راهنمای کامل نوسان گیری در بورس؛ هر آنچه باید درباره نوسانگیری بدانید

نوسان‌گیری در بورس چگونه است

اگر اهل بازار بورس و سرمایه‌گذاری باشید، مطمئنا بارها اصطلاح نوسان گیری به گوشتان خورده است.

اصطلاحی که باعث می‌شود معامله‌گران را به یک سود قابل‌توجه و از همه مهم‌تر، کوتاه‌مدت برساند.

نوسان‌ گیری در بورس نیازمند اطلاعات و دانشی است که باید آنها را بدانید. این دانش شامل بررسی موقعیت سهم، تحلیل‌های تکنیکال و پیش‌بینی روند حرکتی سهم در بازار است.

عناوین مطلب:

این نوسان‌گیری می‌تواند به‌صورت روزانه و حتی کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای و یک‌ماهه انجام شود.

شما چه اطلاعاتی از نحوه نوسان گیری در بورس دارید؟ آیا علاقه‌مند به کسب اطلاعات و آموزش نوسان گیری هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است تا پایان این مطلب کنار ما بمانید.

تعریف نوسان‌گیری در بورس

اولین‌ موردی که در آموزش نوسان گیری باید بدانید تا بتوانید یک نوسان‌گیر موفق باشید، این است که نوسان‌گیری چیست و چگونه تعریف می‌شود.

نوسان‌گیرها در اصل سود معامله خود را از نوسان کوتاه‌مدت قیمت سهم کسب می‌کنند.

نوسان‌گیری به دانش و مهارت بالایی نیاز دارد. این دانش در زمینه تابلوخوانی و بازارخوانی است. به همین دلیل است که هر سرمایه‌گذاری قادر به انجام نوسان‌گیری نیست و سرمایه‌گذاران مبتدی بازار هم تا زمانی که دانش لازم را کسب نکنند، نمی‌توانند نوسان‌گیرهای موفقی باشند.

بازار سرمایه همواره فرصت‌های مختلف و متعددی دارد که با استفاده از این فرصت‌ها می‌توان سود کسب کرد. سودی که از سهام‌ بورسی به دست می‌آید به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • سود سرمایه‌ای: سود سرمایه‌ای سودی است که به‌خاطر تغییر قیمت سهام به دست می‌آید. 
  • سود نقدی: سود نقدی همان مبلغی است که شرکت در مجمع سالانه خود میان سهام‌داران تقسیم می‌کند. 

یکی از مهم‌ترین اطلاعات و ابزارهایی که برای نوسان‌گیری از سهام یک شرکت وجود دارد، تحلیل‌های بنیادی آن شرکت است.

شرکتی که جریان درآمدی مشخص و پایداری داشته باشد، قادر است در طول یک سال مالی، سود خوبی را کسب کرده و بخشی از آن سود را میان سهام‌دارانش تقسیم کند. اصطلاحا به این شرکت‌ها، شرکت‌های بنیاد محور و به سهام‌ آنها، سهم‌های بنیادی گفته می‌شود.

دلیل نوسان قیمت سهام در بازار

قیمت سهام در یک روز معاملاتی به طور مکرر در نوسان است و ارزش آن افزایش و کاهش می‌کند.

گاهی اوقات این تغییر ارزش قیمت و رقم بسیار بزرگی است. بازار سهام در اصل یک حراج بزرگ است. حراجی که در آن یک طرف می‌خواهد مالکیت خود را در یک شرکت خاص را بفروشد و طرف دیگر می‌خواهد مالکیت بخشی از آن شرکت را بخرد.

وقتی دو طرف بر سر قیمتی توافق می‌کنند، معامله انجام می‌شود. قیمت نهایی آن معامله به مظنه جدید بازار برای سهام تبدیل می‌شود.

خریداران و فروشندگان می‌توانند افراد، شرکت‌ها، موسسات، دولت‌ها یا شرکت‌های مدیریت دارایی باشند که از طرف مشتریان خصوصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های شاخص یا طرح‌های بازنشستگی فعالیت می‌کنند.

در بسیاری از موارد، شما هیچ ایده‌ای نخواهید داشت که چه کسی در طرف دیگر معامله است. تعداد سهام معامله شده «حجم معاملات» نامیده می‌شود و می‌تواند نشان دهد که یک سهم خاص چقدر «گرم» است یا چه سرمایه‌گذاران چقدر به خرید این سهم علاقه‌مند هستند.

همچنین می‌تواند به معامله گران این ایده را بدهد که ورود یا خروج از یک موقعیت در یک سهام خاص چقدر آسان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: 3 روش برای تشخیص ورود و خروج پول هوشمند در بورس

آموزش رایگان نوسان گیری در بورس
آموزش نوسان گیری در بورس با شناخت بازار، رویداد‌های تاثیرگذار و ابزارهای موثر کامل می‌شود.

معیارهای لازم برای نوسان گیری در بورس

سهام‌دار موفق کسی است که بتواند استراتژی موثر و منعطفی برای فعالیت خود در بازار داشته باشد. این استراتژی از شرایط و معیارهای سرمایه‌گذار هم تاثیر می‌گیرد.

از طرفی اگر قصد داشته باشید به‌عنوان یک نوسان‌گیر در بازار فعالیت کنید، لازم است محدودیت‌ها و امکانات معامله و سرمایه‌گذاری خودتان را هم در نظر بگیرید. مهم‌ترین معیارهایی که می‌توانند روی استراتژی نوسان‌گیری تاثیر بگذارند:

  • روحیه و شخصیت معامله‌گر
  • میزان سرمایه معامله‌گر
  • محدودیت‌های زمانی معامله‌گر

بیشتر بخوانید: استراتژی معاملاتی چیست؟

مناسب‌ترین سهم‌ها برای نوسان گیری در بورس

به‌طورکلی سرمایه‌گذاری در بازار شامل سه دوره زمانی است:

  • سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت (یک هفته تا یک ماه)
  • سرمایه‌گذاری میان‌مدت (شش تا نُه ماه)
  • سرمایه‌گذاری بلند‌مدت (بیشتر از نُه ماه)

سهام‌دارانی که ریسک‌پذیری کمتری دارند و می‌خواهند علاوه بر حفظ دارایی‌شان، سود مطمئن‌تری دریافت کنند، سراغ روش‌های سرمایه‌گذاری میان‌مدت، بلند‌مدت و خرید سهم‌های بنیادی می‌روند.

از طرفی، سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیرتر هستند، محدودیت سرمایه ندارند و می‌خواهند سود سرمایه خود را در زمان کوتاه‌تری کسب کنند، سراغ روش سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یا نوسان گیری در بورس می‌روند.

در مورد سهم‌هایی که برای نوسان‌گیری مناسب هستند، باید به خریدوفروش روی تابلو معاملات، حجم معاملات و بازی‌های قیمتی که بازیگران سهم روی آنها انجام می‌دهند، توجه کنید.

نوسان‌گیرهای بازار

نوسان‌گیرها به دودسته تقسیم می‌شوند:

  • نوسان‌گیری‌هایی که موج صعودی سهم را آغاز می‌کنند.
  • نوسان‌گیری‌هایی که روی موج ایجاد شده سوار می‌شوند و در روند روبه‌رشد سهام، برای گرفتن نوسان موردنظر خود، حرکت می‌کنند.

عملکرد این دو گروه از معامله‌گران است که باعث می‌شود قیمت سهم افزایش پیدا کرده و صف خرید روی سهم تشکیل شود. بعدازاین کار، نوبت خروج دسته اول از سهم فرا می‌رسد و عرضه سهم افزایش پیدا می‌کند.

اگر شرایط مناسب باشد و شرکت هم بتواند روند روبه‌رشد سهم خود را تا مدتی نگه دارد، نوسان‌گیر‌ها گروه دوم هم می‌توانند از فرصت استفاده کرده و از نوسانات قیمت سود به دست آورند. در غیر این صورت، سهم بعد از صعود کوتاه‌مدت خود یا متوقف می‌شود یا کاهش پیدا می‌کند.

به‌این‌ترتیب دسته دوم سود چندانی را به دست نخواهند آورد. در حقیقت فقط دسته اولی که از شرایط نوسان‌گیری آگاه هستند می‌توانند ازاین‌قبیل استراتژی‌های معاملاتی سود بالایی کسب کنند. به همین دلیل است که برای نوسان گیری در بورس باید آموزش و مهارت کافی داشته باشید.

این آموزش و مهارت کمک می‌کند تا در گروه بازیگران اصلی سهم قرار بگیرید و سود بالایی از نوسانات بازار کسب کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دامنه نوسان بورس (آپدیت 1401)

نکات مهم قبل از شروع نوسان گیری در بورس

همان‌طور که گفتیم، نوسان گیری در بورس یک نوع استراتژی معاملاتی است. این استراتژی درواقع فرصتی برای استفاده از تغییرات سریع قیمت‌‌ها است.

کسب سود از این نوع معاملات دشوار است زیرا برای انجام آن نیاز به مهارت و دانشی است که برای کسب آن باید آموزش‌های مختلف را دید. همچنین عواملی چون شناسایی سهام جهت نوسان‌گیری و تعیین نقطه مناسب جهت خرید یا فروش هم در این معامله وجود دارد.

در این استراتژی معامله‌گر باید بتواند آماده نوسان‌گیری از اصلاح و بازگشت روند بر اساس روان‌شناسی رفتار معامله‌گران، نمودار سهم، حجم معاملات و سفارش‌ها باشد. همچنین روند چرخش نقدینگی سهم هم مهم است.

درنتیجه هر معامله‌گری که بخواهد در نوسانات بازار به سود برسد، باید در جریان حرکت بازار قرار بگیرد. حتی توجه به عوامل و اخبار خارجی که روی ارزش سهم شرکت‌ها موثر هستند هم ضروری است. مسئله سرعت و دقت عمل هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهترین روش نوسان‌ گیری در بورس
روش‌های مختلفی برای نوسان‌گیری وجود دارد، اما بهترین روش آن نوسان‌گیری از تغییرات کوتاه‌مدت یک سهم است.

به‌عنوان یک نوسان‌گیر موفق باید بدانید در چه شرایطی از بازار امکان بیشتری برای نوسان‌گیری و کسب سود بیشتر وجود دارد. در چه شرایطی باید افق زمانی خود را بلند‌مدت کنید و نماد‌ها و الگوهایی که در تابلو معاملاتی نمایش داده می‌شود را هم بشناسید.

رفتار حقیقی‌ها، حقوقی‌ها، تعداد، حجم معاملات و … از جمله اطلاعات مهمی است که باید برای نوسان گیری در بورس از آنها شناخت داشته باشید. به همین دلیل مهارت تابلوخوانی در این استراتژی معاملاتی بسیار مهم است.

همچنین در نظر داشته باشید که نوع سفارش‌گذاری با درنظرگرفتن حجم و قیمت به‌صورت همزمان در سهم می‌تواند یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی باشد که شما را برای نوسان‌گیری تشویق می‌کند! به سفارش‌هایی که جنبه حمایتی دارند یا از رشد قیمتی جلوگیری می‌کنند هم دقت کنید.

ارزشیابی سهم

مهم‌ترین و اولین مسیر برای نحوه نوسان گیری در بورس، شناسایی ارزش سهم است.

برای شناسایی سهم با دو رویکرد اصلی بنیادی و تکنیکال روبه‌رو هستیم. هدف رویکرد تحلیل بنیادی یافتن ارزش ذاتی یک سهم است. این فرآیند را ارزشیابی سهم هم می‌نامند ارزش ذاتی که ارزش واقعی یک سهم است با ارزش بازاری سهم متفاوت است.

بیشتر بخوانید: 4 روش برای ارزش گذاری سهام شرکت‌ها در ایران

در تحلیل بنیادی و برای تحلیل گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، قاعدتا لازم است سه مرحله اساس که ارکان اصلی تحلیل بنیادی است، توجه کنید:

  • اقتصاد کلان داخلی
  • اقتصاد شرکت
  • اقتصاد صنعت

هر سه این مراحل در تحلیل‌های بنیادی بسیار مهم هستند. این سه مرحله می‌توانند پایه‌گذاری اصلی تغییرات و تحولات اوضاع اقتصادی و جهت‌گیری‌های آینده یک شرکت باشند.

علاوه بر این، برای بررسی و درک کامل تحولات سهم یک شرکت باید سراغ بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی هم بروید. این شاخص‌های کلان اقتصادی شامل موارد و اثراتی است که در اختیار خود شرکت قرار ندارد. بلکه در ابعاد بزرگ‌تر و کشوری و جهانی اتفاق می‌افتند.

برای مثال تورم، تولیدات ملی، نرخ بهره، نرخ ارز، میزان بیکاری، نرخ رشد اقتصادی، واردات و صادرات، سیاست‌های پولی و مالی دولت و سایر نهاد‌ها از جمله شاخص‌های کلانی هستند که روی سهام شرکت‌های حاضر در بورس تاثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: تاثیر بیکاری بر اقتصاد؛ بیکاری چه آسیب‌هایی به اقتصاد وارد می‌کند؟

بررسی و تحلیل این شاخص‌ها می‌تواند کمک کند تا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از وضعیت بازار سهام و صنعت به دست آورند.

انتخاب شرکت برای سرمایه‌گذاری و نوسان‌گیری در بورس

در مراحل نحوه نوسان گیری در بورس بعد از انتخاب صنعت مناسب، باید سراغ شرکت سهامی مناسب بروید.

از میان تمام شرکت‌های موجودی که در صنعت موردنظر شما فعالیت می‌کنند، یک شرکت مناسب را برای خرید سهم و سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

معیار‌هایی که برای انتخاب و خرید سهم یک شرکت مهم و تاثیر‌گذار هستند شامل موارد زیر است:

  • بررسی موقعیت رقابتی
  • میزان فروش و نرخ رشد شرکت
  • سهم بازار شرکت از صنعت
  • کیفیت محصولات یا خدمات متمایز آن
  • تجربه مدیران شرکت
  • تحصیلات
  • موفقیت‌ها و رشد‌های قبلی
  • نوآوری
  • ابتکارات و جدیت
  • کارایی مدیریت در اداره دارایی‌ها
  • تولید و عملیات
  • فروش محصولات
  • استفاده از خدمات و فناوری‌های جدید
  • توانایی معرفی محصولات جدید برای تامین نیاز بازار
  • توانایی هماهنگی و همسو شدن با تحولات اقتصادی جهانی
  • نسبت‌های سودآوری
  • بدهی
  • کارایی و نقدینگی
  • مقایسه شرکت با گذشته و رقبای موجود
  • سایر عوامل خاص رقابتی
نوسان گیری روزانه در بورس
نوسان ‌گیری در بورس یک استراتژی معاملاتی است که به دلیل استفاده از تغییرات سریع قیمت‌ها مورد استقبال قرار گرفته است.

به طور خلاصه، تحلیل بنیادی یک شرکت و سهام نیازمند زمان و بررسی‌های دقیق و ریشه‌ای است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود اگر می‌خواهید به‌عنوان یک نوسان‌گیر در بازار فعالیت کنید، لازم نیست وارد فاز بررسی و تحلیل‌های بنیادی یک سهام و شرکت شوید. حتی تحلیل‌های فاندامنتال هم برای نوسان‌گیری‌های میان‌مدت و بلند‌مدت موثر است.

اینجاست که اگر یک معامله‌گر تازه‌وارد بازار اطلاعات درستی از بازار، کاربرد تحلیل‌ها و … نداشته باشد‌، ممکن است زمان زیادی از فرصت معامله‌گری و سرمایه‌گذاری خود را برای یادگیری اطلاعات ناکارآمد صرف کند.

اگر قصد دارید سراغ نوسان گیری در بورس بروید، اطلاعات و عوامل تاثیرگذار دیگری برای یادگیری وجود دارند.

عوامل و اطلاعات مهم برای نوسان گیری در بورس

ترفندها و نحوه نوسان گیری در بورس بسیار مهم هستند. معمولا عوامل مختلفی در بازار بورس وجود دارند که به معامله‌گر کمک می‌کند بتواند از سهام مختلف نوسان‌گیری کند.

برخی از این ترفند‌ها شامل موارد زیر است:

1. استفاده از تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال مثل الفبای بازار بورس است! بسیاری از تحلیل‌گران بازار، کنترل و اشراف دقیقی به تحلیل تکنیکال سهام دارند و می‌توانند با بررسی نمودار هر سهم، نقاط مهم تکنیکالی مثل خط حمایت و خط مقاومت سهم را شناسایی کنند.

معمولا نوسانان گیرها در زمانی که سهم در کف قیمتی حمایت خود قرار دارد وارد سهم می‌شوند و تا زمان رسیدن به خط مقاومت و رشد قیمت سهم، آن را نگه‌داری می‌کنند.

با رسیدن به خط مقاومت و پایان دوره کوتاه‌مدت رشد قیمت، سهم خود را فروخته و از نوسان قیمت سهم، سود کسب می‌کنند. در این بین استفاده از برخی نسبت‌ها و اندیکاتورها مانند «ATR یا AVERAGE TRUE RANGE» نیز سودمند است.

2. استفاده از کانال نمودار

وقتی سهمی در داخل کانال نمودار قرار دارد، بین خطوط کانال، نوسان قیمتی می‌کند. یکی از ترفند‌های پرکاربرد در این مورد خرید در کف کانال و فروش در سقف کانال قیمت است.

3. بررسی رفتار سهام

سهم‌های زیادی در بازار وجود دارند که بعد از جمع‌شدن صف فروش آنها، وارد رنج مثبت و درصدهای بالاتر می‌شوند. بررسی و شناسایی رفتار این سهم‌ها یکی از کاربردی‌ترین ابزار برای نوسان گیری در بورس است.

به بیان ساده‌تر، یکی از ترفند‌هایی که می‌تواند برای آموزش نوسان گیری در بورس موثر باشد، شنا بر خلاف جریان رود سهام است!

بیشتر بخوانید: منظور از ترید خلاف روند چیست؟

4. بررسی حجم خریدوفروش حقیقی و حقوقی

تابلوخوانی و بررسی حرکت سرمایه‌گذاران کمک بسیار زیادی به روند نوسان‌گیری می‌کند.

سهامی که به یکباره با صف خرید و افزایش تقاضا مواجه می‌شود، معمولا حجم مشکوکی از آن ثبت خواهد شد. درنتیجه نوسان قیمتی افزایش پیدا می‌کند و نوسان‌گیرها از این افزایش حجم توسط افراد حقوقی یا حقیقی، به نفع خود استفاده می‌کنند.

به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود زمانی که سهم روی خط حمایت قرار دارد و سرمایه‌گذاران حقوقی خرید سنگینی از آن انجام می‌دهند، خرید لازم برای نوسان‌گیری انجام شود.

سرمایه‌گذاران حقوقی شرکت‌ها و نهاد‌های سرمایه‌گذار هستند و سرمایه‌گذاران حقیقی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران عادی بازار محسوب می‌شوند. برای مثال اگر شما وارد بازار شوید و در آن معامله کنید، به‌عنوان یک سرمایه‌گذار حقیقی در بازار شناخته خواهید شد.

آموزش نوسان گیری در بورس
نوسان گیری در بورس نیازمند آموزش و کسب مهارت‌های تحلیل و بررسی بازار است.

5. اخبار و رویداد‌های مهم

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که روی نوسانات قیمت سهام شرکت‌‌ها تاثیر می‌گذارد اخبار و جریان اطلاعات است.

برای مثال انتشار یک خبر یا یک گزارش مالی از طرف شرکت می‌توان عاملی برای تحرکات قیمتی کوتاه‌مدت یک سهام شود. بعدازاین تحرکات کوتاه‌مدت، سهم مجدد در ریل حرکتی بلندمدت خود قرار می‌گیرد.

گاهی اوقات اخبار و جریانات جهانی هم ممکن است روی سهم یک یا چند شرکت موثر باشد. برای مثال رخداد‌هایی مثل همه‌گیری کرونا، جنگ اوکراین و روسیه، تحریم‌ها، بحران‌های اقتصادی و … از جمله رویدادهای مهمی هستند که برای نوسان کوتاه‌مدت یک سهم موثرند و می‌توانند فرصت خوبی برای نوسان‌گیری باشند.

نکته مهم در این عامل این است که نباید در دام شایعات و پیام‌های غیرواقعی بیفتید. تجربه و شناخت عوامل تاثیرگذار بازار اصلی‌ترین چیزی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بعد از مدتی بازار را بشناسند، قدرت تحلیل و بررسی واقعیت‌ها و شایعه‌ها را کسب کنند و قدم‌های درستی برای استراتژی معاملاتی و نوسان‌گیری خود بردارند.

گاهی مشاهده می‌شود که برخی افراد تاثیرگذار در بازار، بعد از خرید سهام یک شرکت خاص اقدام به خبرسازی و شایعه‌پراکنی برای بالابردن ارزش آن می‌کنند. اصطلاحا با این کار قصد دارند بازار را مطابق میل خود حرکت دهند.

در چنین مواقعی تیزبینی و تکیه بر اخبار رسانه‌های معتبر و رسانه‌های اصلی شرکت یا صنعت در کنار سایر ابزارهای تحلیل بازار سرمایه، باعث می‌شود تا دچار شایعه‌ها و دروغ‌ها نشوید.

بیشتر بخوانید: آیا اخبار خوب از یک شرکت می‌تواند سیگنال فروش سهام باشد؟

6. اطلاعات نهانی شرکت

نوسان‌گیران حرفه‌ای بیشتر از دیگر معامله‌گران درباره شرکت و اطلاعات نهانی آن خبر دارند.

این اطلاعات می‌توانند ترسیم‌کننده نقشه و مسیر راه آینده شرکت و سهام آن باشد. ارتباط با بازیگران سهم، اخبار مهم شرکت و تغییرات آن به نوسان‌گیر‌ها کمک می‌کند تا جزء گروه اول نوسان‌گیرها بازار باشند.

همان گروهی که شروع‌کننده جریان نوسان سهم هستند و بیشترین سود را از نوسان سهم کسب می‌کنند. وقتی اطلاعات شرکت به‌صورت عمومی منتشر می‌شود، دیگر فرصتی برای سود بیشتر نیست. بلکه این زمان، موقعیتی است که وقت خروج نوسان‌گیرهای حرفه‌ای است و به‌اندازه نوسان اولیه آن، نمی‌تواند سود قابل‌توجهی برای آنها داشته باشد.

7. بررسی جو حاکم در بازار

گاهی اوقات جو کلی بازار بنا به دلایل مختلفی نوسان می‌کند این نوسان ممکن است بارها از رنج مثبت تا رنج منفی حرکت کند. این شرایط و رنج‌کشی‌های مختلف یک سهم در طول روز یا مدت کوتاه، بهترین فرصت برای نوسان‌گیری از جو حاکم بازار است.

در واقع، شرایط مساعد بازار یکی از عواملی است که در دامن‌زدن به شایعات و رشد قیمت یک سهم تاثیر دارد. بر خلاف تصور عده‌ای، آنچه در بازارهای جهان اتفاق می‌افتد تاثیر زیادی روی اقتصاد داخلی کشور دارد.

به فرض اگر به‌خاطر یک حادثه طبیعی تولید یک صنعت خاص دچار مشکل شود، قطعا روی بازار داخلی آن محصول و صنعت هم تاثیرگذار خواهد بود. حالا ممکن است این تاثیر مثبت باشد و باعث افزایش ارزش و رشد شاخص بازار شود یا ممکن است منفی شود و ارزش بازار را کاهش دهد.

همچنین درصد بالایی از شرکت‌های مورد معامله در بورس ایران، چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم (باواسطه) به نرخ‌های جهانی وابسته هستند. اخبار مربوط به این تغییرات می‌تواند بستر مناسبی برای نوسان‌های کوتاه‌مدت و نوسان گیری در بورس فراهم کند. درنتیجه بررسی پیوسته اقتصاد جهانی، جو بازار، بورس‌های جهانی و روند معاملات کالایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از شناخته‌شده‌ترین تاثیرات جهانی که می‌توانیم از آن صحبت کنیم تغییر قیمت نفت در جهان است. هرچقدر که نفت در جهان و اقتصادی‌های دیگر دچار تغییروتحول شود، تاثیر مستقیم روی محصولات مرتبط با آن یا فرآورده‌های نفتی در بازار بورس ایران هم دارد.

8. مهارت و تجربه

گفتیم که یکی از مهم‌ترین ابزار و ترفند‌ها برای نوسان گیری در بورس مهارت و تجربه است.

هیچ روش و قاعده مشخصی برای نوسان‌گیری وجود ندارد. نوسان‌گیرهای حرفه‌ای به تابلوخوانی، وقایع و رویداد‌های در حال وقوع، ابزارها و تحلیل‌های مختلف تسلط بالایی دارند. می‌دانند در چه قیمتی وارد سهم شوند، چه عواملی این قیمت را بالا می‌برد، چه اتفاق‌هایی در داخل شرکت و توسط بازیگران سهم در حال وقوع است و چه زمانی باید از سهم خارج شد.

این نوع معاملات ریسک بسیار بالایی دارند. بسیار مهم است که به حد ضرر یا حد سودی که برای سهم خود تعیین کرده‌اید پایبند باشید. پایبندی به این حدوحدود باعث می‌شود تا در برابر اتفاق‌های پیش‌بینی نشده غافلگیر نشوید و ضرر نکنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت تحمل ریسک (RT) و ظرفیت ریسک (RC) چیست؟

فیلترهای نوسان‌گیری در بورس
اندیکاتورها و فیلترهای مختلفی برای نوسان گیری در بورس وجود دارد.

9. اندیکاتورهای نوسان گیری در بورس

اندیکاتور‌هایی که در تحلیل‌های تکنیکال استفاده می‌شوند ابزار بسیار خوبی برای تعیین و پیداکردن نقاط نوسان‌گیری است.

اندیکاتورها توانایی صادرکردن سیگنال خرید و فروش را دارند و برای نوسان‌گیری در این محدوده‌های مناسب به نظر می‌رسند. 

ابزارهایی مثل استوکاستیک (Stochastic) و الگوهای کندلی (Candlestick Pattern)، بررسی کراس مووینگ اوریج‌ها (Moving Average) و خرید از صف فروش در سطوح فیبوناچی جزء ابزارهای بسیار کاربردی برای نحوه و آموزش نوسان گیری هستند.  

بیشتر بخوانید: 9 اندیکاتور پرکاربرد در تحلیل تکنیکال

در ادامه برخی از کاربردی‌ترین اندیکاتور‌ها را مرور کنیم:

اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI می‌تواند نقاط اشباع فروش و اشباع خرید را به‌راحتی نشان دهد. وقتی عدد این اندیکاتور برای نمودار سهم به زیر عدد 30 برسد، به این معنی است که سهم در محدوده اشباع فروش قرار گرفته است.

در این محدوده و به‌خاطر اینکه فروش سهم به میزان قابل‌توجهی انجام شده است، احتمال بازگشت سهم وجود دارد و از بهترین فرصت‌ها برای نوسان‌گیری به شمار می‌رود. بازگشت یک سهم از نقطه فروش به این معنی است که سهم کاهش ارزش بیشتری را تجربه نمی‌‌کند. در نتیجه آن قیمت می‌تواند نقطه ورود به سهم و خرید آن با قیمت کف خرید باشد.

سپس و بعدازاین که سهم از نقطه فروش خود برگشت، وارد یک فاز صعودی و افزایش قیمت می‌شود. تا جایی که مجدد در نقطه مقاومت خود بایستد. در صورت رسیدن به سطوح بالاتر مثل اعداد 60 و 70 در اندیکاتور، می‌توان به فکر فروش سهم خود باشید. فروش سهم شما در نقطه بالا به معنی سود بیشتر، نوسان‌گیری از حرکت سهم و خرید با کمترین قیمت است.

اندیکاتور MACD

اندیکاتور MACD را به‌عنوان میانگین متحرک می‌شناسند.

میانگین متحرک در اصل خطی است که مقدار متوسط داده‌های قبلی را از در یک دوره از پیش تعریف شده نشان می‌دهد. خط سیگنال در واگرایی مکدی گزینه مناسبی برای خرید در نقطه مناسب و نوسان‌گیری از سهم است.

اندیکاتور باند بولینگر

اندیکاتور باند بولینگر نوسانات بالا و پایین بازار را می‌سنجد.

این اندیکاتور در پیداکردن نقطه مناسب نوسان‌گیری کاربرد موثری دارد. روزهایی که بازار نوسان شدیدی را تجربه می‌کند، اطلاعات این اندیکاتور موقعیت‌های بسیار خوبی برای نوسان‌گیری را به معامله‌گران نشان می‌دهد.

10. فیلترهای نوسان گیری در بورس

بعضی از فیلترها مثل حجم معاملات و کف قیمتی ماهانه به شناسایی سهم‌های مناسب برای نوسان‌گیری کمک می‌کند.

در اکثر موارد این فیلترها برای سهم‌های کوچک بازار کاربرد دارند. درواقع نوسان‌گیرها حاضر به‌سختی و ریسک بازار سهم‌های بزرگ و بنیاد محور نمی‌شوند و دشواری نوسان این سهم‌ها را نمی‌پذیرند.

معمولا برای نوسان گیری در بورس به نوسان‌گیرها توصیه می‌شود سراغ سهم‌‌های فرابورسی بروند. زیرا این سهم‌ها برای رشد حداکثری در یک روز، نیاز به پرشدن حجم مبنا ندارند. درنتیجه زودتر از سهم‌هایی با حجم‌مبنای بالای تحت تاثیر جو بازار و شرایط موقتی بازار قرار می‌گیرند.

توجه به این موضوع باعث می‌شود سراغ سهمی بروید که به هنگام ورود و خروج کمترین دردسر را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره فیلتر سایت بورس (Tsetmc) + لیست فیلترهای کاربردی

جمع‌بندی

درباره نوسان گیری در بورس و آموزش نوسان گیری با شما صحبت کردیم. تلاش کردیم در این مطلب خلاصه‌ای از مهم‌ترین ابزار، عوامل و نکات لازم برای نوسان‌گیری را ذکر کنیم.

نکته مهمی که در نوسان‌گیری باید به آن توجه کنید، این است که نوسان‌گیران مبالغ کم را برای نوسان وارد بازار نمی‌‌کنند. درواقع به‌دست‌آوردن سود 5 تا 10 درصدی از نوسان یک سهم زمانی به‌صرفه است که درنهایت مبلغ و سود چشم‌گیری باشد.

مبالغ کم علاوه بر اینکه سود آنها ناچیز می‌شود، هزینه کارمزد بالایی دارند که برای انجام این‌گونه معاملات به‌صرفه نیست.

شما چه تجربه‌ای از نوسان گیری در بورس دارید؟ چه اطلاعات و ابزاری را برای نحوه نوسان گیری استفاده می‌کنید؟ سوال‌ها، تجربیات و اطلاعات خود را با ما در بخش دیدگاه‌های بورسینس به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx