رکوردشکنی هزینه‌ تراکنش اتریوم همراه با رشد دیفای و کوین‌های ثابت

تحلیل ارز دیجیتال

طی دو مقاله قبلی به رشد چشمگیر اپلیکیشن‌های دیفای (DeFi) و همچنین قرارگرفتن اتریوم در آستانه جهشی قابل‌توجه پرداختیم. در این مقاله، هزینه تراکنش‌های شبکه اتریوم را بررسی خواهیم کرد، که به بیشترین حد خود طی دو سال گذشته رسیده است و آثار این افزایش هزینه را مرور می‌کنیم.

متوسط هزینه تراکنش شبکه اتریوم به بیشترین حد خود طی دو سال گذشته رسیده و برای دومین بار طی سه ماه گذشته، از هزینه تراکنش‌های بیت‌کوین بیشتر شده است.

اخیرا، محقق ارزهای دیجیتال، مکس برونستاین (Max Bronstein)، در حساب توییتری خود نمودار زیر را به اشتراک گذاشت و نوشت که افزایش اخیر تا حد زیادی مرتبط با افزایش تراکنش‌های کوین‌های ثابت روی شبکه اتریوم است.

عناوین مطلب:

chart1 11 هزینه تراکنش بیت‌کوین و اتریوم. منبع: توییتر

تتر، که کوینی با ارزش پایدار (stable coin) است، در حال حاضر، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گس در شبکه است. بر اساس داده‌های اتریوم گس استیشن (ETH Gas Station)، هزینه گس این کوین طی ماه گذشته 2.56 میلیون دلار بوده است. فعالیت این کوین قطعا یکی از دلایل برای افزایش قابل‌توجه متوسط هزینه تراکنش‌های اتر بوده است. با این حال، این تنها دلیل افزایش هزینه‌ها نیست.

افزایش هزینه‌ها با تتر، دیفای و اتر

داده‌های اتریوم گس استیشن نشان می‌دهند که تتر بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گس در شبکه بوده است. رتبه بعدی از آنِ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دیفای مانند یونی‌سواپ (Uniswap) و شبکه کایبر (Kyber Network) است. درواقع، دیفای هنوز هم یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش هزینه گس به شمار می‌رود.

طی ماه گذشته، میزان مصرف گس به بیشترین حد خود رسید اما تعداد تراکنش‌ها هنوز تا رسیدن به اوج فاصله دارند. این امر نشان می‌دهد که فعالیت کنونی نه فقط از تراکنش‌های ساده مانند نقل و انتقالات تتر، بلکه از سوی قراردادهای هوشمند پیچیده نیز دیده می‌شود.

با اینکه تعداد تراکنش‌های روزانه از اوج 1,349,890 تراکنش ژانویه 2018 (دی 96) فاصله زیادی دارند، سایر معیارها به افزایش علاقه به اتر و یا حداقل افزایش فعالیت‌های خود اتر اشاره دارند.

chart2 11 عرضه فعال اتر طی ۳ تا ۵ سال اخیر. منبع: glassnode

همانطور که در نمودار فوق دیده می‌شود، عرضه فعال اتر، در مقایسه با جابه‌جایی واحدهای اتر طی بازه‌ای 3 تا 5 ساله، به بیشترین حد خود رسیده است.

نشانه‌های دیگر افزایش علاقه به آلت کوین‌ها را می‌توان در بازار مشتقات مشاهده کرد، جایی که تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر به‌شدت رشد داشته است. طی دو ماه گذشته، تعداد قراردادهای صرافی دریبیت (Deribit) با رشدی 315 درصدی به 158 میلیون دلار رسیده و موقتا از تعداد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین پیشی گرفته است.

افزایش هزینه تراکنش اتریوم چه می‌کند؟

افزایش علاقه و فعالیت‌ها در شبکه اتریوم می‌تواند تاثیری تلخ و شیرین داشته باشد. با اینکه این افزایش، نشان‌دهنده افزایش تراکنش‌های اتر و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی شبکه اتریوم است، ممکن است این شبکه را با مشکلات فنی بیشتری مواجه کند.

نسخه دوم اتریوم (Ethereum 2.0) تابستان سال جاری عرضه خواهد شد. امید است که این نسخه از اتریوم بتواند مشکلات کنونی مرتبط با مقیاس‌پذیری را با فناوری شاردینگ (sharding) حل کند. با این حال، کامل‌شدن راه‌اندازی نسخه دوم و انتقال بلاک‌چین کنونی به سیستم شاردینگ و سهام‌گذاری (staking) بیش از یک سال زمان می‌برد.

همانطور که جوزف تودارو (Joseph Todaro)، یکی از اعضای هیئت مدیریه شرکت سرمایه‌گذاری بلاکتون (Blocktown Capital)، طی توییت اخیر خود اشاره کرد، این مشکلات مقیاس‌پذیری ممکن است باعث دلزدگی کاربران و کسب‌وکارها از شبکه اتریوم و استفاده آن‌ها از سایر پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند با راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری بهتر و ترافیک شبکه کمتر شود.

با بیشترشدن سرمایه‌گذاری روی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم، فشار و تاکید برای به‌کارگیری یک راه‌حل موثر، که به‌راحتی قابل اجرا باشد، افزایش خواهد یافت. راه‌حل‌هایی مانند افزایش سقف گس کل برای هر بلاک می‌تواند به کاهش ترافیک شبکه کمک کند. با این حال، این راه‌حل ممکن است خود مشکلات دیگری به وجود آورد، مانند افزایش اندازه بلاک‌چین.

chart3 11 گس استفاده‌شده روزانه در شبکه اتریوم. منبع: Etherscan

این احتمال وجود دارد که محبوبیت روزافزون اتریوم پاشنه آشیل آن باشد. بسیاری از حامیان اتریوم به نسخه دوم اتریوم به‌عنوان راه‌حلی برای حل تمام مشکلات این شبکه نگاه می‌کنند.

همچنین، این احتمال وجود دارد که راه‌حل‌های لایه دوم دیگری مانند ماتیک (Matic)، اسکیل لبز (Skale Labs)، یا سایر راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری، مانند پلاسما (Plasma)، بتوانند این مشکلات را برطرف کنند. با این حال، در این مرحله تنها زمان و موفقیت یا شکست نسخه دوم اتریوم می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
ماهد

سلام. یکار مهم با شما دارم خانم کاظمیان مقدم؛ اگه میشه حتما به من ایمیل کنید اخه مثل روح هیچ اثر ارتباطی از شما توی گوگل نیست

ماهد

سلام. یکار مهم با شما دارم خانم کاظمیان مقدم؛ اگه میشه حتما به من ایمیل کنید اخه مثل روح هیچ اثر ارتباطی از شما توی گوگل نیست

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx