تفاوت سرمایه گذاری و پس‌انداز کردن چیست؟

تفاوت سرمایه گذاری و پس انداز

سرمایه گذاری و پس‌انداز کردن تفاوت‌های بنیادی با یکدیگر دارند.

این دو مفهوم، بخشی از قسمت‌های اساسی زندگی اقتصادی بسیاری از آحاد جامعه محسوب می‌شوند که برای جمع آوری پول یا افزایش آن برای رسیدن به موفقیت در زمینه‌های مختلف مالی حیاتی هستند.

در صورتی که تا به امروز برنامه خاصی برای پس‌انداز یا سرمایه گذاری نداشته‌اید، شاید الآن فرصت مناسبی باشد تا با بهینه سازی هزینه‌ها، صرفه جویی و تقسیم بندی درآمد و تکنیک‌های دیگر سعی کنید پس‌انداز کردن یا سرمایه گذاری را وارد برنامه مالی خودتان کنید.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: برنامه‌ریزی مالی چیست؟

به صورت یک قانون کلی و وجه تفاوت اصلی، پس‌انداز کردن به صورت کوتاه مدت و سرمایه گذاری به صورت بلند مدت در نظر گرفته می‌شود و در هر دو مورد ریسک بازار و نقدینگی ارتباط عکسی با هم دارند؛ یعنی هرقدر ریسک پایین‌تر باشد، نقدینگی بالاتر خواهد بود و برعکس.

پس‌انداز کردن چیست؟

پس‌انداز کردن اساساً برای خریدن چیزی، انجام کار خاصی و یا شرایط بحرانی به درد ما می‌خورد.

به صورت کلی برنامه ریزی کردن برای پس‌انداز نسبتاً آسان است چرا که ما می‌دانیم چه مبلغی لازم داریم و باید آن را ظرف چه مدتی پس‌انداز کنیم. به عنوان مثال در صورتی که بدانید برای تعطیلاتی که 6 ماه بعد می‌خواهید بروید، 12 میلیون تومان پول لازم دارید باید ماهانه مبلغ 2 میلیون تومان پس‌انداز کنید.

به صورت کلی پس‌انداز کردن در کشور‌های با اقتصادی سالم و پویا، گزینه ساده‌تری است چرا که ارزش پول حداقل در یک بازه کوتاه مدت ثابت بوده و برای انجام آن مهارت پیچیده‌ای لازم نیست.

علاوه بر این‌ها برای بیرون آوردن پول از بانک یا در صندوقی که پول را در آن پس‌انداز می‌کنید، معمولاً لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز کنیم؟

سرمایه گذاری چیست؟

آنچه که در سرمایه گذاری از اهمیت بسیاری برخوردار است، دانش کافی در زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری و هوشمندانه عمل کردن است. در صورتی که بتوانید دارایی خود را در زمینه مناسبی سرمایه گذاری کنید، می‌توانید سود خوبی کسب کنید.

دانش سرمایه گذاری
دانش کافی در سرمایه گذاری برای افراد بسیار مهم است.

در صورتی که بخواهید سرمایه گذاری کنید، باید با ابزار‌های مختلف آن به خوبی آشنا باشید و در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری‌ها برای افق دیدهای بلند مدت‌تری هستند به عنوان مثال خرید خانه در 10 الی 15 سال آینده، تأمین هزینه‌های تحصیلی فرزندان یا دوران بازنشستگی.

بیشتر بخوانید: آموزش اصول سرمایه‌گذاری برای مبتدیان

چه تفاوتی میان سرمایه گذاری و پس انداز وجود دارد؟

یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های میان سرمایه گذاری و پس‌انداز که در واقع یکی از وجه تمایز‌های اصلی آن‌ها نیز به شمار می‌رود، میزان ریسک است.

زمانی که شما پول و دارایی خود را پس‌انداز می‌کنید، آن را وارد یک حساب بانکی کرده یا به صورت نقد پیش خودتان نگه می‌دارید. در هر دو مورد ریسک از دست دادن دارایی بسیار کم است.

اما آنچه سرمایه گذاری را کمی دشوار می‌کند، ریسک آن است چرا که هر جا امکان سود کردن باشد، احتمال ضرر و زیان نیز غیر قابل انکار است. در سرمایه گذاری شما برای به دست آوردن سود ریسک می‌کنید و دارایی شما در معرض زیان قرار خواهد گرفت. البته با سرمایه گذاری در زمینه صحیح می‌توان ریسک آن را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری یا سبدگردانی؛ کدامیک بهتر است؟

قبل از انجام سرمایه گذاری یا شروع به پس‌انداز کردن باید ابتدا موقعیت و اهداف خود را سبک سنگین کنید و سپس تصمیم بگیرید که کدام استراتژی برای رسیدن به هدفی که دارید مناسب‌تر است.

انتخاب اشتباه میان سرمایه گذاری و پس‌انداز می‌تواند عواقب سنگینی داشته باشد بنابراین قبل از اقدام بررسی کردن شرایط حیاتی است.

زمانی که دارایی خود را سرمایه گذاری می‌کنیم، قصد ما آن است که از سرمایه گذاری که انجام داده‌ایم سود کسب کنیم. در حالی که هدف از پس‌انداز کردن صرفاً نگهداری دارایی در یک فضای امن برای دسترسی در زمان لزوم است.

گواهی سپرده (Certificate of deposit) یکی از بهترین ابزار‌ها برای کمک به پس‌انداز کردن است. گواهی سپرده در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و مختلف (از چند ماه گرفته تا چند سال) قابل استفاده بوده و ضمن این که خطری دارایی شما را تهدید نمی‌کند، در قبال خرید گواهی سپرده و نگهداری آن می‌توانید نسبت به سود حساب‌های بانکی کمی بیشتر سود دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: گواهی سپرده سکه؛ سرمایه گذاری در بازار سکه بدون خرید فیزیکی آن!

البته باید توجه داشت در صورتی که زودتر از موعد تعیین شده مایل باشید اوراق گواهی سپرده خود را بفروشید، باید جریمه آن را نیز بپردازید و در غالب موارد برای فروش این اوراق جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته می‌شود. موسسه‌های مالی بسیاری نسبت به اوراق گواهی سپرده اقدام می‌کنند و می‌توانید از این میان بهترین گزینه را که با شرایط شما سازگار باشد انتخاب کنید.

همبستگی بسیار مهمی میان سرمایه گذاری و پس‌انداز وجود دارد. ممکن است شما سرمایه گذار بسیار موفقی باشید اما از آنجایی که نمی‌توانید ماهیانه قسمتی از درآمد خود را پس‌انداز کنید، همیشه برای خرید چیز‌هایی که لازم دارید دچار مشکل بوده یا در شرایط بحرانی مجبور شوید قرض یا وام بگیرید.

از آن طرف نیز شما ممکن است به صورت ماهیانه مبلغ زیادی پول پس‌انداز کنید اما در طولانی مدت این پس‌انداز‌ها نمی‌توانند در دوران بازنشستگی به شما کمک کنند یا برای فرزندان‌تان مفید واقع شوند. در این جا است که اهمیت سرمایه گذاری مشخص می‌شود.

نباید از این نکته غافل بمانیم که سرمایه گذاری و پس‌انداز دو بال جدا نشدنی هستند که برای رسیدن به موفقیت در امور مالی باید یاد بگیریم که از هردوی آن‌ها در زمان درست استفاده کنیم.

تفاوت سرمایه گذاری با پس انداز
در تصویر بالا، مثال بارزی از تفاوت سرمایه‌گذاری با پس‌انداز را مشاهده می‌کنید.

چند نکته مهم!

به صورت کلی در امور مالی منظور از کوتاه مدت کمتر از 7 سال است و وقتی از لفظ بلند مدت استفاده می‌شود منظور بیش از 7 سال است.

اما در زمینه پس‌انداز کردن و سرمایه گذاری، کوتاه مدت و بلند مدت بودن بیشتر به هدف مد نظر شما بستگی دارد. قبل از این که میان سرمایه گذاری یا پس‌انداز یکی را انتخاب کنید، مشخص کنید که برنامه شما برای دارایی‌هایتان چیست و اهداف شما چقدر ریسک دارند.

و در انتها سعی کنید برای شروع پس‌انداز یا سرمایه گذاری کردن وقت را هدر ندهید. زمان مهم‌ترین فرصت شما برای پیشرفت در امور مالی است.

برای سرمایه گذاری می‌توانید با مبالغ بسیار کمی نیز شروع کنید و پس‌انداز کردن را از همین امروز تمرین کرده و تکنیک‌های مختلف آن را یاد بگیرید. قاعدتاً هرچقدر زودتر چیزی را شروع کنید، زودتر آن را یاد گرفته و می‌توانید به اهداف مالی که برای خود در نظر گرفته‌اید برسید.

بیشتر بخوانید: 5 کاری که برای رسیدن به سلامت مالی باید انجام دهید!

جمع بندی

به صورت کلی پس‌انداز و سرمایه گذاری کردن جزو مهم‌ترین ارکان زندگی اقتصادی ما است.

در صورتی که این دو به صورت صحیح و هرکدام در جای خود به کار برده شوند کمک شایانی به رشد ما در زمینه امور مالی می‌کنند.

سرمایه گذاری و پس‌انداز اگرچه تفاوت‌های بنیادینی با هم دارند اما بسیار به یکدیگر مرتبط بوده و هردو آن‌ها برای رسیدن به هدف‌های اقتصادی هر شخصی کاملاً ضروری هستند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

روش بودجه بندی و پس‌انداز شخصی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx