منظور از پیش‌خور شدن قیمت در بازار بورس چیست؟

پیش‌خور شدن قیمت سهام

بازار بورس یک فضای پرنوسان است که برای حضور در آن، بایستی افراد تجربه و مهارت کافی داشته باشند و اصطلاحات کاربردی این حوزه را یاد بگیرند.

یکی از مفاهیم و اصطلاحات مهمی که در بازار بورس کاربرد زیادی دارد، “پیش‌خور شدن قیمت” است. این مفهوم بیشتر در تحلیل بنیادی کاربرد دارد.

در این مقاله قصد داریم تا درباره مفهوم پیش‌خور شدن توضیح دهیم و موقعیت‌هایی که این اصطلاح کاربرد دارد را بررسی کنیم.

عناوین مطلب:

اگر به یادگیری اصطلاحات و مفاهیم کاربردی در بازار بورس علاقه دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از پیش‌خور شدن قیمت یک سهم چیست؟

در هر بازار مالی، یک عامل مهم و موثر وجود دارد که تعیین‌کننده قیمت است و آن هم عرضه و تقاضاست. اما گاهی قیمت یک سهم به سمت خاصی جهت‌گیری دارد که به آن “پیش‌خور شدن قیمت” می‌گویند.

در این حالت، عده‌ای فکر می‌کنند که قیمت‌ها بدون دلیل بالا و پایین می‌روند؛ در حالیکه چنین نیست و هجوم پول هوشمند باعث افزایش در طرف عرضه یا تقاضا شده است.

بیشتر بخوانید: 3 روش برای تشخیص ورود و خروج پول هوشمند در بورس

هنگامی که قیمت یک سهم، دائما نزولی یا صعودی باشد و تغییراتی هم در صورت‌های مالی آن رخ ندهد؛ قیمت سهام پیش‌خور شده و باید دلایل آن را پیدا کنیم.

به عنوان مثال؛ مذاکرات احیای برجام، روند بازار سرمایه را دچار نوسان کرد و پیش از آنکه قیمت ارز به واسطه توافق کاهش پیدا کند، قیمت بسیاری از سهم‌ها کاهش یافت. در واقع؛ پیش از اینکه کاهش نرخ ارز در صورت‌های مالی این شرکت‌ها تاثیر چشمگیری بگذارد، سهام آن‌ها افت قیمت را تجربه کرده و پیش‌خور شدن قیمت برای آن‌ها اتفاق افتاد.

دلایل پیش‌خور شدن قیمت چیست؟

پیش‌خور شدن قیمت سهام، دلایل متعددی دارد و هرکدام به یک نحوی قیمت سهام شرکت‌ها را دچار نوسان می‌کنند.

در ادامه مهم‌ترین دلایل پیش‌خور شدن قیمت سهام در شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. تغییر قیمت‌های جهانی

در موضوع پیش‌خور شدن، تغییرات بین‌المللی و جهانی تاثیر بسزایی دارند؛ به‌خصوص اگر شرکت‌ها در حوزه واردات و صادرات فعالیت داشته باشند، تغییرات قیمت‌ روی ارزش سهام آن‌ها تاثیر کاملا مستقیمی خواهد داشت.

اگر صورت‌های مالی شرکت‌ها در سایت کدال را مشاهده کنید، می‌بینید که تغییرات قیمت‌های جهانی روی هزینه‌های آن شرکت (از جمله خرید و فروش) تاثیر گذاشته و این موضوع باعث پیش‌خور شدن قیمت سهام شده است.

به عنوان مثال، شرکت‌های تولیدکننده فولاد را در نظر بگیرید؛ اگر سهامداران آن احساس کنند که ممکن است قیمت این محصولات در منطقه  CIS کاهش داشته باشد و سودآوری شرکت‌های فولادی را تحت تاثیر قرار دهد، چنین ریسکی را نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که سهام در اختیار خود را بفروشند.

بنابراین این شرکت‌ها پیش از اینکه قیمت‌های جدید جهانی در صورت‌های مالی آن‌ها اعمال شود، شروع به اصلاح قیمتی خواهند کرد.

2. اخبار موثر در صنعت

همیشه اخبار و رسانه‌ها، تاثیر مستقیمی بر روند بازار بورس داشته‌اند؛ حال اگر خبر منتشر شده درباره یک صنعت خاص باشد، تاثیرگذاری آن چندین برابر خواهد شد.

اگر قرار باشد که در یک صنعت خاص اتفاقی رخ دهد یا قوانین و مصوبه‌هایی وضعیت آن صنعت را تحت شعاع قرار دهند، کاملا به خبرهایی که روند قیمتی سهام آن صنعت را تغییر می‌دهند، بستگی دارد.

به عنوان مثال؛ خبرهایی که درباره لغو قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودروسازی وجود دارد، می تواند تقاضا را جهت خرید سهام شرکت‌های فعال در گروه خودروسازی و ساخت قطعات خودرو افزایش داده و باعث شود که در کوتاه‌مدت، قیمت سهام این شرکت‌ها رشد قابل توجهی را تجربه کنند.

در حالی‌که عملکرد واقعی و سودآوری آن‌ها در کوتاه‌مدت به شکل قابل توجهی افزایش ندارد و در ماه‌های آینده که این مصوبه، باعث افزایش سود شرکت‌های خودروسازی شود، عملا تغییرات قیمتی خاصی در سهام آن‌ها دیده نخواهد شد؛ چراکه چند ماه قبل این خبر اثر خود را گذاشته و قیمت‌ها پیش‌خور شده‌اند.

بیشتر بخوانید: رانت در بورس چیست؟ + نحوه شناسایی سهام رانتی

3. تغییرات نرخ ارز

تغییرات نرخ ارز، از جمله موارد مهمی است که در پیش‌خور شدن قیمت تاثیر زیادی دارد.

همه ما می‌دانیم که افزایش قیمت دلار، باعث رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه شده و اقتصاد ایران نیز به دلیل کسری بودجه و وجود تحریم‌های اقتصادی با تورم همراه است و نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد، می‌تواند قیمت‌های بازار سهام را پیش‌خور کند.

به عنوان مثال؛ فرض کنید که یک تحلیلگر پیش‌بینی کند که با دلار 25 هزار تومانی، ارزش یک شرکت پتروشیمی به ازای هر سهم می تواند 1000 تومان باشد. در این حالت اگر قیمت سهام این شرکت بدون دلیل بنیادی، با 100 درصد رشد به قیمت 2000 تومان برسد، نرخ دلار 50 هزار تومانی را پیش‌خور کرده و خرید سهام آن در حالیکه دلار در محدوده 25 هزار تومان معامله شده باشد، با ریسک زیادی همراه است.

البته ما این موضوع را تنها از یک جنبه بررسی کردیم، زیرا ممکن است در این مدت شرکت به دلایل مختلف رشد کرده باشد. با این‌حال در شرایط یکسان چنین مثالی می‌تواند صحیح باشد.

تغییرات نرخ ارز
تغییرات نرخ دلار، در پیش‌خور شدن قیمت یک سهم تاثیر زیادی دارد.

4. چشم‌انداز اقتصاد کلان و وجود تنش‌های سیاسی

بازار بورس یک بازار حساس و پرنوسان است که کوچک‌ترین تنش سیاسی و نظامی که شامل اخبار منفی است، ترس و افت قیمت سهام شرکت‌ها را موجب می‌شود.

اگر سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کنند که تنش‌های سیاسی در داخل یا خارج از کشور احتمالا مبادلات اقتصادی را با نوسان همراه می‌کنند، ترجیح می‌دهند که سهام خود را بفروشند و مدتی از بازار دور بمانند.

به عنوان مثال؛ وقتی که شرایط سیاسی کشور نامشخص باشد و سرمایه‌گذاران نتوانند عوامل موثر در سودآوری شرکت‌ها را پیش‌بینی کنند، سهام خود را می فروشند. این در حالی است که در صورت‌های مالی و عملکرد این شرکت‌ها هیچ تغییری به وجود نیامده و فشار فروش به وجود آمده از سوی افراد، باعث افت قیمت‌ها خواهد شد.

از دیگر ویژگی‌های بازار سرمایه این است که معمولا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این بازار، آینده را می‌خرند.

گاهی اوقات، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در آینده، باعث ایجاد نوسانات قیمتی در زمان حال می شود.

چگونه می‌توان پیش‌خور شدن قیمت سهام در شرکت‌ها را تشخیص داد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که تغییرات قیمتی موجود در یک سهم، به دلیل پیش‌خور شدن قیمت آن سهم رخ می‌دهد یا دلایل دیگری دارد؟

پاسخ این سوال را باید در سودآوری شرکت‌ها و نسبت‌هایی مانند P/E (نسبت قیمت به سود سهم) جستجو کرد. به طور کلی، اگر P/E یک سهم به طور ناگهانی افزایش یابد، امکان این که قیمت سهام پیش‌خور شده باشد زیاد است و خرید سهام شرکتی که در کوتاه‌مدت افزایش قیمت زیادی داشته، با ریسک زیادی همراه است.

نسبت قیمت به سود سهم
با نگاه به نسبت P/E یک سهم، می‌توانید پیش‌خور شدن قیمت آن سهم را تشخیص دهید.

به عنوان مثال؛ فرض کنید که نسبت P/E یک شرکت تولیدکننده، 5 واحد است و قیمت سهام این شرکت بدون اینکه اتفاق خاصی در نرخ‌های فروش و… افتاده باشد، افزایش پیدا کرده و P/E آن به 10 واحد رسیده است.

در این وضعیت متوجه می‌شویم که قیمت آن سهم پیش‌خور شده و سرمایه گذاران بهتر است با احتیاط بیشتری درباره آن عمل کنند. بنابراین؛ شما می‌توانید از نسبت P/E و رشدهای ناگهانی قیمت سهم‌ها، جهت تشخیص اینکه آیا قیمت سهام شرکت‌ها پیش‌خور شده یا خیر، استفاده کنید.

سخن پایانی

از اصطلاحاتی که در میان فعالان بازار سرمایه رواج دارد، پیش‌خور شدن قیمت سهام در بازار بورس است. در واقع؛ این مفهوم زمانی کاربرد دارد که عملکرد یک شرکت تغییر خاصی نداشته ولی به دلیل وجود اخبار و شایعات، تغییرات نرخ ارز و … قیمت سهام شرکت مذکور افزایش پیدا کرده است.

در این مقاله به بررسی مفهوم پیش‌خور شدن قیمت‌ها پرداختیم و دلایل پیش‌خور شدن را نیز ذکر کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx