دادگاه ریپل به کجا رسید؟ آیا پرونده ریپل و SEC بسته شده است؟

دادگاه ریپل

اگر از فعالان حوزه کریپتو و ارزهای دیجیتال باشید، قطعا می‌دانید که ریپل یکی از مهمترین پروژه‌های ارز دیجیتال به شمار می‌آید.

اما این پروژه مدت‌هاست که درگیر شکایت کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) شده و با این حال همچنان به کار خود ادامه داده است.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی موضوعات مطرح شده و نتیجه دادگاه ریپل بپردازیم.

عناوین مطلب:

آشنایی مختصری با شرکت ریپل

ریپل تنها یک ارز دیجیتال نیست؛ بلکه یک شرکت بزرگ آمریکایی است که خدمات غیرمتمرکز را به بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ ارائه می‌دهد.

این موضوع باعث شده تا عده‌ای نسبت به غیرمتمرکز بودن ریپل شک و شبهه داشته باشند.

شرکت ریپل در سانفرانسیسکوی آمریکا مستقر است که با راه‌اندازی شبکه‌های مختلف بانکی و شبکه‌ای تحت عنوان ایکس رپید (xRapid)، توانسته خود را در دنیای مالی ثابت کند.

لازم به ذکر است که بنیانگذاران ریپل، برخلاف طرفداران بیت‎کوین، اعتقادی به از بین رفتن بانک‌ها ندارند و معتقدند که بانک‌ها دارای کمی و کاستی‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را از طریق خدمات مالی غیرمتمرکز حل و فصل کرد.

شرکت ریپل در سال 2011، ارز دیجیتال ریپل (XRP) را روانه بازار کریپتو کرد که در آن زمان سرمایه‌گذاران بسیاری را به سمت این پروژه جذب کرده بود.

پرونده شکایت SEC و دادگاه ریپل

در سال 2018، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، با ادعای غیرقانونی بودن ریپل، از این شرکت شکایت کرد.

براساس این شکایت، کارشناسان SEC معتقد بودند که مبلغ 1.3 میلیارد دلار توسط بنیانگذاران ریپل دریافت شده است که پشتوانه آن اوراق بهادار نیست. این موضوع دلیلی برای شروع دادگاه ریپل بود.

کریس لارسن (Chris Larsen)، مدیرعامل سابق شرکت و بردلی گارلینگ هاوس (Bradley Garlinghouse) مدیرعامل فعلی، دو نفر از کسانی بودند که کمیسیون اوراق بهادار از آن‌ها شکایت کرد.

در واقع این شکایت براساس تست هاوی (Howey Test) طرح شده که SEC برای فهمیدن اوراق بهادار بودن یک دارایی، از آن استفاده می‌کند.

در تست هاوی، یکی از فاکتورهای مهم این است که سود شرکت از تلاش شخص ثالث انجام شود و شرکت، عامل سوددهی به سرمایه‌گذاران باشد. براساس ادعای SEC، شرکت ریپل این فاکتور را رعایت نکرده است.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین و ریپل چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند؟

هاوی
تست هاوی آزمایشی است که توسط دیوان عالی کشور آمریکا و جهت تعیین صلاحیت قراردادهای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

بعد از این ماجرا؛ دادگاه ریپل و شکایت از آن نزدیک به 2 سال طول کشید و در این میان اظهارنظرهای بسیاری مطرح شد.

به عنوان مثال؛ رئیس کمیسیون اوراق بهادار، ریپل را یک مورد امنیتی دانست که البته این ادعا در سال 2020 کاملا رد شد.

شرکت ریپل هم در ادامه واکنش‎های متفاوتی از خود نشان داد؛ از جمله اینکه متوجه شد بعضی از اعضای کمیسیون، از هواداران اتریوم هستند و همین موضوع باعث شد تا علیه آن‌ها شکایت کند و درخواست مشخص شدن وضعیت مالی آن‌ها در کریپتوکارنسی را بدهد؛ که البته با درخواست ریپل نیز موافقت نشد.

با وجود مشکلات حقوقی بسیاری که برای ریپل به وجود آمد، این شرکت به فعالیت خود ادامه داده و ماجرای دادگاه ریپل همچنان ادامه دارد. به طوری که عده‌ای از فعالان کریپتو معتقدند این یک دادگاه حیثیتی بوده و سرنوشت ارزهای دیجیتال دیگر نیز به آن وابسته است.

دادگاه ریپل به کجا رسید؟

همانطور که به نظر می‌رسد؛ هر دو طرف به امید اینکه حکم مساعدی از سوی قاضی این پرونده صادر شود، پیشنهادات نهایی خود را ارائه کرده‌اند.

براساس استدلال ریپل، SEC قصد دارد XRP را بدون هیچ‌گونه قرارداد، بدون هیچ‌گونه حقوق سرمایه‌گذار و بدون هیچ‌گونه تعهد ناشر، یک “قرارداد سرمایه‌گذاری” بداند.

طبق گفته ریپل، SEC هنوز نتوانسته فروش XRP بین سال‌های 2013 و 2020 را به عنوان پیشنهادی برای یک “قرارداد سرمایه‌گذاری” و در نتیجه “نقض قوانین اوراق بهادار فدرال”، به اثبات برساند.

به این ترتیب؛ شرکت بلاک‌چینی ریپل خواهان پذیرفتن درخواست متهم و رد کردن درخواست SEC از دادگاه است.

پرونده تجدیدنظر دادگاه ریپل در تاریخ 2 دسامبر 2022 نیز این استدلال را نشان می‌دهد که در آن پاسخ ریپل به دادگاه به این صورت بوده است:

«بعد از نزدیک به 2 سال که از هجوم کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده می‌گذرد، SEC هنوز نمی‌تواند ادعایی را ثابت کند؛ نمی‌تواند توضیح دهد که دارندگان توکن XRP چگونه می‌توانند به طور معناداری از تلاش‌های ریپل انتظار سود داشته باشند.»

استوارت آلدروتی، وکیل و مشاور عمومی ریپل، در تاریخ 3 دسامبر 2022 در توییتی نوشت که پاسخ شرکت ارسال شده است.

او صراحتا اظهار داشت که “این شرکت رمزنگاری، به دفاعی که از طرف کل صنعت کریپتو انجام داده، افتخار می‌کند.” گارلینگ هاوس نیز دیدگاه آلدروتی را تکرار کرد و گفت: “شرکت ریپل قوی بود و در برابر هجوم SEC مقاومت کرد.”

جدا از اتفاقات اخیر بازار کریپتو، بخش اعظمی از تمرکز صنعت بر روی دادگاه ریپل و پرونده‌ای است که کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا علیه ریپل ترتیب داده است.

با گمانه‌زنی‌های به وجود آمده مبنی بر اینکه احتمالا طرف‌های درگیر، موضوع را حل و فصل خواهند کرد، شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد دادگاه ریپل رو به پایان است.

احتمالا حکم نهایی دادگاه ریپل، دارایی‌های دیجیتال تحت قوانین ایالات متحده و اوراق بهادار بودن آن‌ها را مشخص می‌کند.

علاوه بر این؛ می‌توان گفت که به احتمال زیاد نتیجه این پرونده، بر روند و قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر زیادی خواهد گذاشت. با توجه به شایعاتی که درباره نتیجه نهایی دادگاه ریپل وجود دارد، انتظار می‌رود که نهایتا تا مارس 2023، حکم نهایی صادر شود.

سوالات متداول

دادگاه ریپل به چه دلیلی ایجاد شد؟

در سال 2018، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، با ادعای غیرقانونی بودن ریپل، از این شرکت شکایت کرد. براساس این شکایت، کارشناسان SEC معتقد بودند که مبلغ 1.3 میلیارد دلار توسط بنیانگذاران ریپل دریافت شده است که پشتوانه آن اوراق بهادار نیست. این موضوع دلیلی برای شروع دادگاه ریپل بود.

SEC چگونه به اوراق بهادار نبودن ریپل شک کرده است؟

شکایت علیه ریپل، بر اساس تست هاوی (Howey Test) طرح شده که SEC برای فهمیدن اوراق بهادار بودن یک دارایی، از آن استفاده می‌کند. در تست هاوی، یکی از فاکتورهای مهم این است که سود شرکت از تلاش شخص ثالث انجام شود و شرکت، عامل سوددهی به سرمایه‌گذاران باشد. براساس ادعای SEC، شرکت ریپل این فاکتور را رعایت نکرده است.

در نهایت دادگاه ریپل به کجا رسید؟

پرونده تجدیدنظر دادگاه ریپل در تاریخ 2 دسامبر 2022 و با پاسخ ریپل به دادگاه مجددا به جریان افتاد. ریپل معتقد است SEC هنوز نمی‌تواند توضیح دهد که دارندگان توکن XRP چگونه می‌توانند به طور معناداری از تلاش‌های ریپل انتظار سود داشته باشند. با توجه به شایعاتی که وجود دارد، انتظار می‌رود نهایتا تا مارس 2023، حکم نهایی صادر شود.

اگر دادگاه به نفع ریپل رای صادر کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

نتیجه دادگاه، به شدت بر قیمت ارز دیجیتال ریپل تاثیرگذار و مهم است. اگر دادگاه به نفع ریپل رای دهد، قطعا این ارز پامپ شده و رشد قیمت بالایی را تجربه خواهد کرد.

سخن پایانی

شکایت کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا از ریپل موجب شد تا ارز دیجیتال ریپل، هم‌گام با سایر ارزهای دیجیتال در صعودهای بیت‌کوین رشد نکند و یک ارز دیجیتال جامانده از بازار به نظر برسد.

بسیاری از فعالان کریپتو معتقدند که دادگاه ریپل یک زورآزمایی میان دولت‌ها و ارزهای دیجیتال است که اگر در آن، SEC پیروز میدان باشد، بازار ارزهای دیجیتال دستخوش هیجانات منفی و محدودیت‌های بیشتر خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم؛ نتیجه دادگاه ریپل بر قیمت این ارز تاثیر زیادی دارد؛ به همین دلیل، وکلای ریپل در تلاشند تا نتیجه دادگاه را به نفع شرکت به پایان برسانند.

با توجه به اینکه روند دادگاه ریپل در ماه‌های اخیر تا حدودی به نفع ریپل بوده و نگاه سیاست‌گذاران آمریکایی نسبت به ارزهای دیجیتال تغییر کرده است؛ می‌توان نسبت به پیروزی ریپل در این دادگاه امیدوار بود.

در صورتی که دادگاه به نفع ریپل رای دهد، قطعاً شاهد رشد قیمت این ارز دیجیتال خواهیم بود و در صورتی که به ضرر ریپل رای صادر شود؛ احتمالا این ارز دیجیتال افت قیمت بسیار شدیدی را تجربه خواهد کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال ریپل (XRP)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx