آنچه باید از سهام عدالت بدانید (آزادسازی مستقیم و غیرمستقیم)

آزادسازی سهام عدالت یعنی چه؟ روش فروش سهام عدالت رو بخوانید

سهام عدالت، طرحی است که جمعیت زیادی (بیش از ۴۵ میلیون) را شامل می‌شود.

در سال ۱۳۸۴، به منظور گسترش مالکیت در سطح عموم، تأمین عدالت اجتماعی، فقر‌زدایی و گسترش سهم تعاون در اقتصاد، سهام ۴۹ شرکت دولتی (۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر‌بورسی)، به مشمولان واگذار شد.

در مقابل، برگه سهام ده میلیون ریالی در اختیار افراد قرار داده شد. طی این طرح، گروه‌های شغلی و صنفی مشمولان طرح واگذاری سهام عدالت را تشکیل می‌دادند.

عناوین مطلب:

مطلب مرتبط: سهام چیست؟

در طول سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶‌ به سه گروه از مشمولان سود پرداخت شد. اما از سال ۱۳۸۷، به دلیل الزام پرداخت سود پس از پایان اقساط و پرداخت سود سهام عدالت از محل سود شرکت و نه بودجه عمومی دولت، پرداخت‌ها متوقف شدند.‌ در سال ١٣٨٨ به حدود ٩ میلیون نفر سود سهام عدالت پرداخت شد.

ریاست جمهوری نیز ۱۰ اردیبهشت اعلام کرد که تاکنون در سه نوبت (۱۵۰- ۱۷۵ و ۲۰۵ هزار تومان) به دارندگان سهام عدالت پرداخت شده است.

در پی این سخنان، رهبر انقلاب در ابلاغیه‌ای با آزادسازی سهام عدالت، ابراز موافقت کرد. رهبری ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت خاطرنشان کرد: دولت هر چه زودتر، اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

ابلاغیه‌ی رهبری، برگ جدیدی در بازار سرمایه‌ی کشور گشود و توجه بسیاری را با سوی بازار بورس جلب کرد.

این امر به فرهنگ‌سازی و رونق بازار بورس کمک شایانی خواهد کرد.

طبق آمار، ارزش سبد دارایی سهام عدالت کل کشور برابر با ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از این مقدار شامل سهام فعال در بازار سرمایه می‌شود.

سبد دارایی سهام عدالت پس از آزادسازی:

شرکت آلومینیوم ایران : ۳۲ سهم
شرکت ایران خودرو: ۶۱ سهم
بانک تجارت: ۱۸۲۲ سهم
بانک صادرات ایران: ۱۴۲۷ سهم
بانک ملت: ۳۰۵ سهم
پارس سوییچ: ۹ سهم
پالایش نفت بندرعباس: ۱۱۷ سهم
پالایش نفت تهران: ۶۲۷ سهم
پالایش نفت شیراز: ۴ سهم
پالایش نفت اصفهان: ۲۰۸ سهم
پالایش نفت تبریز: ۴۱ سهم
پتروشیمی مارون: ۴۹ سهم
پست بانک: ۱۶ سهم
چادر ملو: ۲۳۷ سهم
حمل و نقل پتروشیمی: ۱ سهم
سایپا: ۴۰ سهم
سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران: ۱۲ سهم
سرمایه گذاری رنا: ۳ سهم
سیمان داراب: ۹ سهم
سیمان دشتستان: ۸ سهم
فولاد آلیاژی ایران: ۴۸ سهم
فولاد خوزستان:۱۱۶ سهم
فولاد مبارکه اصفهان: ۱۲۷۶ سهم
کارخانجات مخابراتی ایران: ۲۳ سهم (لکما)
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران: ۸۰ سهم
گل گهر: ۱۰۷ سهم
مخابرات ایران: ۲۴۴ سهم
مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران: ۱۴۳ سهم
شرکت ملی صنایع مس ایران: ۷۶۳ سهم
نیرو ترانس: ۳ سهم
بیمه دانا: ۴۵ سهم
پالایش نفت لاوان: ۵ سهم
پتروشیمی شهید تندگویان: ۴۹ سهم
پتروشیمی جم: ۴۲ سهم
صنایع پتروشیمی خلیج فارس: ۱۱۶۸ سهم

آزادسازی سهام عدالت چیست؟

همه‌جا از سهام عدالت و آزادسازی آن می‌شنویم، اما دقیقا منظور چیست؟

قبلا صاحب سهام عدالت هیچ اختیاری در برابر خرید و فروش یا دریافت ارزش سهم خود نداشت و فقط برای دو سال به‌طور کامل می‌توانست از سود سهم برخوردار باشد از الان به بعد مالکیت سهم در اختیار خود اوست و به‌عنوان دارایی او حساب می‌شود.

حالا اگر شما یکی از کسانی هستید که دارای سهام عدالتید، برای اینکه مالکیت سهام خود را به دست بگیرید، می‌توانید به سامانه www.samanese.ir بروید و نوع مالکیت‌تان را مشخص کنید. بعد از مشخص‌کردن روش انتخابی‌تان، تا یک‌ ماه آینده می‌توانید سهامتان را واگذار کنید یا بفروشید یا نگه دارید.

شما با دو سؤال مواجه می‌شوید. آیا می‌خواهید خودتان سهام‌تان را اداره و مدیریت کنید (روش مستقیم) یا یک شرکت و کارگزاری به نمایندگی از شما این کار را انجام دهد (روش غیرمستقیم)؟ در ادامه بخوانید.

روش‌های آزاد‌سازی

۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۵۱ نفر دارنده سهام عدالت تا ساعت ۲۴ هشتم خرداد فرصت دارند تا تصمیم بگیرند که تصمیم دارند سهام عدالت خود را به چه روشی اداره کنند.

سازمان خصوصی‌سازی امکان انتخاب میان دو روش مستقیم و غیر‌مستقیم را پیش روی مشمولان قرار داده است. برای انتخاب میان این دو گزینه باید به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir مراجعه کرده و با استفاده از کد ملی خود و دیگر اطلاعات درخواستی، روش مورد نظر خود را بر‌گزینید.

دارندگان سهام عدالت اگر تا پایان این مهلت از طریق این سایت اقدام نکنند، روش غیرمستقیم به طور پیش‌فرض برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

آزاد‌سازی سهام عدالت به روش مستقیم:

در روش مستقیم، فرد با ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) و به نشانی sejam.ir در تاریخ مقرر، قادر خواهد بود که سهام‌های موجود در سبد دارایی عدالت خود را به طور مستقیم و بدون واسطه مدیریت کنند.

همچنین با مراجعه به این سامانه قادر خواهند بود که از‌ تعداد سهام تخصیص یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذری سهام عدالت، آگاه شوند.

آن‌ها می‌توانند از امکان فروش سهام خود در فواصل زمانی معینی در بورس أوراق بها‌دار نیز برخوردار شوند. اما در نظر داشته باشید که به منظور حفظ ارزش سهام، قابلیت نقل و انتقال این سهام به غیر یا فروش آن، با محدودیت‌های زمانی و مقداری همراه خواهد بود.

در صورت انتخاب روش مستقیم، سهام ۳۶ شرکت بورسی در کد معاملاتی فرد قرار می‌گیرد.

سهام ۱۳ شرکت غیر‌بورسی دیگر نیز همچنان تحت مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باقی خواهد ماند تا زمانی که در بورس، پذیرفته و قابل معامله شوند.

لازم به ذکر است که مشمولان در ازای سهام شرکت‌های غیر‌بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد.

توجه کنید که برای بهره‌مندی ار مزایای سهام تخصیص‌یافته، ملزم به مراجعه به سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت غیر‌حضوری در مراکز تعیین‌شده خواهید بود.

آزاد‌سازی سهام عدالت به روش غیر‌مستقیم:

در این روش، اختیار تمام سهام‌های ۴۹ شرکت بورسی و غیر‌بورسی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار خواهد شد و این سرمایه‌ها به تدریج در بورس عرضه خواهند شد.

طی روش غیرمستقیم، فرد مشمول، سهامدار این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب خواهد شد و از محل فروش سهام این شرکت‌ها می‌تواند مالکیت خود در سهام عدالت را واگذار کند.

سهامداری به روش غیر‌مستقیم بدان معنا است که سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت و اختیار سهام‌های سهامدار به دست شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سازماندهی می‌شود.

در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکتهای سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد.

مستقیم انتخاب کنیم یا غیر‌مستقیم؟

هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که فرد با توجه به شرایط و آگاهی خود، روش مناسب‌تر را برای خود بر‌می‌گزیند.

مزایای روش مدیریت مستقیم

۱- کسب منافع از رشد‌های اقتصادی: با رشد اقتصادی، سود شرکت‌ها نیز رشد می‌کند. این بدان دلیل است که رشد اقتصادی باعث افزایش مشاغل، افزایش درآمد و افزایش فروش می‌شود.

۲- یکی از بهترین روش‌ها برای آسیب‌ندیدن از تورم: از نظر تاریخی، بازدهی سالانه بورس‌های اوراق بهادار بالاتر از میانگین نرخ‌های تورم است. این پدیده هم در کشور ما و هم در سایر کشورها، اعم از توسعه‌یافته یا در حال توسعه مشاهده می‌شود.

۳- خرید ساده: خرید سهام شرکت‌ها ساده است، این کار از طریق کارگزاری، مشاوران مالی یا به شکل برخط ممکن است.

۴- کسب سود به دو طریق: یکی از طریق اختلاف بین قیمت‌های خرید و فروش و دیگری از طریق دریافت سودهای نقدی.

۵- سادگی فرآیند فروش: بازار سرمایه در مقایسه با اکثر بازارهای موازی، نقدشوندگی بهتری دارد، به این معنی که با کمترین هزینه و در کمترین زمان می‌توان سهام را فروخت.

معایب سهامداری مستقیم

۱- ریسک: اگر شرکت عملکرد ضعیفی داشته باشد، سرمایه‌گذاران فروشنده می‌شوند و قیمت‌های سهام کاهش می‌یابد.

۲- سهامداران آخرین دریافت‌کنندگان منافع هستند: بدهی‌های شرکت‌ها زودتر از حقوق صاحبان سهام عادی پرداخت می‌شود، به تعبیر دیگر اگر بر فرض شرکتی اعلام ورشکستگی کند (که برای چنین شرکت‌های بزرگی خیلی بعید است)، اولویت پرداخت با طلبکاران شرکت است.

۳- زمان: باید نسبت به شرکت تحقیق کنید و حداقل دانش مالی مطالعه صورت‌های مالی و سایر افشاهای شرکت و نیز اخبارمربوط به شرکت و وضعیت کلی اقتصاد را داشته باشید که این امر می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌بر باشد.

۴- نوسانات احساسی: بالا و پایین شدن سهام به شکل لحظه‌ای رخ می‌دهد. افراد تمایل دارند تا پایین بخرند و بالا بفروشند و این نوسانات می‌تواند آزاردهنده باشد.

۵- رقابت حرفه‌ای: سرمایه‌گذاران نهادی و معامله‌گران حرفه‌ای زمان و دانش بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارند. آنها ابزارهای پیچیده معامله‌گری، مدل‌های مالی و سیستم‌های رایانه‌ای را در دسترس خود دارند. این ابزارها در اختیار سرمایه‌گذاران انفرادی قرار ندارد.

لازم به ذکر است که جمعیت زیادی از مشمولین سهام عدالت، افرادی هستند که آگاهی کافی نسبت به این مسائل نداشته و در نتیجه از توانایی مدیریت مستقیم حساب معاملاتی خود برخوردار نیستند.

چنین افرادی بهتر است گزینه‌ی مستقیم را انتخاب نکنند. ولی سایرین که آگاهی و اطلاعات کافی دارند و از توانایی خرید و فروش مستقیم سهام خود برخوردار هستند، می‌توانند روش مستقیم را انتخاب کنند.

۱۳ شرکت غیر‌بورسی موجود در سبد سهام عدالت (با گذشت بیش از ۱۳ سال) همچنان به قیمت‌های سال ۱۳۸۵ قیمت‌گذاری می‌شوند و به اندازه‌ی شکوفایی ۳۶ شرکت بورسی دیگر، رشد نکرده‌اند.

با توجه به این که تعدادی از این شرکت‌ها در شرف عرضه اولیه به بورس هستند و کشف قیمت آن‌ها نیز در سال‌های آتی رخ خواهد داد، با این کشف قیمت، جهش قابل توجهی در قیمت‌گذاری آن‌ها، محتمل خواهد بود.

حال آن که اگر روش غیرمستقیم را انتخاب کرده باشید، مدیریت آن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاری‌های استانی باقی می‌ماند. با توجه به عملکرد این شرکت‌ها در 20 برابر کردن ارزش سبد سهام عدالت، این گزینه نیز بسیار مطلوب به نظر می‌رسد.

فروش سهام عدالت

صاحبان سهام عدالت که تصمیم به فروش بخشی از سهام عدالت خود دارند، می‌توانند با مراجعه به بانکی که در آن حساب دریافت سود سهام عدالت دارند، اقدام به فروش ۳۰ درصد از سهام خود کنند.

حقیقت آن است که ارزش سبد سهام عدالت کل کشور رقم بزرگی است و در صورتی که تعداد قابل توجهی اقدام به فروش آن کنند، فشار فروش زیادی به بازار وارد خواهد شد.

وزارت اقتصاد به تازگی اذعان داشت که مردم از فروش فوری سهام عدالت خودداری کنند.

او به سهامداران عدالت توصیه کرد که مردم این سهام را خودشان مدیریت کنند و از فروش فوری و شتاب‌زده خودداری کنند.

پاسخ برخی سوالات متداول در مورد سهام عدالت

1. سهام عدالت افرادی که فوت کرده‌اند چه می‌شود؟

از میان حدود ۵۰ میلیون مشمول سهام عدالت، بیش از دو میلیون مشمول، دیگر در قید حیات نیستند.

طبق قانون، سهام عدالت این افراد به ورثه قانونی آنها تعلق می‌گیرد.

این موضوع در این روزها که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح است، اهمیت بیشتری یافته است.

بر این اساس وراث مشمولینی که در قید حیات نیستند در صورتی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که فرآیند انتقال را انجام داده باشند. درواقع سهام عدالت مانند سایر دارایی‌ها بر اساس ورقه انحصار وراثت به نام وراث خواهد شد.

2. آیا فروش وکالتی سهام عدالت شدنی است؟

ممکن است صحبت از امکان فروش وکالتی سهام عدالت به گوش‌تان رسیده باشد.

سخنگوی ستاد راهبری آزاد‌سازی سهام عدالت عنوان کرد که اخبار منتشر شده درخصوص مجاز شدن فروش وکالتی این سهام صحت ندارد.

همچنین خرید و فروش وکالتی سهام عدالت و تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی نیز ممنوع است.

3. آیا سهام شرکت‌های غیربورسی نیز در بین سهام عدالت وجود دارد؟

سهام عدالت شما شامل هم شرکت‌های بورسی می‌شود و هم شرکت‌های غیربورسی.

در سبدسهامی که نزد شرکت‌های کارگزاری دارید فقط ارزش سهام شرکت‌های بورسی مشخص می‌شود و ارزش سهم‌تان در شرکت‌های غیربورسی هنوز مشخص نشده است.

4. برنامه‌ای برای ورود شرکت‌های غیر بورسی به بورس هست؟

سازمان خصوصی سازی به صورت مستمر پیگیری‌های لازم را در این ارتباط با شرکت‌های غیربورسی حاضر در سبد سهام عدالت انجام داده است ورود شرکت‌ها طبق قوانین و مقررات بازار بورس و اوراق بهادار به بورس مستلزم احراز برخی شرایط از جمله سودآوری و … است.

در سال جاری ده درصد سهام شرکت پتروشیمی تندگویان در بازار سرمایه عرضه شد و تعدادی دیگر از شرکت‌های غیربورسی سبد سهام عدالت در صدد عرضه سهام در بورس و فرابورس هستند.

5. تکلیف کسانی که طی فرصت مشخص نشده نتوانند وارد سامانه شوند چه می‌شود؟

ج: سهام متعلق به کلیه افرادی که در فرصت اعلام شده به سایت اینترنتی سهام عدالت مراجعه نکنند و یا روش مستقیم را انتخاب نکند در قالب روش غیرمستقیم و از طریق شرکتهای سرمایه گذاری استانی ساماندهی می گردد.

6. آیا در صورت انتخاب هر روش امکان اصلاح آن وجود دارد؟

برای افرادی که از 10 تا 15 اردیبهشت به دنبال تغییر رویه و انتخاب روش دیگر بودند اما اشتباها انتخاب کردند یک بار امکان ویرایش گذاشته شده تا روش مدنظر را انتخاب کنند.

7. اگر سامانه پس از انتخاب روش مستقیم کد رهگیری نداد چه باید کرد؟

در حالت کلی همچنین امکانی وجود ندارد لیکن با توجه به عدم نیاز به کد مزبور در جریان آزاد سازی، چنانچه در ایام آتی به کد موصوف نیاز باشد مرکز تماس و پاسخگویی سازمان به فوریت این کد را در اختیار مشمولین متقاضی قرار خواهد داد.

8. در برگه‌های سهام برخی مبلغ یک میلیون تومان درج شده در حالیکه در سامانه مثلا مبلغ 532 هزار تومان سهام اختصاص داده شده. چرا؟

در ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر گردیده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار 5 نفره یا بیشتر تا سقف 5 میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود و ثمن آن از سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت در طول ده سال مستهلک شود.

اما میزان سود عایدی در طول ده سال جوابگوی میزان بدهی مشمولین نبوده است به طوری که ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از سهامداران متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سودده سال شرکتهای سرمایه پذیر در مقاطع گذشته تعیین گردیده و در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج و قابل مشاهده است که عمدتا ارزشی معادل 5 میلیون و 320 هزار ریال داشته اند.

برخی از افرادی که از طریق انتقال و تسهیم ارث سهام عدالت به آنها رسیده است ارزش سهام آنها بیشتر هم هست و یا افرادی که قبل از سال 1395 سود سهام عدالت دریافت نموده‌اند به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آنها کاسته شده است و یا تعدادی از مشمولینی که به تایید نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی ره و سازمان بهزیستی کشور از 50 درصد تخفیف در بهای واگذاری بهرمند گردیده‌اند ارزش سهام آنها حداکثر معادل 10 میلیون ریال بوده است.

9. آیا امکان افزایش سهام به یک میلیون تومان وجود دارد؟

در حال حاضر همچنین امکانی وجود ندارد.

10. چرا برخی افراد برگه‌های یک میلیونی سهام را دارند ولی در سامانه سهام عدالت نیستند؟

فرآیند ثبت‌نام برخی از افراد در سنوات گذشته نهایی نشده و یا اطلاعات آنها در موعد مقرر به سازمان خصوصی سازی ارائه نشده است لیکن در حال حاضر سهامدار نهایی سهام عدالت نیستند.

برگه‌های عضویت که هم اکنون در اختیار برخی سهامداران سهام عدالت است فاقد هرگونه ارزش و اعتباری است و در زمان آزادسازی، هیچگونه کارکردی ندارد و سهامداران سهام عدالت صرفا می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی samanese.ir از وضعیت سهامداری خود مطلع شوند.

11. تعداد افرادی که برگه‌های ثبت نام اولیه دارند ولی سهامدار نیستند چه تعداد است؟

تقریبا حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر

12. ثبت نام جدید سهام عدالت شدنی است؟ برای برخی افراد جامعه که مستحق دریافت سهام عدالت هستند ولی سهام ندارند چه باید کرد؟

ج: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های قانونی و عدم وجود سبد سهام، امکان ثبت نام جدید وجود ندارد.

13. برخی سهامداران اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند وارد سامانه شوند. دلیلش چیست؟

در حال حاضر کلیه مشمولین نهایی سهام عدالت مقیم داخل کشور می توانند بدون هیچ محدودیتی وارد سامانه شوند.

امکان ورود به سامانه برای افرادی که مقیم خارج از ایران هستند به دلایل افزایش امنیت سامانه میسر نیست. ضمنا آن دسته از افرادی که از طریق موبایل شخصی به سامانه وارد می‌شوند باید از قطع بودن فیلترشکن اطمینان حاصل کنند.

14. در کدام روش سهامدار امکان فروش سهام خود را دارد؟

در هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام در بازار معاملاتی بورس و فرابورس میسر است.

15. تکلیف سهام شرکت‌های غیر بورسی در روش مستقیم چه می‌شود؟

آن دسته از افرادی که روش مستقیم را انتخاب نموده‌اند سهام شرکت‌های بورسی تخصیص یافته روی کد بورسی خودشان منتقل می‌شود. این افراد از بابت سهام شرکت‌های غیربورسی، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم خواهند بود.

16. چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت‌های استانی دارایی سهامدار را حفظ و افزایش دهند؟

این موضوع به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری در مدیریت دارایی‌های تخصیص یافته بستگی دارد.

17. آیا در روش غیرمستقیم سهامدار امکان فروش یکجای سهام خود را دارد؟ به چه صورت؟

افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب نموده‌اند سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خواهند بود. مقرر شده شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرفته شوند و سهام این شرکت‌ها قابل خرید و فروش شود. پس این افراد می‌توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اقدام کنند.

18. تکلیف سود سالیانه سهام در هر یک از روش‌ها چه می‌شود؟

افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند سود عایدی از سهام 36 شرکت بورسی تخصیص یافته و سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از بابت 13 شرکت غیربورسی را مستقیما دریافت خواهند کرد.

افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب نموده‌اند صرفا سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را دریافت خواهند نمود.

بنابراین با هماهنگی‌های صورت گرفته سود کلیه شرکت‌های بورسی و فرابورسی توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تسویه وجوه و اوراق بهادار جمع‌آوری و از طریق سامانه سجام در حساب‌های بانکی سهامداران تخصیص و پرداخت شود.

19. آیا برای همه سهامداران کد بورسی صادر می‌شود؟ چه زمانی؟

بله. بنا بر بنا بر دستور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مقرر شده است برای کلیه سهامداران سهام عدالت کد بورسی تخصیص داده شود و حداکثر ظرف مدت دو ماه گزارش اقدامات صورت گرفته در این ارتباط به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

20. آنهایی که کد بورسی دارند چه کنند؟

در حال حاضر اقدام خاصی برای این دسته از افراد لازم نیست. بعد از اتمام مهلت اعلام شده برای انتخاب روش آزاد سازی، در صورت نیاز به اقدام خاص، مراتب به نحو مقتضی به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

سخن آخر

در روش آزادسازی مستقیم سهامدار خودش مسوولیت پرتفوی بورسی را به عهده دارد، ولی در روش غیرمستقیم پرتفوی افراد در شرکت سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد و شرکت‌ها به نیابت از سهامداران سهام آنها را مدیریت می‌کنند. بنابراین در روش دوم شخص به‌طور مستقیم درگیر نیست.

حتماً دارندگان سهام عدالت به این نکته توجه ویژه کنند که سودجویان بسیاری برای خرید این سهام وارد میدان می‌شوند و از اطلاعاتی که هنوز کامل منتشر نشده سو‌استفاده می‌کنند.

توصیه بورسینس به شما این است که اگه در بورس سررشته ندارید، روش غیرمستقیم را انتخاب کنید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank