آموزش تابلو خوانی در بورس؛ هر آنچه باید درباره تابلو خوانی بدانید

تابلو خوانی در بورس

تابلو خوانی در بورس یعنی بررسی میزان خرید و فروش، نوسانات قیمت، میزان عرضه و تقاضای سهامداران حقیقی و حقوقی یک سهم که باعث تشخیص بهتر روند سهم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌گردد.

بیشتر بخوانید: شروع سرمایه گذاری در بورس

چرا تابلو خوانی در بورس اهمیت دارد؟

با استفاده از تابلو‌خوانی شما می‌توانید دید واضح‌تری از روند قیمتی سهم مورد نظر بدست آورده و معاملات خود را با اطمینان بیشتری انجام دهید.

عناوین مطلب:

در کل تابلو خوانی در بورس به تنهایی یک استراتژی معاملاتی کارآمد نیست و برای کسب نتیجه رضایت بخش نیازمند تلفیق سایر روش‌های معاملاتی می‌باشد. استفاده از تابلو‌ خوانی می‌تواند یک روش مناسب جهت تکمیل استراتژی معاملاتی شما در بورس باشد.

بیشتر بخوانید: 6 مرحله برای ساخت استراتژی معاملاتی در بورس ایران

با ورود به صفحه هر سهم در سایت تابلو‌خوانی (TSETMC.COM)، با پنجره‌ای به شکل زیر روبرو می‌شوید که در ادامه به توضیح هر یک از بخش‌های آن می‌پردازیم:

تابلوی سهام

  1. در این بخش تغییرات کلی قیمتی شامل قیمت خرید و فروش، قیمت آخرین معامله، قیمت اولین معامله و قیمت دیروز قابل مشاهده است.
  2. در این قسمت بازه مجاز معامله در زمان‌های مختلف یک روزه، هفتگی، ماهانه و همچنین قیمت مجاز روز جاری قابل بررسی است. به خاطر داشته باشید که منظور از بازه مجاز معاملاتی حداقل و حداکثر قیمت مجاز معامله یک سهم در بازه مربوطه است.  
  3. در این بخش تفکیک حجم خرید و فروش سهامداران، تعداد معاملات و همچنین تعداد سهامداران معامله‌گر برای دو گروه حقیقی و حقوقی در روز جاری قابل مشاهده است.
  4. تعداد معاملات، حجم معاملات، ارزش معاملات در روز جاری همچنین ارزش بازار در این بخش گنجانده شده است. منظور از ارزش بازار در این بخش حاصل‌ضرب کل سهام موجود یک سهم در قیمت پایانی آن روز معاملاتی است.
  5. حجم مبنا، تعداد سهام، سهام شناور و میانگین معاملات ماه در این بخش وجود دارد.
  6. ستون‌های خرید و فروش در این بخش قرار دارد و نشان‌دهنده تعداد سهامداران معامله‌گر کنونی هر سهم است.
  7. نمودار سهم در روز جاری که نمایانگر تغییرات قیمتی سهم است.
  8. EPS و P/E در این کادر قرار گرفته که می‌تواند شاخص مهمی در تحلیل‌های تکنیکال بورسی باشد.

بیشتر بخوانید: بازار اول (تابلوی اصلی و فرعی بورس) و بازار دوم چیست؟

در ادامه با مهمترین مفاهیم مورد نیاز جهت تابلو خوانی در بورس آشنا می‌شویم:

انواع بازه‌ قیمتی برای تابلو خوانی در بورس

بورس یک بازار 24 ساعته نیست، بنابراین فقط در روز‌های کاری می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

برای مطالعه تابلو بورس می‌بایست در روز‌های فعال، بازه زمانی خود را برای تحلیل انتخاب کنید. بازه‌های در دسترس در بورس بدین شرح هستند:

  • بازه روز: به حداقل و حداکثر قیمتی که سهم در طی یک روز معامله می‌شود بازه روز گفته می‌شود. این بازه نشان‌دهنده تغییرات قیمت سهام در روز معاملاتی جاری است.
  • بازه مجاز: بازه مجاز نیز بخش دیگری است که هنگام تابلو خوانی در بورس با آن روبه‌رو می‌شویم. این بازه، قیمتی است که در آن سهم در طول روز می‌تواند نوسان داشته باشد. در واقع، سفارش خرید و فروش سهام باید در این محدوده باشد.
  • بازه هفته: بازه هفته، نشان‌دهنده تغییرات قیمت سهام در یک هفته جاری است. اگر استراتژی شما نوسان‌گیری و خرید و فروش کوتاه‌مدت است، سعی کنید در سقف قیمتی بازه هفتگی خرید انجام ندهید.
  • بازه سال: بخش دیگری از تابلو خوانی سهم به بازه سال اختصاص دارد. بازه سال، بیانگر تغییرات قیمت سهام در یک سال گذشته است. 

حجم مبنا در بورس چیست؟

حداقل تعداد سهامی که باید مورد معامله قرار گیرد تا سهم بتواند به اندازه یک نوسان کامل، رشد یا افت داشته باشد حجم مبنا نامیده می‌شود.

برای جلوگیری از بروز مشکلات و ایجاد معاملات کاذب و جلوگیری از دستکاری در تغییرات قیمت پایانی هر سهم، از این شاخص استفاده می‌گردد. درصورتی که یک سهم کمتر از حجم مبنا در روز جاری معامله شده باشد به همان نسبت، قیمت پایانی سهم تغییرات کمتری را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: 45 مورد از مفاهیم مهم بورس اوراق بهادار

سهام شناور در بورس چیست؟

درصدی از سهام که در اختیار عموم مردم قرار دارد، با عنوان سهام شناور شناخته می‌شود.

به عبارت دیگر تعداد کل سهام موجود یک شرکت در بازار بورس که قابل معامله باشد را سهام شناور می‌نامند. البته این شاخص ممکن است گاهی دچار اختلال شود و عدد صفر را مشاهده کنیم!

حجم معاملات مهم‌تر است یا تعداد معاملات؟

با توجه به اینکه تعداد معاملات، یک متغیر کمی و حجم معاملات یک متغیر کیفی است همیشه سعی کنید از متغیر حجم معاملات در تحلیل‌های خود استفاده کنید.

زیرا حجم معاملات توسط سودجویان و سایر معامله‌گران قابل دستکاری نیست و همیشه براساس ارز ریالی محاسبه می‌گردد ولی تعداد معاملات با توجه به اینکه یک متغیر کمی است ممکن است به دلایلی توسط سایر معامله‌گران بورس به صورت کاذب دستکاری گردد.

زمان‌های خرید و فروش در بازار سهام

بین ساعت 8:45 تا 9:00 مرحله پیش‌گشایش بازار و سفارش‌گیری است.

در این زمان معامله‌کنندگان سفارش‌هایی را در سامانه ثبت می‌کنند که پس از شروع بازار در اول صف معاملاتی با توجه به زمان ایجاد سفارش قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که ممکن است بسیاری از این سفارسات دروغین باشند و فقط به منظور ایجاد روند دلخواه در بازار ثبت شوند.

بیشتر بخوانید: اردر ترس (Fake Order) چیست؟ + راه‌های تشخیص آن 

معامله در بورس
معمولا از ساعت 9:00 تا 9:30 بیشتر معاملات توسط معامله‌گران حقیقی و از روی احساسات انجام می‌پذیرد، بنابراین انجام معامله در این بازه زمانی توصیه نمی‌شود.

کد به کد کردن در بورس چیست؟

گاهی اوقات در تابلوی بورس شاهد جابه‌جایی حجم زیاد و نامتعارفی از یک نماد میان چند کد معاملاتی هستیم، به این اتفاق اصطلاحاً کد به کد می‌گویند.

این رویداد ممکن است حاکی از شروع یک روند صعودی یا نزولی در آن نماد باشد.

رِنج کشیدن به چه معناست؟

به حرکت دادن عمدی قیمت یک نماد در جهت روند قیمت‌های صعودی یا نزولی که معمولا توسط سهامداران نسبتا بزرگ یا افراد با نقدینگی بالا انجام می‌شود، اصطلاحا رنج کشیدن می‌گویند.

رنج مثبت به معنای بالا بردن قیمت و رنج منفی به معنای پایین آوردن قیمت یک نماد است. شناسایی لحظاتی که در یک نماد رنج مثبت یا منفی کشیده می‌شود، می‌تواند به سرمایه‌گذار کمک کند تا تصمیمات بهتری در خصوص خرید یا فروش اتخاذ کند.

به همین دلیل این موضوع هنگام تابلو خوانی در بورس اهمیت زیادی دارد. البته باید توجه داشت که طبق قوانین، سفارشاتی که با هدف قیمت‌سازی ارسال می‌شوند، تخلف محسوب می‌شوند و ممکن است منجر به مسدودی حساب آن شخص گردد.

نتیجه گیری

با استفاده از تابلو خوانی در بورس می‌توان تحلیل بهتر و جامع‌تری از روند سهم به دست آورده و پس از ترکیب آن با سایر روش‌های تحلیلی، شانس موفقیت خود در معاملات را افزایش داد. 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش تابلوخوانی در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx