۴۱ درصد سود سالیانه بدون نیاز به رپد بیت‌کوین

blank

سود و بازده امور مالی غیرمتمرکز فوق‌العاده زیاد است اما بازارهای قراردادهای اختیار معامله می‌توانند بازدهی با همین میزان برای افرادی فراهم کنند که مایل به ریسک‌پذیری هستند.

طی 6 ماه گذشته، همراه با افزایش شهرت و تسهیل استفاده از اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، تعداد سرمایه‌گذارانی که به روش کِشت سود (yield farming) مشتاق شده‌اند، به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

این امر منجر به ایجاد تعداد بی‌شماری استخر نقدینگی شده است که بازده سالیانه آنها از 1,000 درصد فراتر می‌رود و ارزش کل قفل‌شده در قراردادهای امور مالی غیرمتمرکز به میلیاردها دلار می‌رسد.

عناوین مطلب:

سرمایه‌گذارهای بیت‌کوینی که تمایل دارند تا حدی در امور مالی غیرمتمرکز مشارکت کنند، با تبدیل بیت‌کوین به فرمت‌های توکنیزه‌شده‌ای همچون رپد بیت‌کوین (WBTC) و رن‌ بیت‌کوین (RENBTC) می‌توانند از روش کشت سود دیفای بهره‌مند شوند.

این امر به دارندگان بیت‌کوین اجازه تعامل با توکن‌های مبتنی بر ERC-20 می‌دهد. با این حال، برخی تحلیل‌گران در مورد غیرمتمرکزبودن کاستدی (خدمات امانی) بیت‌کوین در این گزینه‌ها تردید دارند. بنابراین، جستجو برای راه‌حل‌های غیرمتمرکزتر منطقی به‌نظر می‌رسد.

اگرچه کسب سود مستقیم از سپرده‌های بیت‌کوین در این پلتفرم‌های دیفای غیرممکن به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاران هنوز می‌توانند از سرویس‌های متمرکز استفاده کنند. یافتن سود سالیانه‌ای بالاتر از 12 درصد غیرممکن است؛ با این حال، روش‌های ایمن‌تری نسبت به کسب سود از بیت‌کوین‌های سرمایه‌گذاری‌نشده وجود دارد.

سرویس‌های متمرکزی همچون بیتفینکس (Bitfinex)، پولونیکس (Poloniex)، بلاکفی (BlockFi) و نکسو (Nexo) برای سرمایه‌گذاری بیت‌کوین و سایر استیبل کوین‌ها معمولاً بازدهی 5 تا 10 درصد در سال دارند. برای افزایش سود و بازده، فرد باید به‌دنبال ریسک بالاتر باشد که لزوماً به‌معنای صرافی یا واسطه کمتر‌شناخته‌شده نیست.

با معامله قراردادهای اختیار معامله در بورس کالای شیکاگو (CME) و همچنین صرافی‌هایی مانند دریبیت (Deribit) یا اکی‌اکس (OKEx)، سرمایه‌گذار می‌تواند به‌راحتی به سودی 40 درصدی یا حتی بالاتر دست یابد.

ریسک استراتژی اختیار خرید پوشش‌داده‌شده (covered call)

خریدار قرارداد اختیار خرید می‌تواند با قیمتی ثابت و در موعد سررسیدی مشخص بیت‌کوین به‌ دست آورد. برای کسب این امتیاز، این خریدار باید مبلغی را به فروشنده‌ی قرارداد پیش‌پرداخت کند. گرچه خریداران احتمالاً به‌طور معمول از این ابزار به‌عنوان بیمه و پشتوانه استفاده می‌کند، فروشندگان اغلب به‌دنبال معاملاتی با سود ثابت هستند.

هر قرارداد قیمت اِعمال و تاریخ سررسیدی ازپیش‌تعیین‌شده دارد؛ همچنین، سود و زیان احتمالی را می‌توان از پیش محاسبه کرد. استراتژی اختیار خرید پوشش‌داده‌شده هم‌زمان شامل نگهداری بیت‌کوین و فروش میزان دارایی معادل آن در قراردادهای اختیار است.

نمی‌توان گفت این معامله با سودی ثابت انجام می‌شود؛ زیرا، هنگامی‌که افت قیمت در زمان سررسید قابل‌توجه‌تر باشد، احتمال ضرر بیشتر خواهد بود. با این حال، می‌توان این ریسک را به‌هنگام تنظیم معامله ارزیابی کرد و کاهش داد. شایان ذکر است که محدودکردن احتمال ریسک، به کاهش سود نیز می‌انجامد.

1 18
بازده پیش‌بینی‌شده برای ۹,۵۰۰ دلار قرارداد اختیار خرید پوشش‌داده‌شده. منبع: دریبیت

نمودار بالا نمایانگر ریسک استراتژی اختیار خرید پوشش‌داده‌شده برای سررسید ماه نوامبر است که طی دو ماه، 6 درصد بازده، معادل 41 درصد بازده سالیانه داشته است. همانطور که پیش از این ذکر شد، اگر قیمت بیت‌کوین در موعد سررسید کمتر از حد استراتژی اختیار خرید پوشش‌داده‌شده باشد، معامله‌گر احتمالاً ضرر خواهد کرد.

گرچه در این استراتژی، بازده 6 درصدی با فروش 0.5 بیت‌کوین 9 هزار دلاری و 0.5 بیت‌کوین 10 هزار دلاری در قراردادهای اختیار معامله به دست می‌آید، بیت‌کوین باید در موعد 27 نوامبر (7 آذر) بالاتر از 10 هزار دلار معامله شود تا معامله‌گر به کل سود دست یابد. هر سطحی زیر 8,960 دلار، نتیجه‌ای جز ضرر ندارد؛ با این حال، این میزان حدود 17 درصد کمتر از قیمت فعلی 10,783 دلاری است.

با فروش این قراردادهای اختیار، سرمایه‌گذاران به 0.1665 بیت‌کوین دست می‌یابند که با قیمت فعلی بیت‌کوین ارزشی معادل با حدود 2 هزار دلار دارد. بنابراین، سرمایه‌گذاری که از استراتژی اختیار خرید پوشش‌داده‌شده استفاده می‌کند باید 0.8335 بیت‌کوین باقی‌مانده با ارزشی حدود 10 هزار دلار را یا از طریق قراردادهای آتی یا از طریق بازار معاملات روزانه به دست آورد. با این حال، اگر خریدار تمایلی به پذیرش این ریسک نداشته باشد، می‌توان حد ضرر را کاهش داد.

گفتنی است که به‌جز بورس کالای شیکاگو، سایر صرافی‌های قراردادهای مشتقه به معامله‌گرهای قراردادهای اختیار اجازه می‌دهند تا با 0.10 بیت‌کوین کار خود را آغاز کنند.

2 17
بازده پیش‌بینی‌شده برای استراتژی اختیار خرید پوشش‌داده‌شده ۸,۵۰۰ دلاری در ماه نوامبر (آذر). منبع: دریبیت

بازده سالیانه 25 درصد را می‌توان با فروش 0.5 بیت‌کوین 8 هزار دلاری و 0.5 بیت‌کوین 9 هزار دلاری قراردادهای خرید ماه نوامبر به دست آورد. با کاهش بازده مورد انتظار، فرد تنها با نتایجی منفی زیر 8,370 دلار در موعد سررسید 27 نوامبر روبرو می‌شود، بیش از 22 درصد کمتر از قیمت فعلی بیت‌کوین.

توجه کنید که سود خالص 313 دلاری چگونه بالاتر از نتایج 9 هزار دلاری تثبیت می‌شود. برای دستیابی به این تعادل، فرد باید از طریق قراردادهای آتی یا بازار معاملات روزانه، معادل 8,187 بیت‌کوین خریداری کند. هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) قراردادهای اختیار خرید می‌توانند 0.303 بیت‌کوین باقی‌مانده (معادل با حدوداً ۳,۵۰۰ دلار) را افزایش دهند، اما فقط فروشنده قراردادهای اختیار، پیش‌پرداخت دریافت می‌کند.

نوسانات ضمنی سود اختیار خرید پوشش‌داده‌شده را ایجاد می‌کند

نوسانات ضمنی، معیار اصلی سنجش ریسک در بازارهای قراردادهای معامله هستند و با افزایش ریسک حرکات ناگهانی قیمت، بیشتر می‌شوند. این اندیکاتور صرف نظر از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران افزایش خواهد یافت زیرا نوسانات صرفاً بر مبنای تغییرات مطلق قیمت تکیه دارد.

ضرر مستمر و روزانه 4 درصدی طی چند هفته به کاهش شدید نوسانات منجر می‌شود که می‌تواند همان سود ثابت 4 درصد در روز باشد. نوسانات در دوره‌های بی‌ثباتی بازار افزایش می‌یابند. بنابراین، فروشندگان قراردادهای اختیار هزینه پریمیوم بیشتری را تقاضا می‌کنند.

3 16
نوسانات سه ماهه و ضمنی قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین. منبع: Skew

همانطور که داده‌های اسکیو (Skew) نشان می‌دهد، نوسانات سه ماهه و ضمنی قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین در حال حاضر مبنای سالیانه 59 درصدی دارد که نسبتاً اندک محسوب می‌شود. با این حال، این رقم برای کسب سود سالیانه 41 درصد با استفاده از استراتژی‌های اختیار خرید پوشش‌داده‌شده کافی است.

سرمایه‌گذاران می‌توانند از خوانشی بالاتر نیز بهره‌مند شوند، اما ریسک ضرر با استفاده از استراتژی‌های اختیار خرید پوشش‌داده‌شده نیز به همین میزان افزایش می‌یابد. این مسئله نشان‌دهنده ترس معامله‌گرها از نوسانات غیرمنتظره قیمت است. بنابراین، نوسانات ضمنی افزایش‌یافته به‌معنای افزایش احتمال این مسئله است که قیمت سررسید زیر حد سود استراتژی‌های اختیار خرید قرار بگیرد.

تمام سرمایه‌گذاری‌ها همراه با ریسک هستند

تمام استراتژی‌های غیرفعال کسب سود درجاتی از ریسک را به همراه دارند. گرچه می‌توان از حد ضرر در قراردادهای اختیار خرید پوشش‌داده‌شده استفاده کرد، باید در نظر داشت که بازار قراردادهای اختیار می‌تواند به‌طور نرمال در هنگام نوسانات شدید قیمت بیت‌کوین، فاقد نقدینگی لازم باشد. به عبارت دیگر، بهتر است معامله‌گران هرگز بدون توجه به قراردادهای اختیار معامله، از موقعیت‌های قراردادهای آتی یا معاملات روزانه خارج نشوند.

دیفای جذابیت‌هایی دارد؛ با این حال، حتی اگر کسی بخواهد ریسک مرتبط با رپد بیت‌کوین را بپذیرد، نواقصی در برخی قراردادهای هوشمند یا پروتکل‌های دیفای و همچنین افزایش کارمزد در دوران اوج ترافیک شبکه اتریوم، می‌تواند سود معاملات را کاهش و ضرر معاملات را افزایش دهد. علاوه بر این، خارج از استخرها و اپلیکیشن‌های دیفای، فضایی برای دستکاری قیمت با سوءاستفاده از اوراکل‌ها وجود دارد که می‌تواند باعث ازبین‌رفتن سرمایه معامله‌گران شود.

مزیت اصلی قراردادهای اختیار خرید پوشش‌داده‌شده این است که سرمایه‌گذار را قادر می‌سازد میزان ریسک قابل‌تحمل خود را تنظیم کند و تصویر واضح‌تری از سود احتمالی خود داشته باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
جهانگیر

از شما که محقق هستین انتظار بیشتر از این هست،اخه وقتی باننس ایرانی ها را تحریم کرده چژور شما نمیدونید و در این مورد برا ما مطلب مینویسید، حداقل یک صرافی معتبر خارجی که پلتفرم معامله مستقیم داشته باشه معرفی کنید که خواننده مقاله به نوایی برسه، وگه نه این مطالب شما در بیشتر از 2000 سایت هست.
ممنون از زحماتتون

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx