همه چیز درباره ارز دیجیتال کاردانو

ارز کاردانو

ارز کاردانو یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار است که اولین بار در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد و اولین معامله آن هم با ارزش چند سنت به ازای هر توکن در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت.

در زمان نگارش این مقاله (اسفند ۱۴۰۰) ارزش هر واحد کاردانو برابر با ۰.۹۶ سنت است. اوج قیمتی این ارز دیجیتال هم ۳ دلار بوده و در حال حاضر طبق داده‌های آماری کوین مارکت کپ جزء یکی از ۱۰ ارز برتر از لحاظ سهم بازار است. 

ارز کاردانو چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو در بین ده‌ها هزار ارز دیجیتال دیگر، یکی از محبوب‌ترین ارزهای بازار محسوب می‌شود.

عناوین مطلب:

این ارز دیجیتال با نام اختصاصی ADA در صرافی‌ها شناخته می‌شود. چارلز هاسکینسون، یکی از هم بنیانگذارهای اتریوم مسئولیت خلق ارز دیجیتال کاردانو را بر عهده دارد.

مدیریت و کنترل تمامی تراکنش‌های این ارز دیجیتال هم بر روی بلاک‌چین و به صورت کاملا غیرمتمرکز انجام می‌شود. با استفاده از بلاک‌چین تراکنش‌ها اعتبارسنجی می‌شوند، یکپارچگی آن‌ها مورد تایید قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا تمامی تراکنش‌ها بدون هیچگونه مشکلی انجام شوند. 

بیشتر بخوانید: 10 ارز دیجیتال برتر با سرعت تراکنش بالا

در بلاک‌چین کاردانو برخلاف سایر ارزهای دیجیتال مثل اتریوم و بیت‌کوین از سیستم اعتبارسنجی اثبات سهام (Proof-of-Stake) استفاده می‌شود.

در این سیستم به جای اینکه ماینرها تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کنند، دارندگان ارز دیجیتال کاردانو این وظیفه را برعهده دارند. در مقابل نیز تاییدکننده‌ها کارمزدهای پرداختی برای هر تراکنش را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

این پاداش آن‌ها را ترغیب می‌کند که با سهام‌گذاری (استیکینگ) ارزهای خودشان، تراکنش‌های شبکه را اعتبارسنجی کنند. به این ترتیب سهام‌گذاری می‌تواند بدون هیچگونه هزینه‌ای، در مورد آینده شبکه نیز تصمیم بگیرد و از آن درآمد کسب کند. 

کاربردهای ارز کاردانو

ارسال و دریافت پول فقط یکی از کاربردهای کاردانو است و مانند اکثر ارزهای دیگر، این ارز دیجیتال هم کاربردهای بسیار متنوعی دارد.

برخی از کاربردهای ارز دیجیتال کاردانو به شرح زیر است:

  • استفاده به عنوان واحد پول: با داشتن یک کیف پول دیجیتالی شما می‌توانید ارز دیجیتال کاردانو را برای افراد دیگر بفرستید یا از آن‌ها دریافت کنید. خرید کالا و خدمات نیز یکی از کاربردهای کاردانو به عنوان یک واحد پولی است. 
  • قراردادهای هوشمند: کاردانو امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. قرارداد هوشمند در واقع قراردادی است که در صورت محقق شدن شرایط، به صورت خودکار اجرا خواهد شد.
  • اقتصاد غیرمتمرکز: با استفاده از کاردانو شما می‌توانید واسطه‌های مختلفی مثل بانک ها را به صورت کامل حذف کنید و بدون هیچگونه واسطه‌ای فعالیت‌های بانکی مثل وام گرفتن، سپرده گذاری و… را با افراد دیگر انجام دهید. 
  • نرم‌افزارهای دیجیتال: به عنوان یکی از بخش‌های اقتصاد غیرمتمرکز، کاردانو امکان وام‌دهی، معامله، مدیریت دارایی، بیمه و استفاده از دیگر سرویس‌های مالی را به شما می‌دهد. 

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

با توجه به همین موضوع می‌توان گفت که کاردانو فقط یک واحد پولی نیست و امکان استفاده از سرویس‌های مالی مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد و در عین حال یکی از کاربردهای آن نیز استفاده به عنوان واحد پولی است.

ماین کاردانو
ارز کاردانو غیرقابل ماین است!

آیا می‌توان کاردانو را ماین کرد؟

تا ژانویه سال ۲۰۲۲ تعداد توکن‌های در گردش کاردانو برابر با ۳۳.۵ میلیارد توکن بوده و ماکزیمم آن نیز ۴۵ میلیارد توکن است.

این ذخیره ثابت باعث خواهد شد که کاردانو نیز مانند بیت‌کوین یک ارز ضد تورمی باشد و تورم تاثیری روی ارزش آن نداشته باشد. در واقع با افزایش محبوبیت کاردانو، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

اما برخلاف بیت‌کوین کاردانو قابل ماین کردن نیست و ماینر هیچ نقشی در سیستم تایید اعتبار آن ندارد.

در شبکه بلاک‌چین کاردانو از سیستم اثبات سهام استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد، در این سیستم افرادی که ارز دیجیتال کاردانو را در اختیار دارند و می‌خواهند یکپارچگی شبکه آن را حفظ کنند، دارایی‌های خودشان را سهام‌گذاری می‌کنند.

با این روش آن‌ها می‌توانند توکن‌های جدیدی که خلق می‌شوند را به عنوان پاداش دریافت کنند. البته این در صورتی است که فقط تراکنش‌های موفق را تایید کنند.

در واقع اگر تراکنش‌هایی را تایید کنند که اعتبار لازم را ندارد، ممکن است بخشی از پولی که سهام‌گذاری کرده‌اند را از دست بدهند. 

آیا ارز کاردانو بخریم؟

مانند اکثر ارزهای دیجیتال، قیمت کاردانو نیز اخیرا با نوسانات زیادی مواجه بوده است.

با اینکه در حال حاضر این ارز از اوج قیمتی خودش فاصله زیادی دارد اما خیلی از خریداران آن هم در حال حاضر در سود هستند. البته به جای بررسی میزان سود و زیان فعلی، بهتر است دقیقا نحوه کار ارز دیجیتالی که قرار است خریداری کنید و کاربردهای آن را بدانید. 

قبل از هرچیز باید بدانید که کاردانو و ارزهای دیجیتالی، تفاوت زیادی با سهام و بورس دارند.

در بورس سهام هر شرکت توسط جریان نقدینگی و دارایی‌های شرکت موردنظر پشتیبانی خواهد شد. شما با خرید سهام، در واقع مالکیت بخشی از شرکت موردنظر را در اختیار خواهید داشت و در صورتی که دارایی‌ها و جریان نقدینگی آن شرکت در طول زمان افزایش یابد، قیمت دارایی‌های شما نیز افزایش خواهد یافت.

اما در صورت خرید کاردانو نمی‌توانید چنین ادعایی داشته باشید. قیمت کاردانو به امید معامله‌گرهای آن بستگی دارد. چیزی که باعث افزایش و کاهش قیمت کاردانو می‌شود، در واقع احساسات و میزان مثبت اندیشی یا منفی گرایی معامله‌گرهای آن است.

برای مثال اگر معامله‌گرها اعتماد داشته باشند که کاردانو می‌تواند بخشی از مشکلات مردم را حل کند، قیمت آن افزایش خواهد یافت و یا بالعکس.

شما برای سرمایه‌گذاری روی هر ارز دیجیتالی، از جمله کاردانو باید به مزایا و معایب سیستم پشت آن توجه کنید. در بخش بعدی به این موارد خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید:

مزایا و معایب ارز دیجیتال کاردانو

کاردانو از چند جنبه مختلف با دیگر ارزهای دیجیتالی متفاوت اس.ت اما در صورت موفقیت می‌تواند یه یک شبکه پیشرو در زمینه اقتصاد غیرمتمرکز و حذف واسطه‌ها تبدیل شود. مزایا و معایب کاردانو به شرح زیر هستند:

مزایا

  • بنیانگذار شناخته شده: همانطور که گفته شد، بنیانگذار کاردانو یکی از افرادی است که ارز دیجیتال اتریوم را خلق کرده است. او خلق کاردانو را به عنوان یک قدم منطقی برای هویت بخشیدن به ایده‌های موجود در فضای بلاک‌چین معرفی کرده است.
  • مطالعات آکادمیک: خلق کاردانو حاصل مطالعات دانشگاهی منحصر به فرد و سختگیرانه‌ای بوده است. هاسکینسون گفته است که کاردانو اولین پروژه‌ای است که براساس مطالعات علمی و با توجه به متدهای شهودی ایجاد شده است. 
  • سیستم سپرده‌گذاری (Staking): گفتیم که در کاردانو به جای استفاده از متد اثبات کار، از متد اثبات سهام استفاده می‌شود. در این روش دارندگان کاردانو می‌توانند بدون هیچگونه هزینه‌ای، میزان دارایی‌های خودشان را افزایش دهند و ارزهای بیشتری به دست بیاورند. سیستم استیکینگ نسبت به سیستم‌های دیگر، برای محیط زیست هم مفیدتر است و آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند.

بیشتر بخوانید: شناخت دیفای استیکینگ و بهره مندی از مزایای آن

معایب

  • هنوز در حال توسعه است: توسعه‌دهنده‌های کاردانو تلاش زیادی در راستای افزایش قابلیت‌های این شبکه می‌کنند و خیلی از افراد عقیده دارند که قابلیت‌های آن هنوز به رشد کافی نرسیده‌اند. برای مثال قابلیت قراردادهای هوشمند این شبکه به تازگی رونمایی شده است و به همین خاطر هنوز فاصله زیادی با دیگر پروتکل‌های قرارداد هوشمند مثل اتریوم و سولانا دارد. 
  • رقابت شدید: با وجود اینکه هاسکینسون معتقد است که کاردانو بهترین گزینه برای ادامه دادن مسیر اتریوم است اما بلاک‌چین اتریوم هنوز هم طرفداران بسیار زیادی دارند. همچنین روز به روز از قابلیت‌های جدیدتری هم رونمایی می‌کند و به همین خاطر رقابت با آن کار نسبتا سختی است. 
  • مشکلات مربوط به بلاک‌چین: خیلی از افراد عقیده دارند که تکنولوژی بلاک‌چین قابلیت‌های زیادی دارد و باعث می‌شود وابستگی به سیستم‌های متمرکز و هزینه‌های مربوط به آن به صورت کامل از بین برود. اما این قابلیت‌ها هنوز به پتانسیل واقعی خودشان نرسیده‌اند و هیچ تضمینی هم نیست که این اتفاق رخ دهد. سرویس‌های متمرکز، هنوز هم بهترین روش برای حفظ اعتماد و اطمینان کاربران به شمار می‌روند.

سخن نهایی

کاردانو یکی از ده ارز برتر دنیا از لحاظ سهم بازار و همچنین یکی از آینده‌دارترین ارزهای دیجیتالی دنیا به شمار می‌رود.

با این وجود در صورتی که می‌خواهید در کاردانو یا هرگونه ارز دیجیتال دیگری سرمایه‌گذاری کنید باید انتظار نوسانات زیادی از طرف آن را داشته باشید. همیشه توصیه می‌شود که برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از پولی استفاده کنید که تحمل از دست دادن آن را دارید. 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx