رشته تحصیلی مرتبط با تریدری (بورس، فارکس و …)

رشته تریدری

ترید کردن مهارتی است که حاصل گرد هم آمدن چند دانش متفاوت است.

یک تریدر باید اصول تحلیل تکنیکال را بشناسد، بتواند روند قیمت را پیش بینی کند، نقاط ورود و خروج مناسب را تعیین نماید و در عین حال در تحلیل فاندامنتال نیز قوی باشد.

تحلیل فاندامنتال به دانش اقتصاد و شناخت نحوه کارکرد پول در بازارها و نیز تاثیر عوامل مختلف بر بازار نیاز دارد.

عناوین مطلب:

یکی از راه های کسب دانش درباره بازارهای مختلف مثل بورس، ارزهای دیجیتال و فارکس و خبره شدن در حوزه سرمایه گذاری، گذراندن دوره های تحصیلی دانشگاهی و دانش مربوط به رشته تریدری است که دانشی فنی و جامع در این مورد ارائه می کنند.  

برای تریدر شدن چه رشته‌ای باید خواند؟

اگر برای یادگیری بازارهای مالی و سرمایه گذاری، به تحصیلات آکادمیک علاقمند هستید و میخواهید در فیلدی مثل رشته تریدری تحصیل کنید باید بگوییم رشته‌های مرتبط با بازارهای مالی، بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال رشته های نوپایی در دنیا هستند و در کشور ما نیز همینطور است.

در واقع این رشته‌ها هنوز آنقدر که باید وسیع و گسترده نشده‌اند.

اما در ادامه به بررسی بهترین رشته‌هایی که می‌توانند دانش خوبی برای فعالیت در بازارهای مختلف به ما دهند و در سیستم آموزش عالی کشور نیز تدریس می‌شوند می‌پردازیم:

همچنین در گذشته به‌طور کامل به بررسی شغل تریدری پرداختیم که می‌توانید قبل از ادامه مطلب آن را مطالعه کنید.

رشته تحصیلی مرتبط با بورس

در چند سال گذشته آشنایی مردم با سرمایه گذاری در بورس افزایش پیدا کرده و افراد بیشتری تمایل دارند که در رشته تریدری دانش بیشتری بدست آورند و در بورس فعالیت کنند؛ اما همه این افراد تخصص کافی را ندارند.

برخی ترجیح می دهند از علم متخصصان استفاده کنند و برخی دوست دارند خودشان متخصص شوند.

به دلیل همین تقاضای بالایی که در کشور وجود داشت، سازمان بورس و اوراق بهادار، رشته بورس و اوراق بهادار را ایجاد کرده است تا بخشی از نیاز بازار برای حضور متخصصانی در حوزه سرمایه گذاری، مدیریت ریسک، مهندسی مالی و غیره را پوشش دهد.

این رشته در دانشگاه علمی کاربردی در دو سطح کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به صورت بدون کنکور تدریس می‌شود و یکی از رشته های زیرمجموعه مدیریت است.

دانشجویان مباحث مرتبط با دنیای بورس مثل تحلیل رخدادها، پیش بینی شاخص قیمت، هدایت و برنامه ریزی، ارتباطات و غیره را می آموزند و پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در کارگزاری‌ها، کانون‌های مالی و سازمان‌های مربوط به بورس فعالیت کنند.

ثبت نام‌های دانشگاه علمی کاربردی معمولا دوبار در سال در مرداد و مهرماه انجام می‌شود و موعد انتخاب رشته در دی یا بهمن خواهد بود. از جمله دروس این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با ابزارهای مالی
  • آشنایی با بازارها و نهادهای مالی
  • آمار و ریاضیات
  • ارزیابی طرح های اقتصادی
  • بازارهای مالی
  • بورس مالی داخلی و بین المللی
  • تحلیل بین بازارهای مالی
  • سیاست پولی و مالی
  • قانون تجارت
  • مدیریت ریسک
  • قوانین و مقررات بازار سرمایه 

فارغ التحصیلان رشته بورس علاوه بر اینکه دانش علمی کافی درباره بازار بورس پیدا کرده و می‌توانند به معامله و خرید و فروش در این بازار مشغول باشند، می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مثل بانکداری، بیمه، مهندسی مالی، تامین اعتباری و غیره در نهادهای مربوط به بانک ها، سازمان‌های اقتصادی و سازمان‌های مرتبط با شرکت بورس و اوراق بهادار نیز مشغول به کار شوند.

افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند می‌توانند با نرم افزارهای پیش‌بینی و تحلیل بازار کار کنند، شاخص قیمت را پیش بینی کنند، قوانین ترید کردن را بشناسند و ابزارها و تحلیل‌های مالی را به خوبی درک کنند.

بنابراین می‌توان گفت رشته بورس و اوراق بهادار، یک رشته تحصیلی خوب برای تبدیل شدن شما به یک تریدر است. همچنین مدارک بازار سرمایه را می‌توانید در این مطلب ببینید.

رشته تحصیلی مرتبط با سرمایه گذاری

سرمایه گذاری فرآیندی است که به دانش قوی در حوزه های مختلفی مثل اقتصاد، مدیریت، امور مالی و حسابداری، ریاضیات، آمار و نظایر آن نیاز دارد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد رشته‌هایی همچون موارد زیر برای ورود به حوزه سرمایه گذاری مفید هستند:

  • مدیریت مالی
  • حسابداری
  • مدیریت کسب و کار (MBA)
  • مدیریت بازرگانی
  • اقتصاد

رشته‌های فوق دروس زیادی در ارتباط با ریاضیات، آمار، اقتصاد خرد و کلان، ریسک و سرمایه گذاری، تحلیل صورت‌های مالی و نظایر آن را می‌گذرانند.

به همین دلیل هم می‌توانند خودشان وارد حوزه سرمایه گذاری شوند و هم می‌توانند در سازمان‌های مرتبط با سرمایه گذاری، مشاوره مالی، بیمه، بورس و نظایر آن فعالیت کنند یا به مشتریان خود مشاوره دهند.

در مقطع دکترا نیز رشته حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی با هدف پرورش متخصصان حوزه سرمایه گذاری و مسلط به بازارهای جهانی، پیش بینی شرایط بازارها و آشنا به قوانین بین المللی وجود دارد.

علاوه بر این، فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند با آموزش مواردی مثل موارد زیر و نظایر آن، مهارت خود را در حوزه سرمایه گذاری افزایش دهند:

  • تحلیل و آنالیز داده
  • برنامه نویسی پایتون و متلب
  • هوش تجاری
  • مدلسازی مالی
  • استراتژی‌های معاملاتی

ناگفته نماند رشته بورس و اوراق بهادار که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم نیز یکی از رشته‌های مفید برای آموزش سرمایه گذاری است.

دانشگاه علمی کاربردی نیز رشته‌ای به نام سرمایه گذاری مالی را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند که دروس آن بیشتر در حوزه اقتصاد، سرمایه گذاری و امور مالی تدوین شده است و به نظر می‌رسد دانش تئوریک مناسبی در حوزه سرمایه گذاری به فارغ التحصیلان می‌دهد.

همچنین امکان دریافت مدارک بین المللی که به صورت آزمون‌های حضوری در کشورهای خاص برگزار می‌شوند نیز وجود دارد. بعنوان مثال:

  • آزمون FRM یا Financial Risk Manager در دو سطح برگزار می‌شود و به مباحث مدیریت ریسک و بهینه سازی آن می‌پردازد که برای ورود به بازار کار اعتبار زیادی دارد.
  • آزمون CFA یا Chartered Financial Analyst در سطوح 1 تا 3 که مدرک آن معادل دکترای مالی و از معتبرترین مدارک بین المللی است. برخی موسسات داخلی نیز دوره‌های آمادگی این آزمون را برگزار می‌کنند.
  • گواهی‌نامه CMT یا Chartered Market Technician که در سطوح 1 تا 3 برگزار شده و مدرک آن را موسسه MTA ارائه می‌دهد که اعتبار زیادی دارد. فارغ التحصیلان این دوره دانش زیادی در حوزه تکنیکال خواهند داشت.

رشته دانشگاهی مرتبط با فارکس

بازار فارکس نیز یکی از بازارهای سرمایه گذاری و مالی است. در کشور ما رشته‌ای تحت عنوان رشته تریدری یا سرمایه گذاری در بازار فارکس نداریم.

با این حال اصول کلی ترید و سرمایه گذاری در بازار فارکس مشابه سایر بازارهاست. به این معنا که حداقل نیاز به دانش مالی، اقتصادو در کنار آن تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وجود دارد.

به این ترتیب اشخاصی که در رشته‌های مرتبط با سواد مالی نظیر مدیریت مالی، حسابداری، اقتصاد، مدیریت، MBA، بورس نظایر آن تحصیل می‌کنند دانش بیشتری برای ورود به بازار فارکس دارند.

علاقمندان می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی غیرآکادمیک یا بهره گیری از دوره‌های آنلاین، آموزش‌های تخصصی بازار فارکس را دریافت کنند.

رشته دانشگاهی مرتبط با بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال

با اینکه برخی دانشگاه های دنیا اقدام به راه اندازی رشته‌های تخصصی برای تحصیل در حوزه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال کرده‌اند اما در کشور ما هنوز رشته تریدری جداگانه‌ای برای این موضوع نداریم.

البته برخی واحدهای درسی مرتبط با حوزه کریپتوکارنسی به دروس دانشگاهی مقاطع بالا اضافه شده است. مثلا درس مبانی بلاک‌چین و رمزارزها از سال 97 به دروس مقطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته برق دانشگاه شریف اضافه شده است.

در این دانشگاه دوره‌های آموزشی دیگری نیز در حوزه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال برگزار می‌شود.

همچنین دوره‌های آموزشی مرتبط با بلاک‌چین‌ها به صورت دوره‌های غیر آکادمیک در دانشگاه‌های منتخب و موسسات آموزشی خصوصی برگزار می‌شوند و برای آموزش بهتر می‌توان از دوره‌های آموزشی آنلاین در وبسایت هایی نظیر Udemy و Coursera نیز استفاده کرد. این دوره‌ها با ارائه مدرک معتبر همراه هستند.

سوالات متداول

برای تریدر شدن چه رشته‌ای باید خواند؟

برای تریدر شدن نیاز به دانش تکنیکال و فاندامنتال داریم که می‌توان آن را از تحصیل در رشته‌های مرتبط با سواد مالی مثل مدیریت مالی، بازرگانی و اقتصاد بدست آورد. رشته خاصی با عنوان رشته تریدری نداریم اما رشته بورس و اوراق بهادار نیز به صورت تخصصی برای تبدیل شدن شما به یک تریدر بازار بورس ایجاد شده است.

برای فعالیت در بورس چه رشته‌ای باید خواند؟

برای ورود به بازار بورس می‌توان در رشته بورس و اوراق بهادار که در دانشگاه علمی کاربردی ارائه می‌شود تحصیل کرد.

آیا رشته اختصاصی برای فارکس و بازار کریپتو وجود دارد؟

خیر در حال حاضر در کشور ما رشته تخصصی برای آموزش بازار فارکس و کریپتوکارنسی وجود ندارد و تنها آموزشگاه‌های خصوصی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی می‌کنند.

جمع بندی

یکی از راه‌های بدست آوردن سواد مالی، آموزش تریدینگ و فعالیت در بازارهای مختلف، تحصیلات آکادمیک است.

با این حال در کشور ما تنها یک رشته مختص به بازار بورس به صورت تخصصی وجود دارد و برای سایر بازارها مثل فارکس و ارز دیجیتال رشته اختصاصی ایجاد نشده است.

اما افرادی که دانش مالی قوی دارند و در رشته‌های مرتبط با سواد مالی تحصیل می‌کنند می‌توانند به راحتی در بازارهای مختلف فعالیت نمایند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

شغل و حرفه شما

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
عرشیا

سلام من 16 سالمه و کلاس دهم هستم
من میخوام تریدری رو یاد بگیرم ولی یه چیزی ضحنم رو مشغول کرده
اونم اینه که درسم رو ادامه بدم یا نه
برای تریدری به شغل دیگه ای نیاز دارم یا نه
یا اینکه درسم رو تموم کنم و کل تمرکزم رو روی تریدری بزارم
لطفاً راهنماییم کنید

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، به نظرم بهتره درس رو ادامه بدید 🙂

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx