به فکر تغییر شغل هستید؟ با این 20 گام تغییر شغل را اصولی انجام دهید

بهترین روش تغییر شغل

در این مطلب از سایت بورسینس، نگاهی می‌اندازیم به مراحل تغییر شغل و یافتن حرفه و شغلی جدید که با علایق، توانایی‌ها و آرزوهای ما سازگار باشد.

20 گامی که در زیر ارائه شده‌ مخصوص افرادی است که به هر دلیلی دیگر تحمل شغل فعلی خود را ندارند و به دنبال تغییر شغل و حرفه خود هستند.

1. در زمان مناسبی استعفا دهید

بهترین زمان برای اقدام به استعفا، زمانی است که همه چیز خوب است. توجه داشته باشید که زمینه و مقدمات استعفا و خروج خود از شغل فعلی‌تان زمانی فراهم کنید که در شرایط پایدار و با ثباتی هستید. اگر بیش از اندازه صبر کنید، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

عناوین مطلب:

شما هرگز نمی‌دانید که حتی ممکن است اخراج شوید یا خیر. زمانی که به لحاظ مالی در شرایط خوبی نیستید، دیگر انعطاف لازم برای سرمایه‌گذاری بر روی خودتان را نخواهید داشت.

آنگاه مجبور خواهید شد که هرطور شده خیلی سریع، شغلی جدید پیدا کنید که ممکن است باز هم مناسب شما نباشد.

پس هنگامی کار فعلی‌تان را رها کنید که هم به لحاظ مالی، هم روحی-روانی در شرایط نسبتا پایداری باشید تا بتوانید با حوصله و دقت لازم به بررسی موقعیت‌های بعدی بپردازید.

2. شغل خود را با ذهنیت و عملکرد خوب ترک کنید

حتی هنگام خروج از شغل نیز روابط خوب خود را با همکاران‌تان حفظ کنید و سعی کنید تا آخرین لحظه تا آنجا که امکان دارد انتظارات رؤسای خود را برآورده کنید.

شغل خود را با سربلندی و افتخار ترک کنید، یعنی درست زمانی که درک و قضاوت سایرین درمورد شما در بهترین حالت خود قرار دارد.

3. رزومه خود را اصلاح و تکمیل کنید

یکی از اولین کارهایی که باید پس از ترک یک شغل انجام دهید، به‌روزرسانی رزومه‌تان است.

شما باید بلافاصله بعد از ترک شغل، جزئیات مهم و موثر دوره کاری‌تان را به رزومه خود اضافه کنید. این کار را هرچه زودتر انجام بدهید بهتر است چرا که ممکن است برخی جزئیات مهم از ذهن‌تان پاک شود.

البته درست‌تر این‌ است که موارد مهم را حین دوره کاری خود بنویسید. حتی حالت بهتر و ایده‌آل آنست که رزومه خود را بطور مستمر در حین کار به‌روز کنید. بخصوص کارمندان قراردادی و پروژه‌محور بطور منظم این کار را انجام می‌دهند.

4. وضعیت را ارزیابی کنید

کمی وقت بگذارید و خلاصه‌ای از عملکرد حرفه‌ای‌تان را بنویسید، و چارچوب و جزئیات پروفایل حرفه‌ای فعلی خود را مشخص کنید.

شایستگی‌ها، مهارت‌ها، تخصص‌ها، ارزش‌ها، علایق، ایده‌ها، پروژه‌ها، رویاها و چشماندازهای‌تان را لیست کنید.
خیلی کوتاه خود را معرفی کنید، تصویری از اینکه شما در جایگاه شغلی فعلی‌تان چه کسی هستید ارائه دهید، چرا که گام بعدی بسیار مهم خواهد بود.

5. یک مشاور یا کاردرمانگر داشته باشید

اگر مشاور ندارید، وقت آن رسیده است که از این به بعد از توصیه‌ها و تجارب یک شخص موفق و پیشرفت‌کرده استفاده کنید، کسی که هیچگونه رابطه عاطفی و احساسی با شما نداشته باشد و تمام نکات لازم را منطقی و عاقلانه به شما بگوید.

داشتن چنین فردی در زندگی، بی‌نهایت ارزشمند است.

ممکن است بهره‌مندی از چنین خدماتی هزینه زیادی در پی داشته باشد اما بدانید که قطعا ارزش هزینه کردن خواهد داشت.

می‌توانید فاصله گفتگوهای‌تان با مشاور خود را بیشتر کنید تا هزینه را کاهش دهید اما حواس‌تان باشد که در اینصورت باید خودمراقبتی بیشتری داشته باشید.

مشاور خود را بیشتر بر اساس تمایلات و تجربیات مشترک انتخاب کنید، نه مدارک و گواهینامه‌ها.

تحقیقات خود را انجام دهید؛ پیشینه آکادمیک خوب عامل مهمی است اما مهمتر این است که فرد مشاور چقدر محتوا و مطالب کاربردی از خود منتشر کرده است.

نحوه ارتباط‌تان با مشاوری که انتخاب کردید را در همان جلسات معرفی و پیش از شروع جلسات اصلی می‌توانید بسنجید.

اگر می‌بینید که به هردلیلی ارتباط برقرار کردن با آن شخص برایتان راحت نیست، درنگ نکنید و به دنبال گزینه بعدی بروید. نهایتا این نکته را درنظر داشته باشید که داشتن یک مشاور مجرب و متخصص می‌تواند به رشد و ترقی شما شتاب زیادی ببخشد.

6. خود را به درستی بشناسید و خود را واقعا دوست بدارید

روند یادگیری شما درمورد خودتان هرگز متوقف نخواهد شد. برای اینکه شناخت بیشتری نسبت به خودتان پیدا کنید، در یک فرآیند درمانی مسائل درونی خود را کشف و حل کنید و نقاط ضعف خود را بپذیرید.

اگرچه اینروزها افراد زیادی درحال بیدار و آگاه شدن هستند اما هنوز تعداد اندکی از افراد بالغ شجاعت کافی برای کاوش در بخش تاریک وجود خود را دارند.

اگر می‌خواهید بهترین نسخه از خودتان باشید باید با شیاطین خود روبرو شوید. تسلط بر خود، تجربه‌ای واقعی از زندگی است.

7. یاد بگیرید در لحظه زندگی کنید

اگر قبلاً چنین کاری نکرده‌اید، مدتی وقت بگذارید تا یاد بگیرید چگونه در لحظه زندگی کنید.

لیست کارهای خود را خالی کنید.

برنامه‌های شلوغ و سرسام‌آور را فراموش کنید. بدانید که با لذت بردن از چیزهای کوچک دوباره به زندگی برمی‌گردید.

رهایی از چارچوب‌های زمانبندی شده هرروزه، یک نعمت خالص است. ما متوجه نیستیم که ناخواسته چقدر می‌توانیم مضطرب و اسیر باشیم. کسی که هستید را بپذیرید و خودتان را عمیقاً دوست بدارید. این نقطه آغاز رشد انسان است.

8. نظم را دریابید و نبض کارها را در دست بگیرید

بعد از مدتی کاغذها روی هم جمع می‌شوند، لیست کارهای‌تان طولانی‌تر می‌شود، خانه‌تان پر می‌شود از وسایلی که دیگر به آنها نیازی ندارید و نیز روابط خراب می‌شوند.

همه چیز را در همین لحظه متوقف کنید و به این بی‌نظمی مستمر پایان دهید.

آنچه را که دیگر با درونیات شما سازگار و همخوان نیست تغییر دهید.

نظم و ترتیب مشخصی را در زندگی خود جاری سازید و آنگاه ایده‌ها و خلاقیت‌های فراموش شده‌ای را که در زیر گرد و خاک دفن شده‌اند، خواهید یافت.

این اتفاق می‌تواند شعله‌های قدیمی خلاقیت و پویایی که در درون‌تان خاموش شده‌اند را روشن کند.

9. رویاهای خود را زنده کنید

زندگی خیلی کوتاه است.

منتظر بازنشستگی نباشید تا تازه بعد از آن زندگی واقعی خود را شروع کنید. اکنون زندگی کنید.

با ترکیب کار و اشتیاق، یا حتی رسالت زندگی‌تان با یکدیگر، از هر دو جهان بهترین استفاده را ببرید.
محدودیت‌های شما باورهای محدود شماست.

شاید مدت‌ها آرزو داشته‌اید به یک سفر طولانی بروید، اما می‌ترسیدید. اگر قلب شما چیزی را می‌خواهد، بدون شک به دنبال آن بروید. اگر واقعاً بخواهید، می‌توانید انجامش دهید.

10. خود را تغییر دهید تا دنیایتان تغییر کند

تغییر و پیشرفت از بیرون آغاز نمی‌شود، بلکه همه چیز در درون هر انسان است.

شما در نهایت یاد می‌گیرید دنیا را آنگونه که هست بپذیرید و دوست داشته باشید.

شما یاد خواهید گرفت که نمی‌توانید دنیا را تغییر دهید. شما فقط می‌توانید خود را تغییر دهید و سپس جهان به عنوان آینه‌ی وضعیت درونی شما تغییر خواهد کرد.

اگر هیچ رنجی نباشد، چگونه می‌توانید بفهمید که سالم هستید یا نه؟ چگونه می‌توانید خود را بعنوان یکی از خوشبخت‌ترین افراد این دنیا بدانید که شانس زندگی کردن را دارد؟

11. هدف و چشم‌انداز اصلی زندگی‌تان را شناسایی کنید

هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند رسالت واقعی زندگی او چیست.

شما در هر زمان، زندگی خود را به گونه‌ای خاص رنگ می‌کنید.

گفته می‌شود اگر می‌خواهید بهترین نسخه از خودتان باشید، باید قلب خود را دنبال کنید: به شهود و احساسات درونی خود گوش دهید.

ممکن است انگیزه‌های خود را بعضاً مسخره و دیوانه‌وار بدانید اما دقیقا اینگونه است که می‌توانید تجربه‌های متنوعی کسب کنید.

از منطقه امن خود فاصله بگیرید. خود را در موقعیت‌های هیجان‌انگیز بی‌شماری قرار دهید. دنیا را آزمایش کنید. بعد از این خواهید فهمید که در این زندگی به دنبال چه چیزی هستید و برای چه به دنیا آمده‌اید.

12. تلاش کنید اما نتیجه را به کائنات بسپارید

هنگامی که احساس کردید می‌دانید دقیقا می‌خواهید تبدیل به چه چیزی شوید، بی‌محابا مثل یک دیوانه به سراغ طرح یک جدول زمانی برای رسیدن به اهداف‌تان نروید.

درعوض، بپذیرید که در لحظه کنونی زندگی کنید و تمرکزتان روی زمان حال باشد.

بگذارید خیالات و انتظارات واهی پشت سر محو شوند. فقط به احساسات خود بچسبید.

هر روز اقدامی کوچک را در برنامه خود داشته باشید که در راستای رسالت زندگی شماست.

به دنبال قلب خود باشید. سرانجام بعد از مدتی شما به پشت سرتان نگاه خواهید کرد و متوجه خواهید شد که در مسیر صحیح هستید و سرنوشت شما به خودی خود اتفاق می‌افتد.

هیچ چیز را به اجبار نخواهید؛ فقط برای رسیدن به هدف تلاش کنید اما برای رسیدن به نتیجه حرص نزنید. بگذارید کائنات کار خود را انجام دهد.

13. شبکه‌سازی کنید

تا حد ممکن با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید.

انتظار هیچگونه تماس معجزه‌آسا با شخصی بسیار مهم و برجسته را نداشته باشید.

ممکن است هرگز نتوانید با فردی فوق مشهور و موفق ارتباط بگیرید لذا از هر ارتباط و هر شخصی که با او برخورد می‌کنید لذت ببرید و با افراد در حوزه‌های مختلف و در سطوح متفاوت ارتباط بگیرید.

شاید در آن لحظه اقدام بی‌اهمیت و غیرمفیدی به نظر برسد اما شک نکنید این شبکه سازی‌ها روزی به دردتان خواهد خورد، روزی که یکی از اعضای شبکه شما با شما تماس می‌گیرد و درمورد پروژه‌ای مهم صحبت می‌کند.

14. با یک مشاور شغلی واجد شرایط ملاقات کنید

در آن مرحله، وقتی به اندازه کافی آگاه هستید، می‌توانید دوباره به میدان برگردید. تحقیقات شغلی خود را با کمک یک شخص حرفه‌ای معتبر آغاز کنید و ابتدا جهت‌گیری شغلی‌تان را مشخص کنید.

اینگونه مشاورها مشخصات شخصیتی شما را ارزیابی می‌کنند و راه‌ها و نکات مفیدی را به شما پیشنهاد می‌دهند.

15. وجه تمایز و مهارت‌های قابل انتقال خود را شناسایی کنید

از آنجا که ممکن است شما در حال گذار به یک زمینه کاری کاملاً متفاوت باشید، ضروری است که هر موفقیت، دستاورد، توانایی‌ها و مهارت‌هایی را که در طول سال‌های گذشته بدست آورده یا یاد گرفته‌ا‌ید، یادداشت و لحاظ کنید.

یک کلمه کلیدی کوچک در رزومه کاری شما یا عبارتی کلیدی که ممکن است در مصاحبه‌های خود بگویید، می‌تواند افراد را جهت همکاری با شما تحریک کند.

حتماً خصوصیات اصلی خود را پیدا کنید که تنها مختص شما باشد. اینگونه افراد شما را بهتر به یاد می‌آورند. منحصر به فرد بودن خود را نشان دهید.

16. یک رزومه جدید بنویسید

ترندهای مختلف در رزومه‌نویسی با گذشت هر دهه ممکن است فرق کند.

علاوه بر این، هر زمینه حرفه‌ای هنگام نوشتن محتوای رزومه کاری برای آن، قوانین خاص خود را دارد.

اما یک حداقل استانداردهایی وجود دارد که داشتن آنها ضروری است. همچنین، از آنجا که بیشتر و بیشتر بر هوش هیجانی و سایر ویژگی‌های شخصی تأکید می‌شود، برای ارائه درست آن باید بخشی از رزومه یا معرفی‌نامه خود را به این مسئله اختصاص دهید.

17. شغل رویایی خود را تصور کنید

اکنون که شما یک ایده و چارچوب مشخص در مورد شغل بعدی خود دارید، سعی کنید تصور کنید که شغل ایده‌آل شما دقیقا چگونه می‌تواند باشد.

خود را درحال انجام و لذت بردن از حرفه جدیدتان تصور کنید و شک نکنید که اگر تمامی گام‌ها با خود صادق بوده باشید، واقعیتی که در انتظارتان است حتی بهتر از تصور و تخیل‌تان خواهد بود.

18. با خلاقیت تحقیق کنید

از روش‌های قدیمی استفاده نکنید.

بازار کار در دنیای امروز به گونه‌ای است که یک‌سوم مشاغل هنوز از طریق رزومه یافت می‌شوند، یک‌سوم هنوز از طریق شبکه روابط یافت می‌شوند، اما یک‌سوم دیگر از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین یافت می‌شوند.

شبکه روابط حضوری همیشه مهم خواهد بود، اما امروزه شبکه‌سازی در دنیای مجازی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهارت‌های ارتباطی اکنون بیش از هر زمان دیگری شرط لازم برای موفقیت در این جهان است، چه در زندگی کاری، چه در زندگی شخصی.

19. خودتان را ارائه دهید، نه پروفایل‌تان را

شما در وحله اول باید برجسته‌ترین ویژگی‌های شخصیتی خود را ارائه دهید.

اگر فقط روی تجربه‌های کاری و سوابق تحصیلی خود تأکید کنید، انگار می‌خواهید خود را به گونه‌ای نشان دهید که دوست دارید کارمندی خشک در فضایی بدون پویایی و خلاقیت باشید.

خودتان خوب می‌دانید که از شغل خود بیش از اینها انتظار دارید.

درباره فلسفه ذهنی‌تان درمورد کار با همه صادق باشید و فلسفه کاری افراد را جهت شروع همکاری با آنها مورد بررسی قرار دهید.

کسانی را هدف بگیرید که بخاطر شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی افراد جذب آنها می‌شوند.

20. نسبت به پیشنهادات همکاری منعطف باشید

سود، حقوق و مزایا تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید.

اگر فرصتی برای ورود به سازمان مورد علاقه‌تان پیدا کردید، درنگ نکنید. شما باید بر اساس آینده و پتانسیل‌های موجود در یک جایگاه شغلی تصمیم بگیرید، نه فقط بر اساس مزایای فعلی.

هدف این است که سرانجام نسبت به کسانی که با آنها کار می‌کنید به یک سناریوی برد-برد دست پیدا کنید، جایی که دقیقا بیشتر از هر زمانی متوجه خود و انگیزه‌های درونی‌تان ‌شوید.

سخن آخر

نکاتی که بیان شد برای تغییر شغل، ارتقای شخصی و رسیدن به یک حرفه ایده‌آ‌ل و مناسب برای شما، بسیار مهم و اثربخش خواهند بود.

توجه کنید که مهم نیست شما علاقه به کار کارمندی داشته باشید یا اینکه بخواهید کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کنید؛ این نکات در هر دو صورت مفید خواهند بود.

چراکه شما حتی برای راه‌اندازی کسب و کار جدید نیاز شدید به ارتقای شخصی و نیز ارتباط داشتن با افراد خواهید داشت که درغیر اینصورت از پیشبرد اهداف‌تان ناتوان خواهید بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

شغل و حرفه شما

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
فرشید

بسیار کارآمد و تاثیر گذار

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx