حمایت حقوقی از سهم به چه معناست و با چه روش‌هایی انجام می‌گیرد؟

حمایت حقوقی

معامله‌گران فعال در بازار بورس به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند.

حقیقی‌ها که همان سرمایه‌گذاران عادی یا خُرد هستند کار سختی برای کسب سود از بازار در پیش دارند، و از انواع روش‌ها مانند تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی برای ورود و خروج از بازار استفاده می‌کنند.

اما واقعیت این است که روند بازار توسط معامله‌گران حقوقی که دارای سرمایه‌های کلان هستند تعیین می‌شود. شاید سرمایه‌گذاران حقیقی با پیدا و دنبال کردن رد پای آن‌ها شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند.

عناوین مطلب:

در اینجا با مفهومی به نام حمایت حقوقی از سهم رو به رو می‌شویم که به معنای انجام معاملات متعدد و بزرگ توسط نهادها در یک سهم خاص است. مفهوم حمایت حقوقی از سهم پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاصی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

همان‌طور که گفته شد، معاملات اشخاص حقوقی اهمیت چشم‌گیری در روند بازار دارد؛ اما این اشخاص حقوقی چه کسانی هستند؟

اشخاص حقوقی و حمایت آن‌ها

 در واقع هر کد معاملاتی که به نام یک شرکت ثبت شده باشد را یک شخص حقوقی می‌نامند.

این کدها می‌تواند شامل سبدگردان‌ها، شرکت‌های تأمین سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا هر شرکت دیگری باشد. برای پی بردن به حضور حقیقی‌ها در بازار می‌توان به تابلو معاملاتی یک سهم توجه کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش تابلو خوانی در بورس؛ هر آنچه باید درباره تابلو خوانی بدانید

در این صورت سهامداران عمده‌ای که بخش بزرگی از سهام یک شرکت را در اختیار دارند معاملات آن‌ها به صورت خرید و فروش‌های حقوقی نشان داده می‌شود.

عوامل موثر بر روند بازار بورس
روند قیمت در بازار بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی، از جمله معاملات حقوقی‌ها، تغییر می‌کند.

این دسته از معامله‌گران می‌توانند به راحتی جهت حرکت قیمت را تغییر داده یا از حرکت آن در یک سمت مشخص جلوگیری کنند.

به همین دلیل یکی از بهترین روش‌ها برای کسب سود از بازار، تشخیص ورود یا خروج پول هوشمند از سهم یا همان فعالیت معامله‌گران حقوقی است؛ اما حقوقی‌ها چگونه از یک سهم حمایت می‌کنند؟

به طور کلی، اشخاص حقوقی به چهار روش از یک سهم حمایت می‌کنند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

1. خرید در کف تکنیکالی

کف‌های قیمتی در نمودار قیمت اهمیت بسیار زیادی برای سرمایه گذاران دارند.

در برخی موارد، حقوقی‌ها با توجه به نمودار قیمتی یک سهم و در زمان رسیدن قیمت به یک کف تکنیکالی خریدهای خود را انجام می‌دهند. هدف معامله‌گر حقوقی از خرید در کف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت و تلاش برای افزایش قیمت در روزهای آینده است.

خرید حقوقی‌ها در کف می‌تواند به دو صورت باشد: در روش اول حقوقی‌ها معمولاً خریدهای با حجم بالا انجام می‌دهند و در این صورت ممکن است شاهد تشکیل رنج قیمت باشیم. همچنین ممکن است آن‌ها معاملات با حجم محدود انجام دهند و حتی کف قیمتی رو به پایین شکسته شود.

2. خریدهای سنگین و ایجاد رنج مثبت

در این حالت، معامله‌گر حقوقی سعی می‌کند با انجام خریدهای سنگین و دارای حجم‌های بالا در قیمت سهم رنج مثبت ایجاد کند و به این ترتیب از قیمت سهم حمایت کند.

در چنین شرایطی سرمایه‌گذار خرد بهتر است در صورت داشتن سهم آن را نگه دارد و در غیر این صورت به صورت پله‌ای اقدام به خرید آن بکند، چرا که احتمال حفظ محدوده قیمتی و رشد قیمت سهم وجود دارد. البته، لازم به ذکر است که رشد قیمت قطعی نیست و ممکن است حمایت حقوقی دلایل دیگری داشته باشد.

در مواردی ممکن است معامله‌گر حقوقی سفارش‌های سنگینی را روی نقطه صفر در تابلوی معاملاتی ثبت کند؛ پیامی که حقوقی با این کار می‌خواهد به معامله‌گران خرد برساند این است که قیمت ثبت شده کف قیمت سهم مد نظر است.

در چنین شرایطی پس از کاهش ترس خریداران در بازار، رنج قیمتی ایجاد شده و احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

3. خرید در شرایط عادی بازار

علاوه بر موارد فوق، معامله‌گران حقوقی امکان دارد بدون توجه به شرایط کلی بازار و وضعیت تکنیکال سهم اقدام به خرید کنند.

در این صورت رنج قیمت و در نتیجه صفحه خرید در بازار تشکیل نمی‌شود. هدف حقوقی‌ها از این کار صرفاً حمایت از سهم تحت تملک خود است. یکی دیگر از اهداف حقوقی‌ها نوسان‌گیری از بازار است؛ به این ترتیب که در اصلاح قیمت اقدام به خرید کرده و پس از رشد قیمت، سهام خود را می‌فروشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نوسان گیری در بورس؛ هر آنچه باید درباره نوسانگیری بدانید

در اینجا نکته مهم این است که معامله‌گر حقوقی به صورت سازمان‌دهی شده عمل می‌کند تا سرمایه‌گذاران خرد هیچ نگرانی درمورد ریزش شدید قیمت سهم نداشته باشند؛ در واقع، حقوقی در شرایط مثبت بازار تنها قسمت کمی از سهم خود را می‌فروشد تا صرفاً نقدینگی بیشتری برای انجام خریدهای بیشتر در اصلاح قیمت داشته باشد و معمولاً نمی‌خواهد افت قیمت ادامه پیدا کند.

4. خرید در شرایط ناامیدکننده

اتفاقات ناگوار و شایعه می‌تواند تأثیرات بسیار عمیقی در بازار داشته باشد. در شرایط عدم ثبات، معامله‌گران خرد ترسیده و با فروش سهام سعی می‌کنند هر چه سریع‌تر از بازار خارج شوند. این اتفاق معمولاً در شرایط عدم ثبات اقتصادی، سیاسی و نظامی رخ می‌دهد.

شاید حمایت حقوقی در این شرایط بیشتر از هر جای دیگر معنا پیدا کند، چرا که آن‌ها با انجام خریدهای سنگین در چنین مواقعی سعی می‌کنند به سرمایه‌گذاران خرد القا کنند که سهام آن‌ها ارزشمند بوده و آن‌ها را به ماندن در بازار و حتی انجام خرید تشویق می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اردر ترس (Fake Order) چیست؟ + راه‌های تشخیص آن

کد به کد کردن چیست؟

برخلاف سهامداران خرد، سهامداران حقوقی از روش‌های پیچیده‌ای برای انجام خرید و فروش سهام استفاده می‌کنند.

هدف آن‌ها از این کار پنهان کردن رد پای خود از حقیقی‌ها است. یکی از این روش‌ها کد به کد کردن است. چهار روش برای کد به کد کردن وجود دارد که در ادامه در مورد هر کدام از آن‌ها توضیح خواهیم داد.

کد به کد کردن
کد به کد کردن با انجام تعداد زیادی معامله در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد.

1. کد به کد حقیقی به حقیقی

حقوقی‌ها گاهی برای کنترل قیمت یک سهم آن را از تعدادی کد حقیقی به تعدادی کد حقیقی دیگر می‌فروشند.

برای تشخیص چنین اتفاقی می‌توان به ریز معاملات انجام شده مراجعه کرد. هدف حقوقی‌ها از این جابه‌جایی سهام کاملاً مشخص نیست.

2. کد به کد حقیقی به حقوقی

در این حالت، معامله‌گرهای حقوقی سهم خود را از کدهای حقیقی به حقوقی خود منتقل می‌کنند (می‌فروشند).

در این حالت هم با بررسی تابلوی معاملاتی می‌توان از این جابه‌جایی سهام اطلاع پیدا کرد؛ به این صورت که اگر درصد بالایی از فروش مربوط به کدهای حقیقی و درصدی بالایی از خرید همان سهم مربوط به کدهای حقوقی باشد انتقال سهم از حقیقی به حقوقی اتفاق افتاده است.

در این حالت معمولاً قیمت سهم تغییر چشمگیری پیدا نمی‌کند. به سرمایه‌گذاران خرد توصیه می‌شود اگر از سهم کد به کد شده در سبد سهام خود دارند کاملاً مراقب باشند چرا که احتمال افت قیمت آن وجود دارد.

همچنین نباید فریب خریدهای سنگین حقوقی در تابلو را خورد، زیرا این خریدها صرفاً می‌تواند برای گول زدن حقیقی‌ها باشد.

3. کد به کد حقوقی به حقوقی

یکی دیگر از حالت‌های کد به کد کردن، انتقال سهم از یک کد حقوقی به یک کد حقوقی دیگر است که با توافق میان این دو کد حقوقی انجام می‌شود.

هدف حقوقی‌ها از این جابه‌جایی لزوماً افزایش قیمت نیست و ممکن است دلایل دیگری از جمله جلوگیری از ضرر باشد.

یکی دیگر از دلایل این جابجایی می‌تواند برای دیده شدن سهامی باشد که مدت‌هاست توسط سهامداران حاضر در بازار فراموش شده است. همان‌طور که شاید بدانید، معاملات بزرگ حقوقی‌ها به صورت بلوکی انجام می‌شود، اما شاید دو حقوقی تصمیم بگیرند معاملات خود را به صورت عادی و در یک قیمت مشخص روی تابلوی معاملات ثبت کنند تا توجه حقیقی‌ها را به سهم مدنظرشان جلب کنند.

4. کد به کد حقوقی به حقیقی

این حالت متضاد حالت حقیقی به حقوقی است؛ به این ترتیب که درصد بالایی از خریداران را حقیقی‌ها و درصد بالایی از فروشندگان را حقوقی‌ها تشکیل می‌دهند. در اینجا هم برای تشخیص انجام شدن کد به کد حقوقی به حقیقی می‌توان به ریز معاملات توجه کرد.

به این صورت که اگر معاملات با حجم زیاد و قیمت یکسان و در زمان‌های بسیار نزدیک به هم انجام شده باشد، به احتمال زیاد سهم از حقوقی به حقیقی منتقل شده است. این انتقال سهام می‌تواند نشانه خوبی برای سهم و رشد قیمت آن در آینده نزدیک باشد.

کد به کد حقوقی به حقیقی می‌تواند به یک تله معاملاتی برای معامله‌گران خرد تبدیل شود، چرا که آن‌ها با مشاهده فروش سنگین توسط حقوقی‌ها دچار ترس شده و آن را سیگنالی برای خروج از بازار می‌دانند. این در حالی است که حقوقی صرفاً سهام را از کد خود به کدهای حقیقی خود منتقل کرده و به احتمال زیاد مجدداً با کد حقوقی اقدام به خرید خواهد کرد.

انجام خرید توسط معامله‌گر حقوقی نشانه چیست؟

معامله‌گران حقوقی معمولاً به دو دلیل اقدام به خرید سهم می‌کنند؛ آن‌ها ممکن است پس از بررسی وضعیت شرکت توجه شوند که یک محدوده قیمتی خاص، مناسب خرید است و در واقع سهم شرکت را در آن محدوده ارزش‌گذاری می‌کنند.

در حالت دوم آن‌ها برای حمایت از سهمی که خود حجم زیادی از آن را دارند و جلوگیری از کاهش قیمت آن اقدام به خریدهای سنگین می‌کنند.

این‌ها می‌تواند نشانه‌های خوبی برای خرید سهم باشد؛ اما همان‌طور که گفته شد معامله‌گران خرد باید به صورت پله‌ای و با رعایت احتیاط اقدام به خرید کنند چرا که در این روش معامله‌گر خرد تحلیل چندانی انجام نمی‌دهد و صرفاً بر اساس رفتار حقوقی‌ها اقدام به خرید می‌کند.

بیشتر بخوانید: مفهوم خرید پله‌ای سهام در بورس

در صورتی که شاهد انجام خریدهای سنگین توسط حقوقی‌ها در مقاومت‌های قیمتی بودید بسیار مراقب باشید، چرا که این می‌تواند نشانه کد به کد کردن سهم باشد. در این حالت به نسبت خریدار به فروشنده دقت کنید؛ اگر نسبت فروشندگان بیشتر بود، این یک نشانه منفی است و باید از سهم خارج شوید.

در این حالت، یعنی رسیدن قیمت به محدوده مقاومت، افزایش حجم معاملات و افزایش خرید توسط حقوقی‌ها می‌تواند برای فریب دادن معامله‌گران خرد باشد، چرا که حقوقی به احتمال زیاد می‌خواهد از سهم خارج شود.

فروش حقوقی نشانه چیست؟

درست مانند حالت بالا، فروش سنگین توسط حقوقی‌ها هم می‌تواند سیگنال خرید و فروش باشد.

با رسیدن قیمت یک سهم به کف تکنیکال، معامله‌گرهای حقوقی بدون عجله و ایجاد صف فروش، اقدام به فروش سهام می‌کند. آن‌ها در واقع سهام را کد به کد می‌کنند (از حقوقی به حقیقی)؛ این می‌تواند نشانه خوبی برای خرید باشد.

در حالت دستوری، هلدینگی که چندین شرکت را مدیریت می‌کند، ممکن است به یکی از زیر مجموعه‌هایش دستور فروش یک نماد را بدهد. در چنین شرایطی شما باید وضعیت شرکت صاحب سهم را بررسی کنید و اگر از نظر بنیادی در وضعیت مناسبی قرار داشت سهام آن را نگه دارید و در صورت نداشتن آن پس از پایان یافتن فروش حقوقی اقدام به خرید کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از بورسینس، انواع معامله‌گران بازار بورس را معرفی کردیم، و رویکرد حقوقی‌ها در خرید و فروش سهام را از جهات مختلف بررسی کردیم.

در انتها لازم به ذکر است که برای موفقیت در بازار بورس، صرفاً دنبال کردن استراتژی‌های حقوقی‌ها به هیچ وجه منطقی نیست؛ در واقع بدون آشنایی کامل با اهداف و عملکرد افراد حقوقی از انجام خرید و فروش در محدوده‌های قیمتی خاص و انجام معاملات بدون تحلیل بازار می‌تواند در بلندمدت منجر به از دست رفتن سرمایه معامله‌گر و سرمایه‌گذار شود.

با این حال، پس از آشنایی کافی با رفتارهای حقوقی‌ها و با رعایت موارد مشخص مانند تعیین حد ضرر، می‌توان بخش کوچکی از سرمایه را به انجام معاملات بر اساس عملکرد حقوقی‌ها اختصاص داد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

حقوقی بورس چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx