تفاوت ارز و پول چیست؟

تفاوت ارز و پول

ارز و پول دوکلمه‌ای هستند که اغلب در گفتگوهای روزانه ما جای دارند و به‌نوعی در زندگی ما نقش مهمی پیدا کرده‌اند.

نکته مهم اینجاست که اکثر مردم این دو کلمه را یکسان فرض می‌کنند و در مورد تفاوت‌های آن‌ها چیزی نمی‌دانند.

هرچند ممکن است در نگاه اول پول (به انگلیسی Money) و ارز (به انگلیسی Currency) یکسان به نظر برسند؛ اما ارز و پول باهم تفاوت دارند.

عناوین مطلب:

نظریه‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد پول و ارز باهمدیگر تفاوت دارند. در این مطلب از بورسینس قصد داریم به بررسی تفاوت ارز و پول و همین‌طور تفاوت بین ارز دیجیتال و پول بپردازیم، با ما همراه باشید.

تعریف پول (Money)

پیش از پرداختن به تفاوت ارز و پول بهتر است به بررسی تعریف هرکدام بپردازیم.

پول وسیله‌ای است که می‌تواند برای مبادله کالاها و خدمات مورداستفاده قرار گیرد.

پول می‌تواند برای اندازه‌گیری ارزش آن کالاها و خدمات با قیمت فعلی بازار نیز استفاده شود. در هر سیستم اقتصادی، پول واحد حسابداری بوده که بسیار کمیاب و ارزشمند است.

تعریف پو و تفاوت پول و ارز
پول ابزاری برای مبادله کالاها و خدمات است.

پول در طول زمان تغییر نمی‌کند و تکامل نمی‌یابد و صرفا به‌عنوان عملکردی که انجام می‌دهد تعریف می‌شود. مگر اینکه واحد یا ارزش آن تغییر کند.

پول ابزاری است که به افراد، شرکت‌ها و شرکت‌کنندگان در هر سیستم اقتصادی کمک می‌کند تا بین آنچه در یک تجارت یا مبادله ارزش‌گذاری می‌شود ارتباط برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: نگاهی همه‌جانبه به نظام پولی و ارزی در جهان

تعریف ارز (Currency)

ارز به هر شکل پولی گفته می‌شود که به‌صورت عمومی در گردش باشد.

ارز می‌تواند شامل پول سخت مانند سکه‌های ساخته‌شده از فلز یا پول نرم مانند اسکناس‌های پولی ساخته‌شده از کاغذ باشد.

ارز در طول زمان تکامل‌یافته است و صدها سال پیش هنگامی‌که از سیستم مبادله‌ای استفاده می‌شد، ارز به شکل هر دارایی مانند گاو، غذا، مهره، پوشاک و غیره بود.

بعدها، ارز با نقره و طلا جایگزین شد و ارزش اجناس فروخته‌شده در برابر طلا و نقره برابر باارزش نقره یا طلایی بود که معامله می‌شد.

با توجه به مشکلاتی که در تجارت فلزات باارزش وجود داشت، پول کاغذی و سکه معرفی شد که بانک‌ها فلزات را در خزانه خود نگهداری می‌کردند و پول کاغذی را چاپ می‌کردند که پشتوانه آن ارزش طلا و نقره بود.

این نوع از پول درواقع پولی است که ما امروز از آن استفاده می‌کنیم.

اسکناس‌ها و سکه‌هایی که در آن زمان وجود داشتند (ازنظر ارزش واقعی فلز/کاغذی که از آن ساخته‌شده‌ بودند) ارزشی نداشتند، و فقط نشان‌دهنده ارزش طلا یا نقره‌ای بودند که در صندوق بانک مرکزی نگهداری می‌شدند.

نکته دیگری که باید بدانید این است که اسکناس‌هایی که توسط دولت‌ها چاپ و عرضه می‌شود، تا سال 1971 ارزش خود را از پشتوانه فلزات گران‌بها مانند طلا دریافت می‌کردند.

یعنی هر کشور به میزانی که طلا در اختیار داشت حق چاپ پول داشت. اما از سال 1971 این موضوع توسط دولت امریکا لغو شد و پس‌ازآن پول کشورها بدون پشتوانه شده است.

تفاوت اصلی پول و ارز
در حال حاضر پول کشورهای مختلف ارزش خود را از قدرت آن کشور دریافت می‌کند.

تفاوت ارز و پول

پس از دانستن مفهوم پول و ارز و تاریخچه‌ای از پول فیات، قصد داریم به بررسی تفاوت ارز و پول بپردازیم.

دسته‌بندی‌ای وجود دارد که پول را به دو بخش پول خوب و پول بد تقسیم می‌کنند. پول خوب به مواردی مانند طلا، نقره و غیره گفته می‌شود درحالی‌که ارز را در دسته‌بندی پول بد قرار می‌دهند.

این موارد ممکن است شمارا بسیار سردرگم ‌کند. اما برای روشن‌تر شدن موضوع بیایید مسائل اولیه را باهمدیگر موردبررسی قرار دهیم.

سکه‌ها و اسکناس‌هایی که هر فرد همراه خود حمل می‌کند ازنظر فنی پول محسوب نشده و ارز (کارنسی) هستند. به معنای دقیق‌تر آن‌ها ارز فیات هستند و این به آن معناست که هیچ پشتوانه‌ای ندارند.

در گذشته فلزات کمیاب مانند نقره و طلا به‌عنوان پول مورداستفاده قرار می‌گرفتند؛ اما در طول زمان، پول ماهیت نامشخص‌تری به خود گرفته و با توجه به کاربردهایش تعریف شد.

تفاوت اصلی پول و ارز این است که پول، همان ارزش واقعی است که برای کالاها و خدمات مبادله می‌شود، اما ارز، پول کاغذی یا سکه‌هایی است که برای انجام پرداخت‌های روزانه خود حمل می‌کنیم.

ارزش اسمی اسکناس 100 دلاری به ما امکان خرید کالاها و خدمات را می‌دهد، زیرا این وسیله مبادله پذیرفته‌شده جهانی است. بااین‌حال، ارزش واقعی یا ارزش پولی ارز بستگی به دولتی که آن را ارائه می‌کند بستگی دارد.

تفاوت‌های کلیدی بین پول و ارز

اصلی‌ترین فرق بین پول و ارز این است که پول کاملاً شمارشی و عددی است.

پول نامشهود بوده و به معنای این است که قابل‌لمس و یا بو کردن توسط هیچ فردی نیست، این در حالی است که ارز قابل‌لمس است. برای درک تفاوت ارز با پول در ادامه بررسی کامل‌تری می‌پردازیم.

چک و یا حساب‌‌های آنلاین همه نوعی از پول هستند که قبلاً نیز گفته شد. اگر این موارد تبدیل به اسکناس و یا سکه شوند، ارز محسوب می‌شوند.

برای اینکه ارز را در اختیار داشته باشید؛ باید آن را پرینت کنید. این وظیفه دولت بوده و این در حالی است که شما نیاز به پرینت پول ندارید.

همچنین پول نامشهود است و فقط یک سری اعداد برای شما به نمایش در می‌آید؛ برای مثال وقتی شما به‌صورت آنلاین خرید می‌کنید اطلاعات حساب خود را وارد کرده و تنها چیزی که می‌بینید انتقال یک سری اعداد است.

حمل‌ونقل پول و همین‌طور تجارت کردن با آن بسیار راحت‌تر از ارز است.

باوجوداینکه مبادله کردن با ارز نیز نسبتاً راحت است اما مقدار کمی ناخوشایندی (به دلیل نیاز به حمل آن و همین‌طور احتمال از بین رفتن آن) وجود دارد که نیاز به رفتن به بانک را برای شما ایجاد می‌کند.

ارز درواقع پولی است که وارد دنیای واقعی شده است. برای اینکه با ارز معامله کنید؛ نیاز است که آن ارز در گردش باشد؛ اما پول می‌تواند در هرجایی از دنیا برای خرید کالا و یا گرفتن سرویس مورداستفاده قرار بگیرد.

ارز محدودیت‌های خاص خودش را دارد؛ برای مثال اگر به کشور دیگری سفر کنید باید ارز خود را تبدیل کنید؛ زیرا در هر کشور ارز مخصوص آن کشور پرینت می‌شود.

پول ولی در طرف دیگر ماجرا در هرجایی با توجه به نرخ تبدیل به پول کشورهای دیگر تبدیل می‌شود که بازهم به‌نوعی فقط یک عدد است و شما چیزی را در دست نمی‌گیرید.

یک ارز فیات می‌تواند برای خرید کالا و گرفتن سرویس مورداستفاده قرار بگیرد؛ اما درنهایت این ارز فیات هیچ پشتوانه‌ای ندارد.

در ابتدا، دولت‌ها ارزها را به پشتوانه طلا و یا نقره پرینت می‌کردند؛ اما در حال حاضر چنین چیزی وجود نداشته و نیازی به آن نیست.

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی به زبان ساده در این قسمت داشته باشیم باید بگوییم:

  • پول وسیله‌ای است که می‌توان آن را با کالا و خدمات مبادله یا مبادله کرد. پول می‌تواند برای اندازه‌گیری ارزش آن کالاها و خدمات با قیمت فعلی بازار استفاده شود.
  • ارز هر نوع پولی است که به‌صورت عمومی در گردش باشد. ارز می‌تواند شامل پول سخت مانند سکه‌های ساخته‌شده از فلز یا پول نرم مانند اسکناس‌های پولی ساخته‌شده از کاغذ باشد.
  • تفاوت اصلی پول و ارز در این است که پول ارزش واقعی است که برای کالاها و خدمات معامله می‌شود و ارز، پول کاغذی یا سکه‌هایی است که برای انجام پرداخت‌های روزانه خود استفاده می‌کنیم.
مقایسه پول در برابر ارز

تا اینجای مطلب سعی کردیم به بررسی تفاوت ارز و پول بپردازیم، امیدواریم این موضوع برای شما روشن شده باشد.

در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت بین پول و ارز دیجیتال بپردازیم:

ارز دیجیتال چیست؟

پیش از بررسی تفاوت پول و ارز دیجیتال سعی می‌کنیم تعریف کوتاهی از مفهوم ارز دیجیتال در ادامه داشته باشیم.

امروزه مبحث دیگری نیز در بخش اقتصاد وجود دارد که به‌سرعت در حال پیشرفت است. بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال به‌عنوان پول‌های آینده شناخته می‌شوند.

ارزهای دیجیتال پول‌های مجازی‌ هستند که به‌راحتی قابل‌انتقال از حساب شخصی به شخص دیگرند و برای این کار نیاز به پرینت ارز توسط دولت وجود ندارد. ارز دیجیتال بیت‌کوین، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توان بین دو فرد بدون نیاز به تأیید شخص سوم، بانک، سازمان نظارتی و یا دولت پول انتقال داد. این کار توسط کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل انجام است.

تفاوت پول و ارز دیجیتال
در ارزهای دیجیتال هر شخصی که صاحب یک کیف پول باشد، می‌تواند یک آدرس عمومی (مانند شماره‌حساب یا شماره کارت‌بانکی) داشته باشد که به آن‌ پول واریز می‌شود.

همچنین برای دسترسی به ارز دیجیتال کلیدهای شخصی (مانند رمز کارت‌بانکی) نیز برای انجام تراکنشات توسط کاربران مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انتقال سرمایه توسط ارزهای دیجیتال با هزینه تراکنش بسیار پایین صورت می‌پذیرد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی و با هزینه کم بدون نیاز به بانک‌ها و کمپانی‌های مختلف نقل و انتقالات مالی خود را انجام دهند.

تفاوت ارز دیجیتال و پول

فارغ از بحث بررسی تفاوت ارز و پول امروز نوع جدیدی از ابزار مبادله به وجود آمده که ذهن هر شخصی را به خود درگیر می‌کند.

بنابراین بررسی تفاوت ارز دیجیتال و پول پس از بررسی تفاوت ارز و پول اهمیت پیدا می‌کند.

ارزهای دیجیتال به این دلیل که امکان مبادله بین دو طرف را فراهم می‌کنند و به‌عنوان یک ذخیره ارزش عمل می‌کنند، پول هستند.

بااین‌حال، آن‌ها همچنین ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند که سیستم پولی سنتی در حال حاضر قادر به ارائه آن‌ها نیست:

ارزهای دیجیتال می‌توانند توسط هرکسی، در هرکجا، در هر زمان در سراسر جهان و بدون نیاز به بانک یا دولت خرج و دریافت شوند. این انقلابی‌ترین جنبه ارزهای دیجیتال است.

علاوه بر این، پول فیات اساساً معادل بدهی است. وقتی یک بانک مرکزی اسکناس منتشر می‌کند، به‌طور هم‌زمان درصدی از بدهی دولت شمارا به‌عنوان مصرف‌کننده منتشر می‌کند.

ممکن است بپرسید منطق این موضوع چگونه است؟ به این فکر کنید که مثلاً اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده چگونه پول ایجاد می‌کنند.

پول فیات ارز خود را به‌عنوان پول قانونی یک دولت دریافت می‌کند و ارزش ذاتی ندارد.

بیشتر پولی که یک دولت ایجاد می‌کند زمانی است که وام گرفته می‌شود. بانک‌ها زمانی پول ایجاد می‌کنند که مردم وام می‌گیرند.

دلار آمریکا را در نظر بگیرید: اگر وام گرفته نمی‌شد، احتمالاً دلاری نیز در گردش نبود. به‌عبارت‌دیگر، بدون بدهی مصرف‌کنندگان به بانک‌ها، دلار آمریکا در دنیا وجود نخواهد داشت.

درحالی‌که به نظر می‌رسد پول فیات بخش عمده‌ای از ارزش خود را از بدهی به دست می‌آورد، این مورد در مورد بیت‌کوین صدق نمی‌کند.

بیت‌کوین ارزش ذاتی خود را از اعتماد جامعه دارد. بیت‌کوین به سیستمی از بدهی‌ها تکیه نمی‌کند، ارزش آن به میزان مؤثر بودن آن به‌عنوان یک وسیله مبادله خلاصه می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دارای ارزش هستند؟

ارزهای دیجیتال می‌توانند توسط هرکسی، در هر مکان و در هر زمان و بدون نیاز به بانک یا دولت خرج و دریافت شوند. این چیزی است که آن‌ها را بسیار انقلابی می‌کند.

بیت‌کوین شکل جدیدی از اعتماد را برای سیستم پولی جهانی آینده ما ایجاد کرده است. سیستم پشت بیت‌کوین کاملاً شفاف و مبتنی بر ریاضیات و اجماع واقعی کاربران روزمره است.

سوالات متداول

ارز به هر شکل پولی گفته می‌شود که به‌صورت عمومی در گردش باشد.

ارز می‌تواند شامل پول سخت مانند سکه‌های ساخته‌شده از فلز یا پول نرم مانند اسکناس‌های پولی ساخته‌شده از کاغذ باشد.

پول چیست؟

پول وسیله‌ای است که می‌تواند برای مبادله کالاها و خدمات مورداستفاده قرار گیرد.

ارز چیست؟

ارز به هر شکل پولی گفته می‌شود که به‌صورت عمومی در گردش باشد. ارز می‌تواند شامل پول سخت مانند سکه‌های ساخته‌شده از فلز یا پول نرم مانند اسکناس‌های پولی ساخته‌شده از کاغذ باشد.

مهم‌ترین تفاوت ارز و پول چیست؟

تفاوت اصلی پول و ارز در این است که پول ارزش واقعی است که برای کالاها و خدمات مبادله می‌شود و ارز پول کاغذی یا سکه‌هایی است که برای انجام پرداخت‌های روزانه خود حمل می‌کنیم.

پول فیات بهتر است یا بیت‌کوین؟

پولی که توسط دولت‌ها چاپ می‌شود محدودیت‌ها و معایبی دارد که بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در تلاش برای رفع کردن آن هستند. این مشکلات شامل تورم، نیاز به‌واسطه، بستگی ارزش ذاتی پول به قدرت یک کشور و موارد این‌چنینی هستند. باید ببینیم در آینده بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگزین پول شوند یا خیر.

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم به بررسی فرق ارز و پول بپردازیم. همان‌طور که گفته شد پول اصطلاح گسترده‌تری از ارز است و بیش‌تر با اعداد سر و کار دارد، درحالی‌که ارز یک عبارت محدود‌تر و شامل پول قابل‌لمس است.

ارز فیات پول فیزیکی شامل سکه و اسکناس است. نماینده‌های پول مانند چک و حساب‌های آنلاین نیز راهی برای خرج کردن پول هستند.

اکثر پول‌های امروزی در حال حاضر ارز فیات هستند؛ زیرا دولت‌ها برای مقابله با تورم مقدار زیادی از آن‌ها را پرینت کرده‌اند. دلار آمریکا از پول دارای پشتوانه به ارز فیات تغییر کاربری داد.

این رویداد در سال 1971 میلادی بود و رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده آمریکا، نیکسون، استاندارد طلا را از بین برد.

همچنین به تفاوت ارز دیجیتال و پول پرداختیم که بسیاری معتقدند در آینده ارز دیجیتال به دلیل مزیت‌هایی که دارد، جایگزین پول خواهد شد. اما این‌ها فقط فرضیات هستند.

نظرات خود را درباره آینده پول با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال جایگزین ارزهای فیات دولت‌ها خواهند شد؟

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

7 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
حسین مرتضوی

سلام جناب جهاندیده یه سئوال خاص داشتم که ناشی از بی اطلاعی بنده هست و در عین حال کنجکاو ممنون میشم که کمک کنید
فرض بفرمایید آقای ایکس که یک سرمایه دار هست در دو سال پیش چند ملیون به اقای ایگرد میدهد که برای ایشون بیت کوین بخرد و اقای ایگرد هم بیت کوین را خریده و تحویل ایشون داده من اینجا مطلب برام سئوال که ایا اقای ایگرد می تونست از بیت کوین های خریده داری شده کپی بگیرد و خودش بفروشد
اگر فرایند این کار را توضیح دهید ممنون میشم

محمد

سلام.
منبعی داره این دسته‌بندی تو کتاب خاصی؟
یعنی مثلاً اگه کسی پرسید کی گفت این دسته بندی و نام‌گذاری درسته به کدوم رفرنس معتبر ارجاع بدیم؟!

محمد

چقدر مغلق و اشتباه!! پول یا مانی چیزیه که ارزش ذاتی داره مثل طلا و دولتا بهش اعتبار نمیدن ولی کارنسی یا اعتبار ،مانی تورم ایجاد نمیکنه ولی کارنسی ایجاد میکنه چون ارزشش با خودش نی با دولته ،پول همه جای دنیا ارزش یکسان داره(در صورت مبنا بودن) اما کارنسی چون اعتبارش به بانک مرکزی ی کشوره قدرت اعتبارش بسته به قدرت اون کشوره ،و در نهایت باید گفت اساس تجارت قدیم بر مانی بوده و بعد ها میان طلا رو میزارن تو بانک و کارنسی بعنوان یک چک به پشتوانه ی اون طلا عمل میکرده کم کمک پشتوانه طلا رو ازش میگیرن و ارزش کارنسی شناور میشه(یعنی بسته به قدرت اون کشور و شرایط محیطی و سیاست بانکیش معین میشده)

poneh

بسیار عالی

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
7
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx