مزیت شغل دوم چیست؟ 3 راهکار برای یافتن شغل دوم

شغل دوم مناسب

در شرایط اقتصادی کنونی، شغل دوم برای برخی افراد الزامی است و برای برخی نیز به‌منزله یک منبع درآمدی جدید جهت بهبود شرایط مالی محسوب می‌شود.

همه ما در طول شبانه‌روز ساعت‌هایی را به‌عنوان وقت اضافه‌داریم. حتی اگر در یک شرکت به صورت تمام‌وقت مشغول به فعالیت باشیم، می‌توانیم در بیست‌وچهار ساعت چندساعتی را برای خودمان داشته باشیم.

حال این‌که از این چند ساعت به چه نحوی استفاده کنیم بستگی به توانایی‌ها و مهارت‌ها و همین‌طور میزان خستگی‌ناپذیری ما دارد.

عناوین مطلب:

برای مثال آیا می‌دانید که میزان تماشای تلویزیون برای هر فرد به‌طور متوسط 30 ساعت در هفته است؟ می‌توانید زمان کمتری را صرف تماشای تلویزیون کنید و مابقی آن را مشغول به کاری شوید که برای شما مفید است و کسب درآمد به همراه دارد.

در واقع اگر فردی هستید که درآمد برای شما در اولویت است و یا اینکه زندگی شما پرشده از بدهی، وام و قسط و … داشتن یک شغل دوم می‌تواند کمک زیادی به شما کند و در مدت مشخص از میزان فشارهای ناشی از مسائل ذکرشده بکاهد.

راهکارهایی برای ورود به شغل دوم

پیدا کردن شغل دوم کار سختی به نظر می‌رسد. انتخاب از بین شغل‌های مختلفی که ممکن است وقت شما را زیاد بگیرد و پول خوبی هم عایدتان نشود، نمی‌تواند گزینه مناسبی محسوب شود.

در نتیجه باید بر اساس توانمندی و علایقی که دارید برای ورود به شغل دوم تلاش کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید از وقت استراحت خود بزنید و برای درآمد بیشتر کار کنید.

یکی از مشکلات شغل دوم این است که ورود به برخی مشاغل به صورت پاره وقت سخت است. بسیاری از مشاغل نیاز دارند تا فرد از ابتدای صبح در خدمت آن‌ها باشد. همچنین برخی دیگر که حاضر به استخدام افراد به صورت پاره وقت هستند، حاضر نیستند پول کافی به عنوان حقوق در نظر بگیرند.

مشکل دیگری که برای شغل دوم وجود دارد، سخت بودن برخی کارها برای افرادی است که در طول روز عادت به کارهای سخت ندارند. همچنین افرادی که در شغل اول خود به صورت دائم در حال کار بدنی هستند، نمی‌توانند عصر را نیز به چنین کارهایی بپردازند.

در ادامه به برخی از راهکارها برای پیدا کردن شغل دوم اشاره می‌کنیم.

1 – رانندگی کنید

بسیاری از مردان هستند که بعد از اتمام ساعت کاری در محل کار خود، اقدام به انجام فعالیت‌های دیگری می‌کنند. یکی از این فعالیت‌ها رانندگی است.

هرچند در گذشته انتخاب رانندگی به عنوان شغل دوم آنقدرها مطلوب نبود اما همان‌طور که می‌دانید امروزه اپلیکیشن‌هایی پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند که کم‌کم جای آژانس‌ها و تاکسی‌تلفنی‌ها را گرفته‌اند.

یکی از ساده‌ترین انواع شغل دوم، نصب این اپلیکیشن‌ها و استفاده از آن برای جذب مسافر است.

برای مثال فرض کنید یک فرد محل کارش در شرقی‌ترین نقطه شهر و محل زندگی‌اش در غرب‌ترین نقطه شهر باشد و هر روز این مسیر را با اتومبیل شخصی خودش طی کند. این فرد به‌راحتی می‌تواند در این مسیر یکی دوساعته کسب درآمد هم داشته باشد و مسافران هم مسیر را به مقصد برساند و نقشی هم در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

چراکه هرکدام از افراد مسافر اگر با اتومبیل شخصی خودشان مسیر را طی کنند هم‌بار ترافیکی زیادی به خیابان‌ها تحمیل می‌شود و هم میزان آلاینده‌ها چندین برابر می‌شود.

دامنه رانندگی و کسب درآمد از طریق آن می‌تواند از مسیر منزل فراتر رفته و گستردگی بیشتری پیدا کند. ابتدا با اضافه کردن صبح‌ها قبل از رفتن به محل کار و به مرور با اضافه کردن به زمان ساعات پس از شغل اول، رانندگی می‌تواند درآمد فوق العاده‌ای داشته باشد.

2 – کارهای پروژه‌ای بگیرید

از دیگر فعالیت‌هایی که می‌توان به‌عنوان شغل دوم انجام داد پذیرش کارهای پروژه‌ای است.

در سال‌های گذشته پروژه‌های ساختمانی و به‌اصطلاح بسازوبفروش‌ها بازار خوبی داشتند و مردم با توجه به میزان سرمایه و دارایی خود وارد این عرصه می‌شدند؛ اما این بازار به‌زودی اشباع شد و با توجه به گرانی در بازار ملک و مصالح دیگر کمتر کسی با سرمایه کم به سمت این نوع پروژه‌ها جذب می‌شود.

اما گاهی هم هست که ما سرمایه‌ای برای شروع کسب‌وکار جدید به‌عنوان شغل دوم نداریم و تنها می‌توانیم چندساعتی را صرف فعالیتی کنیم که خسته‌کننده نیز نباشد. چرا که اگر خود را به‌قدری خسته کنیم که دیگر توان کار کردن نداشته باشیم، به‌زودی از شغل دوم زده می‌شویم و قدم به نقطه اول می‌گذاریم.

حتی ممکن است شغل اول خود را به دلیل خستگی بیش از حد از دست بدهید.

برای مثال یکی از انواع این فعالیت‌های پروژه‌ای می‌تواند ترجمه، طراحی با رایانه و… باشد. شما همین‌طور که بعد از اتمام کار در خانه به استراحت می‌پردازید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای دیجیتالی که دارید به کسب درآمد بپردازید.

فعالیت‌های این حوزه بسیار گسترده است و هرکدام بستگی به مهارت و توانایی‌های شما دارد.

از دیگر فعالیت‌های پروژه‌ای به جز موارد دیجیتالی و ساختمانی، انجام کارهای فنی است. شما می‌توانید زمان اضافه خود را همانند مدل رانندگی، به ارائه خدمات مختلف منزل، تعمیر شوفاژ، تعمیر خودرو در محل و… بگذرانید.

این نوع مشاغل نیز در سال‌های اخیر به شدت رشد پیدا کرده و می‌تواند به عنوان شغل دوم پردرآمدی شناخته شود. البته این به مهارت‌های شما بستگی دارد.

ناگفته نماند که اگر مایل هستید درآمد خود را افزایش دهید، می‌توانید با گذراندن برخی دوره‌ها، در زمینه‌های مختلف مهارت بیاموزید و به صورت پروژه‌ای و به عنوان شغل دوم مشغول به فعالیت شوید.

3 – آموزش دهید

آموزش نیز می‌تواند یک شغل مناسب برای افرادی باشد که می‌خواهند فعالیت دیگری نیز در کنار شغل خود انجام دهند.

این شغل به‌ویژه برای معلمان و اساتید می‌تواند مؤثرتر باشد؛ چراکه نیاز به یادگیری فرآیند جدیدی ندارند و همچنین به دلیل کمتر بودن ساعت کاری که در مدرسه دارند، می‌توانند زمان بیشتری را نسبت به سایر افراد صرف انجام فعالیت در شغل دوم خود کنند.

مثلاً می‌تواند به‌صورت پاره‌وقت در آموزشگاه‌های مختلف به تدریس بپردازند و یا به‌صورت خصوصی و در منزل خود این کار را انجام دهند.

البته این موضوع تنها به تدریس دروس مدرسه محدود نمی‌شود. اگر مهارتی دارید می‌توانید آن را در آموزشگاه‌های مختلف تدریس کنید. حتی برای اینکه مستقل باشید، می‌توانید از فضاهایی که برای کلاس اجاره داده می‌شود استفاده کنید و با تبلیغات در سایت‌های ویژه رویداد در ایران، دانشجو و هنرجو جذب کنید.

اینترنت در بعضی زمینه‌ها، می‌تواند یک ابزار عالی برای آموزش از راه دور باشد. با کسب درآمد از طریق ضبط و فروش دوره‌های آنلاین یا برگزاری دوره‌های زنده آنلاین می‌توانید درآمد مناسبی کنید.

به شکلی فعالانه به دنبال شغل یا ایده باشید

اگر واقعا تصمیم گرفته‌اید شغل دومی در کنار دیگر کارهای خود داشته باشید، حتما دنبال ایده باشید.

ایده‌ها را باید فعالانه جستجو کرد.

مطلب مرتبط: چگونه یک ایده خوب پیدا کنیم؟

مشاغل مختلفی وجود دارد که می‌توانید در کنار خود انجام دهید. ایده‌های ساده‌ای که پول ساز می‌شوند، می‌توانند به شما برای داشتن زندگی راحت‌تر کمک کنند.

سعی کنید به دنبال ایده یا به دنبال شغل باشید. اگر ایده‌ای ندارید، پس شغل‌های مختلف را امتحان کنید. از کار در فست فود گرفته تا نگهبانی، می‌توانند به شما در افزایش درآمد کمک کنند.

هرچند توصیه می‌شود شغلی را به عنوان شغل دوم در نظر بگیرید که بتوانید در آن پیشرفت کرده وزمانی به عنوان شغل اول آن را برگزینید. در نتیجه سعی کنید هوشمندانه شغل دوم را انتخاب کنید.

مهارت جدیدی یاد بگیرید سپس به دنبال شغل دوم باشید

وقتی توصیه می‌شود مهارت جدیدی یاد بگیرید، “وقت ندارم” متداول‌ترین بهانه‌ای که افراد می‌آورند.

اگر به چندساعتی که در اینستاگرام و تلگرام بچرخید به یادگیری یک مهارت جدید اختصاص دهید، رفته رفته تخصص و تجربه شما به جایی می‌رسد که می‌توانید از آن درآمد کسب کنید.

مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام مشهور شویم؟

وقتی مهارتی نداشته باشید، یافتن شغل دوم با درآمد مناسب مشکل است.

در اینترنت اطلاعات بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف وجود دارد. انواع دوره‌ها، وبینارها، مقالات، مشاوره‌های آنلاین و… هستند که در مسیر یادگیری به شما کمک می‌کنند.

گاهی حتی لازم است 2-3 سال وقت بگذارید تا یک مهارت را به خوبی فرا بگیرید، سپس از آن درآمد کسب کنید.

چه بخواهید و چه نخواهید، زمان می‌گذرد. اگر 2-3 سال پیش یک مهارت جدید یاد گرفته‌ بودید آیا الان وضعیت درآمدتان بهتر نبود؟ الان دست به کار شوید تا 2-3 سال بعد حسرت امروز را نخورید.

به جای اتلاف وقت، ابتدا موضوعی که به آن علاقه‌مندید و می‌دانید قابلیت کسب درآمد از آن وجود دارد را انتخاب کنید. سپس برنامه منظمی برای یادگیری و رشد در آن زمینه بچینید. مثلا هر روز حداقل 1 ساعت قصد دارم بازاریابی اینترنتی را فرا بگیرم. منابع خود را مشخص کنید، یادداشت بردارید، حتی دست به عمل بزنید و کار را ادامه دهید.

مزایای شغل دوم

شغل دوم به دلیل تأثیر قابل توجهی که می‌تواند بر روی درآمد شما بگذارد، موجب راحت‌تر زندگی کردن شما و همچنین منبعی برای پس‌انداز می‌شود.

این مسئله به خودتان بستگی دارد که به چه میزان مایل به پس‌انداز باشید و یا بخواهید درآمد اضافی خود را صرف هزینه‌های دیگری از جمله تفریح و سرگرمی کنید.

در نظر داشته باشید که میزان درآمد شما در شغل دوم رابطه مستقیم با زمانی که صرف کار می‌کنید دارد. در واقع هر 5 ساعت کار بیشتر که معادل یک نصفه‌روز کار تمام‌وقت است، می‌تواند تأثیر فراوانی بر درآمد شما داشته باشد و به‌ مرور زمان شما را از یک فرد متوسط تبدیل به یک شخص ثروتمند کند.

البته در اینجا منظور از یک فرد ثروتمند فردی نیست که همه دارایی‌اش در پول خلاصه شود؛ بلکه فردی که دانش و مهارت‌های زیادی نیز از راه‌های مختلف کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: چرا ثروتمندان ثروتمندتر می‌شود؟

همچنین وی با توجه به میزان کاری که در طول عمر خود انجام داده تبدیل به یک فرد بامهارت و باتجربه ‌شده که می‌تواند تجربیات خود را در اختیار دیگر افراد قرار دهد. حتی این فرد می‌تواند با تجربیات مختلفی که به دست آورده نیز برای خود کسب درآمد کند.

در واقع چنین فردی به مرور زمان تبدیل به یک مشاور شده است که می‌تواند راهنمایی‌های زیادی به افراد و کسب‌ و کارها ارائه کند.

شغل دوم همچنین راهکاری مناسب برای افرادی است که دچار بدهی و قرض‌های بزرگ هستند. چه قدر خوب می‌شود که بتوان بدهی‌ها را سریع‌تر تسویه کرد و در ادامه راه زندگی بهتری داشت.

یک‌ضرب المثل فارسی در این میان وجود دارد که مناسب این افراد است که می‌گوید: “یک سال بخور نون و تره، ده سال بخور نون و کره!”

مصداق این ضرب‌المثل دقیقاً همین است. شما برای مدتی به‌شدت کار می‌کنید تا بدهی‌های خود را پرداخت کنید. در عوض زمانی که در مدتِ کوتاه‌تری از آن‌چه فکر می‌کردید بدهی‌ها پرداخت شدند، شما با خیال راحت می‌توانید به زندگی خود ادامه دهید و از آن‌ پس میزان تفریح و مسافرت و … را در زندگی خود بیشتر کنید.

این نکته را توجه داشته باشید که شغل دوم همیشه باعث بهبود شرایط زندگی شما می‌شود و شما می‌توانید بهتر خرج کنید، بهتر تفریح کنید، بهتر مسافرت بروید و در مدت‌زمان کوتاه‌تری اقساط و بدهی‌های خود را پرداخت کنید. البته به شرطی که شغل دوم را به درستی انتخاب کنید.

حتی اگر شما درآمد کافی داشته باشید، شغل دوم می‌تواند به‌عنوان یک منبع برای انجام خریدهای بزرگ شکل بگیرد. شما می‌توانید شغل دوم داشته باشید اما درآمد آن را نادیده بگیرید و آن را پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کنید. در طولانی‌مدت خواهید دید که با جمع شدن همین حقوق‌های کوچک چه حرکت‌های بزرگی می‌توانید انجام دهید.

از دیگر مزیت‌های شغل دوم شناور بودن ساعت کاری در برخی از مشاغل است.

در بسیاری از مشاغلی که به عنوان شغل دوم حرفه‌ای مطح هستند، اگر یک روز مایل به فعالیت نباشید و بخواهید روز خود را به استراحت بگذرانید، نیازی نیست از کسی مرخصی بگیرید و در واقع در بسیاری از این نوع شغل‌ها، خود کارفرمای خود هستید.

حتی اگر ایده‌ای که راه اندازی کرده اید یا پروژه‌ای که برداشته‌اید در ابتدای کار درآمد زیادی برای شما نداشته باشد، نباید ناامید شوید. مطمئن باشید خیلی زود درآمدهای خوبی از شغل دوم خود به دست خواهید آورد. تنها کافی است کار کنیدف اطلاعات کسب کنید و حرفه‌ای باشید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

شغل و حرفه شما

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx