اردر ترس (Fake Order) چیست؟ + راه‌های تشخیص آن

اردر ترس

اردر ترس یک سفارش فروش است که همانطور که از اسمش برمی‌آید، با هدف ترساندن سهامداران ثبت و ایجاد می‌شود.

اردر ترس با نام‌های دیگری از جمله fake order و صف فروش فیک نیز شناخته می‌شود.

اشخاصی که از اردر ترس استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق ترساندن سهامداران، سود قابل توجهی را نصیب خود کنند و سهامداران خرد، در صورتی که در دام اردر ترس بیفتند، ممکن است به‌ راحتی دچار زیان شوند.

عناوین مطلب:

اردر ترس چیست؟

گاهی ممکن است که سهامداران عمده یا بازیگران یک سهم بخواهند به هر دلیلی قیمت سهمی را بالا ببرند.

در این صورت ممکن است این افراد از ثبت سفارش فروش جعلی یا اردر ترس استفاده کنند تا سهم مورد نظر را در قیمت پایین‌تری بخرند.

بیشتر بخوانید: شکست جعلی (Fake Breakout) چیست؟

به این ترتیب که شخص مورد نظر، سفارش فروش سنگینی را برای سهم ثبت می‌کند تا به سهامداران خرد احساس ترس القا کند. سهامداران با دیدن سفارش‌های سنگین فروش، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و نگران ضرر و زیان خود می‌شوند.

در این زمان، احساس منفی نسبت به سهم مورد نظر بین سهامداران شدت می‌گیرد و آن‌ها شروع به فروش سهام خود می‌کنند تا متحمل ضررهای بزرگی نشوند.

به همین علت قیمت سهم شروع به ریزش می‌کند و بازیگر سهم یا سهامدار عمده‌ای که اقدام به ثبت اردر ترس کرده است، بدون این که واقعاً سهام خود را در قیمت پایین بفروشد، می‌تواند شروع به خرید سهم در قیمت پایین‌تر کند و از این کار منتفع شود.

کسی که اردر ترس می‌گذارد، در اصل قصد فروش سهام خود را ندارد؛ بلکه صرفاً می‌خواهد اوضاع قیمت سهم را ریزشی نشان دهد و در دل باقی سهامداران وحشت ایجاد کند.

وقتی این کار با موفقیت انجام شد، یک صف فروش واقعی برای سهم شکل خواهد گرفت و در این نقطه است که این فرد می‌تواند سهم  مورد نظر را در قیمت پایین خریداری کند.

تشخیص اردر ترس
معمولاً سهامداران و معامله‌گران با اردر ترس دچار وحشت و دلهره می‌شوند و اگر از دانش و تجربه کافی برخوردار نباشند، در دام می‌افتند.

نحوه تشخیص اردر ترس

اگر به طور ناگهانی برای سهمی سفارش‌های فروش سنگینی ثبت شود که با حجم معاملات روزهای گذشته سهم همخوانی نداشته باشد، می‌توان آن را به عنوان نشانه‌ای برای تشخیص صف فروش فیک در نظر گرفت.

همانطور که گفته شد، قصد شخص از ثبت این نوع اردر این نیست که واقعاً سهام خود را بفروشد. از این نکته می‌توان در تشخیص اردر ترس استفاده کرد.

برای این که این سفارش‌های فروش اجرا نشوند و صرفاً ترس در دل سهامداران ایجاد کنند، در ردیف‌های دوم به بعد تابلوی یک سهم قرار می‌گیرند؛ چرا که در غیر این صورت فروش انجام می‌شود و بازیگر یا سهامدار عمده به هدف خود از ثبت این اردر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: 45 مورد از مفاهیم مهم بورس اوراق بهادار

معمولاً حجم اوردر ترس در بورس به حداکثر حجم مجاز برای سفارش نزدیک است و این هم نکته‌ای است که می‌توان برای تشخیص صف فروش فیک مد نظر قرار داد.

بنابراین در صورتی که در ردیف دوم به بعد تابلوی معاملات یک سهم، ناگهان سفارش فروش سنگینی دیدید که با حجم معاملات قبلی همخوانی ندارد، نسبت به اردر ترس هوشیار باشید.

همچنین گاهی بازیگر سهم، اردر ترس را زیر سطح حمایت قرار می‌دهد تا معامله‌گران تصور کنند که آن سطح حمایت معتبر نیست. در این صورت، بسیاری از معامله‌گران و سهامداران، وارد صف فروش می‌شوند تا ضرر و زیان بیشتری به آن‌ها نرسد.

چگونه بازیگر سهم از اردر ترس به نفع خود استفاده می‌کند؟

بازیگر سهم یا سهامدار عمده پس از ثبت اردر ترس و ایجاد صف فروش واقعی، شروع به خرید سهم در قیمت پایین می‌کند.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که او چگونه می‌تواند سهام زیادی را بخرد و در عین حال، روند کلی بازار برخلاف خواسته او تغییر نکند؟

بیشتر بخوانید: روش تشخیص معکوس شدن روند قیمت‌ (با الگوی کف دوقلو)

بازیگر سهم برای دستیابی به این خواسته، از طریق تعیین حجم نمایشی، اردر مخفی ثبت می‌کند. او با این کار می‌تواند سهام مورد نظر را در قیمت پایین‌تر بخرد و در عین حال، باعث تغییر جهت روند بازار نشود.

اردر مخفی چیست؟

اردر مخفی سفارشی است که حجم آن به طور کامل نمایش داده نشده و قسمتی از حجم سفارش در آن پنهان می‌شود.

یعنی با استفاده از این قابلیت می‌توانید بدون این که بقیه متوجه حجم خرید دقیق شما شوند، اقدام به خرید سهام مورد نظر کنید.

پس از ثبت اردر ترس، برای خرید سهام مورد نظر در قیمت پایین‌تر، از اردر مخفی استفاده می‌شود. بازیگر سهم از این قابلیت استفاده می‌کند تا بقیه سهامداران نتوانند به‌راحتی دستش را بخوانند.

طبق قوانین، حداکثر 70 درصد از حجم سفارش را می‌توان مخفی کرد. برای انجام این کار باید در قسمت ثبت سفارش در سامانه‌های معاملات آنلاین، به دنبال گزینه «حجم نمایش» بگردید.

در تصویر زیر، قابلیت ثبت اردر مخفی در سامانه ایزی‌تریدر را مشاهده می‌کنید.

اردر مخفی
حداکثر 70 درصد حجم معاملات قابل مخفی کردن است.

همانطور که در تصویر مشخص است، قصد ثبت سفارش فروش 100,000 سهم را داریم.

در این صورت، در بخش حجم نمایش می‌توانیم عددی بین 30,000 تا 100,000 را انتخاب کنیم. به عبارت دیگر، می‌توانیم از 0 تا 70 درصد حجم سفارش خود را مخفی کنیم.

سهامداران عمده با استفاده از این قابلیت، به صورت خرد و آهسته، سهام مورد نظرشان را می‌خرند و با مخفی کردن حجم سفارش باعث می‌شوند که وضعیت فعلی قیمت حفظ شود.

آیا اردر ترس مربوط به همه بازارها می‌شود؟

اردر ترس به طور مستقیم، محصول وجود دامنه نوسان در بازار است.

بنابراین در بازارهایی که قیمت از اجازه حرکت آزادانه برخوردار است، چیزی به عنوان اردر ترس وجود ندارد.

در بازار بورس ایران، وجود دامنه نوسان باعث می‌شود که قیمت، در هر روز تنها در بازه تعیین شده و مشخصی اجازه جابه‌جایی و تغییر داشته باشد. در صورت وجود تقاضا یا عرضه غالب در یک سهم، وجود دامنه نوسان باعث ایجاد صف خرید یا فروش برای آن سهم می‌شود.

اردر ترس دقیقاً بر اساس همین ویژگی ایجاد می‌شود و در صورت رفع محدودیت دامنه نوسان، این مشکل برطرف خواهد شد.

اردر حمایت چیست؟

اردر حمایت سفارشی است که در مقابل اردر ترس قرار می‌گیرد و برخلاف آن است.

اردر حمایت به این قصد ثبت می‌شود که افراد از رشد قیمت سهام مورد نظر آسوده‌خاطر شوند و اقدام به خرید آن کنند.

حال در بعضی مواقع، هدف تنها حمایت و پشتیبانی از سهام مورد نظر است؛ اما در برخی اوقات هدف این است که با ایجاد صف خرید، قیمت سهم افزایش یابد و بازیگر یا سهامدار عمده، طبق همان روشی که بالاتر برای اردر ترس توضیح داده شد، اقدام به فروش سهام خود در قیمت بالاتر کند.

سخن آخر

اردر ترس یکی از استراتژی‌هایی است که توسط بازیگران سهم یا سهامداران عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با ایجاد ترس و دلهره در سهامداران خرد و معامله‌گران عادی، امکان خرید سهم در قیمت پایین‌تر را برای خود مهیا کنند.

برای تشخیص این نوع اردر می‌توانید از راه‌ها و روش‌هایی که بالاتر گفته شد استفاده کنید و در معاملات خود، احتیاط بیشتری داشته باشید.

لازم است که به عنوان یک سهامدار یا معامله‌گر، دانش و تجربه خود را افزایش دهید؛ در این صورت قادر خواهید بود که از خودتان، در برابر زیان ناشی از اردر ترس محافظت کنید و در دام آن نیفتید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اردر یا سفارش در بازارهای مالی (Order)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx