میانگین حجم ماهانه چیست و چه کاربردی در بورس دارد؟

میانگین حجم ماهانه چیست

میانگین حجم ماهانه یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که در بازار بورس باید بدانید.

در صفحه tsetmc می‌توانید اطلاعات مربوط به میانگین حجم ماهانه یک سهم را بررسی کنید.

میانگین حجم معامله یک سهام در طول ماه به ما می‌گوید که به طور متوسط این زمان در یک ماه بورسی گذشته چقدر معامله شده است.

عناوین مطلب:

یک ماه بورسی حدود 21 روز معاملاتی است. قاعدتا استقبال از یک سهم و حجم معامله بالای آن نشان‌دهنده اطلاعات بسیار مهمی درباره اهمیت و ارزشمندی آن سهم است.

به نظر شما حجم معاملات سهام چه اطلاعات دیگری را می‌تواند به معامله‌گران بدهد؟ چرا مهم است و این حجم معاملات به چه صورتی محاسبه می‌شود؟ خواندن این مطلب از بورسینس کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره حجم معاملات سهام و میانگین حجم ماه در بورس کسب کنید. تا پایان با ما باشید.

میانگین حجم ماهانه چیست؟

مقدمه اصلی برای درک مفهوم میانگین حجم ماهانه، درک حجم معاملات است.

یکی از روش‌هایی که معامله‌گران را به سود‌های کلان می‌رساند، انجام معامله مبتنی بر حجم است. این فاکتور برای قدرتمند کردن پوزیشن‌های خرید یا فروش استفاده می‌شود.

تغییرات فاکتور حجم و به‌تبع آن، میانگین حجم ماه ممکن است تبعات مختلفی را برای تریدرها داشته باشد. با بررسی آن می‌توان از نقدشوندگی سهم و نقاط ورود و خروج مناسب آگاه شد.

به‌این‌ترتیب، حجم معاملات نشان‌دهنده تعداد سهمی است که امروز و تا این لحظه معامله شده است. 

این معیار حجم کلی سهم را از ابتدای ورود آن به بازار بورس تا لحظه‌ای که شما سهم را بررسی می‌کنید مشخص می‌شود. تعداد معاملات هم به ما می‌گوید چند معامله تا آخرین لحظه انجام شده است.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که هر حجم، نشان‌دهنده تعداد معامله‌گران نیست. به بیان ساده‌تر، حجم معاملات به ما نمی‌گوید که چند نفر این سهم را معامله کرده‌اند؛ زیرا ممکن است در یک روز، یک فرد دو بار سفارش خرید بگذارد. بنابراین حجم معاملات به این معنی است که چند معامله انجام شده است.

بیشتر بخوانید: روش تحلیل حجم معاملات در بازار سهام

میانگین حجم ماه

بعد از درک حجم کل معاملات، سراغ میانگین حجم ماهانه برویم. میانگین حجم‌هایی که در طول یک ماه معامله شده است، میانگین حجم ماه است.

برای مشخص‌کردن این فاکتور، تمام حجم‌های معامله شده در یک ماه کاری بورسی با هم جمع شده و بر تعداد روزها تقسیم می‌شود تا میانگین معاملات انجام شده در طی یک ماه مورد بررسی قرار گیرد. معمولا ماه بورسی در بازار بورس ایران، 21 روز است.

همچنین در میانگین‌گیری می‌توان از روش وزن‌دهی برای بیشتر کردن تاثیر حجم سهم در روزهای پایانی هم استفاده کرد. البته این روش را به‌عنوان روش رایجی در تعیین میانگین حجم معاملات نمی‌شناسند.

کاربرد اطلاعاتی که میانگین حجم ماه در اختیار معامله‌گران و تحلیل‌گران می‌گذارد بسیار زیاد است. این اطلاعات به‌نوعی تایید‌کننده تحلیل‌های تکنیکالی است که از یک سهم استنباط شده است.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال چیست و چه مزایایی نسبت به تحلیل بنیادی دارد؟

فیلتر میانگین حجم ماه
فیلتر میانگین حجم ماه برای تعیین نقدشوندگی، میزان ورود پول و سطوح حمایت و مقاومت یک سهم کاربرد دارند.

دلایل اهمیت میانگین حجم ماه

در بخش‌های قبلی به طور خلاصه به دلایل اهمیت میانگین حجم ماه اشاره کردیم. این اطلاعات از چند جهت برای سرمایه‌گذاران بسیار بااهمیت است.

جزئیات و بررسی دقیق‌تر این دلایل را در ادامه بخوانید:

1. نقدشوندگی سهام در بورس

میانگین حجم ماه به‌نوعی سهام‌داران و معامله‌گران را از وضعیت نقدشوندگی سهم مطلع می‌کند.

برای مثال اگر در تابلو معاملاتی سهمی میانگین حجم ماه برابر با 5,021,000 واحد باشد، همین سهم ممکن است در یک روز 6 میلیون و در روز دیگر 4 میلیون حجم معامله ثبت کند.

وقتی به جزئیات معاملات در یک ماه و حجم روزانه آنها دقت می‌کنید، خواهید دید که اگر حجم بالایی از سهم معامله شده باشد، نقدشوندگی بالایی دارد. یعنی هر چه حجم معاملات ماهانه بیشتر باشد نشان می‌دهد که سهم نقدشوندگی زیادی دارد.

اگر نقدشوندگی یک سهم بالا باشد، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران هنگام فروش آن دچار مشکل زیادی نخواهند شد. سهم‌هایی که نقدشوندگی پایینی دارند معمولا کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند. این موضوع برای سرمایه‌گذاران و به‌خصوص سبدگردان‌ها بسیار مهم است.

2. تعیین نقاط ورود و خروج سهم

حتما در بازار بورس و دیگر بازارهای مالی، بارها و بارها درباره نقطه ورود و خروج سهم شنیده‌اید.

نقطه ورود یعنی زمانی که برای خرید یک ارز دیجیتال اقدام و سهم جدید را به سبد دارایی‌ها اضافه می‌کنید. از زمان ورود به سهم و خرید دارایی‌های جدید تا زمان خروج از سهم فرصتی برای کسب سود است. نقطه خروج زمانی است که دارایی‌های خود را می‌فروشید و با فروخت آن، سود موردنظرتان را کسب می‌کنید. این نقطه خروج ممکن است برای جلوگیری از ضرر بیشتر در سهم هم باشد.

بیشتر بخوانید: تحلیل بین بازاری چیست؟ نقطه ورود و خروج به بازار سهام کجاست

بسیاری از افراد تنها به اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال متکی هستند و زمانی که یک اندیکاتور سیگنال خرید می‌دهد، وارد سهم می‌شود. این استراتژی ممکن است در بعضی موارد کارآمد باشد و باعث سود بیشتر شود و در برخی موارد دیگر نقض خواهد شد.

زمانی که صدور سیگنال خرید با افزایش حجم معاملات همراه باشد، امید بیشتری به تغییر روند سهم وجود دارد. زمانی که اندیکاتورها سیگنال خروج می‌دهند هم می‌توان از این موضوع استفاده کرد. اگر سیگنال خروج همراه با افزایش حجم معاملات باشد، می‌توان از نقطه خروج سهم اطمینان بیشتری داشت.

به‌طورکلی حجم، تحلیل ورود یا خروج سهم را تایید می‌کند.

3. بررسی سطوح حمایت و مقاومت

یکی از مباحث و تکنیک‌های فنی که به سهام‌داران برای تعیین و به‌روزرسانی استراتژی معاملاتی خود کمک می‌کند، تحلیل تکنیکال سطوح حمایت و مقاومت است.

خط حمایت به معنی جلوگیری از ریزش بیشتر سهم است و خط مقاومت جلوگیری از بالارفتن بیش از حد قیمت سهم را مشخص می‌کند. معمولا حجم معاملات در بین سطوح حمایت و مقاومت افزایش پیدا می‌کند.

نکته مهم اینجاست که این سطوح همیشه موفق نیستند. برای مثال اگر حجم معاملات در سطح حمایتی کم باشد، ممکن است این سطح از دست برود و سهم ریزش قیمت بیشتری داشته باشد.

4. سنجش ورود پول

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول برای خرید یا فروش سهام، سنجش میزان ورود پول به یک سهم است. احتمالاً اصطلاح تزریق پول به سهم را شنیده‌اید. حتی ممکن است اصطلاح مشابه دیگری که می‌گوید یک سهم در حال حاضر پر از سرمایه است هم به گوش‌تان خورده باشد.

به نظر شما چگونه میزان پول ورودی به سرمایه مشخص می‌شود؟

درواقع روش‌های مختلفی برای سنجش ورود پول به سهم وجود دارد. یکی از این فاکتور‌ها حجم معاملات و مقایسه میانگین حجم ماهانه یک سهم است. وقتی سهمی با تغییرات زیاد حجم معاملات در طول یک ماه مواجه شود، نشانه‌ای است که به‌وسیله آن تریدرها می‌توانند نسبت به ورود پول به سهم تصمیم‌گیری کنند.

این مقیاس به تریدرهای روزانه کمک می‌کند که تغییرات حجمی زیاد سهم نسبت به میانگین حجم ماهانه را بررسی کرده و با کمک تحلیل‌‌های تکنیکال و بنیادی دیگر، درباره ورود پول به سهم تصمیم‌گیری کنند.

میانگین حجم معاملات روزانه بورس
میانگین حجم ماه از حجم معاملات روزانه تشکیل می‌شود، به همین دلیل حجم روزانه تاثیر غیرقابل‌انکاری روی پر شدن حجم مبنا یک سهم دارد.

رابطه میانگین حجم ماهانه و حجم مبنا

حجم مبنا تعداد از یک سهم است که باید در هر روز معامله شود.

با معامله شدن این میزان سهم، تمام بازه تغییرات مجاز در آن روز (از -5 تا +5) در تعیین قیمت روز بعد اعمال می‌شود. ازآنجایی‌که میانگین حجم ماه از همان حجم معاملات روزانه تشکیل می‌شود، حجم روزانه تاثیر غیرقابل‌انکاری روی پر شدن حجم مبنا یک سهم دارد.

اگر حجم معاملات سهم دست‌کم برابر با حجم مبنا باشد، قیمت پایانی سهم را همان میانگین وزن‌دار محاسبه شده ثبت می‌کنیم. این فرآیند برای حجم‌مبنای برابر یا بیشتر هم صادق است. اصطلاحا به چنین شرایطی می‌گویند حجم مبنا پر شده است.

زمانی که حجم معاملات سهم کمتر از حجم مبنا باشد، دقیقا برابر همان نسبت، از درصد کاهش یا افزایش قیمت سهم کم یا زیاد می‌شود. در نتیجه قیمت پایانی هم بر همین پایه محاسبه و ثبت خواهد شد.

اعتماد به حجم ماهانه برای تحلیل سهم

طبق اطلاعاتی که گفتیم، تغییرات حجم ماهانه در یک روز کاری نسبت به میانگین حجم ماهانه، تاییدی برای عمل‌کردن نقاط حمایت و مقاومت یک سهم است. به‌نوعی در مشخص‌کردن نقاط بازگشتی بازار استفاده می‌شوند.

بااین‌حال، این پارامتر همیشه به‌تنهایی نمی‌تواند تحلیل درستی از روند تحرکات یک سهم به تریدر بدهد. به همین دلیل است که به معمولا به سرمایه‌گذاران تازه‌کار بازار توصیه می‌شود فقط به اطلاعات میانگین حجم ماه توجه نکنند.

زیرا این اطلاعات به‌تنهایی نمی‌تواند معیار درستی برای اتخاذ تصمیم‌ ورود، خروج یا حمایت و مقاومت سهم شود. اگر قرار است از میانگین حجم ماه برای تعیین استراتژی خود استفاده کنید، لازم است از اطلاعات و مفروضات دیگری هم در کنار آن بهره ببرید.

اندیکاتور میانگین حجم ماه
اندیکاتور حجم معاملات (Volume) اندیکاتوری است که تعداد معاملات یا حجم معاملات را در یک رنج قیمتی و در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

درباره میانگین حجم ماهانه و اهمیت آن صحبت کردیم. میانگین حجم ماه از کارآمد‌ترین ابزارهای در تابلوخوانی برای تعیین و تایید استراتژی معاملاتی است. جزئیات و کاربردهای مختلفی برای تعیین قدرت یا ضعف روند سهم و به‌طورکلی، بازار دارد. بااین‌حال، مهم است که این ابزار را در کنار دیگر ابزارهای تکنیکال، تابلوخوانی و بنیادی استفاده کرد.

برای آشنایی با دیگر ابزارهای موثر در تعیین استراتژی معامله می‌توانید مقالات و مطالب آموزش منتشر شده در آکادمی بورسینس را بخوانید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx