پروژه Audius، پلتفرم غیرمتمرکز پخش موسیقی بر پایه بلاک‌چین

بررسی ارز دیجیتال Audius

پروژه Audius یا AUDIO، یک پلتفرم غیرمتمرکز پخش موسیقی بر بستر بلاک‌چین است.

هدف پروژه این است که به هنرمندان و سازندگان، کنترل و اختیار بیشتری روی قطعات موسیقی که می‌سازند بدهد.

وقتی که هنرمندان محتوایی را در Audius آپلود می‌کنند، می‌توانند ضبط‌های غیرقابل‌تغییری از آثارشان ایجاد کنند که توسط شبکه‌ای غیرمتمرکز از نودها (nodes) حفظ می‌گردد.

عناوین مطلب:

Audius هنرمندان را به‌طور مستقیم به طرفداران‌شان وصل می‌کند و با این کار، واسطه‌هایی که در صنعت موسیقی به‌صورت سنتی وجود دارند را حذف می‌نماید.

در Audius هنرمندان از مالکیت انحصاری موسیقی خود برخوردارند و می‌توانند در این مورد تصمیم بگیرند که چگونه می‌خواهند از آثار خود روی پلتفرم، کسب درآمد کنند. موزیسین‌ها می‌توانند موسیقی خود را به‌طور رایگان پخش کنند یا از هواداران خود کارمزدهای خاصی دریافت کنند و در ازای آن، محتوای انحصاری مشخصی را در اختیارشان قرار دهند.

برخلاف سایر سرویس‌های پخش و استریمینگ (streaming) موسیقی، Audius هیچ قسمتی از درآمد هنرمندان را برای خودش برنمی‌دارد.

مالک و سازنده موسیقی می‌تواند 90% درآمدش را در قالب AUDIO که رمزارز بومی Audius است، دریافت کند. 10% باقی‌مانده آن هم به استِیکرهایی (stakers) داده می‌شود که از شبکه Audius حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

نکته: استیکینگ (staking یا سهام‌گذاری) به فرایندی گفته می‌شود که افراد می‌توانند در آن، با خرید و نگهداری توکن‌های ارز دیجیتال، مقداری سود بدست آورند.

AUDIO یک توکن ERC-20 است که همچنین، نقش توکن حاکمیتی (governance token) پروژه Audius را هم ایفا می‌کند. هولدرهای توکن AUDIO می‌توانند توکن خود را استیک کنند و با این کار به حفظ امنیت شبکه کمک کنند، در حاکمیت Audius مشارکت کنند و به محتوای انحصاری دسترسی یابند. این اشخاص همچنین می‌توانند در ازای استیکینگ، پاداش‌هایی در قالب ارز AUDIO دریافت نمایند.

معرفی Audius

با رشد پلتفرم‌های پخش موسیقی، شنیدن موسیقی به کاری در دسترس‌تر از همیشه تبدیل شده است.

تاکنون، هنرمندان همیشه با چالش‌هایی در صنعت موسیقی روبه‌رو بوده‌اند؛ چالش‌هایی از قبیل کم‌بودن مبلغ دریافتی از فروش آثارشان و همچنین شفافیت کم و کنترل پایینی که بر چگونگی پخش یا فروش محتوای خود داشته‌اند.

Audius می‌خواهد به سازندگان موسیقی قدرت و اختیار بدهد، به آن‌ها کمک کند تا با رمزارز بومی این پلتفرم یعنی AUDIO کسب درآمد کنند و از این طریق، این چالش‌ها را برطرف نماید.

Audius یک پلتفرم کاملاً غیرمتمرکز پخش موسیقی است که به شنوندگان این امکان را می‌دهد که با کریپتوکارنسی بومی آن یعنی AUDIO، به‌طور مستقیم از هنرمندان حمایت کنند. تا دسامبر 2021، Audius حدود 6 میلیون نفر کاربر داشته و میزبان بیش از 100,000 هنرمند بوده است.

Audius در سال 2018 توسط Forrest Browning و Roneil Rumburg بنیان‌گذاری شده است.

این پلتفرم با حذف واسطه‌ها و موانع لیبل‌های ضبط موسیقی (record label)، در مدلی که تابه‌حال در صنعت موسیقی رواج داشته است، انقلابی ایجاد می‌کند.

در Audius، برخلاف سایر پلتفرم‌های پخش موسیقی، درآمد هنرمندان توسط تعداد دفعات پخش یک آهنگ تعیین نمی‌شود.

Audius مالکیت انحصاری آثار موسیقی را به سازندگان آن‌ها می‌دهد و هنرمندان خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند که به‌چه‌صورت از کار هنری خود درآمد کسب کنند.

طبق اظهارات Audius، 90% درآمد با توکن‌های AUDIO به سازنده اثر می‌رسد و 10% باقی‌مانده هم به استیکرهایی تعلق دارد که شبکه Audius را حمایت می‌کنند.

Audius یک پروتکل بلاک‌چین لایه دوم است که ابتدا روی شبکه POA که یک زنجیره جانبی (sidechain) اتریوم است، ساخته شد.

Audius به‌دلیل افزایش تقاضا در پخش و استریم محتوا، به مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری برخورد و تصمیم گرفت با مهاجرت سیستم مدیریت محتوای خود به بلاک‌چین Solana در سال 2020، عملکردش را بهبود دهد.

اما رمزارز بومی آن، یعنی AUDIO، در بلاک‌چین اتریوم باقی می‌ماند. AUDIO یک توکن حاکمیتی ERC-20 است که به استِیکرها اجازه می‌دهد به طرح‌های پیشنهادی مربوط به تغییرات و به‌روزرسانی‌های شبکه رای دهند. با استیک کوین‌های AUDIO همچنین می‌توان از قابلیت‌های انحصاری بهره‌مند شد و استفاده کرد.

Audius چگونه کار می‌کند؟

Audius قصد دارد با ایجاد امکان توزیع، پخش و استریمینگ موسیقی و همچنین کسب درآمد از آن برای همه، مشکلات و چالش‌های هنرمندان در صنعت موسیقی، از جمله مسائل حق تالیف و مالکیت را رفع کند. این پروژه، واسطه‌های بین هنرمندان و شنوندگان‌شان را حذف می‌کند و این امکان را به آن‌ها می‌دهد که به‌صورت مستقیم در این پلتفرم با هم تعامل داشته باشند.

در Audius، هنرمندان می‌توانند آثار موسیقی‌شان را از طریق نودهای غیرمتمرکز، آپلود و توزیع کنند. برای هنرمندان چندین راه وجود دارد که بدون فدا کردن حق مالکیت‌شان بتوانند از محتوای صوتی خود، کسب درآمد کنند.

هنرمندان می‌توانند با راه‌یابی ترک یا پلی‌لیست موسیقی‌شان به جمع «5 ترک برتر هفته (Top 5 Weekly Trending Track)» و «5 پلی‌لیست برتر هفته (Top 5 Weekly Trending Playlist)»، توکن AUDIO دریافت کنند. همچنین می‌توانند با رسیدن به فهرست 10 اپلیکیشن برتر API ماهانه (Top 10 Monthly API App) و انجام اولین آپلود بعد از احراز هویت حساب‌های کاربری‌شان در شبکه‌های اجتماعی، درآمد کسب کنند.

Audius همچنین این امکان را برای هنرمندان فراهم می‌کند که از طریق چیزی به اسم «توکن هنرمند (artist tokens)»، با جمع هواداران و شنوندگان‌شان تعامل کنند. هولدرهای artist tokens می‌توانند با این کار، به محتواهای انحصاری مثل قطعات منتشرنشده، رقابت‌های ریمیکس قطعات (remix competitions) و… دسترسی پیدا کنند.

گاه‌به‌گاه، Audius بر اساس سطح مشارکت اجتماعی هنرمندان با هواداران و تعداد دفعات شنیده‌شدن، توکن‌های AUDIO را با ایردراپ (airdrop) بین آنان پخش می‌کند.

در آینده Audius قرار است برای تسهیل دسترسی هواداران به محتواهای پولی، از USDT و سایر استیبل‌کوین‌ها هم پشتیبانی کند.

کاربرد توکن AUDIO چیست؟

توکن Audius یعنی AUDIO، رمزارز بومی این پلتفرم است که به کارکردن پروتکل Audius کمک می‌کند. این کریپتوکارنسی، سه کارکرد اصلی در اکوسیستم Audius دارد:

  • امنیت شبکه را تامین می‌کند.
  • نقش توکن حاکمیتی را ایفا می‌کند.
  • اجازه دسترسی به قابلیت‌ها و محتواهای انحصاری را در پلتفرم Audius می‌دهد.

عرضه اولیه کل توکن AUDIO برابر با یک میلیارد عدد بوده و محدودیتی از نظر حداکثر میزان عرضه ندارد. تا ماه دسامبر سال 2021، به‌میزان 500 میلیون عدد از ارز AUDIO در گردش بوده است.

امنیت Audius

امنیت شبکه Audius توسط نودهای غیرمتمرکز تامین می‌شود.

هر کسی با هولد و استیک کردن توکن‌های AUDIO می‌تواند اپراتور نود (node operator) شبکه شود.

هر چه میزان بیشتری استیک کرده باشید، احتمال این که نود شما توسط هوادارانی که به‌دنبال محتوای موسیقی هستند استفاده شود، بیشتر خواهد شد. استیکرها در اجرای عملیات‌های پروتکل کمک می‌کنند و این‌گونه می‌توانند از انتشار مداوم توکن و استخرهایی که کارمزد در آن‌ها جمع می‌شود، AUDIO دریافت نمایند.

دو نوع نود در Audius وجود دارد: یکی نودهای محتوا (content nodes) و دیگری نودهای اکتشاف یا جستجو (discovery nodes).

نودهای محتوا به میزبانی، تامین امنیت و مدیریت محتوا به نمایندگی از هنرمندان می‌پردازند. هنرمندان همچنین می‌توانند نود محتوا شوند تا میزبان یا host محتوای خودشان شوند؛ اما این مسئله اختیاری است. نودهای جستجو، metadata و موسیقی‌های آپلودشده را در دفتر کل (ledger) محتوای Audius فهرست می‌کنند تا هواداران بتوانند سریعاً هنرمندان یا آهنگ‌های موردنظرشان را جستجو کنند.

نودهای شبکه، آثار هنرمندان را به‌طور پیوسته و فوری در بلاک‌چین ثبت می‌کنند. این باعث می‌شود که محتوا، همراه با زمان آن و به‌طور غیرقابل تغییری ثبت گردد.

نحوه اداره‌‌شدن پلتفرم Audius

AUDIO نقش توکن حاکمیتی را هم ایفا می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، کسانی که AUDIO استیک می‌کنند می‌توانند به‌عنوان نودهای محتوا یا نودهای جستجو در عملیات‌های شبکه شرکت کنند. اگر کاربران بخواهند برای طرح‌های پیشنهادی که در رابطه با به‌روزرسانی‌های آینده شبکه مطرح می‌شوند حق رای داشته باشند، می‌توانند به‌طور پیوسته برای شبکه ارزش خلق کنند و قدرت حاکمیتی به‌دست بیاورند.

در پلتفرم Audius نیازی نیست که استیکرها لزوماً یک نود را اجرا کنند تا بتوانند نظرشان را بیان نمایند.

اعضای جامعه این رمزارز تشویق می‌شوند که دیدگاه‌شان را درباره پروتکل به اشتراک بگذارند. یک توکن AUDIO به آن‌ها یک حق رای می‌دهد. پاداش‌هایی که با توکن AUDIO به هنرمندان، هواداران و اپراتورهای نود پرداخت می‌شود، باعث ایجاد انگیزه در آنان می‌گردد تا بتوانند از تجربه پخش موسیقی غیرمتمرکز لذت ببرند.

دسترسی به قابلیت‌ها

توکن AUDIO به هواداران و هنرمندان این امکان را می‌دهد که در این پلتفرم بتوانند از قابلیت‌های انحصاری برخوردار شوند.

هنرمندان می‌توانند برای رشد و مشارکت بیشتر هواداران، ارز AUDIO را اهرم کنند. هنرمندان با استیک‌کردن AUDIO می‌توانند به ابزارهای توزیع محتوا دسترسی پیدا کنند تا artist tokenها را بین هواداران پخش کنند.

هوادارانی که artist tokenها را هولد می‌کنند، می‌توانند دسترسی انحصاری به محتواها داشته باشند و چیزهای منحصربه‌فردی مثل شنیدن قطعات منتشرنشده، پیوستن به رقابت‌های ریمیکس قطعات و… را تجربه نمایند.

در پلتفرم Audius، چهار رده VIP وجود دارد که بازکردن قفل هر رده الزاماتی داشته و به‌دنبال آن، امکان دسترسی به محتوای انحصاری و مزایای خاصی فراهم می‌شود.

کاربرانی که میزان مشخصی از توکن AUDIO را در کیف‌پول Audius خود هولد کنند، می‌توانند قفل 4 رده VIP را باز کنند تا از مزایای اضافی لذت ببرند.

هر چه توکن AUDIO بیشتری داشته باشید، در رده VIP بالاتری قرار می‌گیرید.

بعد از رسیدن به حداقل میزان موردنیاز برای دستیابی به یک رده VIP، کاربران می‌توانند یک نشان در پروفایل‌شان دریافت کنند که به‌محض انتشار قابلیت‌های جدید، اجازه دسترسی به آن‌ها را می‌دهد. الزامات و مزایایی که هر رده VIP دارد، می‌تواند بر اساس رای جامعه کاربران تغییر کند.

تفاوت Audius با سایر پلتفرم‌های استریمینگ چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌هایی که بین Audius و بقیه پلتفرم‌های پخش و استریمینگ موسیقی مثل اسپاتیفای (Spotify) وجود دارد، این است که این پلتفرم از فناوری بلاک‌چین بهره می‌برد تا به‌شکل غیرمتمرکز اجرا شود. به همین دلیل این امکان برای هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا فراهم می‌شود که با کنترل بیشتری روی محتوا، موسیقی خود را به اشتراک بگذارند.

طبق گفته‌های هم‌بنیان‌گذاران، 90% درآمد پلتفرم به‌طور مستقیم به هنرمندان تعلق می‌گیرد. در مقایسه با جریان سنتی رایج در صنعت موسیقی که در آن تنها 12% درآمد به هنرمندان می‌رسد، Audius امکان کسب درآمد معقول‌تری را برای این هنرمندان فراهم می‌کند.

یک تفاوت دیگر در این است که هولدرهای توکن AUDIO، چه از هنرمندان باشند و چه از هواداران، می‌توانند در فرآیند تصمیم‌گیری برای شبکه Audius مشارکت کنند.

نگه‌داشتن هر یک توکن AUDIO، به این اشخاص یک حق رای می‌دهد تا بتوانند در اداره این پروتکل مشارکت داشته باشند. این افراد می‌توانند به هر طرح پیشنهادی برای ایجاد تغییر در پلتفرم، رای موافق یا مخالف بدهند و چنین چیزی در بقیه سرویس‌های پخش موسیقی وجود ندارد.

همچنین Audius این توانایی را دارد که به هنرمندان در تقویت جامعه هواداران‌شان کمک کند.

Audius اولین پلتفرم پخش موسیقی است که با پلتفرم شبکه اجتماعی پخش ویدیوی TikTok همکاری کرده است.

این همکاری به کاربران TikTok اجازه می‌دهد که در پلتفرم Audius، آهنگ‌ها را به‌طور مستقیم به ویدیوهایشان اضافه کنند.

Audius به‌جز TikTok به بازی بلاک‌چینی DeFi Land هم وارد شده است.

حضور Audius در DeFi Land، به‌شکل یک برج رادیویی FM در متاورس این بازی است که می‌تواند باعث تبلیغ برای هنرمندان شود و استقبال از آثار آنان را بیشتر کند.

چگونه در بایننس AUDIO بخریم؟

شما می‌توانید در صرافی‌های کریپتوکارنسی مثل Binance، ارز Audius یعنی AUDIO را خریداری کنید.

وارد حساب کاربری‌تان در بایننس شوید و روی گزینه «Trade» کلیک کنید. یکی از دو حالت classic یا advanced را برای ترید خود انتخاب کرده و شروع کنید. ما در این آموزش، گزینه «Classic» را انتخاب می‌کنیم.

سپس در نوار جستجو، عبارت «AUDIO» را تایپ نمایید تا جفت‌ارزهای معاملاتی در دسترس را ببینید. ما برای مثال AUDIO/BUSD را انتخاب می‌کنیم. روی آن کلیک کنید تا صفحه معامله AUDIO/BUSD باز شود.

خرید Audius

به‌سمت پایین صفحه اسکرول کنید تا به قسمت پنجره «Spot» برسید. مقدار AUDIO موردنظر برای خرید را وارد نمایید.

خرید Audius

در این مثال ما از Market order استفاده خواهیم کرد.

روی «Buy AUDIO» کلیک کنید تا سفارش تکمیل شود و بعد، AUDIO خریداری‌شده را در کیف‌پول اسپات خود خواهید دید.

جمع‌بندی

ممکن است Audius درست مثل بقیه سرویس‌های پخش موسیقی به نظر برسد؛ اما در واقع این پلتفرم، فرصت‌های جدیدی برای صنعت موسیقی و هنرمندان ایجاد می‌کند.

Audius همچنین نشان می‌دهد که چگونه اپلیکیشن‌هایی که بر بستر بلاک‌چین هستند، می‌توانند در جنبه‌های مختلف زندگی ما، چه زندگی واقعی باشد و چه متاورس، استفاده شوند و ایفای نقش کنند.
برای آشنایی بیشتر با مفاهیم بازارهای مالی، با بورسینس همراه باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx