بررسی جامع و آموزش کار با کیف پول Daedalus

کیف پول Daedalus

کیف پول Daedalus یک نرم افزار متن‌باز سازگار با سیستم‌ عامل‌های دسکتاپ ویندوز، MacOs و لینوکس است.

این کیف‌پول امکان مدیریت چندین ولت همزمان را از طریق سیستم HD wallet فراهم می‌کند.

با این که در این کیف پول هیچ محدودیتی در ساخت ولت‌های جدید وجود ندارد اما تنها کاربرد اولیه Daedalus پشتیبانی از توکن‌های ADA است. 

عناوین مطلب:

این کیف‌پول غیرحضانتی (non-custodial) است، بنابراین کاربران کنترل کاملی روی کلید‌های خصوصی خود دارند. علاوه‌بر آن، رابط کاربری این کیف‌پول کاربر پسند و راحت است. 

بیشتر بخوانید: کیف پول حضانتی چیست و چه تفاوتی با کیف پول غیرحضانتی دارد؟

شما می‌توانید با اتصال این کیف‌پول به لجر یا کیف‌پول سخت افزاری Trezor، امنیت دارایی‌های خود را دو برابر کنید.

در کنار قابلیت‌های امنیتی این کیف پول، شما می‌توانید با استیک توکن‌های ADA در آن کسب درآمد کنید، همچنین امکان Vote در شبکه کاردانو از طریق این کیف پول نیز میسر است.

نکته مهم!

قبل از دانلود و استفاده از این کیف پول باید بدانید که Daedalus یک کیف پول Full node است و پس از اجرا، یک نسخه کامل بلاک‌چین کاردانو را روی سیستم شما دانلود می‌کند.

والت Daedalus
در حال حاضر حجم این بلاک‌چین حدود 63 GB است که باید قبل از استفاده از آن هزینه‌های اینترنت را در نظر بگیرید.

امنیت کیف پول Deadalus

از زمان عرضه این کیف‌پول در سال 2015 تاکنون هیچ مشکل امنیتی یا نفوذی به این ولت کاردانو صورت نگرفته است.

مانند اغلب کیف‌پول‌ها، کاربران می‌توانند از کلید‌های خصوصی (Private key) و رمز عبور‌های تنظیم شده در هنگام ایجاد کیف‌پول برای دسترسی به دارایی‌های خود استفاده کنند. 

با این که این کیف‌پول متن باز است اما از بلاک‌چین‌های Permissioned استفاده می‌کند. این بدان معناست که وقتی یک تراکنش ایجاد می‌شود، یک شبکه جدا از کاردانو ساخته می‌شود که در آن کل بلاک‌چین کاردانو دانلود و تراکنش ایجاد شده به صورت مستقل تایید اعتبار می‌شود. 

حریم خصوصی و ناشناس بودن 

کیف پول Daedalus به عنوان یک کیف‌پول غیرحضانتی، به کاربران خود حریم خصوصی و سطح بالایی از ناشناس بودن را ارائه می‌دهد.

کاربران این کیف‌پول خیال‌شان از بابت استاندارد‌های KYC آسوده است چرا که همه تراکنش‌های انجام شده توسط این کیف‌پول به صورت ناشناس و بدون نیاز به ارائه هیچ گونه اطلاعات هویتی انجام می‌شود.

Coinjoin استراتژی است که برای بهبود حریم خصوصی کاربران به کار می‌رود. در این استراتژی، کاربر نیازی به دانستن مبدا و مقصد تراکنش ندارد. البته این روش در همه جا کاربرد ندارد و هدف اصلی آن بیشتر در توزیع یک اندازه توکن‌های یک شبکه است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پرایوسی کوین (Privacy Coin) + معرفی 6 مورد از آن‌ها

حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای کیف‌پول Daedalus

Daedalus یک کیف‌پول Full node است بنابراین یک نسخه از بلاک‌چین کاردانو را در سیستم شما ذخیره و مدام به‌روزرسانی خواهد کرد. اما این کیف‌پول را نمی‌توان روی کامپیوتر‌های با کانفیگ ضعیف به خوبی اجرا کرد. 

با توجه به گفته‌های وبسایت رسمی این کیف‌پول، سیستم پیشنهادی بدین شرح است:

  • dual core processors 64-bit
  • 16GB of RAM
  • 100-200GB of free drive space (دائما بیشتر می‌شود)
  • Broadband Internet connection

آموزش کار با کیف پول Daedalus

از آن‌جایی که این کیف‌پول فقط برای پلتفرم‌ دسکتاپ در دسترس است، شما نیاز به یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ با سیستم‌ عامل‌های اشاره شده خواهید داشت. 

ابتدا به وبسایت این کیف‌پول مراجعه و آن را دانلود کنید. توجه داشته باشید که وبسایت کیف‌پول Daedauls کشور ایران را تحریم کرده است.

دانلود کیف پول Daedalus

پس از نصب کیف‌پول وارد آن شوید و یک ولت جدید ایجاد کنید.

ایجاد والت در Daedalus

با زدن گزینه Create، این پنجره برای شما نمایان می‌شود که در آن باید نام مورد نظر برای ولت جدید و یک رمز عبور قوی وارد کنید. این رمز عبور فقط برای ورود به کیف‌پول مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارتباطی با بلاک‌چین کاردانو نخواهد داشت.

با حذف این کیف‌پول و دوباره نصب کردن آن، این رمز عبور نیز پاک می‌شود.

ایجاد رمز عبور برای والت Daedalus

در این مرحله عبارت 24 کلمه‌ای بازیابی را یادداشت و از آن به خوبی نگهداری کنید. البته در گام بعد عبارت بازیابی ذخیره شده را باید وارد کنید. نگران نباشید نیاز نیست در مورد املای کلمات دقت به خرج دهید چرا که با نوشتن حروف اول کلمه، آن را به شما پیشنهاد می‌دهد.

عبارت بازیابی والت Daedalus

پس از ایجاد ولت جدید با این صفحه مواجه خواهید شد که نشان دهنده موفق بودن عملیات است.

نصب کیف پول Daedalus

در هنگام استفاده از این کیف‌پول باید این نکته را به خاطر داشته باشید که Daedalus یک کیف‌پول Full Node است. بدان معنا که پس از اجرای آن، این کیف‌پول با بلاک‌چین کاردانو عملیات همگام‌سازی بزرگی را آغاز خواهد کرد.

در این وضعیت، اینترنت شما باید همیشه متصل باشد.

ارسال و دریافت دارایی

پس از بازیابی یا ایجاد کیف‌پول جدید و پایان عملیات همگام سازی با بلاک‌چین کاردانو، شما امکان ارسال و دریافت توکن‌های این بلاک‌چین را خواهید داشت.

ارسال کاردانو

به بخش Send مراجعه و آدرس گیرنده را وارد کنید، پس از تنظیم مبلغ ارسالی دکمه Next را بزنید.

به خاطر داشته باشید که در این مرحله بررسی دوباره آدرس و مبلغ وارد شده اهمیت زیادی دارد چرا که بات‌هایی وجود دارند که می‌توانند متن‌های کپی شده در کلیپبورد کامپیوتر را ویرایش کنند.

ارسال ارز ADA در Daedalus

پس از آن در پنجره باز شده، ابتدا اطلاعات نمایش داده شده را بررسی و سپس با وارد کردن رمز عبور کیف‌پول، عملیات را تایید کنید.

وارد کردن پسورد جهت تایید تراکنش در Daedalus

پس از زدن دکمه Send، به تب Summary مراجعه و وضعیت تراکنش خود را مشاهده کنید. 

تاریخچه تراکنش در Daedalus

دریافت کاردانو

در صفحه اصلی کیف‌پول به تب Receive مراجعه کنید.

در اینجا تعدادی آدرس از پیش ایجاد شده مشاهده می‌کنید که می‌توانید برای حفظ حریم خصوصی، در هر عملیات دریافت فقط یکی از آن‌ها را برای فرستنده ارسال کنید. همه آن‌ها به ولت فعلی شما اشاره دارند. 

پس از هر بار دریافت دارایی روی یک آدرس، به صورت خودکار آدرس جدیدی در این لیست ظاهرا می‌شود. 

آدرس والت‌ها در Daedalus

در این تصویر آدرس‌هایی که به رنگ خاکستری نمایش داده شده‌اند در واقع قبلا توسط شما مورد استفاده قرار گرفته‌اند که پیشنهاد می‌شود در صورت امکان هر بار آدرس جدیدی برای فرستنده ارسال کنید.

آموزش استیک کاردانو (ADA)

همان‌طور که گفته شد، این کیف‌پول یک نسخه کامل بلاک‌چین کاردانو را روی کامپیوتر شما دانلود می‌کند، این مسئله شما را از اغلب مشکلات اتصال به اینترنت در امان نگاه خواهد داشت.

به همین دلیل در این کیف‌پول، استیک توکن کاردانو به مراتب نسبت به کیف‌پول‌های Light مانند Yoroi قابل اطمینان‌تر است.

بیشتر بخوانید: استیک یا استخراج کاردانو (ADA)؟؛ آموزش کسب درآمد با کاردانو

نگران نباشید استیک دارایی در این کیف‌پول آسان و سریع است. با استیک دارایی‌های خود در این کیف‌پول، شما به عنوان یک استیکر استخر استیک در تایید اعتبار تراکنش‌های شبکه کاردانو مشارکت خواهید کرد. 

پس از باز کردن کیف‌پول، از بخش چپ وارد گزینه علامت زده شوید. این بخش Delegation Center نام دارد.

استیکینگ در Daedalus

در این صفحه، با انتخاب تب Stake pools وارد بخش مربوط به استخر‌های استیکینگ اکوسیستم کاردانو خواهید شد.

انتخاب استخر در Daedalus

برای استیک توکن، در کادر جستجو نام استخری را که قصد استیک توکن‌های خود در آن را دارید بنویسید. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید ما استخر ADAOZ را جستجو کرده‌ایم.

با حرکت موس روی آن می‌توانید جزییات و وضعیت فعلی آن را مشاهده کنید. در پنجره باز شده با کلیک روی دکمه Delegate to this pool امکان استیک در آن برای شما فراهم می‌شود.

جزئیات استخرها در Daedalus

در هنگام انتخاب و استیک دارایی روی این استخر‌ها، به وضعیت اشباع آن‌ها (Saturation) دقت کنید. استخر‌هایی که شاخص اشباع آن‌ها بالا باشد، پاداش‌های شما در آن کاهش پیدا می‌کنند.

نکته بعدی در نظر گرفتن کارمزد استیک است که شبکه از شما کسر خواهد کرد. دوره پاداش‌های استیک‌ها Epoch نام دارند. با گذشت هر Epoch، سود‌های شما نسبت به توکن‌های استیک شده در آن استخر محاسبه می‌شود.

نکاتی قبل از استیک در کیف پول Daedalus

اولین سوالی که ممکن است قبل از استیک در این کیف‌پول به ذهن ما برسد امنیت آن است.

آیا دارایی‌های ما با استیک در کیف پول Daedalus امن خواهند بود؟ پاسخ آن ساده است، تا زمانی که عبارت بازیابی 24 کلمه و یا کلید خصوصی را در اختیار دیگران قرار ندهید می‌توان از امنیت دارایی‌ها اطمینان حاصل کرد. 

نکته دیگر رمز عبور کیف‌پول شماست. اگر لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما در اختیار شخص دیگری قرار بگیرد و آن شخص به دلیل ضعیف بودن رمز عبور شما بتواند وارد کیف‌پول شما شود، دارایی‌های شما به طور کامل در اختیار او خواهد بود. 

تا حد ممکن از این کیف‌پول در محل کار (یا محل‌های عمومی) استفاده نکنید. باز نگه داشتن این کیف‌پول در هنگام دسترسی دیگران توسط ابزارهای Remote Desktop مانند Anydesk می‌تواند امنیت دارایی‌های شما را به خطر بیندازد. 

سوال بعدی که ممکن است قبل از استیک و در مواجهه با استخر‌های استیک از خود بپرسید نحوه انتخاب یک استخر است. چگونه باید یک استخر را انتخاب کنیم؟

به طور کلی شاخص اشباع استخر‌ها فقط یکی از چندین عامل مهم در انتخاب آن‌ها است. اما این شاخص نیز دائما در حال تغییر است و نمی‌توان همیشه آن را زیر نظر گرفت چرا که جا به جایی دائم بین استخر‌ها می‌تواند به جای منفعت، کارمزد زیادی برای شما در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: استخر استیکینگ چیست؟ + نکات مهم در انتخاب Staking Pool

قبل از انتخاب یک استخر، باید از فعال بودن آن اطمینان حاصل کنید. استخر‌هایی که در بلند مدت به فعالیت خود ادامه دهند، می‌توانند دائما بلاک‌های جدیدی را ضرب و تایید کنند. این مسئله بازدهی و کسب درآمد را برای شما تضمین می‌کند. 

در مورد درصد بازدهی آن‌ها چندان وسواس به خرج ندهید چرا که همه استخر‌های فعال با درصد اشباع مناسب به صورت میانگین سالیانه برای شما 5% سودآوری خواهند داشت.

اما به طور کلی، در هنگام انتخاب استخر بهتر است در مورد اهداف و فعالیت آن به خوبی تحقیق کنید. این تحقیق باید در انجمن‌های کاردانو و اکانت توییتر‌ آن‌ها باشد. 

پشتیبانی

کیف پول Daedauls پشتیبانی 24/7 را ارائه می‌دهد که می‌توان با مراجعه به بخش FAQ و از طریق یک سیستم تیکتی با آن‌ها ارتباط گرفت.

هزینه و کارمزد‌ها در کیف پول Daedauls

همان‌طور که مشاهده کردید دانلود این کیف‌پول رایگان است با این حال کارمزد‌ تراکنش‌ها در هنگام ارسال توکن‌ها کسر می‌شود.

کارمزد‌های استفاده از این کیف‌پول به دو صورت مجزا محاسبه می‌شوند:

  1. کارمزد کیف پول Daedalus که برحسب تعداد بایت‌های هر تراکنش محاسبه می‌شود.
  2. کارمزد استاندارد کاردانو که حدود 0.18 ADA برآورد می‌شود.

این کیف‌پول از یک مدل مقدار تراکنش پرداخت نشده (UTxO) برای محاسبه تعداد توکن‌هایی که به عنوان کارمزد باید پرداخت شوند استفاده می‌کند.

برای درک این مدل، فرض کنید در سوپر مارکت پس از پرداخت هزینه اقلام، یک تغییر در آن‌ها ایجاد کنید. مدل UTxO نیز از همین روش پیروی می‌کند. آن‌ها پس از انجام یک تراکنش و ایجاد تراکنش بعدی، میزان کارمزد پرداخت نشده را محاسبه می‌کنند. 

در این مدل محاسبه، همه کارمزد‌هایی که باید پرداخت شوند در پایگاه‌های داده این کیف‌پول ذخیره می‌شوند. در روش محاسبه UTxO، اندازه تراکنش ADA و تراکنش UTxO، میزان کارمزد تراکنش را مشخص می‌کنند. 

برای مثال، انجام یک تراکنش با حجم 9 ADA در کل نیازمند داشتن 10 واحد کاردانو در کیف‌پول است که 0.18 ADA برای کارمزد تراکنش پرداخت می‌شود. در این حالت یک UTxO به مقدار 0.82 ADA ایجاد می‌شود که سرجمع برای انتقال 9 واحد توکن کاردانو، شما 1 واحد را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنید.

کارمزد تراکنش در Daedalus

در برخی حالت‌ها، خروجی جدید UTxO پس از تراکنش شامل کارمزد تراکنش نیز می‌شود که در حالت بالا، شما باید یک واحد توکن ADA را برای کارمزد پرداخت کنید.

ارزیابی کلی کیف پول Daedalus

مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف‌پول را می‌توان این‌گونه بیان کرد:

  • شخصی‌سازی تم رابط کاربری
  • امنیت بالا
  • درآمد منفعل

اما این کیف‌پول بدون ایراد نیست و نمی‌توان برخی از کاستی‌های آن را نادیده گرفت.

مهم‌ترین معایب این کیف‌پول عبارت‌اند از:

  • فاقد پشتیبانی از موبایل
  • پشتیبانی فقط از یک کریپتوکارنسی
  • عدم پشتیبانی فیات (البته برای کاربران ایرانی فرقی نمی‌کند)
  • حجم بالای بلاک‌چین کاردانو

نتیجه گیری

کیف‌پول Daedalus یکی از ولت‌های مهم در استفاده از بلاک‌چین کاردانو است. وقتی صحبت از امنیت می‌شود این کیف‌پول در جایگاه خوبی قرار دارد اما شما فقط می‌توانید توکن‌ ADA را در آن حفظ کنید.

ویژگی Full node این کیف‌پول باعث می‌شود تا کل بلاک‌چین کاردانو به صورت مستقیم برای تایید تراکنش‌ها برروی کامپیوتر شما دانلود شود. با در نظر گرفتن نوع غیر حضانتی این کیف‌پول و مدل HD Wallet آن، برای کاربرانی که به دنبال تعامل حرفه‌ای با بلاک‌چین کاردانو هستند، توصیه می‌شود. 

ویژگی‌هایی مانند استیک دارایی، برداشت پاداش، رای‌دهی (Vote) و بسیاری دیگر را می‌توان از مهم‌ترین کاربرد‌های این کیف‌پول کاردانو عنوان کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx