دلیل تأییدنشدن تراکنش بیت‌کوین چیست؟

تراکنش بیت کوین

یکی از مسائلی که اغلب باعث نگرانی کاربران شبکه بیت‌کوین می‌شود، تأییدنشدن تراکنش‌ها در این شبکه است. بنابراین، اگر با برخی دلایل تأییدنشدن تراکنش بیت‌کوین آشنا شویم، راحت‌تر می‌توانیم وضعیت یک تراکنش تأییدنشده را مدیریت کنیم. در این راستا، به چند مورد از اصلی‌ترین پرسش‌ها در خصوص اعتبارسنجی تراکنش‌های بیت‌کوین پاسخ می‌دهیم و راهکارهایی برای رفع مشکلات مربوطه پیشنهاد می‌کنیم.

1. کارمزد تراکنش بیت‌کوین چیست؟

کارمزد تراکنش به‌عنوان تفاوت بین مقدار بیت‌کوین ارسال‌شده و دریافتی محاسبه می‌شود.

روی کاغذ، کارمزد تراکنش‌ نشان می‌دهد که کاربر ترجیح می‌دهد تراکنشش با چه سرعتی روی بلاک‌چین تأیید شود. هنگامی‌که ماینر یک بلاک جدید را در بلاک‌چین تأیید می‌کند، در واقع تمام تراکنش‌های موجود در آن را تأیید کرده است.

عناوین مطلب:

یک ماینر کارمزدهای تراکنش و پاداش بلاک مربوط به یک بلاک جدید را پس از اعتبارسنجی آن دریافت می‌کند. نرخ هش (hash rate) با هر هاوینگ بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند. کاهش نرخ هش هزینه استخراج بلاک‌های جدید را افزایش و در عین حال پاداش بلاک را کاهش می‌دهد.

از آنجا که اعتبارسنجی بلاک‌های جدید مستلزم کار محاسباتی و انرژی زیادی است، استخراج‌کنندگان تمایل دارند با افزایش کارمزد تراکنش، به اعتبارسنجی بلاک‌های جدید ادامه دهند. حفظ امنیت شبکه مستلزم حفظ ماینرها در بازار است و کارمزد تراکنش نقش مهمی در انگیزه‌دادن به ماینرها ایفا می‌کند.

2. کارمزد تراکنش چگونه تعیین می‌شود؟

هزینه‌های تراکنش بر اساس حجم داده تراکنش و تراکم شبکه محاسبه می‌شود.

از آنجا که یک بلاک فقط می‌تواند 4 مگابایت داده را در خود جای دهد، تعداد تراکنش‌هایی که می‌توانند در یک بلاک اجرا شوند محدود است. بنابراین، برای یک تراکنش بزرگ‌تر به داده‌های بلاک بیشتری نیاز است. در نتیجه، تراکنش‌های مهم‌تر معمولاً برای  هر بایت، هزینه اخذ می‌کنند.

هنگامی که از کیف پول بیت‌کوین برای ارسال تراکنش استفاده می‌کنید، این کیف پول معمولاً گزینه‌ای برای انتخاب نرخ کارمزد بیت‌کوین در اختیار شما قرار می‌دهد. این هزینه بر حسب ساتوشی به ازای هر واحد داده تعیین می‌شود (در یک بیت‌کوین 100,000,000 ساتوشی وجود دارد) که توسط تراکنش شما در بلاک‌چین مصرف می‌شود و به اختصار ساتوشی بر بایت (sat/byte) نامیده می‌شود. سپس این نرخ در اندازه تراکنش شما ضرب می‌شود تا کل کارمزدی که می‌پردازید به دست آید.

اگر می‌خواهید تراکنش شما فوراً تأیید شود، نرخ کارمزد بهینه شما ممکن است بسیار متفاوت باشد. اگر برایتان مهم نیست که منتظر بمانید، صرف 2 ساتوشی بر بایت معمولاً به شما این امکان را می‌دهد که تراکنش خود را ظرف یک روز یا یک هفته تأیید کنید.

کارمزد تراکنش همچنین نشان‌دهنده سرعتی است که کاربر می‌خواهد تراکنش را تأیید کند. هنگامی‌که یک کاربر تراکنشی را آغاز می‌کند، تراکنش وارد مِم‌پول (mempool) می‌شود تا پس از اعتبارسنجی در بلاک جای بگیرد. مِم‌پول به مجموعه تراکنش‌هایی گفته می‌شود که هنوز در بلاک‌چین قرار نگرفته‌اند و در حافظه ناپایدار بلاک‌چین ذخیره شده‌اند.

mempool
مِم‌پول صف انتظار تراکنش‌های بیت‌کوین است.

ماینرها انتخاب می‌کنند که کدام تراکنش‌ها باید اعتبارسنجی و در بلاک گنجانده شوند. تراکنش‌های معوقه‌ای که منتظر اعتبارسنجی هستند، طبق انگیزه (پاداشی) که برای ماینرها به همراه دارند، اعتبارسنجی می‌شوند. اکثر ماینرها تراکنش‌هایی را هدف قرار می‌دهند که نسبت کارمزد به بایت بالا داشته باشند. هنگامی‌که تراکنش‌های شبکه شروع به کاهش می‌کنند، کارمزد تراکنش‌ کمتر می‌شود.

صرافی‌های بیت‌کوین که خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کنند، کارمزد خود را به دو صورت محاسبه می‌کنند: یا کارمزد ثابت برای هر تراکنش یا درصدی از حجم کل تراکنش طی 30 روز گذشته. صرافی‌ها از ساختار کارمزد طبقه‌بندی‌شده استفاده می‌کنند که بسته به حجم کل دلار معامله‌شده در هر دو شرایط تغییر پیدا می‌کند.

ترتیب کارمزد برای تشویق معامله‌گرها به‌شکلی طراحی شده است که معامله‌گرها را به انجام معاملات مکرر تشویق کند. در نتیجه، هزینه‌ تراکنش‌ها با ارزش و تکرار بالا کمتر و کارمزد تراکنش‌های کوچکتر اغلب بیشتر هستند.

3. تراکنش بیت‌کوین چقدر طول می‌کشد؟

میانگین زمان تأیید یا وضعیت تراکنش بیت‌کوین تحت تأثیر عواملی مانند کل فعالیت شبکه، نرخ هش و کارمزد تراکنش است.

میانگین زمان تأیید برای پرداخت بیت‌کوین در شبکه بیت‌کوین حدود 10 دقیقه است. از طرف دیگر زمان تأیید تراکنش بیت‌کوین می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اگر شبکه بیت‌کوین بار بیش از حد داشته باشد، تراکنش‌های معوقه در مِم‌پول وجود خواهند داشت. برای اینکه تراکنش‌ها سریع‌تر انجام شوند، کاربران باید هزینه‌ تراکنش بیشتری بپردازند. این اتفاق در آوریل 2021 رخ داد که میانگین کارمزد تراکنش بیت‌کوین 58 دلار (بیش از یک میلیون و 700 هزار تومان) بود!

با این حال، میانگین هزینه تراکنش بیت‌کوین در نوامبر 2021 تا 57.97 درصد کاهش پیدا کرد و از 4.40 دلار به 1.80 دلار رسید. ممکن است چند عامل در این کاهش کارمزد نقش داشته باشد. ممکن است رشد سریع شبکه لایتنینگ بیت‌کوین که اجازه می‌دهد تراکنش‌ها خارج از بلاک‌چین انجام شوند، به‌عنوان یک کاتالیزور عمل کرده باشد.

کاهش هزینه‌ها می‌تواند با ازدست‌دادن علاقه استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به پردازش تراکنش‌ها مرتبط باشد. در نتیجه، دشواری استخراج کاهش پیدا می‌کند.

تراکم‌زدایی از مِم‌پول، که مجموعه‌ای از تمام تراکنش‌های معلق پیش از تأیید آنهاست، دلیل محتمل دیگری برای کاهش هزینه تراکنش است. هنگامی‌که یک تراکنش را به شبکه بیت‌کوین ارسال می‌کنید، تا زمانی‌ که تأیید شود در مِم‌پول می‌ماند. از آنجا که اندازه هر بلاک بیت‌کوین به 1 مگابایت محدود می‌شود، یک مجموعه بزرگ می‌تواند ماینرها را تشویق کند تا تراکنش‌های سودآورتر را در اولویت قرار دهند.

4. چگونه زمان تراکنش بیت‌کوین را بررسی کنیم؟

بلاک‌چین داتکام (Blockchain.com) و استاتیستا (Statista) دو منبع عالی برای تخمین میانگین زمان لازم برای تکمیل تراکنش یا انتقال بیت‌کوین هستند.

همچنین می‌توانید در مورد کارمزد تراکنش‌هایی که باید در بلاک بگنجانید، که معمولاً در قالب ساتوشی محاسبه می‌شوند، مشاوره دریافت کنید. اگر کارمزد کمتری بپردازید، ممکن است پرداخت شما در لیست طولانی تراکنش‌های تأییدنشده قرار گیرد. با این حال، نباید خیلی نگران باشید زیرا اگر شبکه بیت‌کوین آرام‌تر و سر ماینرها خلوت‌تر شود، پردازش تراکنش شما هم انجام خواهد شد.

5. چگونه سرعت تراکنش‌های بیت‌کوین را افزایش دهیم؟

به غیر از افزایش کارمزد تراکنش برای در اولویت قرار گرفتن، استراتژی دیگر برای سرعت‌بخشیدن به تراکنش بیت‌کوین ارسال آن در ساعاتی غیر از زمان اوج مصرف وجود دارد. نمودار اندازه مم‌پول در مرورگر بلاک‌چین داتکام نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌های تأییدنشده چه زمانی به کمترین حد خود رسیده است.

fee
میزان کارمزد بیت‌کوین نقشی اساسی در تأییدشدن آن ایفا می‌کند.

بیت‌کوین نیترو (BTC Nitro) یک شتاب‌دهنده تراکنش بیت‌کوین است که به شما کمک می‌کند با کاهش زمان تأیید، سرعت تراکنش‌های بیت‌کوین را هم کاهش دهید. بیت‌کوین نیترو تراکنش شما را در چندین نود بیت‌کوین در سرتاسر شبکه بازنشر میکند، آن را دوباره در صف قرار می‌دهد و به ماینرها یادآوری می‌کند که تراکنش برای پردازش آماده است. 

علاوه بر موارد فوق، بیت‌اکسلریت (BitAccelerate) هم یک شتاب‌دهنده رایگان تراکنش‌های بیت‌کوین است که به شما امکان می‌دهد تأییدیه‌های سریع‌تری را برای تراکنش‌های تأییدنشده دریافت کنید. فقط شناسه تراکنش بیت‌کوین (TXID) را وارد و کلمه «Accelerate» را انتخاب کنید. این تراکنش از طریق ده نود بیت‌کوین و با استفاده از سرویس آنها منتقل می‌شود.

هنگامی‌که بسیاری از کاربران از بیت‌کوین استفاده می‌کنند، اندازه بلاک به سقف خود نزدیک و در نتیجه شبکه بیت‌کوین شلوغ می‌شود. در نتیجه، در زمانی‌که تأیید تراکنش بیت‌کوین دریافت می‌شود، برخی از تراکنش‌ها متوقف می‌شوند. این کاربران بیت‌کوین باید هزینه‌های استخراج بالاتری بپردازند و/یا از تراکنش‌های سگویت برای سرعت بخشیدن به فرآیند پردازش استفاده کنند.

جایگزینی برای معامله با تراکنش بیت‌کوین معلق شما وجود دارد. تا زمانی که تراکنش «گیرافتاده» شما تأیید شود، آن را هر شش ساعت یک‌بار دوباره ارسال کنید. می‌توانید تراکنش‌های بیت‌کوین را تأیید یا ردیابی کنید؛ به‌عبارت دیگر، ببینید آیا تراکنش شما مرتباً با استفاده از سرویس BitAccelerate تأیید شده است یا خیر. در صورت تأیید یا نیاز به بازپخش تراکنش، سیستم به شما اطلاع خواهد داد.

6. چگونه تراکنش‌های تأییدنشده بیت‌کوین را به تأیید برسانم یا بازیابی کنم؟

یک تراکنش تأییدنشده بیت‌کوین را می‌توان به دو طریق حل کرد: با استفاده از «پروتکل RBF» یا همان پروتکل تغییر کارمزد یا «تراکنش دوبار خرج‌کردن با کارمزد بالا».

تراکنش بیت‌کوین پس از تأیید قابل‌برگشت نیست. اما آیا می‌توانید تراکنش‌های تأییدنشده بیت‌کوین را لغو کنید؟ بله، اگر بلاک‌چین تراکنش بیت‌کوین را در عرض 24 ساعت تأیید نکند، تراکنش‌های تأییدنشده بیت‌کوین را می‌توان لغو کرد. تا زمانی که حداقل سه ماینر هر تراکنش را از طریق فرآیند استخراج تأیید نکنند، تراکنش تأییدنشده در نظر گرفته می‌شود. اگر در این مدت تأییدی دریافت نکردید، می‌توانید تراکنش خود را لغو کنید.

شما می‌توانید یک تراکنش بیت‌کوین را برای بار دوم با استفاده از پروتکل RBF (تغییر کارمزد) با کارمزد بیشتر به کل شبکه ارسال کنید. در نتیجه، ماینرها می‌توانند تراکنش را با سرعت بیشتری انتخاب کنند، یعنی تراکنش‌های قبلی را لغو و تراکنش جدیدی را شروع کنند.

از سوی دیگر، کیف پول بیت‌کوین شما ممکن است از پروتکل RBF پشتیبانی نکند. در نتیجه، ابتدا بررسی کنید که آیا کیف پولتان این گزینه را در اختیارتان قرار می‌دهد یا خیر. هنگام ارسال بیت‌کوین، می‌توانید این گزینه را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که در صورت لزوم می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر کیف پول شما از پروتکل RBF پشتیبانی نمی‌کند، به جای آن از گزینه دوباره خرج‌کردن استفاده کنید. یعنی یک تراکنش جدید با مبلغ مشابه ایجاد کنید. این بدان معناست که شما باید تراکنش بیت‌کوین خود را برای بار دوم ارسال کنید، این بار با کارمزد بیشتر. ماینرها در اکثر مواقع تراکنش جدید را می‌پذیرند و تراکنش قبلی را برمی‌گردانند.

7. اگر بیت‌کوین را به آدرس اتریوم بفرستید چه اتفاقی می‌افتد؟

از نظر فنی، شما نمی‌توانید بیت‌کوین یا اتر (ETH) را از کیف پول بیت‌کوین به کیف پول اتریوم ارسال کنید. اگر بخواهید بیت‌کوین به کیف پول اتریوم یا اتریوم به کیف پول بیت‌کوین ارسال کنید، اکثر کیف پول‌ها به شما هشدار می‌دهند.

بیت‌کوینی که به کیف پول‌های اتریوم منتقل می‌شود، اغلب گم می‌شود و قابل‌بازیابی نیست. قبل از ارسال بیت‌کوین، اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری، مطمئن شوید که آدرس مقصد صحیح است. در غیر این صورت، ممکن است دارایی خود را از دست بدهید.

توجه داشته باشید که پرداخت ممکن است در شرایط غیرعادی هم تأیید شود، مانند هنگام ارسال بیت‌کوین به کیف پول لایت کوین. آدرس کیف پول این دو کوین اغلب با عدد “3” شروع می‌شود. در این صورت، کیف پول شما ممکن است آن را به عنوان یک پرداخت قانونی بپذیرد. با این حال، پرداخت‌ها به دلیل آدرس اشتباه از بین می‌رود.

سخن پایانی

در این مطلب، با شرایط لازم برای تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین آشنا شدیم و چند راهکار برای اعتبارسنجی سریع‌تر تراکنش‌ها معرفی کردیم. استفاده از پروتکل RBF یا همان امکان تغییر کارمزد و همچنین دوباره خرج‌کردن یک تراکنش می‌توانند راه را برای گنجاندن تراکنشتان در بلاک بعدی هموارتر کنند.

در مجموع، بهتر است زمانی را برای ارسال تراکنش بیت‌کوین خود انتخاب کنید که شبکه دچار تراکم نباشد و همچنین، به‌هنگام ارسال به جزئیات دقیق تراکنش، آدرس ارسال‌شده و همچنین کارمزدی که تعیین می‌کنید، توجه داشته باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بررسی تراکنش‌های ارز دیجیتال + اکسپلورر بلاک‌چین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx