خوش‌بینی قراردادهای اختیار معامله اتریوم با وجود افت قیمت اتر

blank

قیمت اتریوم اصلاحی 13 درصدی را تجربه کرد؛ با این حال، داده‌های قراردادهای مشتقه هنوز از رسیدن قیمت اتر به 500 دلار حمایت می‌کنند.

افت 10 درصدی امروز اتر باعث شد تا اندیکاتور مبنای قراردادهای آتی سالیانه، پس از خوش‌بینی بیش‌ازحد، اندکی تعدیل شود. اندیکاتور مبنا (basis) قیمت قراردادهای آتی را با قیمت فعلی در صرافی‌های معاملات روزانه مقایسه می‌کند.

بازارهای سالم معمولاً مبنای سالیانه‌ای بین 5 تا 15 درصد دارند؛ به این موقعیت کونتانگو (contango) گفته می‌شود. از دیگر سو، مبنای منفی که با هزینه پریمیوم (premium) یا همان وجه ضمانت قراردادهای آتی همراه است، اغلب در بازارهایی اتفاق می‌افتد که روندی به‌شدت نزولی دارند.

عناوین مطلب:

1 1
مبنای سالیانه قراردادهای آتی اتریوم در طول یک ماه. منبع: Skew

نمودار فوق نشان‌دهنده مبنای سالیانه قراردادهای آتی است که روز گذشته (13 شهریور) 20 درصد افزایش داشت؛ این افزایش قیمت اغلب پایدار نیست. همین حرکت در 13 اوت (23 مرداد) و با عبور اتر از مقاومت 420 دلاری نیز اتفاق افتاد اما مبنا کمتر از یک هفته در این سطح باقی ماند.

اندیکاتور مبنایی که بیش از 20 درصد باشد لزوماً به منزله هشداری برای سقوط قریب‌الوقوع قیمت نیست؛ بلکه، نشان می‌دهد که خریداران قراردادهای آتی از چه ضرایب اهرمی بالایی استفاده کرده‌اند. این اعتماد بیش‌ازاندازه، درصورتی‌که بازار دوباره از سطح 420 دلار پایین‌تر برود، می‌تواند خطر بیشتری به همراه داشته باشد.

این عدد جادویی نیست، اما اگر مبنا از 15 درصد فراتر برود، می‌تواند حاکی از استفاده خریداران از ضریب اهرمی بالا باشد.

ازبین‌نرفتن سرمایه فروشندگان

افرادی که قراردادهایی با قیمت 500 دلار تنظیم می‌کنند، باید خوشحال باشند که با وجود رشد 35 درصدی در سی روز و رسیدن قیمت به 480 دلار، تعداد قراردادها در حال افزایش است. البته، افرادی که با پیش‌بینی حرکت نامطلوب بازار، قرارداد تنظیم کرده‌اند، پس از چنین جهش قدرتمندی، مدت‌هاست که سرمایه خود را از دست داده‌اند یا به اصطلاح، قراردادهایی لیکوئیدشده دارند.

2 2
میزان قراردادهای آتی اتر به دلار. منبع: Skew

در 14 اوت (24 مرداد)، میزان قراردادهای آتی اتر به ارزش 1.7 میلیارد دلاری رسید و در حال حاضر، این میزان معادل با 1.5 میلیارد دلار است. این مسئله نشان می‌دهد که فروشندگان قراردادهای آتی اغلب با هدف کسب هزینه پریمیوم مبنا که پیش از این اشاره شد، در حال آربیتراژ (arbitrage) هستند. آربیتراژ به کسب سود از تفاوت قیمت یک دارایی گفته می‌شود.

معاملات نقدی (cash and carry) به خرید یک دارایی و هم‌زمان فروش قراردادهای آتی آن دارایی گفته می‌شود. این معاملات به‌طور کامل از سرمایه معامله‌گر حفاظت می‌کنند و اساساً به‌هدف پوشش ریسک انجام می‌شوند؛ بنابراین، ضریب اهرمی در لیکوئیدشدن و ازدست‌رفتن سرمایه معامله‌گر هیچ نقشی ندارد. بنابراین، می‌توان گفت افزایش روزافزون میزان قراردادها با وجود جهش قدرتمند قیمت، اندیکاتوری مثبت محسوب می‌شود.

زنگ خطر برای قراردادهای اختیار معامله اتر

اغلب اندیکاتورها در قراردادهای اختیار معامله اتر عقب‌گرا هستند و بنابراین، جهش اخیر قیمت به‌شدت بر آنها تأثیرگذار بوده است. از سویی دیگر، شرایط بازار هیچ تأثیری روی اندیکاتور نوسانات قیمت (delta skew) نگذاشته است.  

اگرچه به‌ نظر پیچیده می‌رسد و ممکن است عملیات ریاضی پشت آن نیز واقعاً پیچیده باشد، اما تحلیل این اندیکاتور نسبتاً ساده است.

مثبت‌بودن اندیکاتور نوسانات قیمت به این معنی است که قراردادهای فروش (put) هزینه بیشتری نسبت به قراردادهای خرید (call) مشابه دارند؛ بنابراین، مثبت‌بودن این اندیکاتور نشان‌دهنده افزایش احساسات بدبینانه و منفی در بازار است. از سویی دیگر، منفی‌بودن اندیکاتور نوسانات قیمت از خوش‌بینی و ایجاد اتمسفر مثبت در بین معامله‌گرها خبر می‌دهد.

3
اندیکاتور نوسانات قیمت قراردادهای اختیار معامله اتر طی یک ماه. منبع: Skew

مشابه با اندیکاتور مبنا در بازار قراردادهای آتی، اخیراً شاهد خوش‌بینی بسیار زیاد در خصوص معاملات قراردادهای اختیار معامله اتر بوده‌ایم. اندیکاتور نوسانات قیمت قراردادهای اختیار معامله اتر طی یک ماه، برای مدتی کوتاه با منفی 22 درصد تماس داشت، نزدیک‌ به پایین‌ترین سطحی که تا به حال برای قراردادهای اختیار معامله این ارز دیجیتال ثبت شده است.

در حال حاضر، این اندیکاتور در سطح منفی 12 درصد قرار گرفته و نشان می‌دهد که معامله‌گران قراردادهای اختیار معامله برای حمایت از صعود قیمت، تقاضای پول بیشتری دارند.

درصورتی‌که بازارسازها و معامله‌گرهای حرفه‌ای بر اساس بازاری نوسانی یا اصلاح کوتاه‌مدت قیمت، معاملات خود را تنظیم می‌کردند، شاهد چنین شرایط مطلوبی نبودیم.

حجم معاملات روزانه نیز صعودی است

حجم معاملات روزانه اتر نیز می‌تواند قدرت یا ضعف فعلی بازار را به‌خوبی نشان دهد.

گرچه طبیعی است که پس از جهش شدید قیمت، حجم معاملات اندکی کاهش یابد؛ در هر صورت، حجم معاملات باید در سطحی سالم باقی بماند تا از پیشرفت قیمت اتر بالاتر از 420 دلار حمایت کند.

4
قیمت اتر و نمودار میانگین حجم معاملات طی ۵ روز. منبع: Messari

داده‌های نمودار فوق نشان می‌دهد که با عبور اتر از مقاومت 250 دلاری، چگونه حجم معاملات نیز از 800 میلیون دلار عبور کرد. در حال حاضر، میانگین حجم معاملات روزانه بیش از 1 میلیارد دلار است که بی‌شک حاکی از قدرت روزافزون بازار است.

حمایت داده‌های درون‌زنجیره‌ای از روند صعودی

طی سال جاری میلادی، شبکه اتریوم به‌طور مداوم در حال رشد بوده است. صرف نظر از هیاهوی کنونی امور مالی غیرمتمرکز (decentralized finance) یا همان دیفای (DeFi)، تقاضا برای افزایش فضای بلاک و مقیاس‌پذیری به‌شدت بالا رفته است.

5
تراکنش‌های روزانه اتریوم. منبع: Etherscan

نمودار فوق گویای افزایش تراکنش‌های اتر و کاربردهای آن است که به رشد 230 درصدی قیمت طی 5 ماه گذشته کمک کرده است. معامله‌گرها با تحلیل نمودارهای ساعتی، اغلب نگاهی کوتاه‌مدت دارند و گاهی بررسی داده‌های بزرگ‌تر را فراموش می‌کنند.

در حال حاضر، 1.1 میلیون تراکنش در هر روز انجام می‌شود که تقریباً نزدیک به اوج خود در ژانویه 2018 (دی 96) است، هنگامی که قیمت اتر 65 درصد پایین‌تر از رکورد تاریخی خود در 1,386 دلار بود.

اگرچه در ابتدا، مبنای قراردادهای آتی و اندیکاتور نوسانات معاملات جلوی خوش‌بینی بیش‌ازحد معامله‌گرها را گرفت، هر دو اندیکاتور در سطحی بسیار سالم باقی ماندند.

در این بین، حجم معاملات روزانه صرافی‌ها در حال حاضر دو برابر بیشتر از میانگین روزانه 500 میلیون دلاری معاملات در آوریل و ژوییه (فروردین و تیر) است.

داده‌های درون‌زنجیره‌ای نیز از خوش‌بینی قراردادهای مشتقه اتر حمایت می‌کنند و نشان می‌دهند که احتمال رسیدن قیمت به 500 دلار بسیار زیاد است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx