بررسی مزایا و معایب کیف پول ترزور (Trezor)

کیف پول ترزور

وقتی حرف از سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال می‌شود، مهمترین دغدغه کاربران، امنیت و نگهداری دارایی‌هایشان است.

با یک جستجوی ساده در اینترنت با اخبار و گزارش‌های زیادی در مورد هک شدن کیف پول‌های ارزهای دیجیتال برخورد خواهید کرد.

البته که بیشتر این سرقت‌ها از کیف پول‌های نرم افزاری و موبایلی اتفاق افتاده است. کیف پول‌های سخت افزاری امن‌ترین گزینه برای ذخیره ارزهای دیجیتال هستند.

عناوین مطلب:

در این میان، ترزور (Trezor) یکی از برندهای پیشرو بوده و دو مدل کیف پول ارائه شده از سوی این شرکت دارای ویژگی‌های امنیتی زیادی هستند.

شرکت ترزور با رونمایی از کیف پول سخت افزاری ارزهای دیجیتال خود در سال 2014 توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرد.

به تدریج، مدل‌های ترزور وان (Trezor One) و مدل تی (Trezor T) در بیش از 150 کشور مورد استفاده قرار گرفته و به گزینه‌ای ایمن برای ذخیره ارزهای دیجیتال هزاران کاربر تبدیل شده‌اند.

استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری راحت است اما مشکلات امنیتی آن‌ها همیشه دغدغه کاربران بوده است. همین موضوع باعث شده راه‌حل‌های سخت افزاری مانند ترزور انتخاب بهتری به نظر برسند.

اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد ترزور وان و مدل تی بدانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ترزور (Trezor) چیست؟

ترزور که دفتر مرکزی آن در پراگ جمهوری چک است، یکی از برندهای کیف پول سخت افزاری برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. اولین نمونه ترزور که بسیار سبک و به کوچکی کلید خودروی هوشمند بود در سال 2012 ساخته شد.

شرکت ترزور از آن زمان تا به حال مدل T را هم به بازار معرفی کرده که دارای صفحه نمایش لمسی است. در این مقاله هر دو مدل را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

11 دلیل برای جذابیت کیف پول ترزور

در ادامه، 7 دلیل برای اینکه جهت ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود سراغ کیف پول ترزور بروید آورده‌ایم:

1. کیف پول ترزور سرد است!

بیشتر کیف پول‌های رمز ارز موجود در بازار مبتنی بر نرم افزار هستند. در این کیف پول‌ها نیاز به ساخت و نگهداری دستگاه‌های فیزیکی از سوی یک خدمات دهنده حذف شده است. این به معنی صرف هزینه و ریسک کمتر برای خدمات دهندگان است.

سطح امنیت کیف پول‌های سخت افزاری برای کاربران به هیچ وجه با امنیت نمونه‌های نرم افزاری قابل مقایسه نیست. اگر کاربر به هر نحوی کیف پول سخت افزاری خودش را به یک منبع متصل به اینترنت وصل نکند امکان ندارد کیف پولش هک شود.

2. قابلیت حمل بالا

هر دو مدل ترزور One و T کوچک بوده و به راحتی در کف دست جا می‌شوند. این کیف پول‌ها با توجه به طراحی سبک وزن‌شان چندان با دوام به نظر نمی‌رسند اما از طرف دیگر می‌توانید آن‌ها را به راحتی با خودتان جا به‌جا کنید.

ابعاد مدل کوچکتر 60 در 30 در 6 میلی متر بوده و وزن آن فقط 12 گرم است. مدل T بزرگتر بوده و ابعاد آن 64 در 39 در 10 میلی متر و وزن آن 22 گرم است.

قابلیت حمل کیف پول ترزور
کیف پول‌های ترزور وزن بسیار سبکی داشته و تقریباً در هر جایی از جمله جیب جا می‌شوند!

3. امنیت بی‌نقص در نرم افزار

جدا از سخت افزاری بودن، ترزور توجه ویژه‌ای به امنیت کیف پول‌های خود کرده است. اولین ویژگی امنیتی این برند مربوط به سیستم عامل سفارشی «ترزور کور (Trezor Core)» است که بر روی کیف پول‌های آن اجرا می‌شود.

اما این همه ماجرا نیست. ترزور روی امنیت دستگاه‌های خود به قدری کار کرده است که موارد زیر تنها گوشه‌ای از تلاش این برند برای محافظت از دارایی‌های کاربران را نشان می‌دهد.

4. نمایشگر مطمئن ترزور (Trusted Display)

قابلیت نمایش مطمئن کیف پول ترزور به گونه‌ای طراحی شده تا فقط جزئیات تراکنش‌های در حال انجام را نشان دهد.

در صورتی که کامپیوتر یا گوشی موبایل‌تان به هر طریقی به خطر بیفتد می‌توانید با توجه به اطلاعات متناقض نمایش داده شده متوجه این موضوع شوید. به این ترتیب فرصت کافی برای لغو کردن هر گونه تراکنشی را خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: امضای کور (Blind Signing)، از بزرگترین نقاط ضعف کریپتو!

5. امنیت بالا هنگام اتصال

صفحه نمایش لمسی مدل تی دارای قابلیت اضافه کردن پین و عبارت عبور درون دستگاهی است. با این ویژگی می‌توانید امنیت ارتباط بین کیف پول ترزور و دستگاهی که به آن وصل است را افزایش دهید.

امنیت درون دستگاهی نقش بسیار مهمی در محافظت کردن از کلید خصوصی هم دارد. برای انجام هر عملیاتی در کیف پول ترزور به تائید از طریق پین نیاز است. تنها در صورتی خطر هک شدن کیف پول کاربر را تهدید می‌کند که هم دستگاه و هم پین آن به دست کسی بیفتد.

6. رمزنگاری قدرتمند

ترزور از استانداردهای رمزنگاری متعددی برخوردار است که به افزایش امنیت تراکنش‌ها کمک می‌کنند. مثلاً عبارت عبور BIP-39 ترزور طول عبارت‌های بازیابی را افزایش داده و موجب امنیت بیشتر آن‌ها می‌شود.

در مدل T با بهره‌گیری از فناوری SLIP-39 Shamir حتی سطح بالاتری از امنیت رمزنگاری ایجاد شده است. با این روش عبارت‌های بازیابی جداگانه‌ای ایجاد می‌شود که شامل 20 واژه است.

7. کیف پول ترزور از خودش محافظت می‌کند!

یکی از روش‌های رایج هکرها برای سوءاستفاده از ضعف‌های امنیتی نفوذ کردن به داخل دستگاه‌هاست.

مثلاً آن‌ها ممکن است پس از دسترسی پیدا کردن به یک دستگاه سعی کنند اطلاعات خاصی مانند سیستم عامل یا فریمور را بازنویسی کرده یا تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: 10 روش هکرها برای سرقت ارز دیجیتال

دستگاه‌های ترزور به لطف تائید امضای فریمور از خود در مقابل این خطر محافظت می‌کنند. در نتیجه تنها فریمورهای امضا شده اجرا می‌شوند و تلاش برای دستکاری باعث نمایش پیام هشدار برای کاربر می‌شود.

همچنین هیچ کس نمی‌تواند بوت لودرهای ترزور را تغییر دهد زیرا آن‌ها فقط نوشتنی هستند.

8. افزایش حریم خصوصی با مسیریابی از طریق تور

مسیریابی از طریق تور به صورت پیش فرض آفلاین است؛ برای این کار کافی است گزینه تور را در سوییت ترزور فعال کنید.

مسیریابی از طریق Tor
اجرای این قابلیت به انجام پیکربندی‌های ویژه‌ای در سرور زیرساخت ترزور نیاز دارد اما کاربران به سادگی و با زدن یک گزینه در سوییت ترزور می‌توانند از آن استفاده کنند.

کاربران می‌توانند علاوه بر فعال کردن ارتباط از طریق تور یک آدرس ip و شماره پورت منحصر به‌فرد برای خود راه‌اندازی کنند. همچنین کاربران این امکان را دارند که نسخه .onion هر کدام از لینک‌های ترزور را باز کنند.

9. استفاده آسان

در صورت خرید کیف پول ترزور آن‌ها را در جعبه‌های اورجینال پلمپ شده دریافت خواهید کرد. داخل جعبه، علاوه بر کیف پول، چند ابزار جانبی، و یادداشت‌های راهنما وجود دارد.

کافی است به آدرس اینترنتی https://suite.trezor.io/start/ بروید و از آنجا سوییت ترزور را دانلود و نصب کنید.

در محیط برنامه سوییت راهنمایی‌های لازم برای راه‌اندازی نرم افزار وجود دارد. مراحل نصب نرم افزار بسیار سریع و راحت است و حتی تازه واردترین کاربران می‌توانند آن را ظرف چند دقیقه به پایان برسانند.

سایت ترزور
با کلیک روی آدرس سایت سوییت ترزور می‌توانید به راحتی کیف پول ترزور را راه اندازی کنید.

10. پشتیبانی از بیش از 1800 ارز دیجیتال!

کیف پول ترزور از بیش از 1800 نوع مختلف پشتیبانی می‌کند.

فهرست کردن تمام این ارزها در مطلب پیش رو امکان‌پذیر نیست اما در صورتی که می‌خواهید بدانید این کیف پول از ارز دیجیتال مورد نظرتان پشتیبانی می‌کند یا نه کافی است به وب سایت ترزور مراجعه کنید.

شما می‌توانید علاوه بر ارزهای اعلام شده چندین کوین تست نت را هم روی ترزور مدیریت کنید. هرچند این ارزها واقعی نیستند اما برای تست کردن مفید هستند!

11. کیفیت بالای صفحه نمایش کیف پول ترزور

شاید در برخورد اول با کیف پول ترزور اندازه کوچک صفحه نمایش این دستگاه‌ها کمی نگرانتان کند. اما متن‌ها و رنگ‌ها در نمایشگر ترزور کاملاً شفاف و واضح هستند.

نمایشگر کیف پول ترزور
صفحه نمایش ترزور One از نوع OLED بوده و ابعاد آن 128 در 64 پیکسل است. صفحه نمایش مدل T کمی بزرگتر (240 در 240) بوده و در آن از فناوری LCD استفاده شده است.

در صورت استفاده از کیف پول ترزور، کیفیت و خوانا بودن نوشته‌ها شما را شگفت زده خواهد کرد. اگرچه نوشته‌های روی مدل ترزور وان کمی تار دیده می‌شوند اما بدون شک قابل خواندن هستند.

اما قطعاً با دیدن کیفیت نمایش نوشته‌ها روی مدل T جا می‌خورید. نکته جالب‌تر استفاده از فناوری صفحه لمسی در این مدل است.

با وجود کوچک بودن اندازه، دکمه‌ها و اعداد روی صفحه نمایش مدل T بسیار حساس و دقیق هستند، حتی برای انگشت‌های پهن! در نتیجه احتمال فشار دادن دکمه اشتباهی بسیار کم است.

نقاط ضعف کیف پول ترزور

در ادامه به مهمترین نقاط ظعف دستگاه‌های ترزور اشاره می‌کنیم:

1. ایده‌آل نبودن کیفیت کلی

در حالیکه هدف اصلی کاربران از خریدن دستگاه‌های ترزور ذخیره ایمن ارزهای دیجیتال است اما نمی‌توان از داشتن کیفیت ساخت بالای این کیف پول‌ها صرف نظر کرد.

با این وجود شاید در مدل Trezor One به دلیل قیمت مناسب 68 دلاری (در زمان نگارش این مقاله قیمت هر دلار 27800 تومان است) بتوان از کیفیت ساخت پایین دستگاه چشم پوشی کرد اما کیفیت ساخت مدل T (حدود 217 دلار) هم چندان بهتر از مدل دیگر نیست.

کیفیت ساخت ترزور
کیفیت ساخت پایین کیف پول‌های ترزور

2. عدم وجود اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند

نداشتن اپلیکیشن گوشی هوشمند واقعاً آزار دهنده است چرا که امروزه همه چیز موبایلی شده است. در عوض، برای وصل کردن مستقیم کیف پول ترزور به گوشی هوشمند باید از WebUSB اندروید استفاده کنید.

البته خود ترزور برای داشتن ارتباط بهتر، استفاده از ترزور بریج را پیشنهاد کرده است. اما اگر قرار نیست زیاد با کیف پول‌تان سروکار داشته باشید نیازی به استفاده از این راه‌حل نیست.

3. پیچیده بودن فرایند تبدیل ارز دیجیتال به ارز فیات

امکان برداشت ارزهای دیجیتال و انتقال وجه معادل آن‌ها به حساب‌های بانکی در محیط کیف پول ترزور وجود ندارد (هر چند که این ویژگی برای کاربران ایرانی اهمیتی ندارد).

اگرچه بعضی از صرافی‌ها این کار را می‌کنند اما اساس ترزور بر امنیت آن است. برای نقد کردن هر ارزی در ترزور اول باید آن را به یک صرافی انتقال دهید و در آنجا آن را تبدیل به ارز فیات کرده و برداشت کنید.

شاید این یکی دیگر از نکات آزاردهنده ترزور باشد اما وقتی بحث امنیت در میان باشد چه می‌توان کرد!

با این حال می‌توانید موجودی خود را بدون تبدیل به ارز فیات و با سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین برداشت کنید.

کدام کیف پول ترزور را بخرم؟

Trezor One اولین مدل از کیف پول‌های ترزور است که تقریباً ده سال پیش وارد بازار شد. این دستگاه طراحی جمع و جور و صفحه نمایش کوچکی دارد و به راحتی قابل حمل است. این مدل از بیشتر جوانب مشابه برادر بزرگترش یعنی مدل T است.

مدل T نسخه جدیدتر کیف پول ترزور وان است که صفحه نمایش بزرگتر و شفاف‌تری داشته و از صفحه لمسی برخوردار است. مدل T همچنین مجهز به زیرپردازنده سریعتری است اما شاید سرعت عمل کیف پول تفاوت چندانی با مدل قدیمی‌تر نداشته باشد.

یکی از تفاوت‌های آشکارتر این است که ترزور وان در مقایسه با مدل تی از تعداد کوین‌های کمی بیشتری پشتیبانی می‌کند. با این حال هر دو مدل در لحظه قابلیت مدیریت کردن فقط ده ارز دیجیتال را دارند.

علاوه بر این، مدل تی دارای گزینه‌های امنیتی بومی بیشتری مانند تائید FIDO2 و سیستم بکاپ Shamir است.

بیشتر بخوانید: 3 توصیه مهم برای امنیت ارزهای دیجیتال

با این حال قیمت این مدل تقریبا 3 برابر مدل دیگر است!

انواع کیف پول ترزور
مدل Trezor One (چپ) و Trezor T (راست)

برای درک بهتر تفاوت‌های دو مدل کیف پول ترزور به جدول زیر توجه کنید:

مقایسه کیف پول‌های Trezor One & Trezor T

 

ترزور One

ترزور T

صفحه نمایش

128 در 64 پیکسل، OLED

240 در 240 پیکسل، LCD

ابعاد (میلی متر)

60 در 30 در 6

60 در 30 در 6

وزن (گرم)

12

22

پردازنده

120 MHz ARM Cortex-M3

168 MHz ARM Cortex-M4

سیستم عامل

Trezor Core

Trezor Core

ارتباط

میکرو USB

USB-C

پشتیبانی از ارزهای دیجیتال

بیش از 1800 ارز

بیش از 1800 ارز

امنیت

U2F، GPG، SSH، PW Manager

موارد قبلی به اضافه FIDO2، Shamir

قیمت

68 دلار

218 دلار

کیف پول توصیه شده: مدل T

کیف پول ترزور مدل T از هر نظر گزینه بهتری است؛ می‌توان گفت تنها مزیت مدل One قیمت پایین‌تر و اندازه نسبتاً کوچک‌تر آن است. همچنین از نظر امنیت قطعاً مدل T گزینه بهتری محسوب می‌شود.

نحوه راه‌اندازی کیف پول ترزور

با مراحل راه‌اندازی کیف پول ترزور آشنا شوید:

1. سوییت ترزور را دانلود کنید

برای استفاده از کیف پول ترزور حتماً باید سوییت ترزور را دانلود کنید.

فرایند راه‌اندازی ترزور بسیار ساده است. ابتدا باید به آدرس https://suite.trezor.io/start/ بروید. این آدرس شما را به صفحه دانلود سوییت ترزور هدایت می‌کند.

2. فریمور را دانلود کنید

پس از نصب سوییت ترزور می‌توانید کیف پول ترزور را با کابل آن به یکی از پورت‌های USB کامپیوترتان وصل کنید.

نرم افزار سوییت وصل شدن دستگاه جدید را تشخیص می‌دهد. تمام دستگاه‌های ترزور در ابتدا فاقد هرگونه اطلاعات هستند بنابراین اولین قدم نصب کردن فریمور آن است.

اجازه دهید ترزور فرایند نصب را انجام دهد. سپس آن را روی دستگاه کیف پول‌تان تائید کنید. در نهایت باید دستگاه را از کامپیوتر جدا کرده و دوباره وصل کنید.

3. تخصیص پین و ذخیره عبارت بازیابی

در جریان راه‌اندازی اولیه کیف پول ترزور باید یک پین برای دستگاه‌تان انتخاب کنید.

در دستگاه ترزور One می‌توانید این کار را با صفحه کلید روی صفحه نمایش انجام دهید. در مدل T می‌توانید پین را مستقیماً روی صفحه لمسی وارد کنید.

ترزور برای امنیت بیشتر، اعداد وارد شده را به صورت در هم ثبت می‌کند. پس از ثبت پین، فهرست کلمات بازیابی نمایش داده می‌شود.

4. استفاده از سوییت ترزور

سوییت ترزور رابط کاربری مناسبی داشته و به راحتی قابل استفاده است.

سوییت ترزور یک نرم افزار بسیار ساده است که در محیط آن می‌توانید دستگاه‌تان را مدیریت کرده، موجودی دارایی‌هایتان را ببینید، میزان تغییرات ارزش ارزها را مشاهده کنید و از طریق صرافی‌های همکار ترزور اقدام به خرید و فروش کریپتوهای مورد نظرتان کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای استفاده ایمن از کیف پول‌های سخت‌افزاری

آیا خرید کیف پول ترزور پیشنهاد می‌شود؟

سازندگان کیف پول‌های ارزهای دیجیتال همیشه سعی کرده‌اند قابلیت‌ها و آپشن‌های بیشتری را در مقایسه با رقبای خود ارائه کنند. اما بیشتر آنها معمولاً توجه چندانی به اهمیت امنیت برای دارندگان ارزهای دیجیتال نمی‌کنند.

اما شرکت ترزور به امنیت توجه ویژه‌ای کرده و در کیف پول‌های خود امنیت را در درجه اول قرار داده است. در عین حال نحوه استفاده از کیف پول‌های این برند به قدری راحت است که حتی تازه‌کارترین کاربران هم مشکلی در مدیریت کردن دارایی‌های دیجیتال خود نخواهند داشت.

اگر به فکر ذخیره کردن ایمن ارزهای دیجیتال‌تان هستید، تهیه کردن یکی از مدل‌های کیف پول ترزور را به شما توصیه می‌کنیم. هرچند خریدن این کیف پول‌ها شامل پرداخت هزینه است اما قطعاً از دست رفتن دارایی‌هایتان بسیار دردناک‌تر خواهد بود.

ویژگی‌های کلیدی

مناسب برای

ورود و رمزنگاری با GPG

SSH ایمن

امکان ورود بدون پسورد

دریافت پیام‌های ورود و تائید

سازگار با دستگاه‌های دیگر

کاربران تازه‌کار ارزهای دیجیتال

هولدرهای جدی ارزهای دیجیتال

کاربران حساس به امنیت

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کیف پول سخت افزاری

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx