آموزش تحلیل آنچین با سایت گلس نود (Glassnode)

سایت گلس نود

به دلیل غیرمتمرکز بودن بازار ارزهای دیجیتال، می‌توان ادعا کرد هیچ کس به اطلاعات جامع این بازار دسترسی نداشته و حتی سایت‌هایی مانند تریدینگ ویو (Trading View) و کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) نیز به تنها بخشی از این اطلاعات اشاره دارند.

ولی تحلیلگران حرفه‌ای سازمانی و به اصطلاح نهنگ‌ها هیچ وقت به این‌گونه اطلاعات پایه‌ای متکی نبوده و بسیاری از آن‌ها از سایت گلس نود، روند عرضه و تقاضای واقعی را رصد می‌کنند.

سایت گلس نود از پلتفرم‌های محبوب تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال است.

عناوین مطلب:

در این مقاله به معرفی وبسایت گلس نود می‌پردازیم.

مهم‌ترین سوالی که شما در حین مطالعه این مقاله با آن مواجه خواهید شد این است که بهترین راه تحلیل بازار‌های ارز دیجیتال به صورت آنچین (Onchain یا درون زنجیره‌‌ای) در گلس نود چیست؟

با رجوع به اطلاعات آنچین (Onchain یا درون زنجیره‌‌ای) ارائه شده در گلس نود شما می‌توانید جریان توکن‌ها و پول سرمایه‌گذاران را در درون شبکه مشاهده کنید. بسیاری از تحلیل‌گران از سایت گلس نود برای تحلیل درون زنجیره‌ای بیت‌کوین استفاده می‌کنند.

سایت گلس نود (Glassnode) چیست؟

سایت گلس‌ نود (Glassnode) سایت تحلیلی بسیار دقیق است که امکانات و ابزارهای مختلفی را در اختیار فعالان این عرصه قرار می‌دهد تا بتوانند از ابعاد مختلف، موقعیت کوین مورد نظرشان را بررسی کنند.

این سایت از سال 2013 فعالیت خود را آغاز کرده است. گلس نود در واقع بانکی از اطلاعات بلاک‌چین با متغیرهای On Chain است که دسترسی به تمام ابعاد روند بازار را در اختیار تریدرها و تحلیلگران قرار می‌دهد.

تحلیل آن چین (On Chain) علاوه بر تحلیل بنیادی، تکنیکال و روانشناسی بازار، یک مدل تحلیلی جدید است که به آن تحلیل داده‌های زنجیره‌ای هم می‌گویند.

در واقع تحلیلگران شاخص‌ها و معیارهای جدیدی را برای اطلاعات درون داده‌های بلاک‌چین ایجاد کرده‌اند و می‌توانند از نتایج تحلیل زنجیره‌ای برای جمع‌آوری گزارش‌های تحلیلی و مدیریت موقعیت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

در این مقاله سعی کردیم ابزارهای اصلی سایت گلس نود که در زمان نگارش این مقاله وجود دارد را آموزش داده و با ساز و کار این سایت بیشتر آشنا شویم.

قسمت‌های مختلف سایت گلس نود
بخش‌های مختلف سایت گلس نود

قسمت‌های مختلف سایت تحلیل آنچین Glassnode

قبل از معرفی ابزارها، بخش‌های مهم سایت Glassnode را معرفی می‌کنیم:

1. Glassnode Studio

Glassnode Studio به عنوان قلب تپنده این پایگاه داده قدرتمند عمل می‌کند.

در این محیط کاربران می‌توانند به راحتی به شاخص‌هایی مانند نسبت سود و زیان، آدرس‌ها و موجودی‌ها، معاملات فیوچرز، داده‌های مربوط به ماینرها، داده‌های صرافی‌ها و … دسترسی داشته باشند و از آن‌ها در تحلیل‌های خود استفاده کنند.

2. Glassnode Academy

ممکن است برای شما سوال شود بهترین روش به‌روز ماندن و اطلاع از اخبار جدید در مورد گلس نود چیست؟

بسیاری از افراد حرفه‌ای و مبتدی برای تجزیه، تحلیل و درک کاربردها و تفاوت‌های معیارهای مختلف مانند SOPR، نیاز به آموزش از مبتدی تا حرفه‌ای دارند و برای این منظور آکادمی گلس نود ایجاد شده است.

در بخش آکادمی این سایت، نحوه بکارگیری ابزارها به صورت رایگان و پرمیوم آموزش داده می‌شود ولی بکارگیری برخی از ابزارها رایگان نیست و می‌توان با اشتراک‌های ماهانه یا سالانه از آن‌ها استفاده کرد.

ابزارهای رایگان با لیبل آبی و خاکستری T1و T2 ، و ابزارهای حرفه‌ای پولی با لیبل قرمز رنگ T3 مشخص شده‌اند.

3. Glassnode Insight

در این بخش مقالات و گزارش‌های تخصصی و فنی از بازار ارزهای دیجیتال توسط تیم گلس نود تهیه و منتشر می‌شود.

این بخش یک منبع عالی برای حرفه‌ای‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است تا دیدگاه‌‌های وب سایت گلس نود را در مورد موضوعات مختلف مطالعه کنند.

تمامی مطالب به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، چینی و ژاپنی منتشر می‌شوند.

بخش Insights سایت گلس نود
بخش Insights در سایت Glassnode

اهمیت بخش Insights در سایت گلس نود چیست؟ 

درست مانند Tradingview که در آن ایده‌های معاملاتی سایر کاربران قابل مشاهده است، در اینجا نیز Insight به شما کمک می‌کند از آخرین دیدگاه‌های بازار و اطلاعات آنچین شبکه‌های مورد نظر مطلع شوید.

این بخش شامل بخش‌های مختلفی است که عبارتند از:

  • خبرنامه: مقالات را در بازه‌های زمانی مشخص به ایمیل کاربران متقاضی ارسال می‌کند.
  • دیدگاه‌ها: نظرات و دیدگاه‌ها در وب‌سایت Glassnode درباره رویدادها و موضوعات مختلف در بازار ارزهای دیجیتال موجود است.
  • تحلیل‌ها: گزارش‌های تحلیلی تیم گلس نود به صورت حرفه‌ای و با کمترین اشتباه برای کاربران منتشر می‌شود.
  • گزارش‌ها: مقالات تکمیلی رویدادهای مهم ارزهای دیجیتال توسط وب‌سایت Glassnode تجزیه و تحلیل شده و نتایج آن‌ها در قالب یک گزارش در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
  • محصولات: تمامی مقالات، گزارش‌ها و دیدگاه‌های وب سایت گلس نود در یک صفحه برای کاربران جمع آوری شده است.
  • دیفای (DeFi): محتوای مرتبط با صنعت مالی غیرمتمرکز توسط تیم تحلیلی و آموزشی وب سایت گلس نود تهیه و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

4. Metrics Catalog

پایگاه داده Galssnode حاوی فاکتورهای (متریک) زیادی است که برای تجزیه و تحلیل داده‌های زنجیره‌ای توسعه یافته‌اند.

برای برخی از کاربرانی که به دنبال یک معیار خاص هستند، جستجو در استودیو گلاس‌نود ممکن است زمان‌بر و دشوار باشد.

به همین دلیل کاتالوگ متریک گلس نود شما را در کمترین زمان به معیار مورد نظرتان می‌رساند.

5. Multiple charts

با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند نمودارها و معیارهای مورد نیاز خود را به طور همزمان در یک داشبورد شخصی مشاهده و مطالعه کنند.

این امر دسترسی هر کاربری به داده‌های ضروری را آسان‌تر می‌کند و همچنین می‌تواند داده‌ها را به صورت حرفه‌ای و در یک نگاه با هم مقایسه کند که قطعا کاربردی خواهد بود.

آموزش شروع تحلیل آنچین در گلس نود

برای ثبت نام در این سایت کافی است وارد سایت Glassnode.com شده و  گزینه Sign Up را کلیک کنید.

چهار کادر متنی نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل و کلمه عبور را نوشته نهایتا چک باکس توافق را تیک بزنید. سپس به ایمیل خود مراجعه کرده و لینک تایید را کلیک کنید.

سپس در قسمت بالا سمت چپ صفحه کادری کشویی وجود دارد که می‌توانید ارز دیجیتال، استیبل کوین، انواع توکن‌ها و دارایی‌های مورد نظر خود را در آنجا انتخاب می‌کنید.

در حالت پیش فرض (شکل زیر)، بیت‌کوین (BTC) در این کادر انتخاب شده است. در زیر همین کادر، کادر کشویی دیگری موجود است که پارامترهای آنچین (Onchain) مربوط به ارز دیجیتال انتخاب شده را نمایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تحلیل قیمت بیت‌کوین با تحلیل 7 داده درون زنجیره‌ای (On-Chain)!

این پارامترها شامل انواع آدرس‌ها (آدرس‌های موجود فعال، فرستنده‌ها، گیرنده‌ها، شبکه بلاک‌چین و آدرس‌های تازه ایجاد شده، انواع اندیکاتورها، صرافی‌ها، تراکنش‌ها، بازار، عرضه، نهادها، تراکنش‌های خرج نشده (UTXO)، کارمزدها (Fees)، استخراج و بلاک) قرار دارد که در ادامه هر کدام از آن‌ها توضیح داده خواهد شد:

بخش Studio سایت گلس نود
بخش Studio سایت گلس نود که حاوی اطلاعات کاملی برای ارز دیجیتال مورد نظر است.
  • آدرس‌ها (Addresses): در این قسمت می‌توانید تعداد تمام آدرس‌های فعال، ارسال کننده، دریافت کننده، آدرس‌های تازه ایجاد شده و کلیه آدرس‌های مربوط به شبکه‌های بلاک‌چین را مشاهده کنید.
  • اندیکاتورهای بازار (Indicators): حدود 50 اندیکاتور کاربردی در این قسمت قابل استفاده است که حتی اسم  برخی از این اندیکاتورها در سایت‌های دیگر موجود نیست. باید توجه داشت بخاطر ماهیت پویای ارزهای دیجیتال، نتیجه این شاخص‌ها برای طولانی مدت معتبر و قطعی نیست.
  • صرافی‌ها (Exchanges): در این بخش از سایت، ورود و خروج یا جریان ارزهای دیجیتال به صرافی‌های مختلف فعال مانند کوین بیس، کوین تایگر، کوکوین، هات بیت و غیره را نشان می‌دهد. البته اطلاعات مربوط به صرافی‌ها با یک روز تاخیر بارگذاری می‌شود و یک روز بعد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.    
  • تراکنش‌ها (Transactions): در قسمت تراکنش می‌توانید به اطلاعاتی مانند تعداد و سرعت انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. همانطور که می‌دانید میزان تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال مختلف می‌تواند بیانگر روند بازار باشد.
  • بازار (Market): شاخص‌های تحلیل بازار، قیمت و ارزش بازار ارز دیجیتال مورد نظر را از این قسمت می‌توانید مشاهده کنید.
  • عرضه (Supply): در قسمت عرضه می‌توانید داده‌هایی در مورد عرضه ارز دیجیتال مورد نظر و گردش آن در بازار بدست آورید. همچنین می‌توانید ارزهای دیجیتال تازه عرضه شده به بازار و مقدار سود و زیان حاصل از عرضه ارز دیجیتال مورد نظر را مشاهده کنید.
  • نهادها (Entities): این بخش جزو قسمت‌های پولی سایت گلس نود است و بازیگران عمده در بازار ارز دیجیتال مانند سازمان‌ها، نهنگ‌ها و دیگر سرمایه‌گزاران حقوقی را در این قسمت می‌توانید ببینید. اطلاعاتی چون تعداد نهادها و نهنگ‌ها و نهاد‌های فرستنده و گیرنده که در تصمیم‌گیری تحلیگران موثر است.
  • کارمزدها (Fees): برای ثبت هر تراکنش در بلاک باید کاربران هزینه‌ای به عنوان کارمزد به استخراج کننده‌ها پرداخت کنند. این هزینه معیاری جهت انتخاب ارز دیجیتال‌ها است.
  • استخراج (Mining): تمام هزینه‌های مربوط به استخراج ارز دیجیتال مورد نظر را در این قسمت می‌توانید مشاهده کنید. عمده‌ی این هزینه‌ها شامل Difficulty، Hash و Revenue می‌باشد که مربوط به سختی شبکه، هزینه‌های استخراج و درآمد حاصل از کارمزدها و پاداش‌ها است.
  •  بلاک (Block): قسمت بلاک اطلاعاتی مانند تعداد کل بلاک‌های بلاک‌چین اصلی، فاصله زمانی ایجاد دو بلاک، مدت زمان ایجاد هر بلاک، ترتیب بلاک‌های استخراجی و بلاک‌های جدید را نمایش می‌دهد.

کریپتوهای قابل بررسی گلس نود

در این وبسایت همه توکن‌های فضای کریپتو پشتیبانی نمی‌شوند. با این حال بلاک‌چین‌های بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین به عنوان برترین دارایی‌های مورد پشتیبانی در این وبسایت ارائه شده‌اند. 

در کنار توکن‌های کریپتو، شما به برترین استیبل‌کوین‌های رایج نیز دسترسی دارید که امکان تحلیل On chain را در جهت ارزیابی جریان نقدینگی فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: درباره استیبل کوین‌ها (Stable Coins) و انواع‌ آن‌ها بیشتر بدانید

هزینه عضویت در سایت گلس نود

وب سایت گلس نود، 4 بسته قیمتی با امکانات و دسترسی‌های مختلف را برای عضویت کاربران خود در نظر گرفته است که عبارتند از:

  • استاندارد: برای عضویت در طرح استاندارد نیازی به پرداخت هزینه ندارید. در این حالت تنها برخی از معیارها و اطلاعات کاربردی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
  • پیشرفته: دسترسی به اطلاعات و معیارهای بروزتر از طرح استاندارد برای کاربران در نظر گرفته شده است که هزینه آن 29 دلار در ماه است.
  • حرفه‌ای: اگر یک سرمایه گذار یا معامله‌گر حرفه‌ای هستید که احساس می‌کنید اطلاعات و شاخص‌های کافی در پلن‌های استاندارد و پیشرفته ندارید، یک بسته حرفه‌ای با قیمت 799 دلار در ماه می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
  • نهادی: سازمان‌ها و مؤسسات مالی و سرمایه گذاری زیادی وجود دارند که به اطلاعات و معیارهای بسیار حرفه‌ای نیاز دارند. این سازمان‌ها می‌توانند برای شروع مذاکره در مورد قیمت محصولات وب سایت گلس نود مستقیماً با آن‌ها تماس بگیرند!

بهترین پلن کاربری گلس نود چیست؟

توصیه می‌شود قبل از پرداخت پول و خرید یکی از پلن‌های آن، در مورد کم و کیف هر کدام از آن‌ها به خوبی تحقیق کنید. در بسیاری از حالت‌ها ممکن است پلن استاندارد جوابگوی نیاز شما باشد. 

نمونه تحلیل در گلس نود

یکی از بهترین مثال‌های تحلیل یک بلاک‌چین در گلس نود، دنبال کردن جریان پول هوشمند (smart money) است.

از دیگر جذاب‌ترین قسمت‌های تحلیل آنچین (Onchain یا درون زنجیره‌‌ای) در بلاک‌چین، مشاهده بصری قدرت‌های اساس عرضه و تقاضای حاکم بر بازار است که جزییات حساسی از وضعیت شبکه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما کاربرد این اطلاعات در گلس نود چیست؟

داده‌های آنچین (Onchain یا درون زنجیره‌‌ای) برای همه قابل مشاهده هستند اما تفسیر این اطلاعات ظریف و چالش برانگیز است. یک تحلیل‌گر آنچین باید بتواند رابطه بین سرمایه‌گذاران بلند مدت و کوتاه مدت را تفکیک کند. 

تشخیص و تفسیر هر فاز از چرخه بازار به همراه اوج و کف‌های آن نسبت به جابه‌جایی کوین‌ها درون شبکه، یکی از زمینه‌هایی است که شما به عنوان تحلیل‌گر آنچین باید بتوانید به آن تسلط پیدا کنید.

مزایا و معایب گلس نود چیست؟

با همه حرف‌های گفته شده در این مقاله، در اینجا خلاصه‌ای کوتاه از مهم‌ترین مزایا و معایب این پلتفرم تحلیلی آنچین را می‌خوانید.

مهم‌ترین مزایای گلس نود عبارت‌اند از:

  • پشتیبانی از دارایی‌های کریپتو متنوع شامل 10 استیبل‌کوین
  • داده‌های آنچین دقیق و به موقع
  • واحد‌های اندازه گیری متنوع 
  • آکادمی آموزشی برای یادگیری اصول و مفاهیم
  • نمودار‌های چندگانه و یکپارچه از Tradingview

در کنار مزایای غنی گلس نود، معایبی نیز وجود دارند که البته برای همه تریدر‌ها و تحلیل‌گران حائز اهمیت نیست

  • نداشتن Watchlist
  • نداشتن Alert بر روی واحد‌های اندازه گیری

صحبت پایانی

ابزارهای متنوعی برای تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال موجود است که بهترین آن‌ها را باید سایت گلس نود (Glassnode) دانست.

در این سایت، کامل‌ترین تحلیل‌های آن چین (On Chain) برای بازیگران ارزهای دیجیتال مانند سرمایه‌گزاران، سازمان‌ها و معامله‌گران قابل انجام است.

به خاطر داشته باشید وقتی حرف از بازار ارز‌های دیجیتال می‌شود، هیچ سازمان متمرکزی برای ارائه اطلاعات دقیق از رویداد‌های بیرونی و درونی همه پروژه‌های کریپتو مانند آن چه در بورس مشاهده می‌کنید وجود ندارد.

گلس نود یکی از بهترین روش‌های تحلیل و ارزیابی داده‌های درون شبکه بلاک‌چین است. به کمک این داده‌ها، شما می‌توانید تحلیل‌های بهتری را بر روی روند قیمت یک کوین کریپتو انجام دهید. حتی با درک نحوه خواندن داده‌های آنچین، نگرش شما نسبت به بازار و آن‌چه در آن در جریان است، تغییر خواهد کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال (Onchain)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx