کریگ رایت؛ در آرزوی ساتوشی ناکاموتو بودن!

کریگ رایت

یکی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های حوزه کریپتوکارنسی، «کریگ استیون رایت» یا به اختصار (Craig Wright)، تاجر استرالیایی است. دلیل شهرت او این است که بارها ادعا کرده، خالق بیت‌کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو است.

او گفته که به همراه دوستش دیو رایت که کارشناس امنیت کامپیوتر است، بیت‌کوین را راه‌اندازی کرد. برخی افراد نظیر گاوین اندرسن نیز از او حمایت کردند و متقاعد شدند او ناکاموتو است.

اما اسناد و مدارکی که او برای اثبات ادعای خود ارائه داد، کافی نبود و باعث شد آن‌قدر جایگاهش در اذهان عمومی تنزل پیدا کند که به او لقب «فیک توشی» را دادند.

عناوین مطلب:

بااین‌حال «کریگ رایت» اتفاقاتی را در زندگی‌اش تجربه کرده که نشان می‌دهد او علاقه دارد همیشه در مرکز توجه مردم باشد. او درنهایت در سال 2021 ادعای خود را پس گرفت.

نکات کلیدی

  • کریگ رایت شخصی است که ادعا کرد خالق بیت‌کوین یا همان ساتوشی ناکاموتو است و به دلیل جنجال‌هایی که در ارتباط با این موضوع ایجاد کرد در بازار کریپتوکارنسی مشهور است.
  • علی‌رغم ادعای کریگ رایت، بااینکه افراد زیادی هم از او حمایت کردند اما درنهایت بیشتر جامعه کریپتو حرف او را نپذیرفتند.
  • کریگ رایت درحال‌حاضر به‌عنوان دانشمند ارشد در شرکت nChain که روی توسعه بلاک‌چین‌ها کار می‌کند مشغول به کار است.

شناخت دقیق‌تر کریگ رایت

کریگ استیون رایت در سال 1970 در شهر بریزبن استرالیا متولد شد. سال‌های اول زندگی او در هاله‌ای از ابهام است اما مشخص است که او در 17 سالگی، در سال 1987 از دبیرستان در کالج پادوآ بریزبن فارغ‌التحصیل شد.

از این سن به بعد نیز اطلاعات کمی از او وجود دارد. بااین‌حال کریگر رایت در سال 2003 در دانشگاه چارلز استورت (UCS) به‌عنوان محقق و دستیار تحقیق در دانشگاه شروع به کار کرد.

سپس دو دوره آموزشی تحت عنوان «فناوری اطلاعات و ارتباطات» در سال 2006 و نیز دوره «امنیت سیستم‌های اطلاعاتی» در سال 2009 را گذراند.

موازی با آن، از سال 2005 تا 2008 در دانشگاه نورثومبریا تحصیل کرد و مدرک «حقوق در تجارت بین‌الملل» را گرفت. از سال 2006 تا 2009 نیز در دانشگاه نیوکاسل تحصیل کرد و از رشته «آمار» فارغ‌التحصیل شد.

وی ادعا کرده که مدارک دانشگاهی دیگری نظیر مدیریت بازرگانی، الهیات، مهندسی IS، مدیریت شبکه، حقوق و امور مالی نیز دارد.

کریگ رایت
او به دلیل سال‌هایی که در دانشگاه تحصیل و تدریس می‌کرده است مقالات و کتاب‌های زیادی تالیف کرده و در کنفرانس‌های متعدد در زمینه فناوری اطلاعات، امنیت، بیت‌کوین و غیره سخنرانی داشته است.

اولین کار گریک رایت

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که رایت در حوزه فناوری اطلاعات در شرکت‌های مختلفی مثل Oz Email، K-mart و بورس استرالیا کار کرده است.

همچنین او مشاور امنیتی Mahindra & Mahindra و نیز مدیر سیستم شرکت حسابداری BDO Kendall’s نیز بوده است.

بااین‌حال رایت در سال 2004، به دلیل مشکلات کارگری در دادگاه عالی نیو ساوت ولز محکوم شد و دیگر نتوانست در بخش امنیت اطلاعات کار کند.

او 28 روز در زندان بود و نهایتاً استعفا داد. دلیل جرم این بود که رایت با ارائه پیشنهادات موازی و غیرصادقانه باعث از دست رفتن مشتریان شده بود.

بااین‌حال این حکم با 250 ساعت کار عام‌المنفعه تعلیق شد. اما دوباره به آن اعتراض شد و نهایتاً در سال 2006 در دادگاه عالی استرالیا مجددا تایید گردید.

بعدها رایت در سمت مدیر ارشد یک شرکت Hotwire Preemptive Intelligence Group یا Hotwire PE مشغول به کار شد. هدف این شرکت، راه‌اندازی بانک Denariz بود که اولین بانک جهانی بیت‌کوین به حساب می‌آمد.

بااین‌حال با اداره مالیات استرالیا و سایر نهادهای نظارتی به مشکل برخورده بود.

رایت، بنیان‌گذار شرکت ارز دیجیتال DeMorgan است که ادعا می‌کرد طی مشوق‌های مالیاتی، 54 میلیون دلار از AusIndustry دریافت کرده است.

رایت در 2015 اعلام کرد ساتوشی ناکاموتو است!

پس از اینکه رایت در ایجاد بانک بیت‌کوین شکست خورد، زندگی‌اش تغییر کرد.

تیم‌های Wired y Gizmodo بعد از اینکه نتوانستند در تحقیقات مکرر خود در سال 2015 هویت ساتوشی ناکاموتو را پیدا کنند عنوان کردند که کریگ رایت همان شخص پشت این نام است. اما این ادعا بعدا تکذیب شد.

سال‌ها بعد در 2 می 2016، BBC y The Economist مقالاتی منتشر کرد که ادعا می‌کرد رایت در اولین روزهای توسعه بیت‌کوین پیام‌هایی را با استفاده از کلیدهای رمزنگاری و به‌صورت دیجیتالی امضا کرده است.

در مقاله‌ها آمده بود که کلیدهای رمزنگاری به‌کاررفته توسط رایت به بلوک‌های بیتکوینی که ساتوشی ناکاموتو ایجاد یا استخراج کرده مرتبط است.

به شکل مشکوکی، همان روز یک مقاله در وبلاگ سایت drcraigwright.net منتشر شد و کریگ رایت را به آن امضای رمزنگاری ارتباط داد.

بعدها دان کامینسکی، محقق حوزه امنیت، جف گارزیک، توسعه‌دهنده بیت‌کوین، جوردن پیرسون و لورنزو فرانسچی بیچرای شهادت دادند که کار رایت فقط و فقط یک دروغ بوده است.

آن‌ها توضیح دادند که کریگ رایت فقط از امضای ساتوشی ناکاموتو در تراکنش‌های بیت‌کوین استفاده مجدد کرده است.

قضیه به این شکل لو رفت که در طی یک ملاقات رایت با آندرسن قرار شد که رایت پیامی را در بلاک‌چین عمومی بیت‌کوین با متنی از ژان پل سارتر، فیلسوف معروف ارسال کند.

بیشتر بخوانید: تراکنش کوین بیس (Coinbase Transaction) چیست؟

اما این سند ناقص بود و با یک کلید خصوصی امضا شده بود که قرار بود از نسخه اصلی استخراج شود. به‌این‌ترتیب کامینسکی متوجه شد کلیدهای رایت از تراکنش‌های عمومی ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 استخراج‌شده است.

به دنبال این اتفاق، وعده‌های رایت مبنی بر «نمایش شواهد فوق‌العاده» به فراموشی سپرده شد و دیگر هیچ‌گاه نپذیرفت که مدارک واضحی ارائه کند که نشان دهند او ساتوشی ناکاموتو است.

او برای رسیدن به هدف خود، یک دروغ بزرگ را در دنیای کریپتو شروع کرد.

در این مرحله، مبارزه بین حقایق واقعی و واقعیت‌های تخیلی ایجاد شده توسط کریگ رایت آغاز شد. درنهایت مشخص شد کریگ رایت ساتوشی ناکاموتو نیست و او به‌عنوان یک کلاهبردار شناخته شد.

بیشتر بخوانید: ساتوشی ناکاموتو کیست؟

کریگ رایت

بااین‌حال کریگ رایت داستان دیگری را شروع کرد که در دنیای کریپتو اهمیت دارند. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نحوه تایید ادعای گریک رایت

به گفته کارشناسان، اگر رایت یکی از دو کار زیر را انجام دهد می‌تواند ثابت کند ناکاموتو است:

  • با کلید خصوصی ناکاموتو تراکنش بیت‌کوین انجام دهد.
  • با استفاده از همان کلیدها پیامی را به‌صورت رمزنگاری‌شده امضا کند.

در سال 2016 گاوین اندرسن از بنیاد بیت‌کوین با کریگ استیون رایت در لندن ملاقات کرد تا شواهدی درباره ادعای او به دست آورد.

رایت در طی این ملاقات پیامی با متن «عدد موردعلاقه گاوین 11 است» را با کلید خصوصی یکی از 50 بلاک اول استخراج‌شده بیت‌کوین، امضا کرد.

رایت پیام را روی لپ تاپ خودش امضا کرد و با یک USB که متعلق به اندرسن بود به کامپیوتر جدید انتقال داد.

پس از یک وقفه کوچک که آندرسن متوجه شد آن‌ها فراموش کرده‌اند حرف اول رایت یعنی W را اضافه کنند، این امضا توسط ترم افزار بیت‌کوین الکتروم تایید شد.

روز بعد اندرسن اعلام کرد که می‌تواند کریگ رایت را خالق بیت‌کوین بداند.

نقش کریگ رایت در خلق بیت‌کوین کش

حضور کریگ رایت در پروژه بیت‌کوین دور از ذهن است. ادعاهای او مبنی بر معرفی خودش به‌عنوان خالق بیت‌کوین مورد استقبال عمومی قرار نگرفت و حتی نتیجه برعکس داد.

او مورد خشم مردم واقع شد. اما گروهی هم داستان او را باور کردند و از فعالیت‌های او پیروی نمودند.

موضوعات کمی بودند که باعث ایجاد اختلاف و کشمکش بین طرفداران رایت و جامعه بیت‌کوین می‌شدند و یکی از آن‌ها رویدادهای مشاوره‌ای رایت با هدف حل مسئله مقیاس‌پذیری بیت‌کوین بود.

ایده افزایش یا عدم افزایش سایز بلاک بیت‌کوین باعث ایجاد اختلافاتی در جامعه آن شده بود که رایت و طرفدارانش از این موقعیت استفاده کردند.

نتیجه آن اختلافات راه‌حل‌هایی مثل تغییر اندازه بلوک و به‌کارگیری متد Replace-by-Fee (RBF) بود که باعث چنددستگی در جامعه بیت‌کوین شد.

پروژه‌هایی مثل Bitcoin Unlimited و Bitcoin XT بازتابی از این جدایی بودند که درنهایت به هاردفورک و پروژه بیت‌کوین کش (BCH) انجامید.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیت‌کوین‌کش با بیت‌کوین چیست؟

با معرفی بیت‌کوین کش، کریگ رایت به‌سرعت به سراغ آن رفت و با همان ادعای تکراری شروع به جلب‌توجه مردم کرد.

او ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است و ناکاموتو از بیت‌کوین کش که بیت‌کوین واقعی است، استفاده می‌کند.

افراد مهمی مثل راجر ور، کالوین آیر، جیهان وو که برنامه‌نویسان معروفی بودند، جان مک آفی و حتی خود گاوین اندرسن نیز به این ادعا پیوستند و از آن حمایت کردند.

تولد بیت‌کوین کش

با تولد بیت‌کوین کش، مشخص شد که هدف اولیه کریگ رایت از بین بردن توسعه بیت‌کوین بود.

برای این کار، قضیه را طوری جلوه دادند که ساتوشی ناکاموتو (که ادعا می‌شد کریگ رایت است) مسیر بیت‌کوین را رها کرده است.

بنابراین در اول اگوست، بیت‌کوین فورک شد و بیت‌کوین کش به‌عنوان یک ارز دیجیتال جدید معرفی شد.

این استراتژی کارآمد بود و رایت می‌توانست قدرتی که از کلماتش به دست آورده بود را ببیند. بنابراین در کنار کالوین آیر این ایده را که واقعا ساتوشی ناکاموتو است حفظ کرد درحالی‌که افرادی مثل راجر ور، می‌خواستند این ایده را کنار بگذارند.

کریگ رایت
این جوانه جدایی منجر به یک رویداد تأثیرگذار دیگر در دنیای کریپتوکارنسی شد و آن بیت‌کوین کش ساتوشی ویژن (BSV) بود.

معرفی بیت‌کوین کش ساتوشی ویژن (BSV)

مدت کوتاهی پس از ایجاد بیت‌کوین کش، مشکلات داخلی شروع شدند. کریگ رایت سعی کرد با قبولاندن اینکه ساتوشی ناکاموتو بهترین فرد برای رهبری است، مدیریت آن را به دست بگیرد.

این کار با واکنش کسانی مثل راجر ور روبرو شد که رایت را فریبکار خطاب کرد.

به‌این‌ترتیب اختلافات در بیت‌کوین کش بالا گرفت و همان مسیر قبلی بیت‌کوین تکرار شد. به‌این‌ترتیب بیت‌کوین کش در 15 نوامبر 2018 به دو هاردفورک بیت‌کوین کش ABC (BCH) و بیت‌کوین کش SV (BSV) تقسیم شد.

این زمان بود که کریگ رایت به آرزوی خود مبنی بر داشتن ارز دیجیتالی که در اختیار و کنترل کامل خودش باشد دست یافت.

بااین‌حال این کشمکش‌ها و اتهاماتی که به کریگ رایت وارد شد، چندان او را تحت تاثیر قرار نداد و برعکس، موجب شهرت و تبدیل شدن او به یک چهره عمومی گردید.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال بیت‌کوین اس وی (BSV) چیست؟

شواهد کلاه‌برداری و ناکاموتو نبودن کریگ رایت

این ادعا که کریگ رایت، ساتوشی ناکاموتو نیست، به‌راحتی قابل‌اثبات نبود. بلکه تحقیقات گسترده‌ای انجام شد تا درست نبودن این ادعا اثبات گردید.

حقایقی وجود داشت که پس از شهرت کریگ رایت در بین هوادارانش موجب جلب‌توجه بازرسان خصوصی و جامعه آن شد.

به‌این‌ترتیب اولین نشانه‌های دروغ و کلاه‌برداری ظاهر گردید. در ادامه یک دید نسبتا کلی درباره ادعاهای دروغ کریگ رایت به شما ارائه کرده‌ایم:

اقدام به جعل و تقلب در وبلاگ شخصی‌اش برای ایجاد باور عمومی

یکی از آزمایش‌هایی که کریگ رایت انجام داده تا نشان دهد خالق بیت‌کوین است، در وبلاگ شخصی او منتشر شده است. بااین‌حال مشخص شد که رایت، وبلاگ شخصی خود را دست‌کاری کرده تا مردم او را باور کنند.

آرشیو وبلاگ نشان می‌دهد که کریگ رایت محتوای مقاله مربوط به 26 اوت 2008 را در تاریخ 25 می 2015 تغییر داده و اصلاح کرده است.

خود آرشیو وب یک اسکرین شات از 2 ژوئن 2014 دارد که نشان می‌دهد مقاله «on cryptocurrencies» که درباره کار کردن رایت روی ارزهای دیجیتال بوده در آن زمان نگاشته  نشده است.

درواقع رایت آن زمان روی این موضوع کار نمی‌کرده و این مقاله بعدها با تاریخ قدیمی ثبت شده است.

جعل و دست‌کاری امضای دیجیتال

شاید تصور کنید جعل امضای دیجیتال غیرممکن است. البته این کار دشواری است اما امکان‌پذیر است.

کریگ رایت از ضعف‌هایی که در سیستم امضای دیجیتال وجود داشت استفاده کرد تا امضای ساتوشی ناکاموتو را جعل کرده و این باور را به وجود آورد که این شخص خود است.

اما دو بار و هر بار از روش ضعیفی دست به این کار زد. این متد شامل تغییر تاریخ و زمان کامپیوتر برای تولید امضای دیجیتالی درست شبکه سال 2008 است. آن زمان که ساتوشی ناکاموتو کارش را شروع کرد.

ساده است اگر تاریخ کامپیوتر را به سال 2008 برگردانید و یک امضای دیجیتال PGP یا GPG تولید کنید، این امضا تاریخ اشتباهی می‌گیرد و برای تولید یک امضا از تاریخ اشتباه استفاده می‌کند.

وقتی کریگ امضای جعلی خود را به شبکه بی‌بی‌سی ارائه کرد Wired and Gizmodo متحیر شدند. بااین‌حال همیشه ردپایی باقی می‌ماند و چیزهایی هست که به‌خاطر استفاده از رمزنگاری قابل جعل نیستند.

یک دانشمند کامپیوتر به نام میلبورن همه این‌ها را آشکار کرد. او نشان داد نسخه PGP ارائه شده آن امضای سال 2008 نیست بلکه جدیدتر است.

نه‌تنها شواهد انکارپذیری درباره دست‌کاری باینری امضا وجود داشت بلکه امضاهایی که کریگ رایت اطمینان می‌دهد متعلق به سال 2008 هستند از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که در نرم‌افزار OpenPGP برای آن تاریخ وجود نداشتند.

این نشان می‌دهد کریگ رایت با جعل داده‌ها، امضا را دست‌کاری کرده است.

علاوه بر آن یک راهنمای گام‌به‌گام برای ساخت مجدد امضا ارائه کرد تا واقعیت حرف‌های خود را به دنیا نشان دهد.

تعداد زیادی ایمیل‌های نادرست

یکی از اسنادی که کریگ استیون رایت ارائه می‌کرد ایمیل‌هایی بود که نشان می‌داد با هال فینی، دیو کلیمن و سایر شخصیت‌ها در حال کار روی بیت‌کوین است.

این ایمیل‌ها بررسی شدند و بسیاری از آن‌ها جعلی بودند. ایمیل‌هایی که به دامنه‌های ناموجود ارسال شده بودند یا تاریخ آن‌ها تغییر داده شده بود یا دست‌کاری‌های دیگر.

کریگ رایت
شاید بپرسید چطور می‌توان یک ایمیل را دستکاری کرد؟ این کار به‌راحتی امکان‌پذیر است و به‌همین‌دلیل ایمیل ابزار امنی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات نیست.

تراکنش‌های بیتکوینی که متعلق به شما نیستند

کریگ رایت برای اینکه ثابت کند ساتوشی ناکاموتو است ادعا کرد که یک میلیون بیت‌کوین را تحت کنترل دارد و آدرس‌های زیر را برای اثبات آن آورد:

  • 1933phfhK3ZgFQNLGSDXvqCn32k2buXY8a با حدود 110 بیت‌کوین
  • 12hRmmSda9qSSEH656zBaKEbeisH6ZhdTm با حدود 335 هزار بیت‌کوین
  • 12C9c9VQLMrLi4Ffzq2wDvwrKnUPaAaNFp با حدود 250 هزار بیت‌کوین

اما هر سه این آدرس‌ها را تیم امنیت سایبری بلاک‌چین WizSec که متخصص بیت‌کوین هستند رد کردند.

تحقیقات نشان می‌دهد این آدرس‌ها متعلق به کریگ رایت نیستند. بلکه مربوط به Mt Gox، جد مک کلاب و مارک کارپلز هستند. اما کریگ رایت توضیح شفافی درباره این تحقیقات ارائه نکرد.

مهارت‌های فنی کریگ رایت

جامعه کریپتو می‌داند که ساتوشی ناکاموتو اگر یک فرد خاص باشد، شخصی با دانش فنی بالاست. اما اگر یک گروه است پس آن‌ها تخصص زیادی در حوزه رمزنگاری، اقتصاد و تئوری بازی دارند.

بااین‌حال کریگ رایت هرگز چنین استعدادی نداشته و درواقع حتی دیو کلیمن که کریگ رایت او را دستیار خود در پروژه بیت‌کوین معرفی کرده هم به این موضوع اشاره دارد.

از مهم‌ترین ضعف‌های کریگ رایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) هیچ‌گاه برنامه‌نویسی نکرده

کریگ رایت در هیچ نقطه‌ای هیچ کدی را یادداشت نکرده است و حتی نتوانسته در توضیحات خود، درباره برنامه‌نویسی توضیح زیادی بدهد.

دانش فنی اندک او در ویدئویی که شرکت nChain منتشر کرد نیز قابل مشاهده است.

2) نداشتن گیت‌هاب و نمونه کد

کریگ رایت هیچ مخزنی در گیت‌هاب ندارد و کمکی به توسعه بیت‌کوین، بیت‌کوین کش یا SV نکرده است. به نظر می‌رسد او BSV را هم به دیگران سفارش داده و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد چالش‌های امنیتی شود.

3) تفاوت ادعای پلتفرم میزبانی برنامه‌نویسی بیت‌کوین

کریگ رایت می‌گوید که بیت‌کوین را روی مک برنامه‌نویسی کرده درحالی‌که ساتوشی ناکاموتو از ویندوز استفاده کرده است.

درواقع خود ساتوشی ناکاموتو بعدها درخواست کرد که آن را برای مک هم توسعه دهند. به‌این‌ترتیب برنامه‌ها و کتابخانه‌ها اصلی بیت‌کوین برای ویندوز بوده و از ابتدا از آن پشتیبانی می‌کرده است.

4) مبهم بودن استخراج بلوک جنسیس

کریگ رایت هیچ‌گاه درباره نحوه استخراج بلوک جنسیس بیت‌کوین توضیحی نداد.

حتی نگفت که چرا استخراج آن 6 روز طول کشیده و درباره الگوی پاتوشی که در بلوک‌های استخراج‌شده وجود دارد هم حرفی نزد. این موضوعات را فقط ساتوشی ناکاموتو می‌داند.

5) تورینگ نبودن اسکریپت بیت‌کوین

کریگ رایت بارها اعلام کرده که اسکریپت بیت‌کوین، تورینگ کامل است اما این‌طور نیست و این سند دارای چند خطای بزرگ است.

6) نداشتن دانش بلاک‌چین

توسعه بیت‌کوین کش توسط یک شرکت قراردادی به نام floweethehub انجام شد. درحقیقت این تیم گفت که رایت فاقد دانش پایه از فناوری بلاک‌چین و ریاضیات است.

7) دانش ریاضیات ضعیف

کریگ رایت سطح بسیار پایینی در ریاضیات دارد. این موضوع در مقاله‌ای درباره تحلیل SegWit که در توییتر منتشر شده کاملا مشخص است.

دلیل اهمیت این موضوع این است که دانش رمزنگاری و کریپتوکارنسی با ریاضیات پیوند عمیقی دارد.

8) درک پایین از کد بیت‌کوین

کریگ رایت عنوان کرده که درک پایینی از کد بیت‌کوین دارد و این در یک رویداد پرسش و پاسخ در اسلک به اشتراک گذاشته شد.

9) عدم شناخت جزییات فنی زیربنایی

کریگ رایت شناختی از کد اصلی بیت‌کوین، امضای دیجیتال و رمزنگاری نامتقارن ندارد. این موضوع در یک برنامه ردیت مشخص شد که او از پاسخ دادن به سوالات طفره رفت.

10) دزدی اسناد فنی

کریگ رایت در موضوع دزدی اسناد فنی به دام افتاد که یکی از آن‌ها مربوط به کیف پول اکسدوس بود که در آن، علنا محکوم شد. مشخص شد که رایت حتی برای ارائه پایان نامه خود نیز سرقت ادبی کرده است.

کریگ رایت

پرونده ایرا کلیمن بر علیه کریگ رایت

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که بر علیه کریگ رایت رخ داد پرونده حقوقی ایرا کلیمن، برادر دیو کلیمن بود که کریگ رایت گفته بود در فرآیند توسعه بیت‌کوین نقش داشت.

ایرا کلیمن در این پرونده ادعا می‌کند ثروت 500 هزاری بیت‌کوین و حقوق معنوی برادرش در دست کریگ رایت است.

این پرونده در سال 2018 ایجاد شد و رایت نتوانست ثابت کند ساتوشی ناکاموتو است. همچنین ثابت شد که او اسناد زیادی را جعل کرده است. حتی قرارداد امضا شده توسط دیو کلیمن نیز جعلی بوده است.

تحقیقات بیشتر نشان داد که قرارداد واگذاری دارایی کلیمن به کریگ رایت نیز جعلی بوده است و امضاها ساختگی هستند.

این تخلف باعث شد قاضی رای به برگرداندن 500 هزار بیت‌کوین به ایرا کلیمن بدهد. بااین‌حال بحث‌های فنی درباره نحوه دسترسی کریگ رایت به بیت‌کوین‌ها در جریان است و هنوز این تعداد بیت‌کوین پرداخت نشده است.

ادعاهای بی اساس کریگ رایت

اخیرا کریگ رایت ادعا کرد مجموعه‌ای از 20 هزار آدرس بیت‌کوین در اختیار دارد که مربوط به خود او هستند.

بااین‌حال با گذر زمان مشخص شد که این آدرس‌ها دارای تراکنش‌هایی بوده‌اند که نشان می‌دهد توسط کریگ رایت انجام نشده‌اند. این موضوع ادعای جعل اسناد از سوی رایت را تقویت می‌کند.

علاوه بر مواردی که پیش‌ازاین بیان کردیم، کریگ رایت در تز دکترای خود نیز دچار سرقت ادبی شده است.

با ثابت شدن این موضوع، مدرک دکترای او پس گرفته شد. مدارک این سرقت در توییتر و وب‌سایت مدیوم منتشر شده است.

همه مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم نشان می‌دهد کریگ رایت فرد مطمئن و قابل‌اعتمادی نیست و در موارد مکرر دست به جعل اسناد و نشر اکاذیب زده است.

سوالات متداول

کریگ رایت کیست؟

کریگ استیون رایت شخصی است که سال‌ها ادعا می‌کرد همان ساتوشی ناکاموتو خالق بیت‌کوین است. او بعدها در هاردفورک بیت‌کوین کش شرکت داشت و درنهایت بیت‌کوین SV را ایجاد کرد.

آیا کریگ رایت ساتوشی ناکاموتو است؟

گرچه در ابتدا این ادعا توانست نظرات مثبت برخی را جلب کند اما به مرور مشخص شد که او امضای ساتوشی ناکاموتو را جعل کرده و در ایمیل‌ها و توالی متن‌هایی که در وبلاگ خود می‌نوشته دست برده است. علاوه بر آن دانش فنی کافی در زمینه برنامه‌نویسی، رمزنگاری و بلاک‌چین را نداشت. به‌این‌ترتیب زمانی که ایرا کلیمن از او شکایت کرد، اسناد بسیاری به دست آمد که نشان داد او ساتوشی ناکاموتو نیست.

چرا هاردفورک بیت‌کوین کش در نهایت به ایجاد بیت‌کوین SV انجامید؟

در فرآیند مدیریت این پروژه اختلاف نظرهایی ایجاد شد و کریگ رایت، با ادعای ناکاموتو بودن می‌خواست مدیریت پروژه را در اختیار بگیرد درحالی‌که سایرین با این موضوع مخالف بودند.

جمع‌بندی

بااینکه کریگ رایت تا سال‌ها مدعی بود ساتوشی ناکاموتو است اما رفته‌رفته مردم، جوامع و رسانه‌های بیشتری متوجه نادرست بودن این ادعا شدند. در بهترین حالت می‌توان گفت قابل‌اثبات و تایید نیست.

رایت علاوه بر این،  ادعا می‌کند بیت‌کوین واقعی، بیت‌کوین SV است که حاصل هاردفورک بیت‌کوین کش بوده است.

او مدعی است که مدارک تحصیلی زیادی در رشته‌های متعدد مثل حقوق، اقتصاد، الهیات، فناوری ارتباطات، آمار و غیره دارد اما شواهد نشان می‌دهد سطح دانش فنی و شناخت او از زیرساخت‌های شبکه کافی نیست.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx