صعود قیمت بیت‌کوین تا ۹,۶۰۰ دلار به هنگام سررسید قراردادهای مشتقه

تحلیل بازار ارزهای رمزنگاری شده

قیمت بیت‌کوین با جهشی قدرتمند خود را به 9,600 دلار رسانده تا دوباره شانس خود را برای رسیدن به ۱۰,۰۰۰ دلار امتحان کند اما موعد سررسید قراردادهای مشتقه بورس کالای شیکاگو که در ۲۹ می (۹ خرداد/امروز) است مسئله‌ دیگری است که باید در نظر داشت.

پس از جهش 5.68 درصدی تا 9,600 دلار، قیمت بیت‌کوین به‌تدریج به ۱۰,۰۰۰ دلار نزدیک می‌شود. پس از شکست الگوی گوِه کاهشی در روز چهارشنبه، بیت‌کوین به سمت 9,350 دلار خیز برداشت، سطحی که برخلاف انتظار معامله‌گران مقاومت ایجاد نکرد. پس از آن قیمت به‌راحتی راه خود را تا 9,500 دلار پیش گرفت.

جهش صعودی امروز قیمت بیت‌کوین را به محدوده 9,600 تا 9,800 دلار رساند. قیمت این ارز دیجیتال بین 13 تا 20 می (24 تا 31 اردیبهشت) نیز در همین محدوده معامله می‌شد. این مسئله احتمال بازگشت قیمت به ۱۰,۰۰۰ دلار را نیز افزایش داد.

عناوین مطلب:

نکته جالب این است که داده‌ها نشان می‌دهند موعد سررسید تعداد بسیاری از قراردادهای آتی بیت‌کوین، از جمله 184 میلیون قرارداد در بورس کالای شیکاگو، امروز جمعه است.

chart1 19 تعداد کل قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین. منبع: Skew

اوایل این هفته پلتفرم داده رمزارز اسکیو (Skew) در توییتی نوشت:

سررسید ۲۳,۰۰۰ قرارداد آتی بیت‌کوین و ۱۰,۰۰۰ قرارداد اختیار معامله بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو روز جمعه فرا می‌رسد. تقریبا 50 درصد تعداد قراردادها برای هر محصول. حواستان به تمدید قراردادها باشد!

آیا روند صعودی قیمت دوباره تبدیل به روند نزولی می‌شود؟

داده‌ها نشان می‌دهند نوسانات قیمت بیت‌کوین نزدیک به تاریخ سررسید قراردادهای آتی در بورس کالای شیکاگو افزایش پیدا می‌کند. شرکت تحقیقاتی آرکین (Arcane Research) با بررسی رفتار قیمت از ژانویه 2018 تا آگوست 2019 (دی 96 تا مرداد 98) دریافت که قیمت بیت‌کوین پیش از تاریخ سررسید قراردادهای آتی دچار 75 درصد افت می‌شود.

این یعنی معامله‌گران بادقت قیمت بیت‌کوین را پیش و پس از تاریخ سررسید زیر نظر دارند. تحلیل‌گر رمزارز، مارسل پِرچمَن (Marcel Pechman)، در این خصوص اظهار داشت:

برای ارزیابی بهتر تاثیر احتمالی تاریخ سررسید پیش‌رو، معامله‌گران باید تعداد قراردادهای بورس کالای شیکاگو را برای قراردادهایی که سررسید ماه می دارند تحت نظر داشته باشند. سرمایه‌گذاران به طور معمول طی هفته‌های آخر موقعیت‌های خود را تمدید می‌کنند.

پرچمن در ادامه توضیح داد:

اگر قیمت از ۱۰,۰۰۰ دلار عبور کند، قراردادهای خرید افزایش پیدا می‌کنند اما آنچه من بیشتر از نرخ وجوه (funding rate) در نظر دارم بهره دیرکرد (contango) است تا ببینم منحنی قیمت قراردادهای بعدی آتی در مقابل قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین چه رفتاری نشان می‌دهد. به نظر من، هرچه قیمت پریمیوم (مبلغ اضافه یا کسر شده به هنگام تسویه) بیشتر باشد، سرمایه‌گذارهای بزرگ نظر صعودی و مثبت‌تری نسبت به بازار دارند.

بنابراین، با نزدیک‌شدن به موعد سررسید 328 میلیون دلار قرارداد مشتقه بیت‌کوین، معامله‌گران باید منتظر نوسانات بیشتر باشند.

دیگر چه در انتظار بیت‌کوین است؟

در کنار سرمایه‌گذاران نهادی و بزرگ بیت‌کوین که در حال حاضر در موقعیتی کاملا صعودی قرار گرفته‌اند، احساسات کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران خُرد نیز از حالت نزولی به صعودی در حال تغییر است.

chart2 20 شاخص ترس و طمع رمزارز. منبع: Alternative.me

شاخص ترس و طمع رمزارز نشان می‌دهد که طی دو هفته گذشته، احساسات سرمایه‌گذاران از حالت «ترس» (fear) به حالت «خنثی» (neutral) رسیده است.

نمودار روزانه نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین از خط روند پایین در کانال صعودی قبلی بالاتر رفته و قیمت در گره پرتراکم محدوده قابل مشاهده پروفایل حجم معاملات (VPVR) در 9,675 دلار با مقاومت روبرو شده است.

chart3 22 نمودار روزانه بیت‌کوین/تتر. منبع: TradingView

قیمت بیت‌کوین، بعد از شکست گوه کاهشی در روز گذشته، 8.38 درصد رشد داشته است و در حال حاضر در یک مثلث (متقارن) در حال معامله است. شکست و عبور از سطح 9,800 دلار، قیمت را از خط روند مثلث و گره پرتراکم VPVR در همان سطح بالاتر خواهد برد.

شاخص قدرت نسبی روزانه نیز در حال کاهش از 58 است و به نظر می‌رسد مکدی طی ساعات آینده با خط سیگنال همگرا خواهد شد. اگر قیمت از محدوده 9,700 تا 9,800 دلار بازگشت داشته باشد، احتمال افت قیمت زیر 9,500 و رسیدن آن به محدوده 9,200 تا 9,300 دلار که نزدیک به میانگین متحرک 20 روزه است افزایش خواهد یافت.

اگر معامله‌گران موفق به افزایش فشار خرید و عبور قیمت از خط روند الگوی پرچم شوند و بیت‌کوین بالاتر از سطح 9,800 تا 9,900 دلار معامله شود، قیمت این ارز دیجیتال شانس خوبی برای رسیدن به 10,300 دلار خواهد داشت، جایی که خط روند نزولی بلندمدت از اوج قیمت دسامبر 2017 قرار دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx