بیت‌کوین و دوران ثبات: مشابه اوایل سال ۲۰۱۷؛ چه در انتظار بیت‌کوین است؟

تحلیل ارز دیجیتال

انتظار بیت‌کوین برای تعیین مسیر حرکت بزرگ بعدی تقریبا به پایان رسیده است و طی چند روز آینده جهت مسیر بعدی این ارز دیجیتال مشخص خواهد شد.

طی شش هفته گذشته، قیمت بیت‌کوین حرکت چندانی نداشته است و نوسانات برترین ارز دیجیتال نسبت به قیمت میانگین خود، از هر دو جهت صعودی و نزولی بیش از 2 درصد نبوده است. به نوعی می‌توان بیت‌کوین را کوینی با ارزش پایدار (stablecoin) دانست.

تشابه وضعیت کنونی بیت‌کوین با اوایل سال ۲۰۱۷

با این حال، این دوره طولانی ثبات قیمت تا حد زیادی مشابه بازار اوایل سال 2017 است. در آن زمان، بیت‌کوین در طول سه ماهه اول سال در حدود 900 دلار باقی ماند. سپس، در سه ماهه دوم جهشی 300 درصدی داشت و پس از آن نیز به روند صعودی خود ادامه داد.

عناوین مطلب:

chart1 5 عملکرد روزانه بازار رمزارز. منبع: Coin360

روند نزولی بیت‌کوین

سه ماهه اول سال 2020 روزهای سختی را برای بیت‌کوین رقم زد. با این حال، افراد خوش‌شانسی که توانستند در کف قیمت این ارز دیجیتال را خریداری کنند، به سودی 180 درصدی دست یافتند.

قطعا برخی از این افراد به دنبال ذخیره سود خود هستند. بنابراین، دوره تثبیت قیمت برای بیت‌کوین کاملا طبیعی است.

با این حال، آنچه که بیت‌کوین را از سایر دارایی‌ها متمایز می‌کند موقعیت استخراج‌کنندگان است. میزان بیت‌کوینی که آن‌ها می‌توانند بفروشند، نسبت به گذشته، 50 درصد کمتر شده است و تاثیر تثبیت قیمت به دنبال یک روند صعودی کوتاه‌مدت باعث ایجاد روندی نزولی شده است.

chart2 8 نمودار یک‌‌روزه بیت‌کوین. منبع: TradingView

در همین زمان، بیت‌کوین کمتر از 1 درصد با شکست این کانال نزولی فاصله دارد. قیمت فعلی بیت‌کوین زیر 9,300 دلار قرار دارد و مقاومت کانال نزولی در نمودار روزانه در محدوده 9,350 دلار دیده می‌شود.

همچنین، حمایت میانی کانال در محدوده 8,900 دلار قرار گرفته است و حمایت نهایی، پیش از اینکه روند به‌طور کامل نزولی شود، در سطح 8,350 دلار قرار دارد. در صورت عدم حفظ این سطح، تمام امیدها نسبت به رشد قیمت از بین خواهند رفت.

رویکرد بیش‌ازحد خوش‌بینانه

با نگاهی به نمودار یک‌هفته‌ای بیت‌کوین و ترسیم خطوط فیبوناچی از بیشترین قیمت در سال 2017 تا کمترین قیمت در سال 2019، درمی‌یابیم که بیت‌کوین برای هفته‌ها، در سطح 38.2 درصدی فیبوناچی در حال نوسان بوده است.

chart3 7 نمودار یک‌هفته‌ای بیت‌کوین. منبع: TradingView

با استفاده از سطوح فیبوناچی، می‌توان اهداف بعدی قیمت را شناسایی کرد. هنگامی که پس از سطح 23.6 درصد، سطح 38.2 درصدی شکسته شود، قیمت مهم بعدی در محدوده سطح 50 درصد فیبوناچی، یعنی 11,500 دلار، قرار می‌گیرد.

در صورتی که طی هفته آینده، سطح 38.2 درصدی 9,250 دلار تبدیل به حمایت شود، بازار به سمت صعودی‌شدن پیش خواهد رفت. در مقابل، اگر حمایت 8,350 دلاری حفظ نشود، بیت‌کوین باید راه زیادی پیش برود تا سطح بعدی را در 23.6 درصد پیدا کند. این هدف در محدوده 7,000 دلار واقع شده است.

مکدی و علامت بازگشت

chart4 5 نمودار مکدی یک‌هفته‌ای بیت‌کوین. منبع: TradingView

هفته گذشته، مکدی هفتگی بسیار ضعیف به نظر می‌رسید و در آستانه تقاطعی نزولی قرار داشت. تقاطع‌های صعودی یا نزولی مکدی هفتگی نقاطی محوری برای بیت‌کوین هستند و در طول تاریخ بیت‌کوین، نقاط خرید و فروش این ارز دیجیتال را برای معامله‌گران تعیین کرده‌اند.

با این حال، به لطف رشد کوتاه‌مدت آلت کوین‌ها طی هفته گذشته، به نظر می‌رسد علاقه به بیت‌کوین رو به افزایش است و این مسئله در خط آبی مکدی که مسیر خود را از سمت نزولی به سمت صعودی تغییر داده است، مشاهده می‌شود.

وضعیت تتر و تاثیر آن روی بیت‌کوین

chart5 3 ارزش بازار تتر. منبع: Coin360

به طور معمول، در طول دوره‌های تثبیت قیمت، معامله‌گران بیت‌کوین می‌توانند با سود خود تتر بخرند تا به‌هنگام افت قیمت، فورا وارد معامله شده و این ارز دیجیتال را بخرند یا در صورتی که روند صعودی قطعی شد، دوباره وارد بازار شوند.

فوربس (Forbes) اخیرا در مقاله‌ای، پیشروی سریع ارزش بازار تتر تا 10 میلیارد دلار، پس از اعلام قصد بروک پیرس (Brock Pierce) برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، را بررسی ‌کرد. با توجه به این نکته، از نظر منطقی، بخش زیادی از این سرمایه 10 میلیارد دلاری احتمالا به سراغ بیت‌کوین و سایر آلت کوین‌های برتر خواهد رفت. این امر می‌تواند اقبال اخیر نسبت به آلت کوین‌ها و همچنین رویکرد نسبت به آینده کوتاه‌مدت بیت‌کوین را توضیح دهد.

سناریوی صعودی

اگر قیمت بیت‌کوین بتواند از سطح 9,350 دلار عبور کند، چند منطقه مهم مقاومت وجود دارد که پیش از رسیدن به 11,500 دلار، باید شکسته شوند.

در ابتدا، طبق نقشه گرمایی تنسورچارتس (Tensorcharts)، سفارش‌های فروش بایننس در 9,500 دلار زیاد است. در صورت شکست این سطح، مقاومت چندساله 10,500 دلار، دوباره پیشِ روی این ارز دیجیتال قرار می‌گیرد. با توجه به افزایش ارزش کل بازار تتر، احتمال شکست این سطوح وجود دارد.

chart6 4 نقشه گرمایی دفتر سفارشات بایننس. منبع: تنسورچارتس

سناریوی نزولی

با استفاده از همین نقشه گرمایی تنسورچارتس، می‌توان دید که سفارشات خرید بسیاری در سطح 8,990 دلار، پیش از 8,900 دلار، ایجاد شده‌اند. اگر این سطح حفظ نشود، سطح بعدی کانال نزولی در 8,350 دلار قرار دارد.

در صورتی که سطح 8,350 دلار شکسته شود، هدف کوتاه‌مدت بعدی قیمت در محدوده 7 هزار دلار قرار می‌گیرد. با این حال، با توجه به وضعیت تتر، ایجاد یک روند نزولی قدرتمند در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx