بعد از مرگ، چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال ما می‌افتد؟!

سرنوشت کریپتوها بعد از مرگ

مطمئنا هیچ کدام از ما درباره آینده و مدت زمان ماندگاری ارزهای دیجیتال اطلاع دقیقی نداریم.

شاید این موضوع ناخوشایند باشد؛ اما باید به هنگام سرمایه‌گذاری در کریپتو برای همه پایان‌های ممکن برنامه داشته باشید.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که بعد از مرگ، انتقال ارزهای دیجیتال به کسانی که دوستشان داریم، به سادگی انتقال پول یا دیگر دارایی‌ها نیست؛ به خصوص که این دارایی‌ها به صورت محرمانه طراحی شده‌اند.

عناوین مطلب:

با اینکه محبوبیت ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران روز به روز بیشتر می‌شود، اما تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران بلندمدت نگرانی زیادی درباره یک سوال ناراحت کننده دارند: بعد از مرگ‌شان، چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال آ‌ن‌ها می‌افتد؟

شاید به نظر موضوع واضحی باشد؛ اما بر اساس آمار منتشر شده توسط Glassnode، از اواخر سال 2020، بیش از 10% سرمایه در گردش بیت‌کوین برای همیشه از دست ‌رفته است. البته، نمی‌توان به‌طور قطع گفت که این کوین‌ها چگونه ازدست‌ رفته‌اند، اما می‌توان فرض کرد که حداقل مقداری از آن‌ها به این دلیل از بین رفتند که پس از مرگ صاحبان آن‌ها اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

در این مقاله، درباره راهکارهایی جهت انتقال ارزهای دیجیتال به نسل‌های بعدی، پس از مرگ می‌پردازیم. 

بعد از مرگ، بیت‌کوین‌های ما چه می‌شوند؟

شاید شما بخواهید که اطلاعات محرمانه‌تان همچنان پس از مرگ سری باقی بمانند.

اما زمانی که درباره اطلاعات غیرفیزیکی صحبت می‌کنیم،‌ این قضیه کاملا فرق می‌کند. به هر حال همه ما دارایی‌هایی داریم که قابل لمس و فیزیکی نیستند.

تا زمانی که ما زنده هستیم، انتقال دارایی‌ها بسیار ساده‌ است؛ به عنوان مثال برای انجام کاری، از یک شخص یا شرکت اجازه می‌گیریم یا در صورتی که یک وب‌سایت یا شرکت می‌خواهد اطلاعات ما را جمع آوری کند، از ما اجازه می‌گیرد و ما می‌توانیم این اجازه را ندهیم.

اما شخصی که فوت شده، نمی‌تواند این کارها را انجام دهد؛ مثلا نمی‌تواند به گوگل یا اپل بگوید که دیتاهای او را پاک کنند.

مالک ارزهای دیجیتال نیز حق دارد که از آن‌ها مانند هر نوع دارایی فیزیکی یا خدماتی استفاده کند. این قضیه حتی برای بعد از مرگ نیز صادق است؛ یعنی افراد می‌توانند تصمیم بگیرند که چه اتفاقی برای بیت‌کوین بعد از مرگ بیفتد و آن را به شخصی انتقال دهند یا خیر.

در حوزه کریپتو، خطر گم شدن دارایی‌های دیجیتال بسیار بیشتر از دارایی‌های فیزیکی در فضای واقعی است؛ چراکه اکثر ارزهای دیجیتال در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و بازیابی پسورد یا دارایی گم شده تقریبا غیرممکن است.

صرافی‌ها و حساب‌های آنلاین نیز معمولا قادر به بازیابی دارایی افراد نیستند. همچنین ارزهای دیجیتال از بلاک‌چین استفاده می‌کنند و دارای کلید خصوصی هستند؛ اگر این کلید خصوصی گم شود، دیگر نمی‌توان ارز دیجیتال مورد نظر را بازیابی کرد.

بیشتر بخوانید: بازیابی ارز دیجیتال در صورت هک شدن یک صرافی شدنی است؟

این کلید به حدی محرمانه است که هیچ کس غیر از شما نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، حتی یک صرافی. بنابراین باید از آن خوب مراقبت کنید، زیرا بدون این کلید شما هیچ چیزی ندارید.

انتقال کلید خصوصی به افراد قابل اعتماد و خانواده

به اشتراک گذاشتن کلید خصوصی با اعضای معتمد خانواده، احتمالاً یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انتقال ارزهای دیجیتال شما به آن‌ها است.

برخی از افراد معروف در این حوزه، از همین روش استفاده کرده‌اند تا مطمئن شوند ارزهای دیجیتالی که دارند، پس از مرگ به افراد خانواده‌شان می‌رسند.

به عنوان مثال هال فینی (Hal Finney)، یکی از حامیان اولیه بیت‌کوین، با ارائه کلیدهای خصوصی خود، دارایی‌های دیجیتالش را حدود یک سال قبل از مرگش‌ در سال 2014 به فرزندان خود واگذار کرد.

او قبل از مرگش نامه‌ای با این مضمون نوشت: “صحبت درباره وراثت بیت‌کوین‌ها، چیزی بیش از یک بحث آکادمیک است. بیت‌کوین‌های من در گاوصندوق خانه‌ محفوظ است و فرزندانم در این تکنولوژی دانش کافی دارند. فکر می‌کنم بیت‌کوین‌هایم به اندازه کافی امن هستند؛‌ پس خیالم از میراثم راحت است.”

انتقال کلید خصوصی به خانواده
یکی از رایج‌ترین روش‌های انتقال ارزهای دیجیتال به خانواده پس از مرگ، اعلام کلید خصوصی به آن‌هاست.

شاید این روش مناسب به نظر برسد، اما انجام این کار برای هرکسی در حوزه کریپتو قابل قبول نیست. این روش ممکن است خطرناک باشد؛ زیرا فاش کردن کلید خصوصی، نیازمند نگهداری آن ارز دیجیتال به صورت امن است.

اگر این روش را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که وارثان شما کاملا از این روش آگاهی دارند و می‌توانند کوین‌های شما را امن نگه دارند و گم نکنند.

راه دیگر این است که کلیدهای خصوصی خود را در مکان‌های امن مثل صندوق‌های بانک قرار دهید و قبل از مرگ به وارثان خود جای آن‌ها را بگویید؛ البته اگر اعتماد کافی به صندوق‌های بانک ندارید، می‌توانید کلیدهای خود را به چند تکه تقسیم کنید و هر کدام را در یک مکان قرار دهید و در نهایت این موضوع را نیز با وارثان خود در میان بگذارید. 

درست است که پرداختن به این موضوع کمی غم‌انگیز است، اما تکلیف کوین‌هایی که دارید، کاملا به خودتان بستگی دارد و اگر می‌خواهید در اختیار خانواده‌تان قرار بگیرند و از چرخه خارج نشوند، باید پیش از مرگ اقدامات لازم را انجام دهید.

به عبارت دیگر، اگر درباره ارز‌های دیجیتال خود در وصیت‌نامه‌تان چیزی نگویید و روش دسترسی به آن‌ها را در اختیار کسی قرار ندهید، این کوین‌ها برای همیشه در بلاک‌چین می‌مانند و دیگر هیچ کس به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت. 

بیشتر بخوانید: 3 داستان شگفت‌انگیز درباره بیت‌کوین‌های گم شده!

شما به چیزی بیشتر از یک وصیت‌نامه نیاز دارید 

باید به این نکته توجه کنید که در وصیت‌نامه خود، اطلاعات زیادی را در مورد کوین‌هایی که دارید فاش نکنید؛ زیرا ممکن است وصیت‌نامه مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت تبدیل به یک سند عمومی شود که در این صورت فاش کردن اطلاعات خطرناک است.

شما می‌توانید این جزئیات سری را در یک یادداشت جداگانه، به وصیت‌نامه خود ضمیمه کنید.

این یادداشت ضمیمه مزایای بسیاری دارد؛ از جمله این که این یادداشت خصوصی است و تبدیل به سند عمومی نخواهد شد. همچنین، این یادداشت را هر زمانی که بخواهید می‌توانید آپدیت کنید و نیازی به تشریفات رسمی برای این کار نیست.

چه چیز‌هایی را باید در یادداشت ضمیمه بنویسیم؟

در این یادداشت باید تمام اطلاعاتی که برای دسترسی به ارزهای دیجیتال شما مورد نیاز است را بنویسید و در اختیار خانواده خود قرار دهید. اطلاعاتی همچون مکان کیف پول سخت‌افزاری شما، رمز آن و آیتم‌های لازم جهت پشتیبانی باید کاملا در اختیار آن‌ها قرار گیرند.

اگر کیف پول شما بر روی موبایل یا کامپیوترتان است، نحوه دسترسی به آن را کامل برای خانواده خود بنویسید و راهنمایی قدم به قدم را برای آن‌ها فراهم کنید.

بنابراین لازم است تا در مورد سرنوشت بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال خود بعد از مرگ، جدی باشید. اگر می‌خواهید خانواده شما از این ارز‌ها استفاده کنند، باید هوشمندانه تمهیدات لازم را به‌عمل آورید.

اگرچه شبکه بیت‌کوین از هیچ دارایی دیجیتالی نگهداری نمی‌کند؛ اما برخی سرویس‌های کریپتویی وجود دارند که پس از مرگ، به اعضای خانواده‌‌تان اجازه می‌دهند تا به دارایی‌های دیجیتال شما دسترسی داشته باشند.

اکثر صرافی‌های آمریکایی مانند کوین بیس، به افراد خانواده اجازه می‌دهند تا پس از ارائه مدارک فوت، دارایی‌های افراد را برداشت کنند.

 حتی کاربران کوین بیس می‌توانند افراد ذینفع را در اکانت خود معرفی کنند تا بعد از مرگ، این افراد برای صرافی شناخته شده باشند. اما مسئله این است که نمی‌توانید این روش را مستقیما توسط کوین بیس انجام دهید؛ بلکه باید توسط یک وکیل به صورت رسمی و قانونی این فرآیند را انجام دهید.

همچنین، نماینده صرافی بایننس نیز در مصاحبه‌ای با وب‌سایت رسمی کوین‌تلگراف اعلام کرد که این شرکت هم شرایط و قوانینی را جهت دسترسی وارثان به کریپتوهای فرد فوت شده دارد. وارث باید مستقیما با پشتیبانی صرافی بایننس تماس بگیرد تا پشتیبانی او را در این فرآیند راهنمایی کند.

علاوه براین، شرکت‌هایی جهت انتقال ارث به افراد خانواده وجود دارند که به مردم اجازه می‌دهند تا دارایی‌های دیجیتالی که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند را به صورت ارثیه دریافت کنند.

برای مثال می‌توان شرکت‌هایی مثل Safe Haven، Casa و TrustVerse را نام برد.

شرکت Safe Haven، پلتفرم مدیریت ارث و میراث خود را در سپتامبر 2020 راه‌اندازی کرد و به کاربران اجازه داد تا نه تنها به ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین دسترسی پیدا کنند، بلکه اجازه دسترسی به پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و گوگل پلاس را نیز دارند.

پلتفرم Inheriti
پلتفرم Inheriti شرکت Safe Haven که برای انتقال ارثیه‌های دیجیتالی طراحی شده است.

دوجاردین لوگینو (Dujardin Logino) مدیرعامل شرکت Safe Haven اعلام کرده که این پلتفرم هرگز ارزهای دیجیتال را ذخیره نمی‌کند؛ بلکه سرویسی را ارائه می‌دهد که اطلاعات رمزنگاری شده این دارایی‌ها را ذخیره‌سازی می‌کند.

به عبارت دیگر، این شرکت از ارزهای دیجیتالی که دارید مطلع نخواهد شد و تنها از تصمیم شما بابت واگذاری کلید خصوصی به شخص مورد نظرتان مطلع می‌شود.

آمار نشان داده که با افزایش پاندمی کووید 19، افراد بیشتری از این پلتفرم استفاده کرده‌اند.

سخن پایانی 

بسیاری از تریدرها و سرمایه گذاران بلندمدت حوزه کریپتو، نگران سرنوشت ارزهای دیجیتال خود بعد از مرگ‌شان هستند؛ اگر آن‌ها ارزهای دیجیتال‌شان را به اعضای خانواده یا افراد قابل اعتماد خود منتقل نکنند،‌ این دارایی‌ها برای همیشه در بلاک‌چین باقی می‌مانند و هیچ‌کس نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

اما راهکارهایی وجود دارند که می‌توان دارایی‌های دیجیتال را به افراد مورد نظر انتقال داد.

در این مقاله از مجله بورسینس، درباره این راهکارها صحبت کرده و پلتفرم‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند را معرفی کرده‌ایم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx