استفاده از شبکه اتریوم در بیشترین حد خود – آیا اتر نیز رشد خواهد کرد؟

تحلیل کریپتوکارنسی

تعامل با شبکه اتریوم اخیرا به بیشترین حد خود رسید اما افزایش در استفاده از گس ممکن است مشکلاتی نیز برای شبکه این ارز دیجیتال به وجود آورد.

بر اساس گزارشی که اخیرا توسط دلفی دیجیتال (Delphi Digital) منتشر شد، گس کل استفاده‌شده روی بلاک‌چین اتریوم به اوج خود رسیده و به نظر می‌رسد که این رقم رو به افزایش است. گس معیاری برای هزینه تراکنش روی بلاک‌چین اتریوم است. در مجموع، استفاده کلی از گس روی شبکه اتریوم از آغاز سال 2020 افزایش یافته است.

chart1 17 گس استفاده‌شده در مقابل حداکثر گس ممکن. منبع: Delphi Digital

عناوین مطلب:

گس کل استفاده‌شده با معیار هزینه تراکنش در بلاک‌چین بیت‌کوین متفاوت است. در شبکه اتریوم، هزینه تراکنش و قراردادهای هوشمند توسط گس و هزینه گس تعیین می‌شود، سازوکاری که به هزینه تراکنش اجازه می‌دهد پویا باشد و تا حدی مجزا از قیمت اتر عمل کند.

میزان گس استفاده‌شده در یک تراکنش خاص توسط پیچیدگی محاسباتی تراکنش مذکور تعیین می‌شود. از سویی دیگر، قیمت گس توسط فردی که تراکنش را انجام می‌دهد انتخاب شده و با اتر پرداخت می‌شود. قیمت نهایتا توسط ماینرهای اتر تعیین می‌شود، که بر اساس قیمت گس یا تراکنش‌ها را قبول و یا آن‌ها رد می‌کنند.

تتر و صرافی‌های غیرمتمرکز پیشرو هستند

درحالیکه کاربرد گس به بیشترین حد خود رسیده است، تعداد تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتریوم فاصله بسیاری از اوج خود دارد. تراکنش‌های اتریوم در 4 ژانویه 2018 (14 دی 96) به بیشترین حد خود در 1,349,890 تراکنش رسید.

این یعنی افزایش رقم استفاده از گس کل مرتبط با افزایش استفاده از قراردادهای هوشمندی است که پیچیده‌تر هستند و درنتیجه به گس بیشتری احتیاج دارند.

براساس داده‌های پلتفرم ETH Gas Station، تتر (USDT) بیشترین استفاده را داشته است و فقط حدود 1.61 میلیون دلار در هزینه‌های گس اتریوم صرف کرده است. در رتبه بعدی، اپلیکیشن‌های دیفای (DeFi) یا همان اپلیکیشن‌های مرتبط با امور مالی غیرمتمرکز قرار دارند و پس از آن چند طرح پانزی و کلاهبرداری. تتر همچنین از لحاظ میانگین قیمت گس استفاده‌شده، با 35.5 گوی، در رتبه اول قرار دارد. گوِی (Gwei) واحد کوچکتر اتر است.

پس از کوین ثابت تتر، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) از لحاظ محبوبیت پیشگام هستند. طبق داده‌های پلتفرم DappRadar، آیدکس (IDEX) بیشترین تعداد تراکنش‌ها را در بین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز داشته است. همچنین، هم آیدکس و هم کایبر (Kyber) در بین 3 اپلیکیشن غیرمتمرکز برتر از لحاظ استفاده کاربران در شبکه اتریوم هستند.

یک بررسی جدید همچنین نشان داده است که بیشترین آگاهی و استفاده از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) از سوی صرافی‌های غیرمتمرکز بوده است.

هزینه تراکنش بیشتر و محدودیت‌های گس

افزایش استفاده از شبکه اتریوم منجر به افزایش هزینه تراکنش میانگین شده است، زیرا ماینرها تراکنش‌هایی که گس بالاتری دارند را در اولویت قرار می‌دهند. بر اساس داده‌های گلس نود (glassnode)، میانگین هزینه تراکنش از ژانویه 2020 (دی 98) تاکنون پنج برابر افزایش یافته و از 0.08 دلار به 0.41 دلار رسیده است. این مسئله همچنین 10 درصد از درآمد ماینرها را نیز شامل می‌شود.

میزان گس کلی مورد استفاده به حد گس بلاک تعیین‌شده توسط ماینرها محدود می‌شود و این مسئله اندازه بلاک‌چین اتریوم را نیز با تعیین تعداد تراکنش‌هایی که در هر بلاک جای می‌گیرند محدود می‌کند. گس استفاده‌شده در هر بلاک به طور پیوسته در حال افزایش است و از 69 درصد در ژانویه به 95 درصد در حال حاضر رسیده است و تقریبا نزدیک به محدوده‌ای است که در حال حاضر تعیین شده است.

با توجه به افزایش استفاده گس کنونی در شبکه و محدودیت گس بلاک، این امکان وجود دارد که اتریوم در آینده‌ای نزدیک با تراکم شبکه روبرو شود. اگر استفاده از گس افزایش یابد و به میزان محدوده بلاک برسد، کاربران باید با قراردادن میزان گس بالاتر برای انجام تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند خود با یکدیگر رقابت کنند.

علاوه بر این، سقوط ناگهانی در قیمت اتریوم نیز می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها و تراکم بیشتر شبکه شود، همانطور که در سقوط 12 مارس (22 اسفند) دیده شد. در آن تاریخ، پلتفرم The Block گزارش داد که هزینه تراکنش از 0.16 دلار به 1.04 دلار رسیده است.

در این شرایط پرنوسان، تراکم شبکه ممکن است برای معامله‌گران بسیار زیاد باشد زیرا موقعیت‌های اهرمی در پلتفرم‌های دیفای و صرافی‌های متمرکز ممکن است زودتر از موعد لیکوئید شده و سرمایه خود را از دست بدهند.

با نزدیک‌شدن گس به حد تعیین‌شده توسط ماینرها، افزایش در حد گس بلاک ممکن است ضروری باشد. آخرین افزایش در سپتامبر 2019 (شهریور 98) اتفاق افتاد که در آن حد گس بلاک 25 درصد رشد داشت و از حدود 8 میلیون به حدود 10 میلیون رسید.

در هر صورت، این تغییرات اندازه بلاک‌چین اتریوم را، که اکنون حدود 140 گیگابایت است، بزرگتر می‌کند، مشکلی که چندان ساده به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر، اتریوم با چالش بزرگی از لحاظ مقیاس‌پذیری روبرو شده است.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx