چگونه برای سرمایه‌گذاری، پس‌انداز کنیم؟

پس انداز

پس انداز کردن صرفا برای افراد ثروتمند با درآمدهای بالا نیست.

تقریبا هر فردی می‌تواند با بررسی روش‌های افزایش درآمد و کم کردن هزینه‌های اضافی، مبلغی پول برای پس‌انداز کنار بگذارد. هر مقدار پولی که داشته باشید، روش‌های مختلفی برای مدیریت آن وجود دارد.

فرض می‌کنیم تمایل ندارید پولتان را در بانک بگذارید تا به مرور زمان کم‌ارزش‌تر شود. تا حدودی ریسک‌پذیر هستید و می‌خواهید پس‌اندازتان را افزایش دهید.

عناوین مطلب:

همچنین فرض بر این است که درحال‌حاضر مبالغی را برای اتفاقات اضطراری کنار گذاشته‌اید. یعنی مبلغی که در صورت از دست دادن منبع درآمدتان بتوانید تا چند ماه بدون مشکل زندگی کنید.

پس‌انداز کردن با وجود وام و بدهی سخت‌تر است اما غیرممکن نیست. البته برخی کارشناسان، تسویه بدهی را به پس‌انداز ارجح می‌دانند. بااین‌حال اگر فقط روی پرداخت بدهی‌ تمرکز شود، فقط بدهی‌ها تسویه می‌شود و بعدازآن هیچ پولی در دست نیست.

ولی اگر تصمیم بگیرید هم‌زمان با پرداخت بدهی‌ها، به‌صورت ماهیانه یا هفتگی مبلغی را برای پس‌انداز کنار بگذارید، پس از اتمام بدهی‌ها، پولی هم برای خودتان دارید. در این مقاله به بررسی روش‌های پس‌انداز کردن و افزایش آن می‌پردازیم.

چگونه پس انداز کنیم؟

بسیاری خود را با این باور محدود کرده‌اند که در دهه 20 و 30 سالگی امکان پیشرفت مالی وجود ندارد. یا فکر می‌کنند درآمد کافی برای پس انداز کردن ندارند.

عده‌ای می‌گویند بدون تجربه، مهارت یا منابع کافی چگونه پس انداز کنیم. این‌ها باعث می‌شود شخصی که درآمد و حقوق کمی دارد از خیر پس‌انداز کردن بگذرد. البته این ناامیدی و بی‌انگیزگی هم اجازه یافتن راه‌های جدید برای پس‌انداز را نمی‌دهد.

نیازی نیست با ناامیدی، همه درآمد خود را خرج کنید. می‌توانید با کمی مدیریت مالی، پس‌انداز را آغاز کنید و کمتر نگران وضعیت مالی‌تان در آینده باشید.

در این بخش بررسی می‌کنیم که با داشتن درآمد کم تا متوسط چگونه پول پس انداز کنیم. با در نظر داشتن موارد زیر می‌توانید مبلغ بیشتری پس‌انداز کنید. ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد اما به مرور زمان راحت‌تر می‌شود:

1. قبل از خرج کردن پس انداز کنید!

وقتی پولی به دست آوردید مثلاً حقوق گرفتید یا سود سپرده‌گذاری قبلی به حسابتان واریز شده، همان ابتدا هر مبلغی که می‌توانید از این پول کنار بگذارید.

سپس فرض کنید اصلاً وجود ندارد. در این کار سخت‌گیر باشید و مبلغ پس‌انداز شده را جایی دور از دسترس نگه دارید مثلاً در یک حساب بانکی که کارت آن را همراه خود نمی‌برید.

با این کار از خرج‌های بیهوده جلوگیری می‌شود و به مرور زمان با مشاهده افزایش موجودی پس انداز انگیزه بیشتری می‌گیرید.

مانند کتاب ثروتمندترین مرد بابل که با انداختن هر سکه در کیسه همراهش، رفته‌رفته وزن آن سنگین‌تر می‌شد و انگیزه او  نیز برای به دست آوردن سکه‌های بیشتر افزایش می‌یافت.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های موفقیت و ثروت

2. هزینه‌های اضافی را کاهش دهید

اکثرا می‌پرسند چگونه پولدار شویم، اما قبل از پولدار شدن، برای داشتن پس انداز باید هزینه‌های زندگی را کاهش دهید.

هزینه‌های ضروری را حذف نکنید اما از تجملات و موارد غیرضروری  بکاهید. بسیاری از ثروتمندترین افراد جهان با صرفه‌جویی زندگی می‌کنند، چرا شما این‌طور نباشید؟ بهترین کار در خانه برای خانمهای خانه دار، پس انداز و کاهش هزینه‌های اضافی می‌تواند باشد.

این‌طور در نظر بگیرید که اگر پس‌انداز نکنید، نمی‌توانید چیزهای باارزش بخرید. فقط با داشتن پول کافی برای یک دارایی است که توان خرید آن را خواهید داشت و در اغلب مواقع این کار با پس‌انداز کردن به دست می‌آید.

شاید تصمیمتان وام گرفتن باشد. اما وام گرفتن باعث افزایش هزینه‌ها زیرا لازم است در کنار مبلغ وام، بهره آن را هم تسویه کنید.

بیشتر بخوانید: 3 نوع حساب پس انداز که همه افراد باید داشته باشند!

پس انداز

3. به دنبال آموزش و یادگیری باشید

در هر شغلی که هستید مهارت‌های خود را بهبود دهید. مهارتی که باعث ایجاد تحول شغلی شود. متعهد به پیشرفت و یادگیری بیشتر باشید.

وارن بافت، یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران، تا قبل از 20 سالگی حدود 100 کتاب درباره آموزش سرمایه‌گذاری مطالعه کرده است.

کسانی که روی آموزش سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، محکوم به پرداخت بهای نادانی‌شان هستند. مانند کسانی که بدون دانش وارد بازار بورس می‌شود و ضرر می‌کنند.

برای آموزش سرمایه گذاری (از مبتدی تا پیشرفته) کلیک کنید!

4. خیال پردازی نکنید، هدف بگذارید

تا ندانید کجا هستید و به کجا می‌خواهید بروید، طی کردن مسیر بیهوده است.

مشخص کنید دارایی فعلیتان با در نظر گرفتن سرمایه نقد، وسیله نقلیه، ملک و …. چقدر است. سپس هدف مالی ماه‌ها و سال‌های آینده را در قالبت اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین کنید.

توصیه می‌کنیم هدفی که در نظر می‌گیرید واقع‌بینانه و به اندازه‌ کافی بلندپروازانه باشد تا وقتی به آن فکر می‌کنید انرژی و انگیزه بگیرید.

پس از اینکه مقدار کافی پول پس‌انداز کردید، یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری شما می‌تواند خرید سهام باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه گذاری در بورس؛ هر آنچه که باید بدانید!

5. پول نقد زیادی حمل نکنید

اگر برای پس‌انداز کردن با مشکل ولخرجی مواجهید و هر ماه برای پول‌های زیادی که هدر می‌دهید، اگر کنترل مخارج از دستتان خارج شده، ساده‌ترین راهکار این است که به اندازه نیاز روزمره پول حمل کنید.

این قانون شامل کارت‌های بانکی هم می‌شود. لازم نیست همیشه کارت بانکی با مبلغ بالا همراهتان باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت سرمایه گذاری و پس‌انداز کردن چیست؟

6. برای پس انداز ولخرجی نکنید

دلایل خرج کردن پولتان را پیدا کنید. اگر دلیل آن دوستانتان هستند رابطه خود را مدیریت کنید. ل

ازم نیست روابط خود را محدود کنید اما با آن‌ها در مکان‌هایی قرار بگذارید که امکان ولخرجی کمتر است. یک مرکز خرید و یا یک رستوران گران‌قیمت محل مناسبی برای قرار گذاشتن با ولخرج‌ها نیست.

اگر بیشتر برای غذا و تفریح خرج می‌کنید، برای آن‌ها سقف مشخصی بگذارید. لازم نیست خیلی سختگیر باشید فقط متعادل زندگی کنید.

اگر وسوسه خرید کالاهای برندهای معروف را دارید به‌جای خرید آن‌ها سراغ کالاهای باکیفیت و با قیمت مناسب بروید. لزوما هر کالای گرانی باارزش و باکیفیت نیست.  فرمول پس انداز در درجه اول با کاهش هزینه‌ها گره خورده است.

پس انداز

7. دلیل داشته باشید

برای هر خرجی دلیل داشته باشید.

هر وقت می‌خواهید برای هر کاری پولی خرج کنید اول از خودتان سؤال کنید چرا دارم این پول را خرج می‌کنم و در مقابلش چه چیزی به دست می‌آورم.

8. تنبلی را کنار بگذارید

برای شروع پس انداز منتظر اول ماه بعد نمانید. از همین امروز از ولخرجی دست بردارند و رویه منطقی برای خرج‌ و پس‌انداز در پیش بگیرند.

از همین امروز شروع کنید. به خودتان بگویید از امروز شروع می‌کنم، یاد می‌گیرم چطوری پول پس انداز کنم و به آن متعهد می‌مانم.

9. حساب پولتان را داشته باشید

همیشه باید بدانید که موجودی حسابتان چقدر است و جیبتان چقدر پول دارد.

بسیاری از افراد از موجودی حسابشان بی‌اطلاع ‌هستند. این امر باعث می‌شود که کنترل مخارج و درآمدها دشوار شود.

10. خرید عمده؛ یک راهکار ساده

خرید مواد مصرفی به تعداد بالا و عمده باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. علاوه بر این هر روز کالاها گران می‌شود.

خرید عمده به معنای خرید زیاد نیست بلکه به این معنی است که کالاهای مصرفی که هر روز به آن‌ها احتیاج دارید را به شکل عمده و برای مصرف چند ماه بخرید. آهسته و پیوسته پیش بروید.

همیشه پس انداز کنید هر چقدر مبلغتان کم باشد مهم نیست. مهم این است که همیشه به پس‌انداز فکر کنید و از هر مبلغی که به دست می‌آورید مبلغی هر چند اندک را کنار بگذارید. این می‌تواند بهترین راه پس انداز خانم خانه دار باشد.

11. هزینه‌های مستمر مثل بیمه و اشتراک ماهیانه

هزینه‌هایی که ماهانه یا سالیانه بابت بیمه خودرو یا منزل می‌دهید را بررسی کنید.

سعی کنید بهترین شرکت بیمه با معقول‌ترین قیمت را پیدا کنید. همچنین اشتراک‌های ماهیانه و مواردی که بابت آن‌ها به‌صورت خودکار از حساب شما پول برداشت می‌شود را شناسایی کنید و موارد غیرضروری را حذف نمایید.

پس انداز

روش‌های افزایش پس انداز

اگر درحال‌حاضر مبلغی پس انداز دارید  اما تمایل دارید این میزان را افزایش دهید راهکارهای عملی زیر را جدی بگیرید.

1. درباره عادات بدی که دارید صادق باشید

مهم‌ترین عادتی که باید پیدا کنید، روبرو شدن با واقعیت است. شاید مدتی طولانی نتوانستید پس‌انداز کنید چون پذیرش واقعیت را به تاخیر انداخته‌اید. البته شاید پذیرش آن سخت باشد.

برخی می‌گویند «من ولخرج هستم» و با این حرف تلاشی برای تغییر رفتارشان نمی‌کنند. ولخرج بودن نشان برتری و افتخار نیست. صادقانه بیندیشید و ایرادات خود را ببینید. به‌این‌ترتیب می‌توانید بگویید من با خودم صادق هستم و مسئولیت کارهایم را بر عهده می‌گیرم.

2. ذهنیتتان را درباره پس انداز تغییر دهید

وقتی کلمه “پس‌انداز” را می‌شنوید، چه چیزی در ذهنتان شکل می‌گیرد؟ آیا چون پس‌انداز خوبی دارید هیجان‌زده می‌شوید یا به‌خاطر ولخرجی‌های اخیر حس بدی می‌گیرید؟

واقعیت این است که ما داستان‌هایی سرهم می‌کنیم تا از پس‌انداز کردن فرار کنیم. برای تصمیمات احساسی‌مان در مورد خرید چیزها، دلایل منطقی می‌آوریم درحالی‌که خودمان هم می‌دانیم در حال در حال اشتباه کردنیم.

در درجه اول این ذهنیت را بشناسید.  سپس آن را تغییر دهید. بهترین راه پس انداز ماهانه شناخت ذهنیت‌های نادرست و تغییر آنهاست. این ذهنیت‌ها شخصیت شما را می‌سازند و در تصمیم‌گیری‌هایتان موثرند.

در جدیدترین روش پس انداز نیز همواره بر شناسایی ذهنیت‌هایی که رفتارساز هستند تاکید می‌شود.

3. از ابزارهای مناسب استفاده کنید

برای ثبت مخارج، هزینه‌ها و درآمدها از اپلیکیشن‌های حسابداری شخصی استفاده کنید تا دقیقا بدانید چه پولی کجا صرف شده است و درآمد و هزینه‌ها نسبت به گذشته چه تفاوتی کرده‌اند.

اگر نتوانید پولتان را به‌خوبی مدیریت کنید، پس انداز کردن سخت می‌شود.

اپلیکیشن‌های موبایلی که پیامک واریز و برداشت را به‌صورت خودکار می‌خوانند روی گوشی خود نصب کنید. به‌این‌ترتیب حتی زحمت وارد کردن اعداد را نخواهید داشت و فقط باید دسته‌بندی و شرح مناسب را برای آن تراکنش قرار دهید.

وقتی مدتی از این اپلیکیشن‌ها‌ استفاده کنید و گزارش مخارج و درآمد را ببینید، به درک درستی از وضعیت مالی‌تان خواهید رسید. متوجه می‌شوید کجا دارید بیش‌ازحد خرج می‌کنید و مدیریت آن هزینه‌ها ساده‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: حساب پس انداز ارزی چیست؟

4. روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

توسعه فردی جزیی از فرمول پس انداز است. شاید این توصیه به‌تنهایی بتواند درآمد و پولی که پس‌انداز می‌کنید را چند برابر کند.

سرمایه‌گذاری روی خودتان، یعنی اینکه یک مهارت جدید یاد بگیرید یا در حرفه‌ای که در آن هستید ماهرتر و بهتر شوید. وقتی مهارت بیشتری داشته باشید، پول بیشتری به دست می‌‌آورید. چه کسانی بیشترین درآمد را دارند؟ افرادی که مهارتشان بیشتر است!

شخصی که تکنیک‌های فروش اینترنتی را می‌شناسد، می‌تواند هر چیزی را در اینترنت بفروشد و درآمد کسب کند. یک وکیل سال‌ها درس خوانده و زحمت کشید تا مهارت بالایی به دست آورد و بابت هر پرونده میلیون‌ها تومان پول بگیرد.

یک مکانیک می‌تواند مهارت خود را با یادگیری تعمیر خودروهای خارجی بالا ببرد و بابت تعمیر خودروها پول بیشتری به دست آورد. یک کارمند می‌تواند با افزایش مهارت خود پست مدیریتی بگیرد و حقوق بیشتری دریافت کند و… بنابراین افزایش مهارت، یادگیری مداوم و رشد را دست‌کم نگیرید.

اگر بپرسید چگونه پس انداز کنیم تا پولدار شویم، در پاسخ می‌توان گفت با افزایش مهارت و دانش.

5. استراتژی 20/30/50 را به کار ببرید

پس انداز

این استراتژی به این صورت است؛ درآمد ماهانه شما هر مقداری که هست 50 درصد آن را صرف نیازهای خود کنید مواردی مثل مسکن، مواد غذایی، خدمات رفاهی، بیمه سلامت، حمل‌ونقل، پرداخت وام‌ها و مراقبت از بچه‌ها در این دسته هستند.

برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بیشتر از 30 درصد کل درآمد نباید خرج مسکن شود و حداقل 20 درصد باید برای پوشش موارد ضروری هزینه گردد.

30 درصد درآمد را صرف چیزی کنید که می‌خواهید اما ضروری هستند. مواردی مثل باشگاه، سفر، تعطیلات، سینما، خرید اشتراک، لباس‌های غیرضروری، کنسرت و همه مواردی که باعث لذت و تفریح می‌شوند در این دسته قرار می‌گیرند.

20 درصد را پس انداز و سرمایه‌گذاری کنید. توصیه می‌شود یک صندوق اضطراری داشته باشید که هزینه‌های سه تا شش ماه را پوشش دهد.

وقتی هزینه‌های غیرمنتظره مثل تعمیر ماشین یا هزینه‌های پزشکی پیش می‌آید این صندوق به شما کمک می‌کند. همچنین برای تسویه وام یا بدهی‌هایتان می‌توانید از این صندوق کمک بگیرید.

این استراتژی جدیدترین روش پس انداز نیست اما بی‌شک یک از کاربردی‌ترین‌هاست.

6. پس انداز را خودکار کنید

بسیاری از بانک‌ها خدماتی ارائه می‌کنند که به‌محض ورود پول به این حساب‌ها بخشی از آن به حساب بانکی یا شماره کارت دیگری منتقل می‌شود.

می‌توانید از این خدمات استفاده کنید تا هر بار که پولی به حسابتان می‌آید به‌صورت خودکار بخشی از آن کسر و در حساب پس‌اندازتان وارد شود. با پیشرفت تکنولوژی و امکانات جدیدترین روش پس انداز نیز تغییر می‌کند.

7. برای بلندمدت حساب پس انداز بازنشستگی داشته باشید

برای وقت پیری و بازنشستگی از حالا که جوان هستید به فکر باشید. مبلغ هرچند کمی در حد 10 درصد از پس‌اندازتان را به این حساب واریز کنید.

وقتی به مقدار قابل‌توجهی رسید آن را طوری سرمایه‌گذاری کنید که با وجود تورم از ارزش آن کاسته نشود. به‌این‌ترتیب در بلندمدت پس انداز خوبی خواهید داشت. هرقدر زوردتر شروع کنید سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.

بیشتر بخوانید: برنامه سرمایه گذاری سیستماتیک (SIP) چیست؟

سوالات متداول

ولخرجی چیست؟

ولخرجی به معنی خرج کردن بیش‌ازحد نیاز است. کسی که پول خود را بیهوده خرج می‌کند و چیزهایی را می‌خرد که ضرورتی برای آن‌ها وجود ندارد.

آیا قانون دیگری به جز 30/30/50 برای مدیریت مالی وجود دارد؟

بله قوانین مالی زیادی هستند. به‌عنوان مثال قانون 20/80 به ما می‌گوید 80 درصد درآمد شما صرف 20 درصد موارد می‌شود. با ثبت هزینه‌ها و پیدا کردن این 20 درصد نمی‌توانید محل نشت درآمد خود را بررسی کنید و جلوی آن را بگیرید.

چرا پس‌انداز کردن در بانک توصیه نمی‌شود؟

به دلیل وجود تورم در کشور ما ارزش پول نقد هر سال کمتر از سال قبل است. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود افراد پول خود را راکد و در بانک نگه ندارند بلکه آن را تبدیل به سرمایه‌ای کنند که ارزش آن در طول زمان حفظ شود.

جمع‌بندی

در دنیای کنونی پس انداز یکی از اصلی‌ترین اصولی است که افراد می‌بایست به آن پایبند باشند.

گاهی ولخرجی‌های زیاد و گاهی نداشتن مدیریت درست باعث می‌شود نتوانیم مبلغ درستی را به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری اختصاص دهیم. در گام اول باید هزینه‌ها را مدیریت کنیم و مخارج خود را تا حد معقولی کاهش دهیم. در گام بعد بهترین ابزارها برای شروع سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های آن را شناسایی نماییم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

روش بودجه بندی و پس‌انداز شخصی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

12 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سینا

سلام من 17ملیون پول دارم چه کار کنم که پولم پس انداز بشه مثلاً خرید طلا یا بانک به هر حال به نظر شما کدوم راه بهتره

اصغر

خب دانشمند مسلما با این تورمی که توی کشور ما هست پس انداز توی بانکها با خودکشی فرقی نداره . بهتره راه مطمئنتر ی انتخاب کنی … طلا بورس مسکن ….

آنیتا

سلام خسته نباشید.
من 3 و 400 تومن دارم چجوری پس اندازش کنم که برای آیندم بهتر باشه؟

milad

خرید طلا بهترین پس انداز بلندمدته

رسول

روش های خوبی بود ممنون باعث کمکتون

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام رسول عزیز ، زنده باشی.

علی شیرازی

سلام و درود
می خواستم قدری راجع به واچ لیست راهنمایی کنید. اصولا یک سهم را چه مدت باید زیرنظر داشت و مراحل تحت نظر داشتن تا خریدن و خارج شدن با سود را قدری برای دوستان و افراد تازه وارد به فضای بورس توضیح بدید. فکر می کنم آموزنده و مورد نیاز برای همه باشد. آیا می شود سهمی را با سیگنال گرفت بررسی کرد و بعد اقدام به ورود کرد؟ استفاده از فیلترنویسی چه نقشی در انتخاب سهم دارد؟
باتشکر

قاضی

خیلی برام آموزنده بود ممنون

سمراء

ممنون میشم اگر بفرمایید حداقل پولی که برای خرید سهام لازمه چقدره؟

هستی محمودی

خواهشا بیشتر در مورد سرمایه گذاری با پول کم راهنمایی کنید.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
12
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx