افزایش احتمال دستیابی قیمت اتریوم به ۵۰۰ دلار براساس داده‌های قراردادهای اختیار معامله

blank

قیمت اتریوم در حالی زیر 440 دلار از حرکت باز ایستاده است که داده‌های قراردادهای اختیار معامله اتریوم نشان می‌دهند دستیابی به 500 دلار نزدیک‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

طی سه ماه گذشته، تعداد قراردادهای آتی اتریوم با رشدی 250 درصدی به 1.7 میلیارد دلار رسیده است. این رشد خارق‌العاده با عبور قیمت این ارز دیجیتال از 400 دلار و رسیدن به بیشترین قیمت دو سال اخیر همراه بود.

chart1 4
تعداد قراردادهای آتی اتریوم به دلار. منبع: Skew

متأسفانه، هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا قراردادهای آتی بیشتر برای ایمن نگه‌داشتن سرمایه استفاده می‌شوند یا نتیجه افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران برای رسیدن قیمت به 500 دلار هستند، وجود ندارد.

عناوین مطلب:

تنها مبنای قابل‌اعتماد در چنین بازاری مقایسه قیمت قراردادهای آتی در مقابل قیمت لحظه‌ای این دارایی در بازار آزاد است.

علاوه بر این، هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) نیز در حال حاضر اندیکاتور مثبت دیگری است که از بازارهای سالم انتظار می‌رود. این اندیکاتور تفاوت بین قیمت فعلی و قیمت قراردادهای آتی را نشان می‌دهد و بیانگر تقاضای پول بیشتر از سوی فروشندگان برای به تعویق انداختن انجام معاملات است.

chart2 3
هزینه پریمیوم قراردادهای آتی اتریوم طی یک ماه. منبع: Skew

در حال حاضر، هزینه پریمیوم قراردادهای آتی اتریوم 20 درصد است که نشان می‌دهد خریداران به آینده بازار امیدوار هستند.

خنثی شدن نسبت قراردادهای فروش به خرید

برای ارزیابی میزان خوش‌بینی معامله‌گران حرفه‌ای باید نگاهی به بازارهای قرارداد اختیار معامله داشته باشیم. دو اندیکاتور بسیار مهم در ارزیابی احساسات معامله‌گران نسبت قراردادهای فروش به قراردادهای خرید و همچنین اندیکاتور انحراف (skew) هستند.

نسبت قراردادهای فروش به قراردادهای خرید تعداد قراردادهای اختیار معامله فروش را در مقایسه با تعداد قراردادهای اختیار معامله خرید ارزیابی می‌کند. قراردادهای خرید اغلب در استراتژی‌های خنثی تا خوش‌بین انجام می‌شوند و قراردادهای فروش اغلب نگاهی بدبین و نزولی به آینده بازار دارند.

chart3 3
نسبت قراردادهای اختیار فروش به قراردادهای اختیار خرید اتریوم. منبع: Skew

با وجود افزایش خوش‌بینی در بازار قراردادهای آتی اتریوم، نسبت قراردادهای اختیار فروش به قراردادهای اختیار خرید در وضعیتی خنثی قرار دارد. درواقع، تعداد قراردادهای اختیار فروش با تعداد قراردادهای اختیار خرید تقریباً در تعادل هستند.

سه ماه پیش، این نسبت 0.8 بود به این معنی که تعداد قراردادهای اختیار فروش 20 درصد کمتر از تعداد قرادادهای اختیار خرید بودند. بنابراین، در مقایسه با سه ماه پیش، این اختلاف نشان‌دهنده تغییری چشمگیر است.

اندیکاتور انحراف نیز چندانی صعودی نیست

برای ارزیابی بهتر احساسات بازار می‌توانیم نگاهی به سطح فعلی اندیکاتور انحراف داشته باشیم که نشان‌دهنده ترس و طمع معامله‌گران بر اساس قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار معامله است.

هنگامی که تعداد قراردادهای خرید (خنثی/صعودی) گران‌تر از تعداد قراردادهای فروش باشند، اندیکاتور انحراف به سمت منفی متمایل می‌شوند. این اندیکاتور اغلب بین منفی 20 درصد و مثبت 20 درصد در نوسان است و وضعیت بازار فعلی را صرف نظر از فعالیت بازار طی روزها یا هفته‌های قبل نشان می‌دهد.

chart4 4
وضعیت اندیکاتور انحراف در قراردادهای اختیار معامله اتریوم طی سه ماه گذشته. منبع: Skew

نمودار فوق نشان می‌دهد که پس از عبور اتر از مقاومت 400 دلاری در 13 اوت (23 مرداد)، معامله‌گران حرفه‌ای چندان به صعود بیشتر امیدوار نیستند.

با اینکه معیار انحراف هنوز در محدوده صعودی قرار دارد، اما میزان آن دوباره به سطح ماه گذشته بازگشته است، زمانی که اتر در محدوده 240 دلار نوسان داشت.

قراردادهای اختیار معامله ماه آینده خوش‌بینانه‌تر هستند

در حال حاضر، کمتر از 40 روز پیش از سررسید 25 سپتامبر (4 مهر)، بازارها تصویر مشخص‌تری از میزان ارزش معاملات خرید و فروش نشان می‌دهند.

chart5 3
قیمت‌گذاری معاملات اختیار خرید با سررسید ۲۵ سپتامبر. منبع: Deribit

با ضرب تعداد قراردادهای اختیار با هر قیمت اِعمال در قیمت بازار، می‌توان دریافت که چه عاملی موقعیت فعلی بازار را ایجاد می‌کند.

در حال حاضر، ۹۳,۳۰۰ قرارداد اختیار خرید با قیمت اِعمال 340 تا 880 دلار برای سررسید سپتامبر وجود دارند. قراردادهای اختیار معامله‌ای که قیمت اِعمال بالاتر دارند، قیمت میانه‌ (mark price) کمتری دارند و احتمال انجام‌شدن آن‌ها کمتر است. قیمت میانه حد وسط سفارش‌های خرید و فروش است و ساده‌ترین روش برای سنجش ارزش یک قرارداد اختیار معامله به شمار می‌رود.

ارزش این قراردادها در حال حاضر معادل 4.4 میلیون دلار است؛ البته تعداد کل قراردادها به 40.1 میلیون دلار می‌رسد.

صرف نظر از ارزش بازار، تعداد قراردادهای اختیار معامله به هر قیمت اِعمال وزنی مشابه می‌دهد. بنابراین، استفاده از قیمت میانه داده‌های بهتری در اختیار ما می‌گذارد.

chart6 2
قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار فروش با سررسید ۲۵ سپتامبر. منبع: Deribit

۲۸,۸۰۰ قرارداد اختیار فروش در همان محدوده در حال حاضر ارزشی معادل با 940 هزار دلار دارند که به میزان قابل‌توجهی کمتر از قراردادهای اختیار خرید است.

این امر نشان می‌دهد که احساسات معامله‌گران حرفه‌ای نسبت به بازار چندان خوش‌بین نیست؛ با این حال، پول کمتری روی قراردادهای اختیار فروش نسبت به قراردادهای اختیار خرید سرمایه‌گذاری می‌شود.

احتمال رسیدن به ۵۰۰ دلار طبق قراردادهای اختیار معامله

تعداد قراردادهای اختیار خریدی که قیمت اِعمال 480 و بالاتر برای سررسید 25 سپتامبر دارند برابر با ۵۳,۷۰۰ است. با قیمت‌های فعلی بازار، این میزان برابر با 1 میلیون دلار است که شامل 25 درصد از ارزش قراردادهای اختیار خرید 340 دلاری و بالاتر می‌شود.

از نظر معاملات مشتقه، نه تنها رسیدن به سطح 500 دلار طی 40 روز امکان‌پذیر به نظر می‌رسد، بلکه در حال حاضر، پشتوانه مالی کلانی نیز از آن حمایت می‌کند.

هزینه پریمیوم قراردادهای آتی نیز هم‌راستا با این اندیکاتورها هستند و معامله‌گران حرفه‌ای صرف نظر از اوج 440 دلاری اخیر قیمت، نسبت به بازار خوش‌بین به نظر می‌رسند.

علاوه بر این، موج مثبتی که از سوی امور مالی غیرمتمرکز، اوراکل‌ها و افزایش استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز ایجاد شده است، باعث رشد بیشتر اتر می‌شود.

با توجه به اندیکاتورها در بازار قراردادهای مشتقه، بهترین فرصت خرید اتر، افت‌های کوتاه‌مدت این ارز دیجیتال است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx