رودمپ ارز دیجیتال (Roadmap) چیست؟

رودمپ ارز دیجیتال

کریپتو، ارز دیجیتال، بلاک‌چین و … اصطلاحات جدیدی از صنعت مالی هستند که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال ارز دیجیتال، پول یا دارایی شبیه به پول است که عمدتاً در سیستم‌های رایانه‌ای دیجیتال، به‌ویژه از طریق اینترنت مدیریت، ذخیره یا مبادله می‌شود.

به بیانی دیگر، ارز دیجیتال به هر نوع ارزی گفته می‌شود که به صورت دیجیتالی یا مجازی وجود داشته باشد و از رمزنگاری برای ایمن سازی تراکنش‌های خود استفاده می‌کند.

عناوین مطلب:

ارزهای دیجیتال، مرجع صادرکننده یا تنظیم کننده مرکزی ندارند. در عوض از یک سیستم غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌ها و صدور واحدهای جدید استفاده می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: روش ردیابی و خواندن تراکنش‌ها در بلاک‌چین

ارز دیجیتال ممکن است بر روی یک پایگاه داده توزیع شده در اینترنت، یک پایگاه داده کامپیوتری الکترونیکی متمرکز متعلق به یک شرکت یا بانک، در فایل‌های دیجیتال یا حتی در یک کیف پول الکترونیکی، ثبت شود.

برای برداشتن گام‌های درست در صنعت ارز دیجیتال و اطلاع از چشم انداز پروژه‌های مختلف در این صنعت، نیاز به یک رودمپ یا نقشه راه دارید. در ادامه به طور اختصاصی در مورد رودمپ ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

رودمپ ارز دیجیتال چیست؟

قبل از صحبت درباره رودمپ ارز دیجیتال بهتر است مختصری به شرح اصطلاح رودمپ بپردازیم.

رودمپ (به انگلیسی Roadmap)، یک لغت لاتین است که در زبان فارسی، به معنای نقشه راه می‌باشد.

همان طور که از نام آن پیداست، نقشه راه به ما در تعیین مسیر درست و گام برداشتن در آن کمک خواهد کرد.

در واقع، نقشه راه یک برنامه استراتژیک است که هدف یا نتیجه مطلوب را تعریف می‌کند. رودمپ یا نقشه راه، شامل مراحل یا نقاط عطف اصلی بوده که برای رسیدن به هدف، مورد نیاز است.

نقشه راه همچنین به عنوان یک ابزار ارتباطی یا یک سند سطح بالا عمل می‌کند که به پیگیری تفکر استراتژیک بیان شده در پشت هدف و برنامه رسیدن به آن کمک خواهد کرد.

نقشه راه چندین هدف دارد از جمله:

  • توصیف چشم انداز و استراتژی
  • ارائه سند راهنما برای اجرای استراتژی
  • جذب ذینفعان داخلی برای پروژه
  • تسهیل بحث و گفتگو درباره پروژه و همچنین برنامه ریزی دقیق‌تر 
  • کمک به برقراری ارتباط با ذینفعان خارجی از جمله مشتریان

نقشه راه، اساساً باید جهت استراتژیک یک محصول خاص را منتقل کرده و از طرفی با استراتژی شرکت نیز مرتبط باشد.

ترتیب کلی چیزی که می‌خواهید بسازید باید توضیح داده شود. علاوه بر این، بیان دیدگاه محصول و استراتژی می‌تواند امنیت خرید اجرایی را بسیار آسان‌تر کرده و تضمین کند که همه در جهت یک هدف مشترک کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 5 نکته کاربردی برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

جرا برای بررسی ارزهای دیجیتال نیاز به رودمپ داریم؟

ارز دیجیتال، طی چند سال گذشته بسیار مورد استقبال قرار گرفته، به طوری که افراد بسیاری در این صنعت نوظهور، اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند.

داشتن یک نقشه راه، فرآیند سرمایه گذاری را برای شما شفاف‌تر و هموارتر خواهد کرد. roadmap ارز دیجیتال مراحل مشخصی را به منظور راه‌اندازی ارز دیجیتال، یک توکن و تمرکز تیم توسعه دهنده ارائه می‌دهد که این مانند یک دید مناسب از استراتژی‌های آینده عمل می‌کند.

رودمپ ارز دیجیتال می‌تواند همانند یک منبع بزرگ اعتباری، برای پروژه‌های در حال راه‌اندازی محسوب شود. علاوه بر این، جزئیات پروژه‌های ارزی را چک کرده و به عنوان یک ابزار کاربردی، از ایجاد هرج و مرج، ممانعت به عمل می‌آورد.

همچنین به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا بتوانند از زوایای گوناگون پروژه‌های موجود را مورد بررسی قرار دهند. بنابراین، به تصمیم گیری آن‌ها درمورد خرید یک ارز دیجیتال کمک شایانی می‌کند.

بررسی استراتژی‌ها در رودمپ ارز دیجیتال

به طور کلی، رودمپ یا نقشه راه ارز دیجیتال یک دیدگاه بصری اجمالی از آتیه پروژه ارزی را نشان می‌دهد که برای اولویت بندی‌ها، معرفی برنامه‌های پیش رو و قدرت و مراحل پیشرفت آن به سازمان‌ها کمک می‌کند.

رودمپ ارز دیجیتال شامل چند گام اساسی است:

1. مشخص کردن هدف‌ها و استراتژی‌های مورد نیاز

قبل از هر کاری باید هدف‌ها و استراتژی‌های مورد نیاز را مشخص کنید. این کار باعث می‌شود تا استراتژی‌های لازم برای گسترش و پیشرفت پروژه به درستی و مطابق با اهداف بلند مدت انتخاب شوند.

2. منابع مورد نیاز

پس از آن که اهداف بلند مدت و استراژی‌ها مشخص شد، شما نیاز دارید مسیر رسیدن به آن را مشخص کنید. از این رو، قبل از هر چیزی باید به فکر تامین منابع مورد نیاز پروژه خود باشید.

انتخاب درست و به موقع منابع، به شما در پیشبرد بهتر در مسیر رودمپ ارز دیجیتال کمک خواهد کرد. 

3. برآورد‌های مربوط به بازه زمانی

گام سوم، در رودمپ ارز دیجیتال بسیار اهمیت دارد. شما باید تاریخ لانچ پروژه و همچنین تاریخ‌های مهم دیگر مانند تاریخ هاوینگ را بدانید.

4. همکاری با تیم‌های دیگر

یکی از گام‌های موثر در رودمپ ارز دیجیتال، همکاری با سایر تیم‌هاست. در این پارامتر مشخص می‌شود که یک پروژه تصمیم دارد با چه تیم‌هایی همکاری کند. همکاری با تیم‌های معتبر در این حوزه باعث افزایش اعتبار پروژه خواهد شد. 

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

منظور از وایت پیپر ارز دیجیتال یک سند یا فایل پی‌دی‌اف است که توضیح کاملی از پروژه‌ ارز دیجیتال مورد نظر در آن ذکر شده است.

وایت پیپر ارز دیجیتال
وایت پیپر ارز دیجیتال سندی است که اطلاعات کاملی از پروژه را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما رودمپ ممکن است بسیار خلاصه و در حد چند خط باشد.

در واقع وایت پیپر، یک معرفی ‌نامه از پروژه‌ ارزی بوده که به شما فرآیند کار و مشکلات پیشرو، همچنین راه حل آن را برای شما توضیح می‌دهد. شاید تصور کنید که وایت پیپر فقط برای ارز دیجیتال کاربرد دارد. اما چنین نیست، این سند در موقعیت‌های دیگر نیز بر اساس یک سری چارچوب‌ها، قابل استفاده خواهد بود. 

وایت پیپر ارز دیجیتال، با هدف ارائه یک نقشه‌ راه دقیق، از آینده ارز دیجیتال و برنامه‌های آن‌ طراحی می‌شود.

این سند به شما کمک می‌کند تا موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  • یک شرح حال جامع از خود محصول و فناوری‌های که پشت آن قرار دارند
  • مشکلاتی که ارز دیجیتال مورد نظر قرار است آن‌ها را حل کند
  • جزئیاتی در خصوص توکن‌های دیجیتالی و یک سری اطلاعات درباره تیم توسعه‌ دهنده و رودمپ دیجیتال آن‌ها

بنا به یک سری دلایل خاص، شما باید قبل از سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال، وایت پیپر یا همان سند پروژه‌های موجود را به دقت مطالعه کنید. این دلایل عبارتند از:

  • اولین و مهمترین دلیل خواندن سند پروژه‌ها برای این است که این امکان را فراهم می‌کند تا پروژه‌ای که قرار است در آن سرمایه گذاری کنید را به خوبی درک کرده و با تمام بخش‌های آن آشنا شوید.
  • به طور کلی پروژه‌های ارزی برای حل یک سری مسائل و مشکلات به کار گرفته می‌شوند که این موارد در سند قید خواهد شد. مطالعه وایت پیپر به شما کمک خواهد کرد تا لیست مشکل موجود را رصد کرده و به طور کامل بررسی کنید که آیا پروژه پیشرو، توان برطرف کردن این موارد را دارد یا خیر.
  • سومین و آخرین دلیل مطالعه وایت پیپر ارزهای دیجیتال، بررسی توانایی‌ سنجش اعتبار توکن پروژه است. این مورد باعث می‌شود تا شما با دید بازتری درارتباط با سرمایه‌گذاری تصمیم گیری کنید و اگر طرح برای شما شک و شبهه‌ای ایجاد کرد اقدام به سرمایه‌گذاری نکنید.

بیشتر بخوانید: 4 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

رودمپ یا سند ارز دیجیتال شامل چه مواردی است؟

یک سند ارز دیجیتال استاندارد، شامل قسمت‌‌های زیر می‌باشد:

  1. چکیده: در این بخش، توضیحات جامعی از پروژه و قسمت‌های مختلف آن به شما ارائه خواهد شد. 
  2. مقدمه: در این قسمت، اغلب موارد پایه‌ای همچون ارزهای دیجیتال، مزیت‌ آن‌ها و بازاری که ارزهای دیجیتال قصد ورود به آن را دارند، آورده می‌شود. 
  3. تعریف مشکل: در این بخش به صورت کامل اطلاعاتی درمورد بازار هدف پروژه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، تمام چالش‌های صنعت ارزهای دیجیتال، مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  4. توضیحات محصول: با مطالعه این بخش، متوجه خواهید شد که این پروژه دقیقاً چه کارهایی را انجام می‌دهد و به چه طریقی مشکلات مطرح شده را رفع و رجوع خواهد کرد.
  5. جزئیات فنی:شما در این بخش، مواردی همچون توضیحات فنی شیوه گسترش محصول، مشخصات فنی و روش‌های توسعه و عرضه توکن دیجیتال را متوجه خواهید شد.
  6. توکن: با مطالعه این قسمت، متوجه عملکرد توکن‌های دیجیتالی جدید خواهید شد. مثلا درمی‌یابید که این ارزها از چه سازوکاری برای عرضه استفاده می‌کنند. همچنین در این بخش بیان می‌شود که پروژه چه سودی برای کاربران دارد و اگر ابعاد پروژه بزرگ‌تر شود چه منفعتی را برای سرمایه گذاران به دنبال خواهد داشت.
  7. جزئیاتی درباره عرضه عمومی: در صورتی که سند ارز دیجیتال در مورد فروش یک توکن خاص باشد، اطلاعاتی درباره عرضه عمومی در این سند آورده می‌شود. مانند زمان راه‌ اندازی و عرضه قسمت‌های گوناگون محصول، طرح‌های تشویقی و …
  8. معرفی افراد گروه توسعه‌دهنده: هر پروژه‌ای برای کسب موفقیت، به یک تیم قوی و با تجربه نیاز دارد. اهمیت این موضوع باعث شده تا در بخش آخر سند، یک سری اطلاعات درباره بنیان‌گذاران پروژه و توسعه‌دهندگان ارشد آن نیز ارائه شود.

کلام آخر

ما در این مقاله به طور کامل درمورد رودمپ ارز دیجیتال و بخش‌های مختلف وایت پیپر ارز دیجیتال صحبت کردیم. مطالعه این مطالب به شما کمک خواهد کرد تا با دید باز برای سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال اقدام کنید. 

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx