روت استاک (RSK)؛ قراردادهای هوشمند در شبکه بیت‌کوین!

روت استاک

با رشد موارد استفاده از بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، مقیاس‌پذیری یک ویژگی ضروری است.

در عصر رشد و توسعه امروزی، شبکه‌هایی که نتوانند خود را به‌روز نگه دارند و با تغییرات سازگار شوند محکوم به فنا خواهند بود.

طبیعتاً با افزایش علاقه کاربران به ارزهای دیجیتال، بلاک‌چین بیت‌کوین هم با محدودیت‌هایی مواجه شد و برای باقی‌ماندن در این میدان باید برای رفع آن‌ها چاره‌ای اندیشیده می‌شد.

عناوین مطلب:

همین امر سبب شد روت استاک معرفی شود. در ادامه علاوه بر معرفی پروژه RSK به بررسی تفاوت روت استاک با بیت‌کوین نیز می‌پردازیم.

بیت‌کوین چیست؟ به زبان ساده

نکات کلیدی

  •  روت استاک یک پلتفرم زنجیره‌ جانبی منبع‌باز است که قراردادهای هوشمند را میزبانی می‌کند.
  •  قراردادهای هوشمند شرایط توافق‌های بین دو طرف را بدون واسطه اجرا می‌کنند.
  • وجود یک زنجیره جانبی که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند برای سرعت‌بخشیدن به تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین و کاهش هزینه‌ها ضروری است.

روت استاک (Rootstock) چیست؟

Rootstock Platform به‌اختصار RSK، یک ماشین مجازی لایه دوم است که محدودیت‌های خاص بلاک‌چین بیت‌کوین را برطرف می‌کند.

توسعه‌دهندگان در سال 2014 به‌منظور غلبه بر زمان طولانی تأیید تراکنش و تراکم در شبکه بیت‌کوین با افزودن قراردادهای هوشمند، Rootstock را معرفی کردند.

روت استاک چیست؟

بلوک‌های موجود در بلاک‌چین بیت‌کوین به یک مگابایت محدود می‌شوند.

قراردادن یک قرارداد هوشمند در یک بلوک، ظرفیت بلاک را برای ذخیره اطلاعات تراکنش کاهش می‌دهد و سرعت شبکه را بسیار کند‌تر از آنچه هست، می‌کند.

در واقع بدون اعمال تغییرات قابل‌توجه، بلاک‌چین بیت‌کوین نمی‌تواند ویژگی‌های اضافی را بپذیرد. یک زنجیره جانبی مانند روت استاک مقیاس‌پذیری بلاک‌چین را افزایش می‌دهد.

برای این کار RSK امکان تکمیل‌شدن وظایف جانبی را در یک بلاک‌چین ثانویه فراهم می‌کند، سپس سبب می‌شود این وظایف در بلاک‌چین اولیه شناسایی شوند.

به‌عنوان‌مثال، بلاک‌چین بیت‌کوین به دلیل قدرت پردازش و زمان موردنیاز برای باز کردن یک بلوک جدید، حدود 10 دقیقه طول می‌کشد تا یک تراکنش را تأیید کند.

بیشتر بخوانید: کارمزد و مدت‌زمان تراکنش‌های بیت‌کوین چقدر است؟

یک زنجیره جانبی مانند RSK وظایف اضافی را برای کاهش زمان تراکنش انجام می‌دهد و به‌این‌ترتیب زنجیره اولیه اجازه می‌دهد تا روی استخراج و اعتبارسنجی تمرکز کند.

فرایند تأیید در روت استاک حدود 34 ثانیه طول می‌کشد که بسیار کمتر از زمان موردنیاز در بلاک‌چین بیت‌کوین است. سریع شدن فرایند تأیید، سبب می‌شود هزینه‌ها نیز کاهش یابند.

علاوه بر کاهش زمان بین شروع انتقال و اعتبارسنجی آن، نوسانات قیمت قابل‌توجهی که در طول 10 دقیقه موردنیاز برای تأیید تراکنش در بلاک‌چین بیت‌کوین رخ می‌دهند و موسوم به Slippage هستند نیز کاهش می‌یابند.

زیرا به کمک روت استاک زمان تراکنش کاهش‌یافته است.

طولانی‌بودن زمان تراکنش و لغزش می‌تواند دردسرساز باشد. اگر تا به امروز با استفاده از بیت‌کوین برای خرید چیزی پول پرداخت کرده باشید و منتظر مانده‌ باشید تا تراکنش تأیید شود، اسلیپیج را تجربه کرده‌اید.

گاهی ممکن است متوجه شوید در همین مدت‌زمان کوتاه که صبر کرده بودید قیمت بیت‌کوین ناگهان کاهش‌یافته و برای پرداخت هزینه، به‌اندازه کافی در کیف پول خود بیت‌کوین ندارید، درحالی‌که روت استاک می‌تواند این مشکل را تا حدود زیادی حل کند.

بیشتر بخوانید: دلیل تأییدنشدن تراکنش بیت‌کوین چیست؟

روت استاک چه تفاوتی با بیت‌کوین دارد؟

 روت استاک، برخلاف بیت‌کوین یک ارز دیجیتال یا روشی برای پرداخت نیست، بلکه لایه‌ای است که در پس‌زمینه کار می‌کند تا از طریق استخراج ادغام شده، تراکنش‌ها را بسیار سریع‌تر تأیید کند.

زنجیره آن بلوک‌ها را تأیید می‌کند و آن‌ها را به زنجیره بیت‌کوین ارسال می‌کند.

RSK همچنین به توسعه‌دهندگان برنامه‌های مالی غیرمتمرکز اجازه می‌دهد تا پروتکل‌های DeFi یا NFT و سایر دارایی‌های دیجیتال را با استفاده از بلاک‌چین بیت‌کوین ایجاد کنند.

این امر بیت‌کوین را قادر می‌سازد تا به یک اکوسیستم ارز دیجیتال شبیه اتریوم تبدیل شود.

همچنین در این اکوسیستم به استخراج‌کنندگان برای استفاده از منابع خود در جهت تأیید تراکنش‌ها و باز کردن بلوک‌های جدید، کارمزد پرداخت می‌شود.

تفاوت روت استاک با بیت‌کوین چیست؟

از زمانی که بیت‌کوین و اتریوم برای اولین‌بار معرفی شدند، کارمزدها به‌شدت افزایش‌یافته است، بنابراین رویکرد نوآورانه RSK برای کاهش این کارمزدها مؤثر است.

هزینه‌های روت استاک بسیار کمتر از بیت‌کوین و اتریوم است و یکی از مزیت‌های مهم RSK محسوب می‌شود.

یکی دیگر از جنبه‌های برجسته روت استاک تمرکز آن بر امنیت است.

به‌عنوان‌مثال از پاداش‌های پولی استفاده می‌کند و به توسعه‌دهندگان و متخصصان امنیتی کمک کند تا به شناسایی آسیب‌پذیری‌ها کمک کنند و سیستم بتواند امنیت کلی را برای ذی‌نفعان بهبود بخشد.

سؤالات متداول

روت استاک (RSK) چیست؟

Rootstock Platform به‌اختصار RSK، یک ماشین مجازی لایه دوم است که محدودیت‌های خاص بلاک‌چین بیت‌کوین را برطرف می‌کند.

روت استاک چه تفاوتی با بیت‌کوین دارد؟

 روت استاک، برخلاف بیت‌کوین یک ارز دیجیتال یا روشی برای پرداخت نیست، بلکه لایه‌ای است که در پس‌زمینه کار می‌کند تا از طریق استخراج ادغام شده، تراکنش‌ها را بسیار سریع‌تر تأیید کند.

مزیت‌های روت استاک چیست؟

روت استاک علاوه بر سرعت‌بخشیدن به تراکنش‌ها و افزایش مقیاس‌پذیری، امنیت را بهبود می‌بخشد و هزینه‌ها را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

بلاک‌چین بیت‌کوین برای حل‌کردن محدودیت‌های خود نیازمند روت استاک است تا بتواند همچنان در بازار سرمایه‌گذاری محبوب باقی بماند.

روت استاک یک بلاک‌چین لایه دوم است و محدودیت‌هایی نظیر مقیاس‌پذیری، هزینه‌های بالا و کندی تأیید تراکنش‌ها را بهبود می‌بخشد.

در این مقاله به طور کامل روت استاک را شرح داده و تفاوت آن را با بیت‌کوین مورد بررسی قرار دادیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx