قیمت بیت‌کوین در حال تثبیت است اما اگر حمایت ۹,۰۰۰ دلاری حفظ نشود، چه پیش خواهد آمد؟

تحلیل قیمت بیت کوین

چندین نشانه مختلف به احتمال آغاز یک بازار نزولی جدید برای بیت‌کوین اشاره دارند. همچنین، تولیدکنندگان تراشه‌های استخراج پس از هاوینگ و سقوط اقتصاد جهانی، با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

از ابتدای ژوئن (اواسط خرداد) تاکنون، بیت‌کوین نتوانسته از پس مقاومت چندین ساله 10,500 دلاری بربیاید. درنهایت، این بازه طولانی نوسان به یک حرکت بزرگ صعودی یا نزولی تبدیل خواهد شد.

این دوره طولانی نوسان یا دوره‌ای برای ذخیره سود بوده است، که پس از آن این دارایی دیجیتال برتر به سطوحی زیر ۸,۰۰۰ دلار سقوط خواهد کرد و یا بازار با یک کندل سبز بزرگ، فروشندگان را غافلگیر خواهد کرد.

عناوین مطلب:

chart1 2 عملکرد روزانه بازار رمزارز. منبع: Coin360

تقاطع نزولی مکدی

اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی واگرایی یا همان مکدی (MACD)، در نمودار هفتگی، همیشه جهت بازار را درست پیش‌بینی کرده بود. این بار اما، شاهد هستیم که خط آبی مکدی رو به پایین و به سمت خط سیگنال نارنجی در حال حرکت است.

هرگاه مکدی هفتگی در این وضعیت قرار می‌گیرد، به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که معامله‌گرها یا در حال فروش هستند و یا در حال اتخاذ موقعیت‌های شورت (short) برای قراردادهای آتی. به طور معمول، هر دو تقاطع مکدی، هم صعودی (هنگامی که خط آبی مکدی به سمت بالا خط نارنجی سیگنال را قطع می‌کند) و هم نزولی (وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم) مواردی نادر هستند و ممکن است یک بار در سال اتفاق بیفتند.

chart2 4 نمودار یک‌هفته‌ای بیت‌کوین. منبع: TradingView

با این حال، طی 18 ماه گذشته، 9 بار شاهد ایجاد تقاطع مکدی بوده‌ایم، یعنی از ابتدای بازار نزولی 2018، به طور میانگین هر دوماه یک‌بار.

آخرین باری که مکدی در نمودار بیت‌کوین تقاطعی نزولی ایجاد کرد، بلافاصله شاهد سقوط خیره‌کننده 57 درصدی قیمت بیت‌کوین بودیم. در حال حاضر، آیا باید دوباره شاهد یک پول بک دیگر باشیم؟ بر اساس سطوح فیبوناچی، در صورت افت قیمت، احتمال نزول تا محدوده‌ای بین 3,850 و 7,916 دلار وجود دارد.

دره مرگ بیت‌کوین

chart3 3 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین. منبع: TradingView

در نمودار روزانه، نشانه‌ها چندان واضح نیستند. روی نمودار مشخص است که 10,400 دلار سطح مقاومت و 8,800 دلار سطح حمایت بازار است. با این حال، مشخص نیست که این بازه چند ساعت دیگر طول می‌کشد.

آخرین باری که بیت‌کوین از مقاومت کنونی عبور کرد، قیمت 32.2 درصد دیگر رشد یافت و به 10,400 دلار رسید و پیش از افت مجدد، چند بار این سطح را تبدیل به حمایت کرد.

در حال حاضر، بیت‌کوین به‌شکلی خطرناک به سطح حمایت (سطح 23.6 درصدی فیبوناچی) نزدیک است. اگر این حمایت حفظ نشود، هدف بعدی در 7,900 دلار جای می‌گیرد.

در مقابل، اگر خریداران کنترل را به دست بگیرند و از سطح مقاومت 10,400 دلاری عبور کنند، احتمال دارد از قیمت کنونی 9,015 دلاری، شاهد رشد حیرت‌انگیز حدودا 57 درصدی باشیم. البته بازار، برای تبدیل این سطح به حمایت، ممکن است به هفته‌ها و بلکه ماه‌ها زمان احتیاج داشته باشد.

آسودگی کوتاه‌مدت بیت‌کوین

chart4 2 نمودار یک‌ساعته شاخص قدرت نسبی بیت‌کوین. منبع: TradingView

اما اگر کمی خوش‌بینانه‌تر به بازار نگاه کنیم، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) یک‌ساعته نشان می‌دهد که با نزدیک‌شدن بیت‌کوین به محدوده بیش‌خرید در حدود سطح 31.40، خریداران وارد بازار شده‌اند. در نظر داشته باشید که اگر شاخص زیر 30 باشد نشان‌دهنده سیگنالی قوی برای خرید است.

با این حال، در تایم‌فریم‌های بزرگ‌تر بین نمودار‌های 12 ساعته تا یک‌ماه، شاخص قدرت نسبی تقریبا همیشه در وسط قرار گرفته و هیچ علامتی مبنی بر اینکه مقصد بعدی بازار کجاست نشان نمی‌دهد. یا خریداران، بازار را به دست می‌گیرند و باعث رشد 50 درصدی قیمت بیت‌کوین می‌شوند و یا فروشندگان به همین میزان، قیمت را افت می‌دهند.

در حال حاضر، به جز مکدی نزولی، هیچ نشانه دیگری روی نمودارها حائز اهمیت نیست. با این حال، اگر حرکات نوسانی طولانی شوند، احتمال ایجاد تقاطع مکدی وجود دارد.

ضرر تولیدکنندگان بزرگ ایسیک (ASIC)

chart5 برتری بازار تولیدکنندگان ایسیک. منبع: بیتمکس

بر اساس گزارشی، با عنوان «نبرد بر سر سلطه ایسیک» (Battle for Asic Supremacy) که اخیرا در مجله اینترنتی بیتمکس (BitMEX) به چاپ رسید، پیشروان پیشین تولید تراشه‌های استخراج ایسیک، مانند بیتمِین (Bitmain) که زمانی 75 درصد از بازار را در اختیار داشت، در حال از دست دادن سلطه خود بر بازار هستند. درحال حاضر، ستارگانی مانند میکرو‌بی‌تی (MicroBT)، به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک قطب بزرگ تولید ایسیک در این حوزه هستند.

با این حال، با توجه به نصف‌شدن پاداش بلاک در رویداد اخیر هاوینگ، فعالیت در این صنعت خاص تا حدودی شبیه به دور ریختن سرمایه است. به عنوان مثال، قیمت سهام کانان (Canaan) در مدت کوتاهی بعد از عرضه اولیه سهام (IPO) 90 میلیون دلاری‌اش تا 50 درصد کاهش یافت و شرکت نسبتا تازه‌تاسیس ایبَنگ (Ebang) نیز، بعد از ابطال مجوز عرضه اولیه سهامش در هنگ‌کنگ ظاهرا با مشکل مالی روبرو شده است. در حال حاضر، این شرکت‌ها، بعد از درخواست آوریل 2020 (فروردین) خود برای عرضه اولیه سهام در ایالات متحده، به دنبال تزریق پول نقد به کسب‌وکار خود در خاک این کشور هستند.

کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به این شرکت‌ها نیز قطعا در قیمت کنونی بیت‌کوین موثر بوده است.

اکنون، پرسش این است: «اگر هیچ‌کس سودی از بیت‌کوین نبَرَد، چه اتفاقی می‌افتد؟» پاسخ احتمالا این خواهد بود که: «بازار به شدت سقوط خواهد کرد.»

سناریوی صعودی

chart6 1 نمودار یک‌ساعته بیت‌کوین. منبع: TradingView

سطوح کنونی فیبوناچی در نمودار یک‌ساعته، سطوح کلیدی مقاومت را در 61.8 درصد (9,420 دلار) و 100 درصد (9,800 دلار) نشان می‌دهد. پس از 9,800 دلار، آخرین محدوده سرسخت مقاومت در 10,400 دلار دیده می‌شود.

سناریوی نزولی

با استفاده از همین نمودار و سطوح فیبوناچی، اولین سطح حمایت در 8,800 دلار شکل می‌گیرد. عدم حفظ این حمایت، سطح بعدی را در نمودار روزانه در 38.2 درصد (7,600 دلار) نشان می‌دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx