معرفی انواع صنایع بورسی در ایران + بررسی مهم‌ترین صنایع

صنایع بورسی

اولین کار برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس، آشنایی با انواع صنایع بورسی در ایران و نحوه انجام معاملات در بازار بورس است.

اگر از طبقه‌بندی شرکت‌ها در بازار بورس مطلع باشید، می‌دانید که چه زمانی باید برای خرید سهام چه صنایعی اقدام کنید.

به عنوان مثال؛ خرید سهام مربوط به شرکت‌های دارویی در دوران کرونا، سود خوبی را به همراه داشت.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا لیست نمادهای بورس و فرابورس را به تفکیک صنعت بیان کنیم و انواع صنایع بورسی ایران را بهتر بشناسیم.

نگاهی به صنایع بورسی ایران

از موارد مهمی که سرمایه‌گذاران با آن مواجه هستند، تعداد بالای صنایع بورسی و شرکت‌های مربوط به هر صنعت است که هرچند نشان از فرصت‌های متعدد سرمایه‌گذاری در شرایط گوناگون سیاسی و اقتصادی کشور دارد.

اما ممکن است موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران در بازار بورس شود. در بازار بورس ایران بیش از 50 صنعت فعالیت دارند، به‌طوری‌که بیشتر از 320 شرکت در بورس، 120 شرکت در فرابورس و 180 شرکت در تابلوهای مختلف بازار پایه فرابورس جای دارند.

بیشتر بخوانید:‌بازار اول (تابلوی اصلی و فرعی بورس) و بازار دوم چیست؟

بیشترین تعداد شرکت‌‌های پذیرفته شده در بازار بورس ایران مربوط به صنعت محصولات شیمیایی با 58 شرکت، مواد و محصولات دارویی با 45 شرکت و صنعت سیمان، آهک و گچ با 41 شرکت است.

یکی از موارد مهم در آموزش بورس، شناخت صنایع بورس ایران است؛ به عبارت دیگر، بااهمیت‌ترین مراحل آموزش بازار سرمایه، اطلاع از صنایع بورس ایران و شناخت دقیق و کامل آن‌ها است.

در بازار بورس تهران، صنایع و شرکت‌‌های متنوعی وجود دارند که این شرکت ‌ها با توجه به تولیدات و خدماتی که دارند، در گروه‌‌ها و صنایع گوناگونی از جمله خودروسازی، لبنیات، پتروشیمی و … طبقه‌بندی می‌شوند.

 به عنوان مثال؛ تمام شرکت‌های مرتبط با تولید خودرو و قطعات آن، در صنعت خودروسازی قرار دارند. هر کدام از آن‌ها با توجه به نوع تولید خود، دارای دسته‌بندی‌های کوچک‌تری نیز هستند. به عنون مثال، شرکت زامیاد تولیدکننده وانت است؛ درحالی‌که شرکت رینگ‌سازی مشهد، فقط رینگ اتومبیل تولید می‌کند اما هر دو جزو صنعت خودروسازی محسوب می‌شوند.

در واقع باید بگوییم که شناخت صنایع بورس ایران، تنها یک مرحله از مراحل 4 گانه برای شناخت بنیادین بازار بورس ایران است.

بیشتر بخوانید: 7 فاکتوری که برای خرید سهام با تحلیل بنیادی باید لحاظ کنید!

قبل از انتخاب یک شرکت بورسی جهت سرمایه‌گذاری، ابتدا باید صنایع بورس ایران را به صورت کامل بشناسید. در ادامه، مراحل اصلی برای شناخت شرکت‌ها در بازار بورس را بیان می‌کنیم:

  1. شناخت کلان اقتصاد بین‌الملل
  2. شناخت کلان اقتصاد کشور
  3. شناخت صنایع بورس
  4. شناخت شرکت‌های بورس

توجه داشته باشید که این نکته بسیار مهم است که هر سرمایه‌گذار، خودش در ابتدا باید این مراحل را طی کند تا به شناخت کامل برسد.

اگر این 4 مرحله به درستی طی نشود، احتمال از دست دادن قسمتی از سرمایه‌تان در بازار بورس وجود دارد. در ادامه؛ انواع صنایع بورس ایران را معرفی می‌کنیم چند مورد از مهم‌ترین ان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

انواع صنایع بورسی در بازار بورس ایران

مطابق با اطلاعات موجود در سایت بورس اوراق بهادار تهران، صنایع بورسی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند: 

شکل 1

صنایع بورسی ایراندر ادامه، 6 مورد از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع بورس ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. بانک‌‌ها و موسسات اعتباری

قطعا صنعت بانک‌‌ها و موسسات اعتباری، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنایع بورس ایران به شمار می‌رود. در این گروه، نرخ بهره و تغییرات آن، عامل اصلی و تعیین‌‌کننده  است.

در واقع؛ تغییرات نرخ سود بانکی، میزان سپرده بانک‌‌ها، وضعیت تسهیلات و بازپرداخت آن‌ها، از مهم‌ترین عوامل موثر در وضعیت سودآوری بانک‌‌ها و موسسات اعتباری هستند. علاوه بر این؛ ارائه منظم صورت‌‌های مالی و بهبود نسبت‌های مالی، وضعیت مطلوبی از بانک‌ها در آینده را بیان می‌کند.

امروزه این صنعت؛ پس از صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و کانه ‌های فلزی در رتبه پنجم قرار می‌گیرد.

همچنین؛ بانک ملت با نماد “وبملت” بزرگ‌ترین بانک بورسی ایران به حساب می‌آید. بانک تجارت با نماد “وتجارت”، بانک پاسارگاد با نماد “وپاسار”، بانک صادرات با نماد “وبصادر” و بانک پارسیان با نماد “وپارس”، از بانک‌های بزرگ دیگری هستند که با عملکرد نسبتا مطلوب در بازار بورس فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در بورس یا بانک؛ کدام بهتر است؟

2. محصولات شیمیایی

بزرگ‌ترین صنعت بورسی در بازار سرمایه ایران، از نظر مجموع ارزش بازار و تعداد شرکت‌های پذیرفته شده، گروه محصولات شیمیایی است.

در مجموع بیش از 55 شرکت در این صنعت حضور دارند که معادل 23 درصد از ارزش کل بازار بورس را در اختیار گرفته‌اند. علاوه بر این؛ بزرگ‌ترین صنعت از نظر ارزآوری و همچنین یکی از صنایع مهم از نظر ایجاد اشتغال در ایران، صنعت محصولات شیمیایی است که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بسیاری از محصولات تولیدی این گروه به سایر کشورهای جهان نیز صادر می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور با عنوان “صنایع پتروشیمی خلیج فارس” و با نماد “فارس” نیز در این گروه قرار دارد. پتروشیمی مارون با نماد “مارون”، پتروشیمی پارس با نماد “پارس”، پتروشیمی جم با نماد “جم” و پتروشیمی زاگرس با نماد “زاگرس”، از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های کشور هستند.

علاوه بر این؛ شرکت‌های کوچکی مانند توکا رنگ فولاد سپاهان، پاکسان، صنایع بهداشتی ساینا، شرکت گلتاش، لعابیران و … نیز نقش مهمی در این گروه ایفا می‌کنند.

همانطور که احتمالا می‌دانید؛ تنوع تولیدات و محصولات در گروه محصولات شیمیایی، بسیار زیاد است و اصلی‌ترین عوامل افزایش سودآوری شرکت‌های موجود در این گروه عبارتند از افزایش قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی مانند متانول، اوره و افزایش قیمت ارز.

اما در مقابل؛ در مورد صنایع شوینده، قیمت محصولات به صورت مصوب به وسیله نهادهای دولتی تعیین می‌شود. بنابراین؛ افزایش یا کاهش نرخ‌ها در این شرکت‌ها بسیار مهم است.

3. سیمان، آهک و گچ

صنعت سیمان، آهک و گچ، از قدیمی‌‌ترین صنایع فعال در بازار بورس ایران هستند.

از نخستین شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس می‌توان به شرکت سیمان تهران با نماد “ستران” و شرکت سیمان شمال با نماد “سشمال” اشاره کرد.

علاوه بر این؛ سیمان فارس و خوزستان با نماد “سفارس”، سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان با نماد “سیدکو” و صنایع سیمان دشتستان با نماد “سدشت” از شرکت‌های بزرگ این گروه به شمار می‌آیند.

در ایران، ارتباط صنعت سیمان با صنعت ساختمان بسیار زیاد است؛ بنابراین رونق بخشیدن به موضوع مسکن و انبوه‌‌سازی، فاکتور مهمی در میزان فروش و سودآوری شرکت‌های سیمانی است.

میزان تورم، نرخ ارز، رقابت در قیمت‌‌گذاری با دیگر شرکت‌‌ها، نرخ سود تسهیلات بانکی، میزان تسهیلات در راستای نوسازی کارخانجات قدیمی و هزینه حمل و نقل از دیگر عوامل موثر بر صنعت سیمان به حساب می‌آید.

4. مواد و محصولات دارویی

اگرچه صنعت دارو از نظر حجم بازار جزو صنایع بزرگ کشور به شمار نمی‌آید؛ اما با داشتن بیش از 45 شرکت فعال در بورس، همواره یکی از صنایع مورد توجه سرمایه‌‌گذاران بوده است.

از ویژگی‌های صنعت داروسازی، می‌‌توان به رقابت بالایی که بین شرکت‌‌های این گروه وجود دارد، اشاره داشت؛ از این‌رو، نمی‌توان شرکت خاصی را تحت عنوان شرکت مطرح در این حوزه معرفی کرد.

علاوه بر این، باید بگوییم که در سال‌‌های گذشته، تعداد عرضه‌های اولیه گروه مواد و محصولات دارویی افزایش چشم‌گیری یافته که بیانگر استقبال گسترده فعالان این حوزه نسبت به بورس می‌باشد.

مهم‌ترین تهدید برای شرکت‌های دارویی، تحریم مواد اولیه و سخت‌تر شدن واردات آن نسبت به گذشته است که بر عملکرد شرکت‌های داروسازی تاثیرگذار است. لازم به ذکر است که گروه مواد و محصولات دارویی در میان انواع صنایع بورس ایران، جزو پرطرفدارترین گروه‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران است.

5. خودرو و ساخت قطعات آن

یکی دیگر از صنایع قدیمی، صنعت خودروسازی است که علی‌رغم مشکلات بسیار زیادی که دارد، به علت اهمیت استراتژیک و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار زیاد، همواره مورد حمایت و توجه دولت‌‌های گوناگون بوده است.

دو شرکت ایران خودرو با نماد “خودرو” و سایپا با نماد “خساپا”، به عنوان دو غول خودروسازی کشور، بیشترین ارزش بازار این گروه را به خود اختصاص داده‌اند.

توجه داشته باشید که افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت ورق فولادی، موجب افزایش قیمت تمام شده تولید و در نهایت کاهش سودآوری شرکت‌های فعال در صنعت خودرو می‌شود.

پارس خودرو با نماد “خپارس” و گروه بهمن با نماد “خبهمن”، به عنوان شرکت‌های خودروسازی بزرگ دیگر در کشور هستند که البته به مراتب نسبت به ایران خودرو و سایپا ارزش بازار کمتری دارند. شرکت‌‌های دیگری در زمینه تولید قطعات خودرو نیز در این صنعت فعالیت دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قطعات اتومبیل ایران با نماد “ختوقا”، محورسازان ایران خودرو با نماد “خمحور” و سایپا آذین با نماد “خاذین” اشاره داشت.

6. فلزات اساسی 

بیش از 35 شرکت بزرگ و کوچک فعال در بورس، فرابورس و بازار پایه در صنعت فلزات اساسی وجود دارند.

بعد از گروه محصولات شیمیایی، گروه فلزات اساسی، دومین گروه بزرگ بازار بورس ایران است که حدود 14 درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده است.

 فولاد مبارکه اصفهان با نماد “فولاد” و ملی صنایع مس با نماد “فملی”، از مهم‌ترین شرکت‌های این گروه هستند. علاوه بر این؛ در این گروه، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد “میدکو” بزرگ‌ترین هلدینگ بورسی صنعت فلزات اساسی است. 

فولاد کاوه جنوب کیش با نماد “کاوه”، فولاد خوزستان با نماد “فخوز”، آلومینیوم ایران با نماد “فایرا”، فولاد خراسان با نماد “فخاس”، کالسیمین با نماد “فاسمین” و ملی سرب و روی ایران با نماد “فسرب” از دیگر شرکت‌‌های مهم در این گروه هستند. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره زنجیره تولید فولاد و سهام بورسی مرتبط

شرکت‌های فعال در صنعت فلزات اساسی؛ از صنایع مس، روی، سرب و آلومینیوم تا شرکت‌های فولادسازی و قطعات فولادی را در بر می‌گیرند. در سالیان اخیر، رشد این صنعت، موجب افزایش ارزآوری برای کشور شده و از این جهت یک صنعت استراتژیک و مورد توجه در تصمیمات کلان اقتصادی به شمار می‌آید.

بسته به داخلی یا صادراتی بودن فروش محصولات شرکت‌های این صنعت، عوامل مختلفی بر سودآوری آن‌‌ها تاثیرگذار است. به عنوان مثال؛ در شرکت‌های صادراتی، نرخ ارز و قیمت‌ جهانی فلزات اساسی اصلی‌ترین نقش را در میزان درآمد آن‌ها ایفا می‌‌کند؛ در حالی‌که نرخ فروش محصولات داخلی اغلب با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: خرید سهام صادرات محور؛ همگام شدن با رشد دلار!

علاوه بر این؛ توجه به بازارهای هدف داخلی، جهانی و نرخ حامل‌های انرژی، از عوامل بسیار مهمی در سودآوری شرکت‌های تولید فلزات اساسی به حساب می‌آید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم؛ شناخت انواع مختلف صنایع بورسی و آشنایی با آن‌ها، به شما در ورود به بازار بورس و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف این صنایع کمک بسیاری خواهد کرد. 

به این ترتیب؛ در این مقاله از مجله بورسینس، انواع صنایع بورسی در بازار بورس ایران را ذکر کرده و چند صنعت مهم در بازار بورس را مورد بررسی قرار داده‌ایم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx