، مطمئنا بارها پیش‌آمده که نیاز به حضور چنین فردی در مجموعه خود را احساس کرده‌اید.

به‌طورکلی مشاور مالیاتی وظیفه اداره کردن امور مالی یک شرکت را بر عهده دارد. او یک فرد متخصص، تحصیل‌کرده و ماهر در حوزه‌های مالی و حسابداری است که بر دانش حسابداری و حسابرسی تسلط کامل دارد. علاوه بر این، باید اشراف کاملی به حقوق یا قوانین مالیاتی هم داشته باشد و از تجربه اداره پرونده‌های مالیاتی در مراجع قضایی هم بهره ببرد.

مشاور مالیاتی شرکت درصدد است با بررسی مصارف مالی و هزینه‌های احتمالی شرکت بتواند میزان سود را به حداکثر برساند و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهد.

از دیدگاه حقوقی، یک مشاور مالیاتی باید به‌صورتی عمل کند تا سود شرکت را در مدت‌زمان کوتاهی به حداکثر برساند. در این صورت ثروت سهام‌داران در درازمدت به حالت بیشینه خود می‌رسد.

برای انتخاب این فرد باید دقت فراوانی خرج شود؛ زیرا انتخاب آن از اهمیت بالایی برخوردار است و مانند استخدام حسابدار ساده نیست.

بسته به وضعیت مالیات‌دهندگان، مشاوره و خدمات مشاور مالیاتی متفاوت خواهد بود. برای مثال، یک مشاوره مالیاتی برای فردی که در دوران بازنشستگی خود به سر می‌برد و قصد دارد برنامه مالی مکملی برای خود داشته باشد، به احتمال زیاد شامل توصیه‌هایی برای کارآفرینی یا راه‌اندازی یک فروشگاه است.

به همین ترتیب، یک سرمایه‌گذار املاک و مستغلات احتمالاً نیاز مالیاتی متفاوتی با یک تاجر کالا خواهد داشت. خدمات یا توصیه‌های یک مشاور مالیات به شرکتی که به دنبال ادغام یا تصاحب شرکت دیگری است با توصیه‌هایی که به یک مجری املاکی که به دنبال به‌حداقل‌رساندن مالیات بر املاک است، متفاوت خواهد بود.

 ازآنجایی‌که مشاوران مالیاتی به قوانین مالیاتی و دستورالعمل های IRS مسلط هستند، کسب‌وکارها باید اهداف و خدماتی که در نظر دارند را برای مقامات مالیاتی و مشاوران شرح دهند تا بتوانند با‌توجه‌به درخواست‌های آنها، بهترین و کارآمدترین مشاوره‌ها و حل مسائل را ارائه کنند.

مشاوران موظفند در مورد آخرین الزامات مالیاتی بین‌المللی و داخلی اطلاعات به‌روزی داشته باشند تا بتوانند توصیه‌ها و راهکار‌های کارآمدی را به مشورت‌گیرندگان و شرکت‌های طرف قرارداد خود ارائه کنند.

مشاوران مالیاتی ممکن است برای یک آژانس کار کنند یا خودشان و به تنهایی صاحب یک دفتر را پل ارتباطی باشند. در هر صورت، آن‌ها وظیفه دارند راه‌های کارآمدی را برای مشتریان پیدا کنند.

همچنین می‌توانند اظهارنامه‌های مالیاتی را برای مشتریان خود تهیه و ارسال کنند. مالیات‌دهنده‌ای که یک رویداد مهم زندگی مانند فوت همسر، ازدواج، طلاق، تولد یا فرزندخواندگی، خرید خانه جدید، ازدست‌دادن شغل، ارث و غیره را تجربه کرده باشد باید با استفاده از راهنمایی‌های یک مشاور مالیات وضعیت جدید دارایی‌های خود را مشخص کند.

درآمد مشاور مالیاتی
درآمد مشاور مالیاتی بسته به جایگاه و مسئولیتی که در کسب‌وکار دارد تعیین خواهد شد.

آشنایی با وظایف یک مشاور مالیاتی

یک وکیل مالیاتی باید شناخت کاملی از قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها داشته باشد. تنها با داشتن این اطلاعات است که می‌تواند یک سازمان را در پرداخت مالیات کمتر و هدایت درست منابع مالی شرکت راهنمایی کند.

کاهش هزینه‌های ناشی از مالیات یک شرکت در بیشتر اوقات به دو روش انجام می‌شود:

  • پشتیبانی مالیاتی
  • دادرسی مالیاتی

البته نکته اصلی اینجاست که وظایف مختلفی برای یک مشاور مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. بسته به بزرگ یا کوچک بودن سازمان، مشاور مالیاتی نیز نقش متفاوتی به خود می‌گیرد. بااین‌حال یک مشاور مالیاتی خوب از حل مشکلات مشتریان و تعامل و ارتباط با دیگران لذت می‌برد و صداقت و دقت را در تمام کارهای خود الگو قرار می‌دهد.

وظیفه اصلی مشاور مالیاتی رسیدگی و حل مسائل مختلف مالیاتی است. درواقع این مشاوران با کاهش درآمد‌های مشمول مالیات و استفاده از کلیه روش‌های تعدیلی، کسورات و اعتبارات مالیاتی سعی می‌کنند که دیون و بدهی‌های مشتریان خود را به کمترین حد برسانند.

برخی از مشاوران مالیاتی در حوزه‌های خاصی از قوانین مالیاتی تخصص دارند و ترجیح می‌دهند زمینه و فعالیتشان هم محدود به حوزه‌های تخصصی‌شان باشد، بااین‌حال برخی دیگر رویکرد‌های عمومی دارند و با نگاه جامعی به مسائل و مشکلاتی مالی پیش‌آمده برای شرکت‌ها و سازمان‌های مشتری خود توجه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب مالیاتی

به‌طورکلی شرح خلاصه‌ای از اصلی‌ترین وظایف یک مشاوره مالیاتی به‌صورت زیر است:

  • مشاور مالیاتی با تجربه و خبره باید بتواند به مدیران ارشد شرکت در مورد اینکه چگونه شرکت به سود می‌رسد مشاوره بدهد.
  • مشاور مالیاتی باید مسیر درستی برای حل امور مالی شرکت پیشنهاد و انجام دهد.
  • تهیه و تنظیم صورت‌ها و گزارش‌های مالی از دیدگاه حقوقی جزء دیگر وظایف مشاوره مالیاتی است.
  • نظارت بر مسائل مالی شرکت بسیار مهم است و این وظیفه مهم را در وهله اول باید یک وکیل مالیاتی به عهده بگیرد.
  • مشاور مالی یا مالیاتی باید بر گزارش‌ها مالی که کارکنان وظیفه ارائه آن را دارند نظارت کند.

علاوه بر این، اصلی‌ترین مواردی که در مشاوره مالیاتی باید موردتوجه مشاوران قرار بگیرد شامل این موارد است:

  • تهیه و آماده‌سازی فرم‌های مالیاتی
  • برقراری ارتباط با مشتریان و مراجع قانونی و حقوقی
  • ارائه مشاوره در خصوص مسائل حقوقی و مسائل مالی و تشریفات اداری و سازمانی
  • ارائه مشاوره مالی و مالیاتی به کسب‌وکارها، شرکت‌ها و سازمان‌ها
  • ارائه خدمات حسابداری
  • نگهداری و بررسی رسیدها و سوابق مالیاتی مشتریان و شرکت‌ها

توانایی‌ها و مهارت‌هایی که یک مشاور مالی و مالیاتی باید داشته باشد چیست؟

توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم برای یک مشاور مالیاتی کاملا وابسته به نوع سازمان و شرکتی است که به خدمت گرفته می‌شود.

اولین نیاز برای اینکه مشاور مالی و مالیاتی باتجربه و موفق بتواند مطالبات شرکت را به‌خوبی انجام دهد این است که اطلاعات حقوقی کافی داشته باشد.

مطالب مرتبط:

حسابداری مالیاتی (Tax Accounting) چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده (Value added tax) چیست؟

یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی که یک مشاور مالیاتی باید داشته باشد، روابط‌عمومی بالا است. روابط‌عمومی بالا برای مشتریان و شرکت‌هایی که می‌خواهند مذاکره‌ای را شروع کنند یا در برنامه‌هایی مثل مزایده و مناقصه برنده باشند، بسیار مهم است. ازآنجایی‌که این برنامه‌‌ها هم در حوزه مسائل مالی و حقوقی قرار می‌گیرند، داشتن روابط‌عمومی بالا و توانایی ارتباط با دیگران برای مشاوران مالیاتی بسیار مهم است.

فردی که به‌عنوان مشاور مالی و مالیاتی وارد یک شرکت و یا واحد تجاری می‌شود باید بتواند چگونه به افراد آن واحد تجاری در مورد نحوه شروع کار و فعالیت مالی توضیح دهد.

این ویژگی یعنی فرد بتواند راهکارهای لازم برای جلوگیری از ضرر و زیان را به آن‌ها یاد بدهد. چنین مهارت‌هایی برای مشاور مالی و مالیاتی بسیار مهم است که از نظر حقوقی جایگاه ویژه‌ای دارد.

مشاور مالی یک شرکت باید بر اساس نیاز آن شرکت، نحوه انجام بازاریابی را به مدیرعامل ارائه دهد. درصورتی‌که بعضی از مدیران شرکت از بعضی تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند که با روال شرکت متناسب نیست.

به همین دلیل مشاور مالی باید مسیر این‌گونه بازاریابی‌ها را بشناسد و به‌خوبی هدایت کند. این مسئله را می‌توانید از نظر حقوقی نیز پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید: چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند؟

ارائه مشاوره مالیاتی
وقتی یک مشاور مالیاتی خبره و حرفه‌ای به مباحث فوق مسلط باشد می‌تواند به راحتی قوانین مختلف را به قانون مالیات ربط دهد و راه‌های قانونی و مناسب شرکت را برای کاهش هزینه‌ها پیدا کند.

یک نیروی زبده که می‌تواند در جایگاه مشاوره مالیاتی به شرکت و سیستم مالی آن شرکت خدمت کند، باید توانایی مختلفی در زمینه‌های مربوط به اقتصاد، مالیات و مدیریت منابع مالی داشته باشد. همچنین باید نسبت به قوانین مهم مالیاتی آگاه باشد و با درنظرگرفتن این قوانین، راه شرکت را برای عبور از یک مسیر امن مالیاتی و مطمئن، هموار کند.

خلاصه‌ای از این توانایی‌ها در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • انجام تحقیقات در مورد قوانین مالیاتی
  • ملاقات با مشتری‌ها به‌منظور اطلاع‌رسانی به آن‌ها درباره تغییرات قوانین مالیاتی
  • مشاوره در مورد نحوه‌ تنظیم دفاتر قانونی
  • مشاوره درباره روش تهیه‌ی اسناد و مدارک مالی
  • مشاوره مالیاتی در خصوص معافیت‌های مالی مالیاتی
  • انجام محاسبات تخصصی و پیچیده
  • تعیین استراتژی برخورد با مشتریان برای به‌حداقل‌رساندن بدهی مالیاتی
  • انجام امور مربوط به ثبت‌نام ارزش‌افزوده
  • ارتباط با مشتریان برای توضیح موارد مالیاتی و کمک به آن‌ها برای درک بهتر نیازهای مالی آینده
  • آماده‌سازی بازپرداخت مالیات
  • مشاوره در مورد پیگیری اعتراض‌های مالیاتی
  • تحلیل سیستم‌های مالی
  • تحلیل گردش مالی جاری و روزانه
  • تهیه و تنظیم اسناد و مدارک مالی مرتبط به فعالیت مجاز شرکت
  • تحقیق منظم در خصوص آخرین قوانین و مقررات مالیاتی وضع‌شده و کسب اطلاع از آخرین تغییرات
  • تجزیه‌وتحلیل و بررسی این قوانین طی روندی منظ

خصوصیات مهم یک مشاور مالیاتی

در کنار وظایف و توانایی‌هایی که یک مشاوره مالیاتی باید داشته باشد، توجه به خصوصیات او هم بسیار مهم است. برای مثال، مشاور مالیاتی داشتن مهارت بالا در برقراری ارتباط با دیگران یکی از ضروریات این کار است.

در برابر تفکر انتقادی و انتقادها و نظرات سازنده از ذهنی پذیرا و آگاه بهره ببرد. همچنین به‌خاطر اینکه مشاور مالیاتی عموما با افراد زیادی سروکار دارند و از هر طیف و گروه بین این افراد هست، باید در مقوله خدمات مشتریان و تعامل بین‌فردی هم تبحر داشته و فردی آگاه و باسوادی باشد.

او باید شنونده خوبی باشد تا شرایط و وضعیت مالی مشتریان را درک کند. بفهمد چه نیازهایی دارند و چگونه باید به نیاز‌های آنها پاسخ داد. همچنین برقراری ارتباط کلامی و نوشتاری هم بسیار مهم است، زیرا در مواردی لازم است که یک مشاور مالیاتی بتواند با افراد مختلفی ارتباط برقرار کند و لازمه این ارتباط مهارت کلام و نوشتار است.

شناخت و کشف پیچیدگی‌های اطلاعات حقوقی و قانونی بسیار مهم است. یک مشاور خوب باید بتواند کارکردن با اعداد و ارقام را بداند، مرتب و منظم باشد و جزئیات توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مهارت در تحقیقات و کنکاش‌های حقوقی و فهم قوانین مدنی، نظام‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، قوانین دولتی و مقررات صنفی هم ضرورت دیگری است و می‌تواند کمک بزرگی به شرکت‌ها و انتخاب مسیر آنها باشد.

ازآنجایی‌که تکنولوژی و ابزارهای محاسباتی و نرم‌افزارهای مختلف امروز یکی از مهم‌ترین بخش‌های دنیای امروز است، نرم‌افزارهای حسابداری، ایمیل، ابزارهای تحلیل داده‌های مالی و نرم‌افزارهای تهیه گزارش‌های مالی و اظهارنامه مالیاتی را به‌خوبی بشناسند.

اهمیت استفاده از این ابزارها آنجایی که معنی پیدا می‌کند که دقت ابزار‌های دیجیتالی مالیاتی به کمک انسان می‌آید. این ابزارها می‌توانند احتمال خطای محاسباتی انسانی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. به همین دلیل است که استفاده از این نرم‌افزار‌ها و شناخت و مهارت کارکردن با آنها بسیار مهم است و یکی ویژگی ضروری برای مشاور مالیات ماهر به حساب می‌آید.

همچنین برای برقراری ارتباط با مشتریان باید با روش‌های ارتباطی نوین آشنا باشد. ضدر بعضی موارد بهتر است از دفترچه‌های راهنمایی که در خصوص قوانین مالیاتی تهیه شده است برای ارائه توصیه‌های کارآمد‌تر و را‌هکار‌های موفق‌تر کمک بگیرند.

مشاور رسمی مالیاتی چیست
جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران یک انجمن حرفه‌ای است که در 17 اردیبهشت 1387 رسمیت پیدا کرد.

تفاوت مشاور مالی و مالیاتی با حسابدار یک شرکت

حداقل مدرک دانشگاهی برای این شغل مدرک کارشناسی در حوزه‌های اقتصاد، امور مالی و حسابداری یا حقوق است. اما مهم‌تر از هر چیز، آشنایی کامل با قوانین و دستورالعمل‌های مالیاتی است.

حسابدار فردی است که وظیفه‌ دارد از صورت‌های مالی مواظبت کند و کارهایی که انجام می‌دهد بسیار روتین و تکراری است. حسابدار هزینه‌ها، درآمدها و مصارف شرکت را ثبت می‌کند و به مسائل مالیاتی و حقوق کارمندان رسیدگی می‌کند.

حسابدار اما به اصلاح هزینه‌ها و روند مصرف درآمدها کاری ندارد و مسئول آن‌ها نیست، ولی مشاور مالی و مالیاتی کاری فراتر از این‌ها را انجام می‌دهد.

با اینکه این‌ها تمام مسئولیت‌های یک حسابدار است و می‌تواند به‌خوبی از عهده‌ آن‌ها برآید؛ اما مشاور مالیاتی باید درعین‌حال، سلامت مالی شرکت را تضمین کند.

مشاور مالی و مالیاتی باید در مورد امور مالی تصمیمات درست و مناسبی بگیرد و آن را به مدیریت شرکت ارائه دهد. به همین دلیل است که مشاور مالیاتی از نظر حقوقی وظیفه خطیرتری نسبت به یک حسابدار دارد.

بیشتر بخوانید: عدم شناسایی ذخیره مالیات در دفاتر چه عواقبی برای کارفرما دارد؟

چرا به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی گفته می‌شود؟

اگرچه مشاور مالیاتی را به‌عنوان وکیل مالیاتی هم می‌شناسند، اما یک مشاور مالیات به لحاظ حقوقی دارای درجه وکالت نیست. بااین‌حال، به‌خاطر اینکه در پرونده‌های مالیاتی باید از طرف شرکت و صاحبان آنها وکالت‌نامه داشته باشد و مأمور رسیدگی و دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت در مراجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی است، وکیل مالیاتی هم نام می‌گیرد.

وکیل مالیاتی به قوانین، مقررات، بخش‌نامه‌‌‌ها و آیین‌های مالیاتی تسلط دارد و باید با اشراف بر استاندارد‌های مالی تعیین شده از سوی سازمان حسابرسی از اظهارنامه مالیاتی شرکت دفاع‌ کند.

برای استخدام یک مشاور مالی و مالیاتی متخصص و باتجربه باید چه کرد؟

برای اینکه مسیر مالی شرکت اصلاح شود مدیرعامل تصمیم می‌گیرد یک مشاور مالی و مالیاتی باتجربه و موفق را به کار بگیرد تا بتواند به‌خوبی راه‌حل‌هایی ارائه دهد.

این افراد را مدیرعامل می‌تواند به کمک تاجران و مدیران شرکت‌های موفق انتخاب کند تا بتوانند به شرکت برای رسیدن به اهداف کمک کنند. در بعضی‌اوقات مدیرعامل نمی‌داند برای چه کاری می‌تواند مشاور مالی استخدام کند. از نظر حقوقی نیز استخدام این‌گونه افراد برای شرکت بسیار مفید است.

میزان دستمزد مشاور مالی و مالیاتی به چه عواملی مربوط است؟

مهم‌ترین مسئله‌ای که برای انتخاب یک مشاور مالی و مالیاتی موردنظر قرار می‌گیرد، میزان حقوق و دستمزد وی است.

همان‌طور که مشخص است مشاوران مالی کارکشته و متبحر دارای دستمزدهای بالاتری نسبت به مشاوران مالی عادی هستند.

این مسئله را می‌توان به این صورت بیان کرد که مشاور مالی که بتواند شما را در زمینه‌های درست مالی و انجام سرمایه‌گذاری‌های پرسود و جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های زیان‌آور راهنمایی کند، باید برای انجام این‌گونه فعالیت‌ها نیز درخواست دستمزد بالایی نیز داشته باشد.

بیشتر مشاوران مالی شرکت‌ها به‌صورت درصدی کار می‌کنند، این بدان معناست که آنها یک بخش از حقوق خود را ثابت دریافت می‌کنند و بخش دیگر را به‌صورت پورسانتی محاسبه می‌کنند. بهتر است بدانید که مشاوران مالی و مالیاتی باتجربه و موفق پورسانت خود را از میزان دارایی‌های شرکت محاسبه می‌کنند. در نتیجه باید مراقب باشید به آن‌ها حقوقی بیش از درآمد شرکت پرداخت نکنید.

تفاوت نقش مشاور مالی و مالیاتی در زمینه‌های مختلف

مشاوران مالی شرکت‌ها به‌صورت گروهی فعالیت می‌کنند که این کار از نظر حقوقی برای شرکت‌ها بسیار مفید است.

در نتیجه مشاوران مالی متناسب با زمینه کاری خود پیشنهاداتی را به شرکت ارائه می‌دهند.

مثلا اگر مشاور مالی در شرکت صنعتی فعالیت می‌کند باید در این زمینه محاسبه مبلغ تمام شده محصول و یا یک کالا را ارائه دهد.

همچنین اگر مشاور مالی در زمینه دولتی کار می‌کند، در مورد بودجه، ثبت و کنترل آن مشاوره‌هایی را ارائه می‌دهد. اگر مدیران نیز به مسائل حقوقی آگاه باشند برای شرکت بسیار مفید است.

در انتها توصیه می‌شود برای شرکت خود از مشاورانی را برای انجام و رسیدگی به فعالیت‌های حقوقی مالی و مالیاتی استفاده کنید، همچنین از یک وکیل خبره و باتجربه در این زمینه مشورت بخواهید.

چگونه وکیل مالیاتی شویم
وکیل مالیاتی شخصی است که به قوانین مالیاتی اشراف و تسلط داشته و می‌تواند در مواقع لزوم تصمیمات تجاری و انتخاب‌های مالی درستی داشته باشد

شرکت‌ها چگونه باید از یک مشاور مالیاتی در کسب‌وکار خود بهره‌مند شوند؟

در حال حاضر مشاوران مالیاتی از روش‌های مختلفی به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کنند. بااین‌وجود، شناخت اینکه کدام روش می‌تواند به کسب‌وکار و شرکت کند بسیار مهم است.

در همین راستا باید به چند نکته مهم توجه کنید و با درنظرگرفتن این موارد، سراغ مشاوره مالیاتی بروید که در زمینه موردنظر شما مهارت و تخصص کافی دارد.

جهت پشتیبانی مستمر

مشاوران مالیاتی که به هدف پشتیبانی مستر جذب یک شرکت می‌شوند باید در ساعات مقرر در شرکت حضور پیدا کرده و باتوجه‌به اقدامات، معاملات، قرارداد‌ها و جزئیات فعالیت شرکت‌ها، آنها را برای برداشتن قدم‌های بعدی راهنمایی کنند.

این مورد از مشاوره‌ها تنها محدود به یک یا چند برنامه و روز خاص نیست، بلکه مشاور درست مثل عضوی از یک مجموعه در شرکت و کنار اعضا حضور دارد.

جهت حل پرونده‌های به وجود آمده

در چنین روشی، وقتی یکی از پرونده‌های مالیاتی شرکت‌ها دچار مشکل می‌شود، نیاز به راهنمایی و حضور یک مشاور مالیاتی است تا بتواند باتکیه‌بر توانایی و مهارت خود، مشکل را برطرف کند. طبیعی است که قراردادی که به این هدف منعقد می‌شود تنها مربوط به یک پرونده مالیاتی مشخص است و پس از بسته‌شدن پرونده قرارداد مشاوره مالیاتی هم به پایان می‌رسد.

جهت ثبت کلیه قراردادها و صورت‌های مالی

در این مورد، مشاور مالیاتی وظیفه ثبت و نظارت کامل بر کلیه قراردادها و صورت‌های مالی و بیمه‌ای را بر عهده دارد. مشاور با حضور در محل شرکت شما در مواقع لازم و یا به‌صورت مکاتبه‌ای، تمامی مسائل مالی شرکت را زیر نظر بگیرد تا بررسی‌های لازم برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل مالیاتی را انجام دهد.

چه کسی می‌تواند یک مشاور مالیاتی باشد؟

با وجود همه ویژگی‌ها و ضرورت‌هایی که درباره لزوم استفاده از یک مشاور مالیاتی در شرکت و کسب‌وکار گفته می‌شود، هنوز هم برخی از افراد و صاحبان کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهد خودشان مشاور مالیاتی مجموعه‌شان باشد. به‌‌‌همین دلیل است که می‌پرسند آیا می توانم مالیات خود را انجام دهم؟

پاسخ به این سوال ناممکن نیست و واقعیت این است که اگر صاحب کسب‌وکاری بتواند در جایگاه یک وکیل مالیاتی انجام وظیفه کند، به‌راحتی می‌توان پاسخ مثبت به این سوال داد.

با این‌حال این شرایط فقط در صورتی مقدور است که زمان و حوصله برای بررسی و ارائه راهکار‌های مالیاتی داشته باشد. زیرا مالیات و مسائل مربوط به آن چیزی نیست که در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی دیده‌اید. بلکه نیاز به مهارت و تجربه دارد. حتی یک اشتباه کوچک هم می‌تواند خطر آسیب مالی بزرگی به شرکت بزند.

اما اگر کسب و کار شما کوچک است، با فرم های مالیاتی آشنا هستید و می‌توانید از نرم افزار مالیاتی کمک بگیرید، امکان انجام کارهای مالیاتی بدون حضور یک مشاور مالیاتی وجود دارد.

بااین‌حال، اگر زمان و حوصله پرداختن به مالیات را ندارید، وضعیت مالی شرکت، سرمایه‌گذاری‌ها، دارایی‌ها و .. پیچیده است، شما به مشاوره مالیاتی تخصصی نیاز دارید. این مشاور مالیاتی حسابدار شما نیست و نیاز به اضافه کردن یک فرد با تجربه و ماهر علاوه بر حسابدار به مجموعه خود را دارید.

وکیل مالیاتی
پرونده های مالیاتی به خصوص در حوزه تشخیص میزان مالیات، بسیار حساس و پیچیده است؛ به همین دلیل باید یک وکیل مالیاتی خبره بر آنها نظارت داشته باشد.

آیا حضور همزمان یک حسابدار و یک مشاور مالی ضروری است؟

پاسخ این سوال که ضرورت حضور حسابدار و مشاور مالی در یک سازمان و کسب‌‌وکار چقدر است به موقعیت و شرایط مالی شرکت بستگی دارد.

اگر تازه در مرحله راه‌اندازی کسب و کار خود هستید، استخدام یک حسابدار می‌تواند سودمندتر باشد، زیرا یک حسابدار می‌تواند در کنار خدمات مالیاتی تقریباً در تمام جنبه‌های مالی مرتبط با کسب و کار شما به شما کمک کند.

اگرچه هنگامی که امور مالیاتی شرکت رفته‌رفته پیچیده‌تر شود، احتمالاً یک مشاور مالیاتی می‌تواند باتکیه‌بر دانش و مهارت خود، راهکارهایی ارائه دهد که برای مجموعه و شرکت‌ شما مفید‌تر است.

در اکثر موارد داشتن حسابداران و مشاوران مالیاتی در تیم شما انتخاب معقولی است، به این ترتیب، شما می‌توانید به هر دو متخصص زیر یک سقف دسترسی داشته باشید و هم حسابدار و هم مشاور مالیاتی می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند تا نیازهای شما را به بهترین نحو برآورده کنند.

سوالات متداول

مشاور مالیاتی کیست؟

مشاور مالیاتی وظیفه اداره کردن امور مالی یک شرکت را بر عهده دارد. او یک فرد متخصص، تحصیل‌کرده و ماهر در حوزه‌های مالی و حسابداری است که بر دانش حسابداری و حسابرسی تسلط کامل دارد.

یک مشاور مالیات باید به چه مواردی آگاه باشد؟

یک وکیل مالیاتی باید شناخت کاملی از قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها داشته باشد. تنها با داشتن این اطلاعات است که می‌تواند یک سازمان را در پرداخت مالیات کمتر و هدایت درست منابع مالی شرکت راهنمایی کند.

درآمد مشاوره مالیاتی چقدر است؟

بیشتر مشاوران مالی شرکت‌ها به‌صورت درصدی کار می‌کنند، این بدان معناست که آنها یک بخش از حقوق خود را ثابت دریافت می‌کنند و بخش دیگر را به‌صورت پورسانتی محاسبه می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره ضرورت استفاده از یک مشاور مالیاتی و جایگاه آن در شرکت‌ها و کسب‌وکارها صحبت کردیم. با این حال، همواره این نگرانی و سوال برای صاحبان کسب‌وکارها وجوددارد که اگر اشتباهی فردی را استخدام کنم چه می‌شود؟

در چنین شرایطی باید گفت که جای نگرانی نیست، اگر متوجه شدید که یک حسابدار استخدام کرده اید در حالی که در واقع یک مشاور مالیاتی متخصص برای موقعیت شما مناسب تر است یا برعکس، می‌توانید به این واقعیت تکیه کنید که هم مشاوران مالیاتی و هم حسابداران حداقل اطلاعات اولیه ای از نقش یکدیگر خواهند داشت.

در نتیجه، چیز زیادی از دست نداده‌اید، اما رفته‌رفته و با گسترش کسب‌وکارتان به‌وضوح متوجه‌ خواهید شد که ضرورت حضور یک حسابدار بیشتر است یا یک مشاور مالی در این مسیر به شما کمک بیشتری خواهد کرد. آنجاست که برای تغییر برنامه خود باید آماده شوید. چ

درصورتی‌که مشاور مالیاتی هستید، یا اطلاعاتی در این حرفه دارید، توضیحات بیشتری درباره این شغل در بخش نظرات بنویسید. 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

مالیات در ایران

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx