عبور بیت‌کوین از 9 هزار دلار، دو هفته پیش از هاوینگ

تحلیل ارز دیجیتال

جهش 14.5 درصدی بیت‌کوین باعث ایجاد سقف‌های بالاتر مهمی شد و این دارایی دیجیتال را برای هدف‌هایی بالاتر از سطح 9 هزار دلاری آماده کرد.

روز چهارشنبه، قیمت بیت‌کوین چندین سطح کلیدی مقاومت را پشت سر گذاشت تا معامله‌گران خود را برای هدف 9 هزار دلاری بعدی آماده کنند. همچنین، جفت ارز بیت‌کوین/دلار با جهشی تقریبا ۱۵.۷۰ درصدی، بالاتر از 9 هزار دلار و در محدوده 9,200 دلار معامله می‌شود.

درحالیکه که تنها 13 روز تا هاوینگ (نصف‌شدن) پاداش بلاک باقی مانده، خریداران امیدوار هستند با اندکی فشار بیشتر بتوانند قیمت را پیش از هاوینگ به 10,000 دلار برسانند. در این مقاله، با هم نگاهی به نمودارها خواهیم کرد تا وضعیت بیت‌کوین بهتر مشخص شود.

عناوین مطلب:

chart1 5 نمودار عملکرد روزانه بازار رمزارز. منبع: Coin360

این جهش قیمت، چند دغدغه اساسی معامله‌گران را حل کرد. برخی از آن‌ها عبارتند از: مقاومت 8,000 دلاری، فیبوناچی اصلاحی 61 درصدی، میانگین متحرک 100 و 200 روزه و مقاومت پیش‌بینی‌شده 8,500 دلاری.

حرکت بالاتر از 8,000 دلار لازم بود زیرا روند توانست از پیوت (نقطه تغییر روند) سالانه 8,100 دلاری عبور کند. عبور از 8,500 دلار معامله‌گران را متقاعد کرد که ساختار بازار بیت‌کوین تغییر کرده و روند در حال حاضر صعودی است.

chart2 4 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین/تتر. منبع: TradingView

پس از یک روند صعودی قوی، بسیاری از معامله‌گران انتظار یک پول بک (روند بازگشتی) قیمت و نزدیک‌شدن آن به حمایت زیرین یا حتی فیبوناچی اصلاحی 61.8 درصدی را دارند. در زمان نوشتن این گزارش، شاخص قدرت نسبی به مرزهای بیش‌خرید در بازه زمانی یک‌روزه نزدیک می‌شود و شاخص قدرت نسبی استوکاستیک پیش از این از مرز بیش‌خرید عبور کرده است.

به عقیده برخی تحلیل‌گران، رسیدن قیمت به 8,700 دلار به معنای رشد بیش از حد آن است و نمودار زیر نشان می‌دهد که بیت‌کوین احتمالا بازگشتی تا سطوح زیرین حمایت خواهد داشت.

chart3 3 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین دلار. منبع: TradingView

همچنین، به عقیده برخی دیگر، به هنگام صعود بیش از هزار دلار به علت حجم خرید افزایشی، به این اندیکاتورها نمی‌توان به طور کامل اعتماد کرد، زیرا در این اوقات قیمت اغلب به روند صعودی خود ادامه می‌دهد حتی هنگامی که شاخص قدرت نسبی (RSI) و میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD) سیگنال بیش‌خرید داده باشند. بنابراین، بهتر است به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مانند نمودار 60 دقیقه‌ای توجه داشته باشیم زیرا افزایش حجم فروش و الگوهای بازگشتی احتمالی در این نمودارها بهتر نشان داده می‌شوند.

چشم‌انداز صعودی

قیمت بیت‌کوین پیش از این، در 8 مارس، از سقفی بالاتر در 8,915 دلار عبور کرد و در حال حاضر حجم VPVR (اندیکاتور محدوده قابل مشاهده پروفایل حجم معاملات) بیت‌کوین بالا است. با اینکه انتظار می‌رود قیمت مجددا به سطوح مقاومت قبلی زیر این قیمت بازگردد، یک سناریوی صعودی این است که 8,800 دلار تبدیل به حمایت خواهد شد.

با حمله به فیبوناچی 71.8 درصدی در 9,060 دلار، فرصتی برای معامله‌گران فراهم شده تا از شکاف کم حجمی که در اندیکاتور VPVR ایجاد شده استفاده کنند.

بعد از این مرحله، بیت‌کوین احتمالا در منطقه 9,200 تا 9,400 دلار با موانع سخت‌تری مواجه خواهد شد. در این سطوح نیز شاهد یک گره VPVR با حجم بالا هستیم.

چشم‌اندازی کمتر صعودی

به جز بخش اندکی از توییت‌ها و پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند نشان دهند روند بیت‌کوین در آینده نزدیک دوباره نزولی خواهد شد، در مجموع وقوع یک سناریوی نزولی برای قیمت بیت‌کوین چندان محتمل نیست. البته، این نکته را نیز باید در خاطر داشت که در دنیای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال قطعا هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و سقوط 50 درصدی قیمت بیت‌کوین در 13 مارس نیز بهترین نمونه از چگونگی تغییر سریع روند بازار خلاف پیش‌بینی سرمایه‌گذاران بود.

سود 16 درصدی مسئله‌ای نیست که راحت بتوان از کنار آن عبور کرد. با این حال، حرکات عمودی مانند آنچه امروز شاهدش بودیم از سطوح مقاومت عبور می‌کنند اما حمایت‌های مشخصی ایجاد نمی‌کنند زیرا در حالت عادی قیمت باید مرحله‌به‌مرحله تثبیت شود.

از نظر تاریخی، سطح 61.8 درصدی فیبوناچی یکی از مهم‌ترین سطوح برای حرکات قیمت بیت‌کوین بوده زیرا غالبا به عنوان یک مقاومت سرسخت و همچنین یک حمایت قوی در ساختار بازار بیت‌کوین عمل می‌کند.

بعد از یک جهش صعودی، بازگشت دوباره به سطوح قبلی، چه حمایت باشند و چه مقاومت، رفتاری عادی است که در تمام دارایی‌ها و در سرتاسر بازارهای مالی دیده می‌شود. نمودار یک‌روزه بیت‌کوین نیز نشان می‌دهد که یک شکاف حجم در اندیکاتور VPVR از ۷,۷۰۰ دلار تا ۸,۵۶۰ دلار وجود دارد.

اگر قیمت در اوج خود به نظر برسد و معامله‌گران شروع به حفظ سود کنند، مومنتوم کاهش خواهد یافت. در این بین، معامله‌گران زیرک نیز موقعیت‌های شورت باز خواهند کرد. با سنگینی کفه حجم فروش نسبت به حجم خرید، معادله عوض شده و روند تا 8,000 دلار و/یا سطح فیبوناچی اصلاحی 61.8 درصدی در 7,927 دلار کاهش خواهد یافت.

در صورت عدم موفقیت قیمت برای بازگشت از سطح فیبوناچی 61.8 درصدی، سطوح بعدی حمایت که مد نظر معامله‌گران قرار می‌گیرد 7,700 دلار و 7,450 دلار هستند. اگر قیمت نتواند در حمایت 7,450 دلاری باقی بماند، مشکل اصلی قیمت بیت‌کوین آغاز شده و، با افزایش هراس در بازار، احتمالا سقوط بیشتر قیمت وجود خواهد داشت.

کاهش ترس سرمایه‌گذاران با نزدیک‌شدن به هاوینگ

chart5 3 شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

در هر صورت، امروز روزی خارق‌العاده برای معامله‌گران صعودی بیت‌کوین بود و با نزدیک‌شدن به هاوینگ احتمال تکرار چنین عملکردی در بازار وجود دارد. شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال نیز بهبودی چشمگیر نشان می‌دهد. معیار سنجش احساسات بازار تا چند ساعت پیش روی 26 قرار گرفته بود و اکنون با جهشی فوق‌العاده به 44 رسیده است.

این ارقام نسبت به خوانش هفته پیش که روی «ترس شدید» قرار گرفته بود بیانگر بهبودی کم‌نظیر در احساسات معامله‌گران دو هفته پیش از سومین رویداد هاوینگ بیت‌کوین است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
همایون میر

با سلام و خسته نباشید ، به نظر من بعد هاوینگ بیت گوین رشد صعودی در پیش رو دارد ، ولی و اما فروشندگان مبتدی و خرده و تازه کار وعجول باعث نزول بیش از حد قیمت بیت کوین خواهند شد.

همایون میر

با سلام و خسته نباشید ، به نظر من بعد هاوینگ بیت گوین رشد صعودی در پیش رو دارد ، ولی و اما فروشندگان مبتدی و خرده و تازه کار وعجول باعث نزول بیش از حد قیمت بیت کوین خواهند شد.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx