استفاده از سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل ارز دیجیتال

blank

شناسایی صحیح سطوح حمایت و مقاومت می‌تواند تعیین‌کننده بُرد یا باخت در معاملات باشد.

قبلا درباره حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال شرح داده‌ایم: حمایت و مقاومت چیست؟

معامله‌گری صرفاً فرآیند ساده خرید با قیمت کم و فروش با قیمت بالا است؛ با این حال، این فرآیند برای برخی از سرمایه‌گذاران بسیار دشوار به نظر می‌رسد. یکی از استراتژی‌هایی که در این زمینه کمک قابل‌توجهی به معامله‌گران می‌کند، شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در نمودار یک دارایی است. 

عناوین مطلب:

با شناسایی صحیح سطوح حمایت و مقاومت، معامله‌گرها می‌توانند زمان مناسب برای ورود و خروج به معاملات را تعیین کنند.

سطوح حمایت و مقاومت در بازارهای صعودی، نزولی و نوسانی بسیار کارآمد هستند. 

سطح حمایت چیست؟

سطح حمایت (support) هنگامی شکل می‌گیرد که تقاضا از سوی خریداران افزایش یابد و از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری شود. در این سطح، معامله‌گرهای بازار صعودی تمایل بیشتری به خرید دارند، زیرا قیمت به‌اندازه کافی برای آنها جذاب می‌شود و احتمالاً بیش از این کاهش نخواهد یافت.

بیشتر بخوانید: قانون عرضه و تقاضا چیست؟

از سویی دیگر، فروشندگان نیز دیگر دارایی خود را نمی‌فروشند زیرا معتقد هستند که بازار به‌اندازه کافی افت کرده است و قیمت ممکن است دوباره افزایش یابد. هنگامی‌که هر دو موقعیت رخ دهد، سطح حمایت تشکیل می‌شود.

حمایت قوی روی نمودار

نمودار بالا نمونه خوبی از یک سطح حمایت قدرتمند را نشان می‌دهد.

هرگاه قیمت ایاس تا سطح 2.33 دلار پایین می‌آید، خریداران اقدام به خرید بیشتر می‌کنند و فروش کاهش می‌یابد. در این حالت، با افزایش تقاضا نسبت به عرضه، قیمت دوباره روندی صعودی پیدا می‌کند. 

اگرچه سطوح حمایت افقی، قابل‌اعتمادتر به نظر می‌رسند؛ اما سطوح حمایت فقط به‌شکل افقی تشکیل نمی‌شوند. در طی روندهای صعودی نیز خطوط روند می‌توانند به‌عنوان حمایت عمل کنند.

حمایت خط روند صعودی

در تصویر بالا، بازار صعودی لایت کوین در دسامبر 2020 (آذر 99) آغاز شد؛ پس از آن، در چندین موقعیت، قیمت شاهد بازگشتی مجدد از خط روند بود. علت این اتفاق این بود که با نزدیک‌شدن قیمت به خط روند، خریداران با این باور که جفت‌ارز لایت کوین-تتر به سطوح جذابی برای خرید رسیده است، اقدام به خرید می‌کردند.   

در همین زمان، معامله‌گرانی که معاملات خود را برخلاف جهت روند انجام می‌دهند، با این فرض که قیمت دارایی بیش از حد کاهش یافته است، فروش خود را متوقف کردند. هر دو موقعیت در یک زمان اتفاق افتادند و باعث توقف اصلاح و ازسرگیری روند صعودی شدند.

سطح مقاومت چیست؟

سطح مقاومت (resistance) را می‌توان نقطه مقابل سطح حمایت دانست؛ در سطح مقاومت، عرضۀ بیش از تقاضا موجب توقف حرکت صعودی و افت قیمت می‌شود.

سطح مقاومت هنگامی شکل می‌گیرد که خریدارانی که در سطوح پایین‌تر اقدام به خرید کرده‌اند، تصمیم‌ می‌گیرند سود کسب‌شدۀ خود را ذخیره کنند. در این حالت، فروشندگان تهاجمی، با این فرض که بازار بیش‌ازحد رشد کرده و آماده بازگشت است، وارد معاملات شورت (فروش) می‌شوند. هرگاه میزان عرضه بیش از تقاضا باشد، روند صعودی متوقف و معکوس می‌شود.

محدوده مقاومت روی نمودار

سطوح حمایت و مقاومت لزوماً نباید میزان واحدی باشند.

نمودار بالا نشان می‌دهد که چگونه محدوده بین 10,500 تا 11,000 دلار به‌عنوان محدوده مقاومت عمل می‌کند. هنگامی‌که قیمت به این محدوده رسید، معامله‌گرهایی که روی معاملات کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری کرده بودند، اقدام به ذخیره سود کردند و فروشندگان وارد معاملات شورت جفت‌ارز بیت‌کوین-تتر شدند. بین اوت 2019 (مرداد 98) تا ژوییه 2020 (تیر 99)، خط روند این جفت‌ارز پنج مرتبه از محدوده مقاومت بازگشت کرد.

همانند سطح حمایت، لزومی به افقی‌بودن سطح مقاومت نیز نیست.

مقاومت روی خط روند نزولی

اتریوم در روند نزولی خود از 6 مه 2018 (16 اردیبهشت 97) تا 4 ژوییه 2018 (13 تیر 97) به سطح مقاومت برخورد می‌کرد که خط روند نزولی نیز نامیده می‌شود؛ اما، هر بار از آن بازگشت می‌کرد؛ زیرا، معامله‌گرانی که طرفدار افت قیمت بودند، با پیش‌بینی سطوح پایین‌تر، از این روندهای صعودی در جهت ایجاد موقعیت‌های جدید شورت (فروش) استفاده می‌کردند.

در همین زمان، فروشندگانی که به‌هنگام کاهش شدید قیمت، دارایی خود را خریداری کرده‌ بودند، اقدام به فروش موقعیت‌های خود نزدیک به محدوده مقاومت کردند. از این رو، این خط مانند دیواری مستحکم عمل کرد که روند قیمت به‌طور مرتب از آن بازگشت می‌کرد.

شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در زمان تثبیت قیمت

مقاومت و حمایت قوی

پس از شناسایی دقیق سطوح حمایت و مقاومت در نمودار جفت‌ارز ایاس/دلار فوق، معامله‌گران می‌توانند نزدیک به محدوده حمایت اقدام به خرید کنند و تا رسیدن روند قیمت به مقاومت، از موقعیت‌های خود خارج نشوند. در این حالت، حد ضرر (stop loss) را می‌توان اندکی پایین‌تر از محدوده حمایت در نظر گرفت.  

در این وضعیت، معامله‌گران حرفه‌ای اغلب سعی می‌کنند قیمت را اندکی از محدوده حمایت پایین‌تر بِکِشند. بنابراین، معامله‌گرها ممکن است در حال اوج‌گیری روند اقدام به خرید کنند و پیش از بستن موقعیت‌های خود، صبر کنند تا قیمت اندکی زیر سطح حمایت بسته شود.  

سطح حمایت در روند صعودی

هنگامی‌که یک دارایی بتواند سه مرتبه محدوده حمایت خود را در روند صعودی حفظ کند، معامله‌گرها می‌توانند انتظار ادامه روند را داشته باشند. بنابراین، به‌هنگام صعود مجدد قیمت، معامله‌گرها می‌توانند وارد موقعیت‌های لانگ (خرید) شوند. اندکی پایین‌تر از خط روند می‌تواند مکان مناسبی برای جای‌گذاری حد ضرر باشد.

با این حال، در یک روند صعودی، پایین‌تر رفتن قیمت از خط روند لزوماً به‌معنای معکوس‌شدن مسیر بازار نیست. در بسیاری از موارد، از قدرت روند پیش از ادامه مسیر کاسته می‌شود.

خط حمایت و مقاومت

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، جفت‌ارز اتریوم-تتر در چندین موقعیت در خط روند صعودی حمایت ایجاد کرد.

با این حال، هنگامی‌که قیمت از خط روند صعودی پایین‌تر رفت، بازار وارد مسیر نزولی نشد. درواقع، قیمت پیش از شروع مجدد روند صعودی، برای چند روز در محدوده‌ای مشخص نوسان کرد.  

اگر قیمت اندکی افت کند و زیر خط روند صعودی باقی بماند، ممکن است معامله‌گرها موقعیت‌های لانگ (خرید قرارداد آتی) خود را ببندند؛ اما در این شرایط، بهتر است موقعیت‌های جدید شورت باز نشود. اگر قیمت پس از دوره نوسان و تثبیت، به مسیر صعودی خود ادامه داد، معامله‌گرها می‌توانند دوباره به‌دنبال فرصت خرید باشند.

تبدیل سطح مقاومت به سطح حمایت

هنگامی‌که قیمت از محدوده مقاومت عبور می‌کند و بالاتر می‌رود، فشار خرید باعث می‌شود که سطح مقاومت پیشین به سطح حمایت تبدیل شود. در این صورت، روند صعودی جدید آغاز خواهد شد که اگر چندین بار رخ دهد، احتمالاً می‌تواند فرصت خوبی برای خرید فراهم کند.  

تبدیل شدن مقاومت به حمایت

بیت‌کوین از اوت 2019 تا ژوئیه 2020 بین محدوده 10,500 تا 11,000 دلار گیر کرده بود.

پس از خروج روند از محدوده مقاومت، قیمت مجدداً به زیر 10,500 دلار کاهش یافت؛ با این حال، خریداران به‌شکلی تهاجمی دست به خرید در زمان افت قیمت زدند و سطح مقاومت تبدیل به سطح حمایت شد. این امر در آستانه شروع روند صعودی، فرصت خرید مناسبی در اختیار معامله‌گرها قرار داد.

تبدیل سطح مقاومت به سطح حمایت

تبدیل شدن حمایت به مقاومت

در تصویر بالا، نمودار پولکادات نشان می‌دهد که چگونه از 14 فوریه تا 18 مه (25 بهمن 96 تا 28 اردیبهشت 97) محدوده حمایت بین 28.90 تا 26.50 دلار شکل گرفته است. با این حال، هنگامی‌که فروشندگان موجب کاهش قیمت تا زیر منطقه حمایت شدند، این محدوده به مقاومت تبدیل شد و به روند قیمت اجازه عبور مجدد نداد. این شرایط را می‌توان نمونه‌ای از تبدیل محدوده حمایت به محدوده مقاومت دانست.

سخن پایانی

هر معامله‌گر به‌هنگام تحلیل وضعیت بازار دارایی، بهتر است به‌دنبال سطوح حمایت و مقاومت باشد تا بهترین موقعیت ورود و خروج از بازار را شناسایی کند. در روندهای صعودی، معامله‌گران باید به‌دنبال خرید در سطح حمایت باشند و در روندهای نزولی، معامله‌گران باید با فروش دارایی از موقعیت کوتاه‌مدت خود خارج شوند.

با این همه، توجه داشته باشید که سطوح حمایت و مقاومت قطعی و تعیین‌شده نیستند و معامله‌گرها باید به‌هنگام ایجاد سفارش حد ضرر به سایر متغیرهای بازار نیز توجه داشته باشند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
عباس

سلام.ممنون ازمطالب خوبی که میزارید.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx