حساب پس انداز ارزی چیست؟

حساب پس انداز ارزی

با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز و وجود تورم‌های بالا در ایران، بسیاری از افراد مختلف به دنبال راهی برای حفظ ارزش سرمایه خود هستند.

یکی از مواردی که می‌توانید برای این مسئله در نظر بگیرید، حساب پس انداز ارزی است.

حساب ارزی حسابی است که سپرده یا پس انداز شما در آن، به واحد پول کشورهای دیگر ذخیره می‌شود؛ بنابراین می‌تواند گزینه جذابی برای انتخاب باشد.

عناوین مطلب:

انواع حساب ارزی

در واقع حساب پس انداز ارزی تنها یکی از انواع حساب‌های ارزی است که می‌توانید در بانک‌های مختلف کشور افتتاح کنید.

در ادامه به انواع این حساب‌ها و شرایط هر یک اشاره خواهیم کرد:

حساب قرض الحسنه پس انداز ارزی

اولین گزینه، حساب قرض الحسنه پس انداز ارزی است. برای افتتاح این نوع حساب، باید حداقل سپرده شما به میزان صد دلار آمریکا یا مبلغ برابر آن از ارزهای دیگر باشد.

نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که به این نوع حساب، سود تعلق نمی‌گیرد. با این حال می‌توانید نسبت به سپرده خود دسته چک یا حواله ارزی دریافت کنید.

همچنین دارندگان این نوع حساب می‌توانند از امکان انتقال وجه، برداشت، واریز، برداشت از حساب با دفترچه و شرکت در قرعه‌کشی بانک استفاده کنند.

امکان افتتاح حساب پس انداز ارزی برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی وجود دارد.

حساب قرض الحسنه جاری ارزی

حداقل مبلغ سپرده برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری در بانک‌های مختلف، بین پنج تا ده هزار دلار آمریکا یا مبلغ معادل آن برای ارزهای خارجی دیگر است.

به این نوع حساب هم مانند حساب پس انداز ارزی، سودی تعلق نمی‌گیرد. با افتتاح این نوع حساب هم از امکانات مشابه حساب پس انداز بهره‌مند خواهید شد و می‌توانید با استفاده از چک از موجودی حساب خود برداشت کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که چک‌هایی که از محل این حساب صادر می‌شوند، در خارج از کشور قابلیت برداشت ندارند.

حساب سپرده سرمایه گذاری مدت دار ارزی

حداقل مبلغ لازم برای افتتاح این نوع حساب در بانک‌های مختلف کشور بین 700 تا 1000 دلار آمریکا یا مبلغ معادل آن برای ارزهای خارجی دیگر است.

حساب سپرده سرمایه گذاری مدت دار ارزی تنها نوع حساب‌های ارزی است که به آن سود تعلق می‌گیرد.

این نوع حساب شامل دو دسته بلندمدت و کوتاه‌مدت می‌شود که نوع بلندمدت آن، یک‌ساله و نوع کوتاه‌مدت شامل انواع یک‌ماهه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و نه‌ماهه است.

میزان سود حساب مدت دار به مدت زمان آن بستگی دارد و نحوه پرداخت سود آن هم بسته به شرایط و قوانین بانک‌های مختلف کشور متفاوت است.

دارندگان این نوع حساب از امکان انتقال سرمایه ارزی خود به خارج یا صدور حواله‌های ارزی به خارج از کشور برخوردارند. همچنین دارندگان حساب سپرده سرمایه گذاری می‌توانند در صورت تمایل سرمایه ارزی خود را به ریال یا ارز کشورهای دیگر تبدیل کنند.

سپرده کوتاه‌مدت ارزی شامل دو دسته عادی و ویژه است. اگر حساب سپرده کوتاه‌مدت از نوع عادی باشد، به آن سودی تعلق نمی‌گیرد و امکانات و مزایای حساب هم مشابه سایر حساب‌هاست. یعنی دارنده حساب می‌تواند از خدمات واریز، برداشت و انتقال وجه استفاده کند.

اما سپرده کوتاه‌مدت ویژه ارزی شامل سود است که بر اساس دوره زمانی آن تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: 3 نوع حساب پس انداز که همه افراد باید داشته باشند!

حساب سپرده سرمایه گذاری مدت دار ارزی
تنها به حساب‌های سپرده مدت‌دار ارزی سود تعلق می‌گیرد و بقیه انواع حساب‌های ارزی از این مزیت برخوردار نیستند.

مدارک لازم برای افتتاح حساب ارزی

مدارک لازم برای افتتاح این نوع حساب، تفاوت خاصی با انواع دیگر حساب‌های ریالی ندارد.

اشخاص حقیقی باید مدارک هویتی شامل اصل شناسنامه و کارت ملی را ارائه دهند، فرم قرارداد مربوط به افتتاح حساب را پر کنند و شرایط آن را بپذیرند و حداقل موجودی ارزی لازم برای افتتاح حساب مورد نظر را تامین نمایند.

در بعضی بانک‌ها لازم است که دو قطعه عکس هم ارائه شود و معرف معتبری که در آن بانک دارای حساب است معرفی گردد. یک شرط افتتاح حساب هم این است که شخص در سیستم بانکی کشور دارای سوء سابقه نباشد؛ یعنی چک برگشتی و بدهی بانکی نداشته باشد.

اتباع خارجی لازم است برای افتتاح حساب ارزی، علاوه بر موارد گفته‌شده، گذرنامه معتبر هم ارائه کنند.

اشخاص حقوقی هم می‌توانند با ارائه مدارک لازم افتتاح حساب کنند. برای این کار، باید مدارک هویتی صاحبان امضای مجاز شرکت، مدارک هویتی شرکت، تعهد به ارائه آخرین مدارک و اطلاعات شرکت و مدارک هویتی و نامه رسمی نماینده شرکت برای افتتاح حساب را ارائه کند.

همچنین باید فرم قرارداد افتتاح حساب تکمیل شده و شرایط آن توسط شرکت پذیرفته شود. در آخر لازم است که حداقل مبلغ لازم برای افتتاح حساب ارزی توسط شرکت تامین شود.

سود حساب‌های ارزی

همان‌طور که گفته شد، میزان سود حساب‌های سپرده سرمایه گذاری مدت دار، به مدت و دوره زمانی حساب مورد نظر بستگی دارد.

با این حال میزان سود پرداختی بانک‌های مختلف برای حساب‌های ارزی برابر نیست. در واقع بانک‌های مختلف کشور در مسائل مختلف حساب ارزی در مقایسه با حساب‌های ریالی آزادی عمل بیشتری دارند و به همین دلیل تفاوت بیشتری بین آن‌ها دیده می‌شود.

یکی از این تفاوت‌ها در میزان پرداخت سود و نحوه پرداخت آن است.

همچنین، میزان کارمزد سود و جریمه برداشت زودتر از موعد از حساب‌های مدت‌دار هم در بانک‌های مختلف متفاوت است. بنابراین شرایط دقیق حساب ارزی را باید از هر بانکی که قصد افتتاح حساب در آن را دارید جویا شوید.

نکته دیگر درباره پرداخت سود حساب‌های ارزی این است که دارندگان این حساب‌ها به طور مستقیم با بانک مرکزی طرف هستند و بانک‌های تجاری صرفاً عامل بانک مرکزی محسوب می‌شوند. بنابراین پرداخت سود این حساب‌ها توسط بانک مرکزی تضمین شده است.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در بورس یا بانک؛ کدام بهتر است؟

مزایای حساب ارزی

حساب ارزی دارای مزایای مختلفی است که باعث می‌شود افراد زیادی آن را به عنوان گزینه مناسبی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند:

  • رفع محدودیت نگهداری ارز: طبق قوانین، به دلیل جلوگیری از نوسانات ارزی و اختلالات در بازار ارز، نگهداری بیش از 10 هزار یورو ممنوع است. با این حال اگر حساب ارزی نزد بانک داشته باشید، می‌توانید به میزان دلخواه خود ارز نگهداری کنید و این مسئله از نظر قانونی مانعی نخواهد داشت.
  • حفظ ارزش سرمایه: مزیت مهم دیگر حساب ارزی این است که با نگهداری سرمایه خود در بانک به صورت ارزی، ارزش سرمایه خود را حفظ خواهید کرد که یکی از مهم‌ترین دلایل و انگیزه‌های افتتاح این نوع حساب توسط شهروندان است.
  • دسترسی آسان: با افتتاح حساب ارزی به‌راحتی به انواع ارز دسترسی خواهید داشت و همچنین می‌توانید از حساب خود برای انجام معاملات خارجی استفاده کنید.

سوالات متداول

انواع حساب ارزی چیست؟

انواع حساب ارزی شامل حساب قرض الحسنه پس انداز ارزی، حساب قرض الحسنه جاری ارزی و حساب سپرده سرمایه گذاری مدت دار است. حساب کوتاه‌مدت خود شامل دو دسته عادی و ویژه است.

آیا به همه حساب‌های ارزی سود تعلق می‌گیرد؟

به حساب‌های قرض‌الحسنه ارزی که شامل حساب پس‌انداز و جاری است، سودی تعلق نمی‌گیرد. تنها به حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار سود تعلق می‌گیرد.

مزایای حساب ارزی چیست؟

حساب ارزی مزایای مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، حفظ ارزش پول، دسترسی آسان به مبلغ سپرده و امکان انجام معاملات خارجی با آن و رفع مانع قانونی نگهداری ارز است.

جمع‌بندی

حساب پس انداز ارزی یکی از انواع حساب‌های ارزی است که با توجه به نوسانات قابل توجه نرخ ارز در ایران و کاهش چشمگیر ارزش پول در طی زمان، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

با افتتاح حساب ارزی می‌توانید به سرمایه خود به صورت ارزی دسترسی داشته باشید و ارزش سرمایه خود را حفظ کنید. برای اطلاع از جزئیات مربوط به میزان و نحوه پرداخت سود و مسائل دیگر مربوط به حساب ارزی، به یکی از شعب بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

روش بودجه بندی و پس‌انداز شخصی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx