راهنمای متنوع‌سازی سبد ارز دیجیتال در سال 2019

متنوع سازی سبد ارز دیجیتال در سرمایه گذاری

نظرات زیادی در مورد اتفاقات بین تاریخ نوامبر 2017 و ژانویه 2018 وجود دارد. برخی از افراد، رشد عظیم بازار ارزهای دیجیتال در آن زمان را یک حباب می‌دانند و برخی دیگر یک فرصت از دست رفته…

در آن تاریخ، تقریبا همه ارزهای دیجیتال رشد سریع و هیجانی را تجربه کردند و برای از افراد درگیر بازار، سوال این نبود که کدام استراتژی سرمایه‌گذاری یا ترید را انتخاب کنند، بلکه سوال این بود چگونه می‌توانند ارز دیجیتال بیشتری بخرند تا به جمع میلیونرهای کریپتو بیپوندند.

متاسفانه یا خوشبختانه، آن رشدهای هیجانی خیلی زود به پایان رسید.

عناوین مطلب:

الان، بیت‌کوین در قیمت بین 3000 تا 4000 دلار نوسان می‌کند.

اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می‌توان با ریسک کمتری، در ارزهای دیجیتال که یک دارایی با چشم‌انداز مناسب هستند سرمایه‌گذاری کرد. زیرا هیچ‌کس دوست ندارد در پی یک بازار نزولی دیگر، سرمایه خود را از دست بدهد.

همانطور که قبلا نیز (در مطلب آیا ارزهای دیجیتال از بین رفته‌اند) اشاره کردیم، وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال موقتی است و با وجودیکه مدت زیادیست رشد هیجانی ارزهای دیجیتال را شاهد نبوده‌ایم ولی بسیاری معتقدند شروع صعود بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌های آینده دور از انتظار نیست.

به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین استراتژی، سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد، به این معنی که مقادیر مشخصی ارز دیجیتال در قیمت پایین خریداری شده و نگهداری شود. زیرا رشد بعدی بازار ارزهای دیجیتال اجتناب‌ناپذیر است ولی زمان آن مشخص نیست.

در سال‌ها و ماه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که افراد زیادی به دلیل درک ضعیف از بازار، مشارکت در پروژه‌های به ظاهر سالم و قانونی ولی در باطن کلاهبردار یا صرفا به خاطر اشتباه در تصمیم‌گیری صحیح ضررهای سنگینی متحمل شده‌اند.

ما می‌توانیم از این اشتباهات درس بگیریم.

یکی از تکنیک‌هایی که تمامی این فاکتورها را در بر می‌گیرد و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد، متنوع‌سازی سبد دارایی است. متنوع‌سازی سبد دارایی در بازارهای زیادی از جمله بازار سهام و سایر بازارها برای کاهش ریسک انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظریه جدید سبد سهام چیست؟

روش تشکیل سبد سهام متنوع و کم‌ریسک

متنوع‌سازی سبد دارایی به زبان ساده یعنی اینکه در سرمایه، به جای خرید یک دارایی خاص، چندین دارایی خریداری شود و به اصطلاح، شخص سرمایه‌گذار یک سبد تشکیل دهد.

یک سبد دارایی می‌تواند انواع مختلفی دارایی مالی، دارایی فیزیکی و دارایی دیجیتال باشد اما تمرکز ما در این مطلب از بورسینس بر دارایی‌های دیجیتال است.

در صورتی که سبد دارایی به درستی چیده شود، در نهایت با ریسک کمتر، موجب بدست آوردن بازدهی بیشتر می‌شود.

در یک سبد دارایی ممکن است طبقه دارایی (Asset Class) متنوعی وجود داشته باشد، فرضا سبد یک سرمایه‌گذار، ممکن است هم شامل ارز دیجیتال، هم دلار و هم طلا شود.

همچنین یک سبد دارایی فقط ممکن است محدود به ارز دیجیتال باشد و بطور مثال فقط شامل بیت‌کوین، اتریوم یا چند ارز دیجیتال دیگر باشد.

مهمترین اصل در تشکیل سبد دارایی، وارد کردن دارایی‌هایی در سبد است که همبستگی مثبت با هم نداشته باشند. به این معنی که دارایی‌های موجود در سبد نباید به گونه‌ای باشد که همه آنها با همدیگر افت و رشد کنند.

پس یک سبد بهینه باید بگونه‌ای باشد که در صورت افت یک ارز، ارز دیگر آن کاهش قیمت را جبران کند و به این ترتیب پایداری ارزش سبد دارایی حفظ شود.

این موضوع در بازار ارزهای دیجیتال چندان ساده نیست، زیرا اکثریت ارزهای بازار، با هم افت و رشد می‌کنند.

ارزهای دیجیتال محبوب، همبستگی زیادی با هم دارند و با مشاهده نمودارهای زیر می‌توان به این موضوع پی برد:

نمودار قیمت بیت‌کوین

همبستگی بیت‌کوین با ارزهای دیجیتال

همبستگی بیت‌کوین

ولی با این حال، متنوع‌سازی دارایی‌ها راهکار کم‌ریسک‌تری محسوب می‌شود.

2 دلیل کم‌ریسک‌تر بودن تشکیل سبد را در ادامه می‌خوانید.

1 – مشکلات احتمالی فنی و امنیتی

اگر همه سرمایه خود را در یک ارز وارد کنید و آن ارز دچار مشکلات فنی شود (مثلا هارد فورک آن موفقیت‌آمیز نباشد)، دچار مشکل خواهید شد.

ارزهای دیجیتال زیادی وجود داشته که آسیب‌پذیری در کدهای آن باعث نفوذ هکرها شده که نمونه آنرا می‌توان DAO و اخیرا اتریوم کلاسیک به شمار آورد.

مشکلات امنیتی و فنی یک ارز، تاثیر زیادی بر قیمت آن ارز دارد. در صورتی که چنین مشکلاتی برای یک ارز به وجود آید، حتی احتمال از هم پاشیدن کامل آن ارز نیز هست.

2 – نوسانات زیاد و غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار

ارزهای دیجیتال برای بسیاری از افراد هنوز یک پدیده ناآشناست. با وجودیکه بسیاری از ارزهای دیجیتال، همبستگی شدیدی با بیت‌کوین دارند و صعود و نزول قیمت آنها به قیمت بیت‌کوین بستگی دارد، این همبستگی می‌توان به دلایل مختلف در آینده از بین برود.

به همین دلیل، داشتن ارزهای دیجیتال پایدار و قوی در سبد دارایی یک تصمیم درست است.

یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث شده بازار ارزهای دیجیتال غیرقابل پیش‌بینی باشد، تاثیرگذاری افراد شناخته‌شده (اینفلوئنسرها) بر این بازار است. مخصوصا افرادی مانند جان‌مک‌آفی (John McAfee) که دارای فالوورهای زیادی هستند می‌توانند با اعلام خرید یا فروش یک ارز، روی قیمت آن ارز تاثیر زیادی بگذارند.

یک مطالعه که توسط سایت Cointelegraph در ماه می 2018 انجام شد نیز نشان داده که متنوع‌سازی سبد دارایی ارزهای دیجیتال، نتایج مثبتی به همراه داشته است.

با این اوصاف، چگونه باید سبد دارایی ارزهای دیجیتال را متنوع‌سازی کنید؟

در ادامه یک استراتژی پیشنهادی را شرح می‌دهیم

متنوع‌سازی سبد ارز دیجیتال در سال 2019

یکبار دیگر تاکید می‌کنیم که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و کسب سود در کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری چندان کار ساده‌ای نیست.

و فقط باید سرمایه‌ای وارد این بازار کرد که در صورت از دست رفتن آن، زندگی شما تحت تاثیر قرار نگیرد.

بهتر است سبد ارزهای دیجیتال از 4-5 ارز از بین 10 ارز برتر بازار باشد. این ارزها در طول زمان، پایداری نسبی خود را نشان داده‌اند و اغلب اوقات، تقاضا برای خرید آنها بیشتر از سایر ارزهاست.

این ارزهای برتر در هنگام برگشت بازار به حالت صعودی، احتمال بیشتری برای رشد دارند.

با این حال، نباید از بین این 10 ارز با چشم بسته، انتخاب کرد. برخی از این ارزها در طولانی‌مدت از سایرین عقب می‌افتند و بنابراین برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب نیستند.

برای مثال، حتی بیت‌کوین به دلیل سرعت پایین تراکنش‌ها، نبود محرمانگی و عدم امکان برنامه‌نویسی متنی بر آن (مانند اتریوم) ممکن است در سال‌های آینده رتبه اول خود را از دست بدهد. این‌ها فقط احتمالات است و این تغییرات را غیرممکن دانست.

بنابراین بهتر است سرمایه‌تان را به 5 قسمت مساوی تقسیم کنید و 5 ارز دیجیتال از 10 ارز برتر بازار را که شانس موفقیت و رشد بیشتر در آینده دارند را برگزینید. انتخاب از بین ارزهای قدیمی‌تر و جدیدتر، برای متنوع‌سازی سبد مناسب‌تر است.

زیرا ارزهای قدیمی، در طول زمان سنجش شده‌اند و ارزهای جدید نیز تکنولوژی جدیدتری به همراه دارند.

پیشنهاد می‌کنیم در فورک‌های بیت‌کوین (مثلا بیت‌کوین‌کش) سرمایه‌گذاری نکنید، زیرا قیمت آنها به میزان زیادی به بیت‌کوین بستگی دارد و علاوه بر این، بعید است این فورک‌ها بتوانند جای بیت‌کوین را بگیرند.

این استراتژی، خیلی ساده و ابتدایی است ولی به سبد سرمایه‌گذاری شما پایداری بیشتری می‌دهد و سبد شما در نوسانات بازار می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. با تشکیل سبد ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده‌اید و فقط کافیست منتظر رشد بعدی بازار بمانید.

برخی از افراد برای میان‌مدت و کوتاه‌مدت نیز سبد دارایی خود را متنوع‌سازی می‌کنند. اینکار بستگی به سبک معاملات شخص دارد.

اگر شخص فقط معاملات روزانه انجام می‌دهد و در روزانه یا طی چند روز، در جفت ارز هایی مانند BTC/USDT معامله می‌کند، شاید تشکیل سبد کار عاقلانه‌ای نباشد زیرا باید همه سبد خود را بررسی کند و چون هدف شخص کسب سود در کوتاه‌مدت است، از لحاظ اختصاص زمان و انرژی احتمالا به مشکل خواهد خورد.

ممکن است یک شخص از استراتژی ترکیبی استفاده کند، به این معنی که مقداری ارز را برای بلندمدت نگهداری کند و مقداری دیگر را برای معاملات روزانه و نوسان‌گیری اختصاص دهد.

در نهایت، چند نکته مهم را باید در نظر داشت:

  • در صورت تصمیم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، متنوع‌سازی سبد در بازار ارزهای دیجیتال، از خرید یک ارز بهتر است
  • بهتر است ارزها از بین 10 ارز برتر بازار انتخاب شود، زیرا این ارزها اعتبار و پایداری بیشتری نسبت به سایرین دارند
  • معامله‌گری کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری در بازار ارزهای دیجیتال، نیاز به مهارت، انضباط و تجربه بیشتر دارد
  • در سرمایه‌گذاری بلندمدت، باید صبر داشت و منتظر بازار صعودی ماند. حتی ممکن است بازار صعودی در سال 2019 نیز اتفاق نیفتد
  • به دلیل غیرقابل پیش‌بینی و پرریسک بودن ارزهای دیجیتال، فقط باید سرمایه‌ای را وارد بازار کرد که حتی در صورت ضرر سنگین، زندگی شخص دچار تغییرات عمده نشود

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

6 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
کمال

سلام ،لطفا اگر ممکنه ارزهای دیجیتال با پایه بنیادی و اینده دار رو معرفی کنید / متشکرم

ناصر

از مطالب خوب شما خیلی استفاده میکنیم

عرفان

سلام. مطلبتون بسیار آموزنده بود. با این حساب اگر خودتون تصمیم به خرید پنج ارز برای سرمایه گذاری بلند مذت داشته باشید چه ارزهایی رو پیشنهاد میکنبد با توجه به مجموع مطالبی که در بالا فرمودید از جمله مثلا عدم خرید بین کوین کش همزمان با خرید بیت کوین. متشکرم

مهدی جهانی

BTC
ETH
DOT
LINK
DOGE
XLM
XRP
ADA
ZIL
LTC

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
6
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx