سرمایه گذاری در بورس یا بانک؛ کدام بهتر است؟

blank

وقتی کشوری با مشکلات مختلف اقتصادی مواجه باشد، همیشه این سوالات برای مردم آن به وجود می‌آید:

  • چطور می‌توانند بهترین استفاده را از پول و دارایی خود داشته باشند؟
  • چگونه می‌توان ارزش پول را حفظ کرد؟

به همین دلیل، علم اقتصاد و روش‌ها و راهکار‌های آن، بر اساس نیاز عمومی و طبیعی به حفظ منافع شخصی، مدام باید به این قبیل پرسش‌ها پاسخگو باشد.

از طرف دیگر، در کشوری مانند ایران که پیچیدگی‌های اقتصادی و چالش‌های عجیب و غریب خاص خودش را دارد، این قبیل دغدغه‌ها شناخته شده‌تر هستند.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: چرا پول بی‌ارزش می‌شود؟

این که سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا بانک؟ یا به عبارت دیگر سود بورس بیشتر است یا بانک؟ از جمله همین سوالات به شمار می‌روند…

اگر در یک کشور توسعه یافته زندگی کنید، همواره می‌توانید بر اساس درآمد و توانایی‌های خود، راه‌های مشخص و قابل برنامه ریزی برای سودآوری یا گردش مالی بالا بیابید.

افزایش یا کاهش سرمایه، میزان مخارج و همچنین ارزش پول ملی، مسیر‌های تقریبا مشخص و قابل اعتمادی برای بلند مدت پیش روی شما می‌گذارند.

از سوی دیگر، معمولا میزان درآمد و سطح زندگی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که بتوانید به نیازهای خود بر اساس کاری که انجام می‌دهید برسید. در نتیجه احساس کمبود یا خطر جدی برای از دست رفتن سرمایه یا ارزش پول خود نخواهید داشت.

ویژگی‌های سرمایه گذاری در بورس و بانک

قبل از آن که درباره مزیت و برتری بورس یا بانک شناخت بهتری داشته باشیم، بهتر است با ماهیت کلی هر کدام تا حدی آشنا شویم.

بطور کلی اگر از افراد مختلف بپرسید که سرمایه گذاری در بورس یا بانک چه تفاوتی دارد، بیشتر آن‌ها بورس را پیشنهاد می‌دهند. ولی بد نیست بدانیم که این راه حل و البته بر اساس میزان پول سپرده، ممکن است تغییر کند.

به همین دلیل است که قبل از سرمایه گذاری باید شرایط بازار، شرایط تولید ملی یا صادرات و واردات به علاوه سیاست گذاری‌های بورس با بانک را بررسی و بر اساس میزان سپرده‌ای که مد نظر دارید، اقدام کنید.

سرمایه گذاری در بانک

در مورد بانک‌ها، می‌توانید آن‌ها را یک قرض گیرنده تصور کنید که پول شما نزد آن‌ها امانت است و اجازه دارند با پول شما کار کنند و به همین دلیل، مبلغی به عنوان سود سالیانه یا نرخ بهره به شما بپردازند.

معمولا نرخ بانکی بین ده تا بیست درصد متفاوت است و بستگی به بانک محل سپرده شما و مدت زمان سپرده گذاری دارد. بدون شک هر چه مقدار سرمایه گذاری طولاتی‌تر باشد، سود بیشتری به سپرده تعلق می‌گیرد.

در حال حاضر میزان سود یا نرخ بهره بانکی بر اساس ضوابط و بخشنامه‌های بانک مرکزی، مشخص و ابلاغ می‌شود و عموم مردم می‌توانند در بازه‌های زمانی مختلف از این نرخ اطلاع پیدا کنند.

هرچند نباید نادیده گرفت که تغییرات نرخ سود بانکی نیز به نوعی همان بی ثباتی خطرناک و از بین رفتن اعتماد و قدرت برنامه ریزی را به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد سپرده گذاری بانکی برای کسانی مناسب تر است که تمایل چندانی به خطر پذیری مالی و فعالیت با سرمایه خود ندارند و ترجیح می‌دهند آن را در جای امنی گذاشته و با میزان دریافت منظم و به مبلغ مشخص، زندگی خود را بگذرانند.

سرمایه گذاری در بورس

بر خلاف این گروه، اگر کسی به میزان مشخص و یکنواختی از درآمد قانع نیست و می‌خواهد همواره شانسی برای افزایش سود خود داشته باشد، بهتر است در بورس سرمایه گذاری کند.

البته این کار به آسانی سرمایه گذاری در بانک نیست و باید دوره‌های خاص آشنایی با بورس گذرانده شود و یکنفر به عنوان کارگزار، برای پایش سرمایه مشخص شود.  

یکی از مهم ترین نکات برای سود آوری سپرده در بورس، داشتن بخشی از هوش مالی و زیرکی کار با سرمایه است.

در بورس باید همواره مراقب سرمایه خود باشید و نوسانات و شرایط بورس و افزایش یا رکود سهام هر شرکت را دنبال کنید. به همین دلیل هیچ تضمینی برای سود آوری ممتد سپرده‌ها در بورس وجود ندارد و به عبارت بهتر، گاهی ممکن است دچار ضرر بشوید.

این وضعیت را می‌توان با پس انداز در بانک که سود ثابت و تضمین شده‌ای دارد مقایسه کرد. پس اگر حوصله تحلیل و ارزیابی وضعیت بازار بورس و تغییرات استراتژیک و ریسک پذیری مالی ندارید، بهتر است به همان سود بانکی اکتفا کنید.

در حالی که سود بورس برای آن گروه از افراد خطر پذیر، قابل مقایسه با سود بانکی نیست و مراتب بیشتر است. در واقع افرادی که ریسک حضور در بورس را می پذیرند ساده تر می توانند به سودهای بیشتر دسترسی پیدا کنند.

در ادامه بخوانید: روش انجام معاملات آنلاین در بورس تهران

چند نکته برای تصمیم گیری سرمایه گذاری در بانک یا بورس

نکته مهم دیگر، کاهش ارزش پول پس از مدت زمان مشخص در بانک است. به ویژه در کشوری مثل ایران که تورم تبدیل به بخش اجتناب ناپذیر ساز و کار‌های اقتصادی شده است، پس از حدود چهار یا پنج سال ماندن سرمایه در بانک، ارزش آن به مراتب کمتر شده و لذا بازدهی کمتری در مقایسه با بورس خواهد داشت.

هر چند وضعیت بازار بورس بر اساس نوسانات پول و ارزش سهام‌ها و همچنین میزان سپرده شما تغییر می‌کند، با این حال در بلند مدت می‌تواند بسیار بیشتر از بانک سود آوری داشته باشد.

به این ترتیب، در صورتی که مایل هستید با بخشی از پول خود خطر پذیری کنید و به سود نسبتا زیاد برسید، بهتر است قبل از سرمایه گذاری، به خوبی با رفتار‌های خاص سهام‌ها و شرکت‌ها آشنا شوید و ترفند‌ها و آداب بازار بورس یا یاد بگیرید.

علاوه بر این، فراموش نکنید که شکست‌ها و ضرر‌ها در بورس کاملا عادی هستند و نباید پر توقع و عجولانه منتظر سود هنگفت باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

مقایسه بازارهای مالی (بهترین سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
کاظمی

سلام و خسته نباشید
اگه سهام بنیادی یا عرضه اولیه بخریم و تا ده سال نگهداری کنیم
آیا به سوددهی خوبی میرسیم (درواقع سرمایه گذاری برای آینده)

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx