چگونه بهترین کپی تریدر (مَستر تریدر) را پیدا کنیم؟

بهترین کپی تریدر

کپی تریدینگ که برای مدت‌ها یک استراتژی جا افتاده و پذیرفته‌شده در دنیای مالی سنتی بود، حالا در بازار ارزهای دیجیتال هم به عنوان یک ابزار محبوب خودش را اثبات کرده است.

در کپی تریدینگ هیچ عنصری مهم‌تر از پیدا کردن و انتخاب مناسب‌ترین و بهترین کپی تریدر نیست. این انتخاب می‌تواند شما را به موفقیت برساند یا باعث شکست‌تان شود.

در این مطلب درباره کپی تریدینگ توضیح می‌دهیم و سپس به نحوه یافتن بهترین کپی تریدر می‌پردازیم تا به کمک آن بتوانید حداکثر سود را از معاملات‌تان کسب کنید.

عناوین مطلب:

نکته: در این مطلب منظور از کپی تریدر، یک معامله‌گر حرفه‌ای (Master Trader) است که معاملات وی کپی می‌شود (به دلیل جستجوی اشتباه اغلب کاربران، در این مطلب از این فرد به عنوان کپی تریدر یاد می‌شود).

نکات کلیدی

  • کپی تریدر (مَستر تریدر) معامله‌گری است که استراتژی و حرکاتش توسط افراد دیگری که به عنوان دنبال‌کننده شناخته می‌شوند، کپی و تکرار می‌شود.
  • تخصص در تحلیل تکنیکال، مهارت‌های تحلیل فاندامنتال، بهره‌مندی از استراتژی‌های معاملاتی سازگار با تغییرات بازار، توانایی هدایت فکری و تمرکز بر بلند مدت از مهمترین ویژگی‌های بهترین کپی تریدر است.
  • معمولا بهترین کپی تریدر را می‌توان بر اساس سود و زیان، تعداد دنبال کنندگان در پلتفرم‌های مختلف، حجم معاملات و سابقه معاملات تشخیص داد.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ یک استراتژی محبوب است که در آن یک معامله‌گر مبتدی یا دنبال‌کننده (follower)، معاملات و اردرهای یک معامله‌گر حرفه‌ای و باسابقه که از تاریخچه بازدهی مثبت برخوردار است را تکرار می‌کند.

به این معامله‌گر حرفه‌ای، مستر تریدر یا در منابع فارسی، کپی تریدر گفته می‌شود.

شما می‌توانید استراتژی کپی تریدر مورد نظرتان را به صورت دستی کپی کنید یا به‌راحتی از یک نرم‌افزار خودکار برای کپی اردرهای او استفاده نمایید.

اغلب کپی تریدینگ با میرور تریدینگ (mirror trading) مقایسه شده یا حتی با آن اشتباه گرفته می‌شود.

معاملات آینه‌ای بسیار شبیه کپی تریدینگ است و در آن فرد به صورت دقیق، حرکات معامله‌گر حرفه‌ای را به صورت خودکار دنبال و تکرار می‌کند.

تفاوت اصلی میان کپی تریدینگ و معاملات آینه‌ای این است که در کپی تریدینگ، شما فضا برای شخصی‌سازی و اعمال قضاوت شخصی خودتان در زمان تکرار و تقلید معاملات تریدر مورد نظرتان دارید.

در مقابل، در معاملات آینه‌ای شما مجبورید که حرکات معامله‌گر مورد نظرتان را به صورت دقیق دنبال کنید؛ حتی زمانی که با یک اردر یا استراتژی خاص از جانب او مخالف باشید.

با استفاده از کپی تریدینگ، حتی معامله‌گران مبتدی که درک عمیقی از بازار و روش‌های معامله ندارند هم می‌توانند سودآور باشند.

همچنین این روش باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود؛ زیرا تقریباً تمام کارهای آن به صورت خودکار انجام می‌گیرد و به حرکات و معاملات کپی تریدر وابسته است.

علاوه بر این؛ روش کپی تریدینگ مانند سایر استراتژی‌های معاملاتی خودکار، عنصر احساسات را از تصمیمات و عملکرد شما حذف می‌کند.

هر تریدر باتجربه و کاربلدی که بخواهد دانش و استراتژی معاملاتی خود را با دیگران به اشتراک بگذارد، می‌تواند کپی تریدر شود.

کپی تریدرها با انجام این کار، مقداری سود اضافی هم از دنبال‌کنندگان خود به دست می‌آورند؛ زیرا هیچ کسی بدون این که منفعتی به دست آورد حاضر نیست کپی تریدر شود و جزئیات معاملات سودآور خود را در اختیار دیگران قرار دهد.

بیشتر بخوانید: 3 استراتژی ضروری برای تریدرهای حرفه‌ای که معاملات‌شان کپی می‌شود!

سود کپی تریدر
کپی تریدر قسمتی از سود دنبال‌کنندگان خود را به عنوان کارمزد خود دریافت می‌کند.

کپی تریدر یا مَستر تریدر کیست؟

کپی تریدر معامله‌گری است که استراتژی و حرکاتش توسط افراد دیگری که به عنوان دنبال‌کننده شناخته می‌شوند، کپی و تکرار می‌شود.

کپی تریدرها سابقه عملکرد بسیار خوب و بازدهی مثبت دارند. در غیر این صورت، کسی حاضر به کپی و تکرار معاملات آن‌ها نخواهد شد.

البته این افراد لزوماً نباید بزرگ‌ترین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار باشند یا توسط میلیون‌ها معامله‌گر در شبکه‌های اجتماعی دنبال شوند. شهرت بسیار زیاد و سلبریتی بودن جزو شروط کپی تریدر شدن نیستند.

اغلب، بهترین کپی تریدرها شهرت پایینی دارند اما از نظر سودآوری و درصد موفقیت (win rate) نتایج خوبی را کسب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت کپی ترید؛ 15 پلتفرم برتر کپی تریدینگ!

کپی تریدرها چگونه سود می‌کنند؟

مهم‌ترین منبع کسب سود برای کپی تریدرها، کارمزدی است که از بازدهی کسب‌شده توسط دنبال‌کنندگان خود دریافت می‌کنند.

از آنجا که کپی تریدینگ به صورت خودکار انجام می‌شود، نسبت دادن سودهای کسب‌شده توسط یک دنبال‌کننده به یک کپی تریدر خاص کار آسانی است.

علاوه بر این منبع اصلی کسب سود، کپی تریدرها با ایجاد دسته‌ای از دنبال‌کنندگان، به طور غیرمستقیم هم از فعالیت خود نفع می‌برند؛ زیرا از این طریق به شهرت خوبی می‌رسند که برای هر معامله‌گری نکته مثبت و مفیدی محسوب می‌شود.

ویژگی‌های بهترین کپی تریدر

هر معامله‌گری که توانایی کسب سود مستمر و مطمئن را داشته باشد، می‌تواند کپی تریدر شود.

برای این که کسی در دسته بهترین کپی تریدرها قرار گیرد، باید در زمینه‌های زیر، متخصص و ماهر شود.

تخصص در تحلیل تکنیکال

کپی تریدرها برای این که بتوانند به بهترین کپی تریدر ارز دیجیتال تبدیل شوند و الگوها و روندهای قیمت ارزهای دیجیتال را تحلیل کنند، باید بر تکنیک‌های اصلی تحلیل تکنیکال تسلط داشته باشند.

مهارت‌های تحلیل فاندامنتال

با این که بهره بردن از تحلیل تکنیکال نمودارهای قیمتی ضروری است، برای موفقیت کافی نیست.

کپی تریدرها باید تحلیل بنیادی بازار ارزهای دیجیتال را هم درک کنند تا کاملاً در جریان پیشرفت‌های این صنعت باشند و جزئیات هر دارایی، عوامل محیطی و سیاسی و نکات دیگر را مورد نظر قرار دهند.

توانایی سازگارسازی استراتژی معاملاتی بر اساس تغییرات بازار

بازار ارزهای دیجیتال به طور خاص با نوسان ذاتی‌اش شناخته می‌شود.

بنابراین کلید سودآور بودن در معاملات و تبدیل شدن به یک کپی تریدر خوب در این است که شخص، استراتژی‌هایی داشته باشد که به کمک آن‌ها بتواند با نوسانات بازار با موفقیت کنار بیاید.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

قابل اطمینان بودن و تمرکز بر بلندمدت

کپی تریدر با کسی که صرفاً در معامله‌گری و ترید خوب است، تفاوت دارد.

یک معامله‌گر خوب ممکن است تنها به دنبال سود و بازدهی‌های کوتاه‌مدت باشد. در مقابل، یک کپی تریدر باید این اطمینان را در دیگران ایجاد کند که توانایی رهبری و هدایت دنبال‌کنندگان خود را دارد.

برای رسیدن به چنین دستاوردی، به تمرکز بر بلندمدت و توانایی کسب اعتماد دیگران نیاز است.

ویژگی های بهترین کپی تریدر
یک کپی تریدر خوب نباید تنها به دنبال منافع و سودهای کوتاه‌مدت باشد؛ در غیر این صورت نمی‌تواند اعتماد دنبال‌کنندگان خود را جلب کند.

توانایی هدایت فکری

بهترین کپی تریدر کسی نیست که تنها سودآور باشد؛ چنین فردی باید در به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند و باکیفیت با دنبال‌کنندگان خود یا هر کسی که به او گوش می‌کند هم خوب باشد.

انتشار محتواهای آنلاین مانند پست‌های وبلاگ در حوزه تحلیل بازار و مسائل صنعت کریپتو، راه خوبی برای کپی تریدرهاست که شهرت و خوش‌نامی خود را به عنوان تریدری که ارزش کپی کردن دارد بالا ببرند.

کپی تریدر بودن منبع بسیار خوبی برای کسب سود اضافی برای معامله‌گران باتجربه و حرفه‌ای است. البته این کار در عین حال برای فرد مسئولیت‌های اضافی هم ایجاد می‌کند.

در بیشتر پلتفرم‌ها، برای کپی تریدرهایی که فعالیت خود را به صورت سالم و حرفه‌ای انجام ندهند، جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

برای مثال ممکن است کپی تریدر دست به معاملات بسیار پرریسک بزند تا بتواند win rate بالاتری به دست آورد. در صورت شناسایی چنین مواردی، با کپی تریدر برخورد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آموزش کپی ترید در بای بیت (Bybit)

نحوه انتخاب بهترین کپی تریدر

بدون شک انتخاب یک کپی تریدر خوب، عنصر اصلی استراتژی کپی تریدینگ است، به خصوص برای معامله‌گرانی که مبتدی و تازه‌کار هستند.

در پلتفرم‌های مختلف امکانات متنوعی برای فیلتر کردن و یافتن بهترین کپی تریدرها بر اساس معیارهای مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

با این حال، در این قسمت به بعضی معیارها و راه‌های شناسایی و انتخاب کپی تریدر خوب از میان گزینه‌های موجود اشاره می‌کنیم:

فاکتورهای مهم در انتخاب مستر تریدر

سود و زیان

میزان سود و زیان کلی یک تریدر در بازه بلندمدت، از مهم‌ترین نشانگرهایی است که باید به آن توجه کنید.

بدیهی است که دنبال کردن معاملات تریدری که توانایی کسب سود مناسب ندارد، کار عاقلانه‌ای نخواهد بود.

علاوه بر میزان بازدهی کلی، خوب است که به نسبت سود و زیان هفت روز اخیر (P/L) تریدر مورد نظر هم توجه کنید. این عدد به شما می‌گوید که یک معامله‌گر در چند روز اخیر چقدر موفق بوده است.

به عنوان مثال اگر نسبت P/L به صورت 100:1 باشد، به این معناست که آن تریدر در بازه هفت روز اخیر به ازای هر 100 دلار سودی که به دست آورده، یک دلار ضرر کرده است.

بیشتر بخوانید: سود و ضرر تحقق نیافته (Unrealized PNL) چیست؟

دنبال‌کنندگان

در بیشتر پلتفرم‌های کپی تریدینگ، می‌توانید کل سودی که دنبال‌کنندگان هر کپی تریدر به کمک کپی معاملات او به دست آورده‌اند را ببینید. به این رقم، سود انباشته (Cumulative Profit) گفته می‌شود.

از آنجا که این رقم از مجموع سود همه دنبال‌کنندگان به دست می‌آید (انباشته است)، هر چه تعداد دنبال‌کنندگان یک کپی تریدر بیشتر باشد، سود کل او بالاتر خواهد بود.

یک کپی تریدر خوب و قابل اعتماد که طی مدت زمان طولانی موفقیت خود را اثبات کرده است، دنبال‌کنندگان زیادی خواهد داشت.

حجم معاملات

یکی دیگر از اطلاعات مفیدی که می‌توانید برای انتخاب یک کپی تریدر خوب از آن استفاده کنید، حجم کل معاملات کپی تریدر است.

با این اطلاعات می‌توانید کپی تریدرهایی را که بسیار فعال هستند و استمرار دارند (کسانی که حجم معاملات بالایی دارند)، پیدا کنید.

همچنین می‌توانید کپی تریدرهایی را شناسایی نمایید که کاراتر و بهینه‌تر عمل می‌کنند (کسانی که حجم معاملات پایین و در عین حال بازدهی کل بالایی دارند).

تاریخچه معاملات

مشاهده تاریخچه معاملات گذشته یک کپی تریدر و دقیق شدن در آن، راه بسیار خوبی برای پی بردن به سبک معامله اوست.

برای این که یک کپی تریدر را انتخاب کنید، باید با سبک معامله، از جمله میزان تحمل ریسک او راحت باشید.

معیارهای انتخاب بهترین کپی تریدر
با بررسی عوامل مخلتفی مانند تاریخچه معاملات، می‌توانید بهترین کپی تریدر را پیدا کرده و با دنبال کردن معاملات او، سود خوبی کسب کنید.

سوالات متداول

به چه روش‌هایی می‌توان استراتژی کپی تریدر مورد نظر را کپی کرد؟

شما می‌توانید استراتژی کپی تریدر مورد نظرتان را به صورت دستی کپی کنید یا به‌راحتی از یک نرم‌افزار خودکار برای کپی اردرهای او استفاده نمایید.

ویژگی‌های بهترین کپی تریدر ارز دیجیتال چیست؟

تخصص در تحلیل تکنیکال، برخورداری از مهارت‌های تحلیل فاندامنتال، توانایی سازگارسازی و تعدیل استراتژی معاملاتی بر اساس تغییرات بازار، قابل اطمینان بودن و تمرکز بر بلندمدت و در نهایت توانایی هدایت از نظر فکری، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که یک کپی تریدر خوب ارز دیجیتال باید آن‌ها را دارا باشد.

مهم‌ترین معیارها برای انتخاب بهترین کپی تریدر چیست؟

معیارهای مختلفی برای انتخاب بهترین کپی تریدر برای دنبال‌کردن وجود دارد. مهم‌ترین آن‌ها، سود و زیان، دنبال‌کنندگان، حجم معاملات و تاریخچه معاملات کپی تریدر مورد نظر هستند.

جمع‌بندی

کپی تریدینگ یکی از استراتژی‌های بسیار کارآمد برای افرادی است که از وقت یا تخصص کافی برای این که خودشان وارد معامله شوند برخوردار نیستند.

این افراد با استفاده از کپی تریدینگ می‌توانند از مهارت، دانش و تجربه یک معامله‌گر حرفه‌ای برای کسب سود استفاده کنند.

برای این کار، مهم‌ترین نکته این است که بر اساس معیارهای درست و اساسی، بهترین کپی تریدر را انتخاب کنیم؛ در غیر این صورت به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید و حتی ممکن است دچار زیان قابل توجهی شویم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

روش‌های کپی ترید (Copy Trading)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx