آشنایی با کپی تریدینگ (Copy Trading) و نحوه انجام آن

کپی تریدینگ

همانطور که میدانید، ورود به بازارهای مالی و ارز دیجیتال، ریسک‌های زیادی دارد و در اکثر مواقع برای تازه‌کارهای این حوزه بسیار دلهره‌آور است.

گاها این سوال پیش می‌آید که آیا راهی برای ورود به بازار سرمایه و کسب سود با ریسک کمتر وجود دارد؟

آیا می‌توان بدون داشتن سواد و دانش کافی در این بازار سرمایه‌گذاری کرد؟

عناوین مطلب:

باید بگوییم بله! شما با استفاده از ابزار کپی تریدینگ (copy trading)، می‌توانید بدون داشتن دانش خاصی در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید.

در این مقاله قصد داریم درباره سیستم کپی ترید توضیح دهیم و مزایا، معایب و چند نمونه از پلتفرم‌های کپی تریدینگ را معرفی و بررسی کنیم.

کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست؟

کپی تریدینگ، نوعی از مدیریت پورتفولیو (portfolio) است که هدف آن انتخاب یک معامله‌گر حرفه‌ای و کپی کردن کارهای او در معاملات است. به این معنا که در کپی تریدینگ، شما با انتخاب یک معامله‌گر حرفه‌ای، تمام رفتار و استراتژی‌های او را اجرا می‌کنید.

کپی تریدینگ چیست
کپی تریدینگ، روشی برای کپی کردن استراتژی معاملاتی معامله‌گران حرفه‌ای است.

کپی تریدینگ برای معامله‌گرانی که زمان کافی برای نظارت بر بازارهای مالی را ندارند، مفید است؛ در واقع این روش بر روی معاملات کوتاه‌مدت مثل استراتژی معاملات روزانه و یا معاملات نوسانی (swing trading) تمرکز دارد.

مطلب مرتبط: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

همچنین این مفهوم در بازارهای فارکس، بورس و ارزهای دیجیتال هم استفاده می‌شود. 

اگرچه کپی تریدینگ می‌تواند سودآور باشد، اما خطراتی هم دارد که معامله‌گران باید به آن‌ها توجه کنند و به خاطر داشته باشند که نتایج به دست آمده از گذشته، تضمینی برای کسب سود در آینده نخواهد بود.

برای درک بهتر این مطلب، یک کلاس درس را تصور کنید. اگر بخواهید نمره خوبی در کلاس بگیرید، سعی میکنید تا افراد درس‌خوان کلاس را زیر نظر گرفته و از رفتار و تجربیات آن‌ها برای گرفتن نتیجه بهتر، استفاده کنید.

این تقریبا همان چیزی است که در کپی تریدینگ اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی کپی کردن، این است که شما هم به اندازه یک تریدر (trader) موفق با کمترین خطا، سود به‌دست آورید. با این حال، قبل از انجام کپی ترید، درک فرآیند و تجزیه و تحلیل سهام براساس بازاری که وارد آن می‌شوید، بسیار مهم است.

بررسی نحوه کارکرد Copy Trading

  1. اولین مرحله در copy trading، ایجاد یک حساب کاربری در یک پلتفرم معاملاتی قابل اعتماد است. در اکثر پلتفرم‌های معاملاتی، گزینه‌هایی برای دنبال کردن معامله‌گران دیگر وجود دارد. همچنین استاندارهای مختلفی برای انتخاب یک معامله‌گر مناسب هم وجود دارد؛ به عنوان مثال، ممکن است شما بخواهید معامله‌گری را که سود بیشتری به دست آورده و یا از یک الگوی معاملاتی ثابت استفاده می‌کند، دنبال کنید.
  2. مرحله دوم تصمیم‌گیری درباره مقدار سرمایه‌ای است که می‌خواهید در معامله وارد کنید. یک مَثل معروف هست که می‌گوید: “هرگز تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید.” پس با مقدار کم از سرمایه‌ای که دارید شروع کنید و به این نکته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری همیشه پرخطر است و ممکن است میزان زیادی از سرمایه خود را از دست بدهید.
  1. مرحله سوم تماشا کردن است. پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که به صورت خودکار معاملات مربوط به سهام انتخابی شما را از روی دست معامله‌گری که انتخاب کرده‌اید، کپی می‌کنند. با این حال، به صورت دستی هم می‌توانید با تماشای پورتفولیوی معامله‌گر منتخب، کپی ترید را انجام دهید.

در ادامه باید گفت که در معاملات، کلید موفقیت در آگاهی است؛ شما می‌توانید با پیوستن به گروه‌های معاملاتی مختلف، به این هدف دست پیدا کنید.

مثلا بعضی از افراد با پیوستن به گروه‌های فیس‌بوکی یا گروه‌های متعلق به پلتفرم‌های معاملاتی مثل رابین‌هود، که افراد زیادی به صورت فعالانه پیشنهادات خرید، فروش و یا اضافه کردن سهام را در آن‌ها مطرح می‌کنند، کپی ترید انجام می‌دهند.

از دیگر گزینه‌های موجود برای کپی تریدینگ، استفاده از یک پلتفرم معاملاتی خودکار است که می‌توانید با استفاده از آن و بعد از خرید سهام، معاملات بدون استرس انجام دهید. این گزینه می‌تواند انتخاب مناسبی برای افراد تازه‌کار در بازارهای مالی باشد.

  کپی تریدینگ در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس

می‌توان گفت پراستفاده‌ترین بازار معاملاتی برای کپی تریدینگ، بازار فارکس است؛ چرا که بازار فارکس بزرگترین بازار جهان با بالاترین میزانِ نقدینگی است که اکثر معامله‌گران، آن را ترجیح می‌دهند.

در کپی تریدینگ فارکس و کپی تریدینگ بورس، بروکرهای (broker) مختلفی وجود دارند که با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی، امکان تقلید از معامله‌گران  دیگر را برای شما فراهم می‌کنند.

کپی تریدینگ در ارزهای دیجیتال
کپی تریدینگ، در بازارهای مالی مثل فارکس و ارزهای دیجیتال کاربرد دارد.

همچنین کپی تریدینگ ارز دیجیتال نیز با استفاده از رمزارهایی مثل بیت‌کوین و اتریوم، در میان معامله‌گران بسیار محبوب است. با این حال، تمام این بازارها پرریسک و پرخطر هستند و حتما باید قبل از ورود به آن‌ها احتیاط لازم صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین یا بازار جهانی ارز

با مزایا و معایب کپی تریدینگ آشنا شوید

کپی‌ تریدینگ، یک نوع روش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که ممکن است برای هر شخص یا موقعیت مالی مناسب نباشد. به همین خاطر، توجه به مزایا و معایب آن قبل از شروع این کار بسیار حائز اهمیت است.

مزایا و معایب کپی تریدینگ
کپی تریدینگ، مزایا و معایب قابل توجهی دارد.

مزایای کپی تریدینگ

  •  ایجاد یک فرصت برای کسب درآمد تدریجی
  •  یک راه‌حل عالی برای معامله به عنوان یک شخص مبتدی
  •   کمک به ایجاد شبکه با معامله‌گران حرفه‌ای
  •   یکی از راه‌های کسب درآمد غیرفعال (passive income) با توجه به انواع مختلف سرمایه

معایب کپی تریدینگ

  •  پیدا کردن پلتفرم یا نرم‌افزار قابل اعتماد و مناسب؛ ممکن است بعضی از پلتفرم‌ها از شما هزینه‌ای را بابت این کار دریافت کنند، پس احتیاط کنید و از عضویت در پلتفرم‌هایی که توسط BBB (سازمان نظارت بر ارتقای اعتمادِ بازار) پشتیبانی نمی‌شوند، اجتناب کنید.
  •   پیدا کردن معامله‌گر حرفه‌ای و قانونی؛ در دنیای امروزی به جای اینکه فقط به عکس پروفایل معامله‌گر نگاه کنید، درباره‌ی او تحقیق کنید و سپس او را برای کپی ترید انتخاب کنید.
  • مدیریت ضرر؛ اگر از یک نرم‌افزار خودکار برای کپی ترید استفاده می‌کنید، حتما سرمایه خود را مدیریت کنید.

سخن پایانی

به مرور زمان، استفاده از معاملات بر پایه‌ شبکه‌های اجتماعی در میان سرمایه‌گذارانی که قصد دارند درآمد غیرفعال داشته باشند، رایج و محبوب می‌شود. 

از این رو کپی تریدینگ برای تازه‌کارهایی که به تازگی وارد معاملات شده‌اند، جذاب به نظر میرسد؛ چرا که همه چیز به صورت خودکار در حال انجام است و سفارش‌های خرید و فروش در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه‌ روز اجرا می‌شوند. 

بنابراین اگر فکر می‌کنید که زمانی برای بررسی چارت‌ها ندارید، می‌توانید با انتخاب یک معامله‌گر حرفه‌ای و استفاده از ابزار کپی تریدینگ، همانند او در معاملات خود عمل کنید.

البته همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، این کار مزایا و معایب مختلفی دارد که قبل از انجام کپی تریدینگ، می‌‌بایست آن‌ها را مورد توجه خود قرار دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

روش‌های کپی ترید (Copy Trading)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx