3 روش برای تشخیص ورود و خروج پول هوشمند در بورس

ورود و خروج پول هوشمند

پول هوشمند یا اسمارت مانی در تعریفی ساده، سرمایه‌ای است که توسط سرمایه‌گذاران و کارشناسان بزرگ مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، خبرگان بازار و برای تشکیل روندهای بزرگ قیمتی در سهم، وارد بازار بورس می‌شود.

نقش اصلی را در ورود پول هوشمند سرمایه‌گذاران عمده بازار بر عهده دارند.

آن‌ها با درک بالای خود از نیازهای بازار و همچنین دسترسی به اطلاعاتی که در اختیار هر کسی نیست، جهت حرکت سهم را مشخص می‌کنند.

عناوین مطلب:

پول هوشمند، پول قدرتمندی است و به ‌اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند تغییرات اساسی در روند قیمتی یک سهم و تاثیرات عمیقی در تمامی سایر بخش‌های بازار بگذارد و موجب افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌شود.

خبر خوب: با ربات تلگرام «رصدخونه بورس» می‌توانید ورود و خروج پول هوشمند، خرید و فروش‌های بزرگ، عرضه صف خرید، ورود نقدینگی و بسیاری از اطلاعات مهم دیگر را بدست آورید >>> ورود به ربات تلگرام رصدخونه بورس

پول هوشمند معمولا در موج ابتدایی وارد مارکت شده و هیجاناتی را در آن ایجاد می‌کند که در نهایت موجب تحریک ورود سرمایه‌گذاران در مرحله بعدی می‌شود که این نیز همگام با خروج مرحله به مرحله پول‌های هوشمند در بازار صورت می‌گیرد و لایه های آخر خریداران نیز عموماً بازنده این بازی می‌باشند.

بیشتر بخوانید: بنیادی‌ترین اصل سرمایه گذاری در بورس چیست؟

ورود پول هوشمند چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

  1. زمانی که وضعیت بازار نامساعد است و همه اظهار نا امیدی می‌کنند و به نوعی فشار فروش در سهم بالا می‌باشد و تقاضایی برای سهام شرکت‌ها وجود ندارد آنجاست که پول هوشمند می‌تواند وارد بازار شود و آرام آرام شروع به خرید سهام کند و بعد از جمع آوری سهم، اقدام به افزایش قیمت سهم می‌کنند.
  2. جایی که قیمت‌ها به پایین ترین حد خود رسیده و اصطلاحاً قیمت‌ها در کف می‌باشند.

تأثیر ورود پول هوشمند بر عملکرد قیمت سهام

پول هوشمند معمولاً سهامی را هدف قرار می‌دهد که مدت‌هاست عملکرد خوبی نداشته‌اند و سرمایه‌گذاران را به خود جذب نکرده است.

از نظر تکنیکالی و با توجه به چارت، قیمت چنین سهامی به اصطلاح در کف قرار داشته و حرکت آن به صورت خنثی است. در واقع، قیمت چنین سهامی پتانسیل رشد زیادی دارد.

سرمایه‌گذاران سازمانی و حقوقی که ورود پول هوشمند را مدیریت می‌کنند در ابتدا به صورت چراغ خاموش اقدام به خرید این سهام می‌کنند؛ آن‌ها بدون اینکه توجه عموم سرمایه‌گذاران را به سهام مورد نظر جلب کنند اقدام به خرید پله‌ای سهام در طی چند روز یا حتی چند ماه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: روش مارتینگل چیست؟

می‌توان گفت این اتفاق در دو مرحله متمایز رخ می‌دهد:

مرحله‌ی اول: خاموش و صبور

معمولاً در این مرحله بازیگران اصلی و صاحبان پول هوشمند سهام مورد نظر خود را در حجم‌های سنگین خریداری نمی‌کنند تا قیمت سهم یک ‌باره افزایش نداشته باشد و توجه بازار جلب نشود.

حتی ممکن است برخی حقوقی‌ها (که متأسفانه این کار درست نیست) سهام خود را در قیمت‌های پایین به فروش بگذارند و با کدهای حقیقی خودشان مشغول خریداری آن سهم شوند. همچنین، صاحبان پول هوشمند عجله‌ای ندارند و با صبر کامل خرید خود را تکمیل می‌کنند.

با توجه به آنچه گفته شد، افراد عادی ممکن است در این مرحله متوجه ورود پول هوشمند به بازار نشوند.

مرحله دوم: آغاز روند صعودی و شروع خرید آشکار

در مرحله دوم، وقتی که پول هوشمند خرید خود را تقریباً تکمیل کرد، برای خرید نهایی خود دیگر چراغ خاموش عمل نمی‌کند؛ بلکه بی‌مهابا و بدون ملاحظه خرید نهایی خود را انجام می‌دهد و سعی می‌کند با افزایش حجم معاملات و افزایش سریع حرکت قیمت نظر سایر سرمایه‌گذاران را به سهم جلب کند و یک روند صعودی را آغاز کند.

طبیعی است که پول هوشمند قرار است در بازار سود کند و این سود را باید بازار برای او فراهم کند. در همین مرحله و هم‌زمان با خرید آشکار پول هوشمند، خبرهای مثبت در مورد شرکت هم کم کم منتشر می‌شود و با ایجاد خوش‌بینی، تقاضا برای سهم افزایش پیدا می‌کند؛ همین امر باعث تداوم روند صعودی خواهد شد.

در این مرحله است که ما می‌توانیم ورود پول هوشمند را به بازار (به یک سهم) شناسایی کنیم و تقریباً در بخش بزرگی از سود جریان صعودی شریک شویم. در ادامه با چگونگی شناسایی ورود پول هوشمند به یک سهم و خروج از آن آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: 13 نکته که قبل از ورود به بازار سهام باید بدانید

تشخیص ورود و خروج پول هوشمند

ورود یا خروج هوشمند با چند نشانه همراه است که اگر آن‌ها را با هم در یک نماد مشاهده کردید می‌تواند حاکی از جابجایی پول هوشمند در بازار باشد:

روش اول: تابلو خوانی

برای تابلو خوانی به این دو مورد توجه کنید:

  1. افزایش قابل ملاحظه حجم و ارزش معاملات

یکی از نشانه‌های اولیه ورود پول هوشمند به یک سهام، افزایش قابل توجه حجم و ارزش معاملات روزانه آن در مقایسه با میانگین چند روز گذشته است.

هرچه این نسبت بزرگتر باشد، نشان دهنده اتفاقات بزرگتری در آینده نزدیک است.

تابلوخوانی در بورس
از طریق تابلو خوانی می‌توانید در مدت زمان نسبتاً کم، اطلاعات موجود در تابلوی نمادها را بررسی و تصمیم‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کنید.

بیشتر بخوانید: ارزش دفتری، ارزش اسمی و ارزش بازاری سهم چیست؟

مثلاً، در تصاویر زیر حجم و ارزش معاملات نماد «فملی» را طی 6 روز کاری متوالی مشاهده می‌کنید:

حجم معاملات

ارزش معاملات

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در تاریخ چهارم تیر 1399 حجم و ارزش معاملات نماد فملی رشد قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با میانگین روزهای قبل داشته است. چنین تغییراتی در یک نماد می‌تواند نشانه‌ای از ورود یا خروج پول هوشمند باشد.

  1. افزایش یا کاهش نسبت قدرت خریدار به قدرت فروشنده

منظور از قدرت خریدار و قدرت فروشنده، میانگین تعداد سهمی است که هر کد حقیقی در طول یک روز به ترتیب خریده یا فروخته باشد.

مثلاً تصور کنید در یک روز، یک میلیون سهم توسط 200 کد حقیقی فروخته و توسط 100 کد حقیقی خریداری شود. در این صورت قدرت فروشنده برابر 5000 و قدرت خریدار برابر 10000 (تعداد سهام تقسیم بر تعداد کدها) خواهد بود.

هر چه نسبت قدرت خریدار به قدرت فروشنده بزرگتر از عدد 2 باشد به معنی ورود پول هوشمند به نماد است. عکس این قضیه نیز برقرار است. یعنی اگر نسبت قدرت خریدار به قدرت فروشنده کمتر از عدد 0.5 باشد، خروج پول هوشمند اتفاق افتاده است.

برای نمونه، در مثال قبل نسبت قدرت خریدار به فروشنده را در تاریخ چهارم تیر 1399 محاسبه می‌کنیم. در این تاریخ اطلاعات مربوط به خرید و فروش اشخاص حقیقی به شرح جدول زیر است:

 
خرید حقیقی
فروش حقیقی
تعداد کد
17376 نفر
7402 نفر
حجم معاملات
144.713 میلیون
155.72 میلیون

با توجه به جدول، نسبت قدرت خرید به فروشنده به شکل زیر محاسبه می‌شود:

8328 = 17376 ÷ 144713000 = قدرت خریدار

21038 = 7402 ÷ 155720000 = قدرت فروشنده

0.396 = 21038 ÷ 8328 = نسبت قدرت خریدار به فروشنده

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نسبت قدرت خریدار به فروشنده کمتر از 0.5 است. با توجه به این عدد و رشد قابل توجه حجم و ارزش معاملات، می‌توان نتیجه گرفت که در تاریخ ذکر شده پول هوشمند از این سهم خارج شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب و استفاده از افزونه وسهام

روش دوم: الگوی Spike & Ledge

روش تکنیکال برای شناسایی ورود پول هوشمند: پرایس اکشن و الگوی  Spike & Ledge

پرایس اکشن یک روش تحلیلی است که در آن معامله‌گر تنها به چارت قیمت نگاه می‌کند (بدون استفاده از هیچ گونه ابزار و اندیکاتوری) و تنها با نگاه کردن به نمودار قیمت متوجه ورود پول هوشمند و تشخیص نقطه شروع یک روند صعودی می‌شود.

بیشتر بخوانید: پیش بینی بازار با الگوی اسپایک

به بیان ساده، Spike به حرکت قدرتمندی گفته می‌شود که در اثر برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در قیمت یک دارایی ایجاد می‌شود و باعث حرکت سریع قیمت به سمت بالا در یک بازه زمانی خیلی کوتاه می‌شود.

از بارزترین نشانه‌های این الگو می‌توان به افزایش ناگهانی حجم معاملات و شکل‌گیری کندل‌هایی که به مرور بلندتر می‌شوند اشاره کرد.

در تصویر زیر متوجه این مطلب می‌شوید:

الگوی اسپایک

در تصویر بالا یک الگوی Spike & Ledge را مشاهده می‌کنید Spike‌‌‌‌ آن قسمت با حرکت قدرتمند قیمت گفته می‌شود که کندل‌های آن به مرور بلندتر شده‌اند.

Ledge به آن اصلاح بعد از Spike گفته که به صورت ضعیف و خنثی شکل گرفته است و قیمت تا حدودی به سمت پایین حرکت کرده است.

هرگاه این الگو را در چارت یک سهم مشاهده کردید احتمالاً پول هوشمند وارد سهم شده است و برای تائید رشد بیشتر باید منتظر یک کندل صعودی بمانید تا سقف الگوی Spike را رد کند (همچنین می‌توانید تنها منتظر یک کندل صعودی باشید و الزام رد شدن سقف الگو را در نظر نگیرید).

در این صورت باید حد ضرر را در پایین الگوی اصلاحی Ledge قرار داده و وارد معامله شوید (به تصویر زیر دقت کنید):

حدضرر در الگوی اسپایک

روش سوم: استفاده از فیلتر نویسی

با استفاده از دانش فیلتر نویسی می‌توانید شرایط مدنظر خود را برای سیستم تعریف کنید.

سپس سیستم تمامی نمادهای بازار را به صورت پیوسته زیر نظر گرفته و هر زمان که نمادی شرایط شما را دارا باشد، به صورت خودکار آن را به شما نمایش می‌دهد. در واقع با فیلتر نویسی دیگر لازم نیست تابلوی نمادها را همیشه زیر نظر بگیرید.

به عنوان مثال می‌خواهیم در وب‌سایت tsetmc.com فیلتری بنویسیم که دو شرط زیر را به صورت هم‌زمان بررسی کند:

  • حجم معاملات روز فعلی بیش از 4 برابر میانگین حجم معاملات یک هفته گذشته باشد.
  • قدرت خریدار بیش از 2 برابر قدرت فروشنده باشد.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره فیلتر سایت بورس (Tsetmc) + لیست فیلترهای کاربردی

برای این کار ابتدا وارد بخش دیده‌بان وب‌سایت TSETMC شده و از نوار بالا روی گزینه «فیلتر» کلیک می‌کنیم. حال در پنجره باز شده، گزینه «فیلتر جدید» را انتخاب کرده و دستورات زیر را می‌نویسیم:

فیلترنویسی در بورس
فیلترها ابزاری هستند که به شما کمک می‌کنند تا از بین صدها سهمی که در دیده‌بان وجود دارد، سهامی را شناسایی کنید که تمام فاکتورهای مد نظر شما را دارا باشند.

 (tvol) > 4 * ([ih][1].QTotTran5J + [ih][2].QTotTran5J + [ih][3].QTotTran5J + [ih][4].QTotTran5J + [ih][5].QTotTran5J ) / 5

&&

( (ct).Buy_I_Volume / (ct).Buy_CountI ) >= 2 * ( (ct).Sell_I_Volume / (ct).Sell_CountI)

منظور از عبارات استفاده شده در فیلتر ورود یا خروج پول هوشمند چیست؟

  • (tvol): حجم معاملات روز معاملاتی جاری
  • [ih][n].QTotTran5J: حجم معاملات در n روز قبل
  • &&: هر دو شرط به صورت هم‌زمان برقرار باشد
  • (ct).Buy_I_Volume: حجم خرید اشخاص حقیقی
  • (ct).Buy_CountI: تعداد خریداران حقیقی
  • (ct).Sell_I_Volume: حجم فروش اشخاص حقیقی
  • (ct).Sell_CountI: تعداد فروشندگان حقیقی

می‌توانید دستورات نوشته شده را به راحتی شخصی‌سازی کنید. به عنوان مثال می‌توانید به جای مقایسه حجم معاملات 5 روز گذشته، حجم معاملات 10 روز گذشته را مدنظر قرار دهید.

نتیجه‌گیری

یکی از گزینه‌هایی که برای یافتن انتخاب‌های مناسب سرمایه‌گذاری مخصوصاً در زمان نوسان‌های خنثی بازار و افزایش عدم اطمینان به افراد کمک می‌کند، وجود پول هوشمند است.

معامله‌گران حرفه‌ای با رصد پیوسته جهت تحرکات قیمتی و حجم معاملات و سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت، می‌توانند از ورود و خروج پول هوشمند در بازار مطلع شوند و بتوانند به کمک این موج ایجاد شده به سودهای بالاتری دست یابند.

افرادی که به این عوامل تأثیرگذار توجهی نمی‌کنند، تحت تأثیر شایعات منتشرشده و اخبار نادرست قرار می‌گیرند و بر اساس هیجانات ایجاد شده تصمیم به خرید یا فروش سهام می‌گیرند و دچار زیان می‌شوند. در این شرایط دریافت اطلاعات و آموزش‌های لازم نقش بسزایی را در کسب سود در بازار بورس دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

پول هوشمند

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
رضائی

در جمله چهارم از شرط اول، علامت ” ] ” قبل از ih4 جا افتاده

شجاع‌الدین جهاندیده

ممنون از توجه شما، ویرایش و درست شد

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx