بیت‌کوین به ۱۰,۴۴۰ دلار رسیده است اما به این دو دلیل محتاط باشید!

تحلیل بازار رمزارزها

قیمت بیت‌کوین در صرافی بیتمکس به 10,463 دلار رسید، سطحی که اندکی کمتر از اوج قیمت این ارز دیجیتال در ماه ژوئن است. با این حال اندیکاتور TD9 و جریان ورودی صرافی‌ها نشان می‌دهند که احتمال پول بک (بازگشت قیمت) برترین ارز دیجیتال بسیار زیاد است.

chart1 10 رسیدن قیمت بیت‌کوین به سطح کلیدی مقاومت. منبع: حساب توییتری رائول پال (Raoul Pal)

اندیکاتور TD9 معیاری است که مشخص می‌کند روند صعودی یا نزولی قیمت بیش از اندازه پیش رفته و احتمال بازگشت وجود دارد.

عناوین مطلب:

به همین ترتیب، جریان ورودی صرافی‌ها، خصوصا از سوی نهنگ‌ها، نشان می‌دهد که صف خرید بیت‌کوین بیش از حد معمول شلوغ شده و احتمال بازگشتِ روند قیمت این ارز دیجیتال وجود دارد.

هرگاه قیمت بیت‌کوین برای 9 روز متوالی بدون پول بک خاصی افزایش یابد، اندیکاتور TD9 سیگنال فروش می‌دهد. اگر 9 کندل بالاتر از قیمتِ بسته‌شدنِ 4 کندل قبل از خود قرار بگیرند، اندیکاتور TD9 هشدار خواهد داد.

از 19 ژوییه (29 تیر) تاکنون، قیمت بیت‌کوین توانسته خود را از 9,219 دلار به 10,463 دلار برساند. 4 کندل پیش از 9 کندل اخیر با قیمت 9,150 دلار بسته شده بودند و اکنون زنگ خطر اندیکاتور TD9 به صدا درآمده است.

با این حال، نمی‌توان تنها به اندیکاتور TD9 استناد کرد زیرا این اندیکاتور سایر عوامل فاندامنتال یا تکنیکال یک دارایی را در نظر نمی‌گیرد. اما هنگامی که جهش بیت‌کوین برای 9 روز متوالی با سایر عوامل ترکیب شود، احتمال پول بک افزایش پیدا می‌کند.

تحلیل‌گران، علاوه بر اندیکاتور TD9، جریان ورودی صرافی‌های بیت‌کوین را نیز بررسی کرده‌اند. طبق گفته کی یونگ جو (Ki Young-Ju)، مدیرعامل شرکت کریپتوکوآنت (CryptoQuant)، جریان ورودی صرافی‌ها طی جهش اخیر قیمت بیت‌کوین افزایش یافته است. به عقیده او، این مسئله ممکن است نهنگ‌های بیت‌کوین را محتاط‌تر کند. جو اظهار داشت:

قیمت بیت‌کوین خیلی سریع بالا رفت. نهنگ‌های دیگر نیز ممکن است همین نظر را داشته باشند.

chart2 14 افزایش جریان ورودی صرافی‌ها همراه با جهش قیمت بیت‌کوین. منبع: کریپتوکوآنت

نرخ تامین سرمایه قراردادهای آتی دائمی (perpetual futures contract) در تمام صرافی‌ها، از جمله بیتمکس و بایننس فیوچرز، نیز در حال رشد هستند.

قراردادهای آتی دائمی برخلاف قراردادهای آتی معمول موعد سررسید مشخصی ندارند. از این رو، صرافی‌ها از سازوکاری به نام تامین سرمایه برای تشویق کاربران برای ایجاد موقعیت‌هایی خلاف جهت معمول بازار استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال اگر بازار قراردادهای آتی بیت‌کوین بیش از 60 درصد موقعیت لانگ (long) داشته باشد، نرخ تامین سرمایه افزایش یافته و معامله‌گران را تشویق به ایجاد موقعیت‌های شورت (short) می‌کند.

در حال حاضر، نرخ تامین سرمایه در قراردادهای آتی بیتمکس و بایننس، به‌ترتیب، ۰.۰۷۲ و ۰.۰۵۴ درصد است. معمولا، نرخ تامین سرمایه قراردادهای آتی دائمی حدود ۰.۰۱ درصد تعیین می‌شود. این امر نشان می‌دهد که اکثریت بازار تمایل به ایجاد موقعیت‌های لانگ دارند و این مسئله ممکن است بیت‌کوین را در معرض وضعیتی قرار دهد که به آن فشردگی لانگ (long squeeze) گفته می‌شود. در این حالت، سفارش‌های فروش کم‌تر شده و سفارش‌های خرید بیشتر می‌شوند.

سناریوی جایگزین

در همین حال، برخی دیگر از معامله‌گران و تحلیل‌گران تکنیکال بر این باورند که بیت‌کوین ممکن است بدون هیچ پول بک خاصی به روند صعودی خود ادامه دهد.

زوران کول (Zoran Kole)، یکی از معامله‌گرهای ارز دیجیتال، اظهار داشت که انتظار دارد بیت‌کوین در محدوده 10,000 دلار به ثبات برسد، سطح 10,100 دلاری را به‌عنوان حمایت حفظ کند و سپس، اوج بگیرد. این معامله‌گر در حساب توییتری خود توضیح داد که طبق ساختار بازار و عملکرد بیت‌کوین، احتمال دارد این ارز دیجیتال تا 11,500 دلار نیز پیش برود.

طبق گفته رائول پال، مدیرعامل گروه ریل ویژن (Real Vision Group)، روند صعودی اصلی بیت‌کوین هنگامی آغاز خواهد شد که پادشاه ارزهای دیجیتال بتواند از مرز 10,500 دلار عبور کند. پال همچنین توضیح داد که مشخص نیست آیا بازار پیش از رسیدن به این سطح مهم مقاومت، شاهد یک روند اصلاحی نیز خواهد بود یا خیر. با این حال، او خاطرنشان کرد که بر اساس پیش‌بینی‌هایش، روند صعودی بیت‌کوین ادامه پیدا خواهد کرد. او اظهار داشت:

بازی اصلی بیت‌کوین بعد از پشت سر گذاشتن 10,500 دلار آغاز می‌شود. ممکن است بازار اصلاح بشود یا نشود. با این حال، من بیت‌کوین‌هایم را نگه خواهم داشت.

سیمون پیترز (Simon Peters)، یکی از تحلیل‌گران دارایی‌های دیجیتال در پلتفرم بین‌المللی سرمایه‌گذاری ای‌تورو (eToro) نیز در این خصوص نظر خود را به اشتراک گذاشت:

معیارهای شبکه بیت‌کوین کاملا سالم به نظر می‌رسند. در حال حاضر، معیار ریسک ذخیره‌ای گلس نود (Glassnode) نشان‌دهنده سطح جذابی از نسبت سود به زیان است. این یعنی تمایل به خرید بالا و قیمت هنوز پایین است.

با اینکه با توجه به چند اندیکاتور فاندامنتال، احتمال یک روند بازگشتی کوچک و کوتاه‌مدت وجود دارد، برخی معامله‌گرها هنوز معتقدند که بیت‌کوین به اندازه کافی قدرت دارد و اگر اصلاحی اتفاق بیفتد، چندان قابل‌توجه نخواهد بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx