تست هاوی (Howey Test) چیست؟ – آیا کریپتوها، اوراق بهادار هستند؟!

تست هاوی چیست

تست هاوی آزمایشی است که توسط دیوان عالی کشور آمریکا و برای تعیین صلاحیت قراردادهای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

فناوری ارزهای دیجیتال و حتی بازار وابسته به آن نقاط تاریک و روشنی زیادی دارد که هنوز هم کشف نشده‌اند.

این اتفاق به‌خاطر سن جوان این فناوری و حضور کم‌رنگ آن در اقتصاد و بانکداری جهانی است.

عناوین مطلب:

هنوز خیلی از بانک‌ها و موسسات مالی به این ارزهای دیجیتال اعتماد نکرده‌اند و سوال‌ها و چندوچون‌های زیادی درباره ماهیت آنها وجود دارد.

کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) معتقد است ارزهای دیجیتالی که توسط تست هاوی کنترل و سنجش می‌شوند اوراق بهادار هستند. درنتیجه این ارزهای دیجیتال باید تحت نظارت این سازمان و مشمول مقررات اوراق بهادار باشند.

در این مقاله نگاهی به تست هاوی (Howey Test) و کاربرد آن در ارزهای دیجیتال خواهیم انداخت. همچنین تاثیر این تست بر حرکت کلی بازار را هم بررسی می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.

تست هاوی چیست؟

تست هاوی (Howey Test)‌ روش استانداردی است که توسط دیوان عالی آمریکا استفاده می‌شود. این تست تعیین می‌کند که آیا یک معامله در واقع نمونه‌ای از قرار دارد سرمایه‌گذاری است یا خیر.

به بیان ساده‌تر، تست هاوی ارزش معامله برای شرکت‌کنندگان را مشخص می‌کند. این تست تعیین می‌کند که یک معامله‌گر دارایی خود را در یک شرکت مشترک سرمایه‌گذاری کند یا نه. همچنین نشان می‌دهد که سود این معامله فقط از تلاش مروج (تبلیغ کننده) است یا شخص ثالثی هم در کسب این سود نقش دارد.

نقطه شروع تست هاوی در سال 1946 و در یک پرونده دیوان عالی بود. در این پرونده، شرکت معروف W.J.Howey  یک مزرعه مرکبات در بخش جنوبی ایالت را به سرمایه‌گذاران خارجی فروخت.

هیچ یک از خریداران زمین‌های هاوی یک دانش و مهارت تخصصی برای مراقبت و پرورش درختان مرکبات نداشتند.

به همین دلیل هاوی و سرمایه‌گذاران بعد از انجام این معامله به توافق رسیدند که خریداران مزارع را به هاوی اجاره دهند و در عوض هاوی مرکبات مزرعه را کشت و برداشت کند تا آنها بفروشند. همچنین هاوی باید از سود فروش مرکبات به خریداران و سرمایه‌گذاران سهم پرداخت کند.

اما در نهایت هاوی موفق به انجام تعهدات خود نشد و با شکایت سرمایه‌گذاران، این پرونده به‌عنوان یک پرونده مالی به دادگاه عالی ارسال شد.

دادگاه عالی این پرونده را یک قرارداد سرمایه‌گذاری معرفی کرد. قراردادی که در نهایت آن را اوراق بهادار خواند و سپس چهار معیار اصلی برای تعیین ویژگی‌ها و تصمیم نهایی در باره این قرارداد را مشخص کرد. این قانون به‌عنوان ضابطه اصلی در تصمیم‌گیری‌های موارد مشابه، مطرح شده و تست هاوی نام گرفت.

بیشتر بخوانید: چگونه سرمایه‌گذاری بعدی خود در ارزهای دیجیتال را پیدا کنید؟

معیارهای تست هاوی

به‌طورکلی برای اینکه یک ابزار مالی به‌عنوان اوراق بهادار شناخته شود و تحت کنترل SEC قرار بگیرد، باید از این چهار معیار تبعیت کند:

  • باید یک سرمایه‌گذاری با پول باشد
  • انتظار کسب سود وجود داشته باشد
  • سرمایه‌گذاری در شرکت عمومی انجام شده باشد
  • کسب سود از طریق تلاش تبلیغ‌کننده یا شخص ثالث انجام شده باشد

سهام و اوراق بهادار بورسی نمونه آشنایی از مواردی هستند که از صافی تست هاوی عبور کرده‌‌اند! خریداران به امید سودآوری حداقلی و برابر با قیمت اولیه یک سهام فولاد در ایالات متحده را می‌خرند.

SEC چیست
کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) معتقد است ارزهای دیجیتالی که توسط تست هاوی کنترل و سنجش می‌شوند اوراق بهادار هستند.

قانون‌گذاری کمیسیون بورس و اوراق بهادار زمانی که سرمایه‌گذار تاثیری در میزان سود به‌دست‌آمده در سرمایه‌گذاری ندارد روی کار می‌آید. این قانون از سرمایه‌گذاران و دارایی‌های آن در برابر کلاهبرداران حفاظت می‌کنند.

عرضه اولین کوین یا ICO که در دنیای ارزهای دیجیتال مطرح شده است، مخاطب این قانون‌گذاری است. نکته اینجاست که توسعه‌دهندگان و حتی طراحان یک کوین همیشه شرکت‌های بزرگ و مطرح نیستند. حتی گاهی استارتاپ‌های کوچک و بعضا یک شخص در جایگاه توسعه‌دهنده اصلی کوین قرار گرفته است.

اینکه عرضه اولیه این سکه‌ها باید مقررات امنیتی قابل پیاده‌سازی‌ای داشته باشد مسئله قابل‌توجهی است. به همین دلیل از سال 2017 تا امروز، همواره این سوال و بحث وجود داشت که آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند اوراق بهادار باشند و تحت مقررات این سازمان قرار بگیرند یا خیر.

اطلاعات و روش اصلی برخی از ارزهای دیجیتال شباهت زیادی به اوراق بهادار دارند و برخی دیگر هم به هیچ عنوانی زیر پرچم این سازمان قرار نمی‌گیرند.

اعمال تست هاوی در بازار کریپتو

دهه‌های متمادی است که تست هاوی را به‌عنوان تعیین‌کننده نظارتی می‌شناسند. بااین‌وجود و در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین باعث شده تا ایراد‌ها و نقایصی به این تست وارد شود. 

همزمان با رشد فعالیت سرمایه‌گذاران در فضای کریپتو، SEC هم به ارزهای دیجیتال توجه بیشتری نشان داده است.

از نظر تست Howey نکته مهم این است که آیا سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در یک شرکت قابل پیش‌بینی مشارکت می‌کنند یا خیر. اگر پاسخ این سوال مثبت است، سود‌هایی که سرمایه‌گذاران از طریق این شرکت‌ها کسب می‌کنند به شخص سومی بستگی دارد یا خیر؟

به‌طورکلی، اگر SEC بتواند ثابت کند که یک کریپتو شامل قانون اوراق بهادار است، پیامد‌های زیادی برای آن کریپتو به وجود می‌آید. به این معنی که حتی امکان تعیین شرایط و قانونی‌بودن فروش آن کریپتو را هم تعیین می‌کند.

همچنین هر کریپتویی که به‌عنوان اوراق بهادار شناخته شود سرمایه‌گذاران آمریکایی آن باید دارایی‌های خود را در این سازمان ثبت کنند. به‌این‌ترتیب آن کریپتو دیگر به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و غیرقابل‌کنترل شناخته نمی‌شود و برعکس، کاملا تحت کنترل و متمرکز است.

اگر بخواهیم در مقام مقایسه بنشینیم و دنیای ارزهای دیجیتال را با اوضاع اصلی شرکت هاوی بررسی کنیم، تفاوت‌‌ها و تناقض‌های زیادی بین این دو وجود دارد.

برای مثال ارزهای دیجیتال شبکه‌های مستقل و توزیعی هستند که برای غیرمتمرکز‌سازی طراحی شده‌اند. همچنین طبقه‌بندی ارز رمزنگاری شده به‌عنوان یک اوراق بهادار به‌شدت مخالف اهداف سازندگان آن ارز دیجیتال است.

به همین دلایل است که SEC تمایل زیادی برای نظارت بر تراکنش‌های ارزهای دیجیتال دارد و می‌خواهد بازار و تراکنش‌های این دنیای آزاد و مستقل را تحت کنترل بگیرد.

معیارهای تشخیص پروژه‌های هاوی
پروژه‌های هاوی با چهار معیار مشخص می‌شوند.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا DAO

یک گروه از پژوهشگران آلمانی، مفهوم سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO را به وجود آوردند.

این سازمان از سال 2016 به فروش توکن‌های خود اقدام کرد. نکته جالب اینجاست که این توکن مورد حمله هکرها قرار گرفت و به همین دلیل، توسعه‌دهندگان اتریوم را مجبور به اجرای هارد فورک کرد.

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

در سال 2016، اتریوم با سرعت چشم‌گیری درحال‌رشد بود و توکن DAO یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های جدید این پلتفرم محسوب می‌شد.

در آن زمان این توکن بزرگ‌ترین جذب سرمایه را در تاریخ ارز دیجیتال انجام داد. با اینکه سال 2017، سال انفجار ICOها بود، توکن DAO در 2016 توانست بیش از 150 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

شواهد نشان می‌داد که کد DAO قابلیت هک دارد و همزمان بعضی از سرمایه‌گذاران نگرانی خود را در این باره ابراز کردند. بااین‌حال استفان توال یکی از موسسان DAO به‌صراحت اعلام کرد که سرمایه این شرکت تحت هیچ خطری نیست. این اتفاق درست مصادف با زمانی شد که هکرها توانستند 50 میلیون دلار سرقت کنند و قیمت اتریوم تقریبا 50 درصد سقوط داشت!

این موضوع باعث شد تا SEC یکبار دیگر DAO و شرایط آن را بررسی کند و این سازمان را به‌عنوان یک اوراق بهادار بداند. درواقع کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بعد از بررسی‌های خود اعلام کرد که DAO در زمان فروش توکن‌های خود دچار اشتباه شده و بایستی به‌عنوان یک اوراق بهادار ثبت‌نام می‌کرده است.

همزمان که SEC تصمیم گرفت اقدامات اجرایی علیه DAO را انجام دهد، در جولای 2017 بیانیه‌ای مبنی بر اینکه از این به بعد با تمامی ارزهای دیجیتال مشابه اوراق بهادار رفتار می‌شود، تصویب شد.

البته این ادعا و پرونده هنوز هم سرانجام مشخصی پیدا نکرده‌اند. مانند بسیاری از جوانب دنیای کریپتو، این پرونده هم هنوز نامشخص است.

SEC گزارش بیشتری راجع به این موضوع ارائه نداده و این قضیه می‌تواند به‌عمد باشد. چراکه بسیاری از صنایع، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را به‌خاطر همکاری با توسعه‌دهندگان دنیای ارزهای دیجیتال تحسین می‌کنند.

درنهایت انتشار اخبار و تصمیم‌های نهایی این پرونده باعث بدبینی نسبت به SEC خواهد شد. علاوه بر این با نبودن یک چهارچوب قانونی واحد برای همه‌ کوین‌ها، SEC می‌تواند توپ را در زمین توسعه‌دهندگان این ارزها انداخته و ثابت کند که در حقیقت در قالب یک اوراق بهادار عمل نمی‌کنند.

این کار با وجود نفع بزرگی که برای بازار دارد، مسئولیت سنگینی را برای توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال به وجود می‌آورد. سایت Coinmarketcap، به‌تنهایی، بیش از 1600 ارز دیجیتال را لیست کرده که برخی از آنها به لحاظ کاربرد مشکل داشته و  برخی حتی کلاهبرداری هستند.

آیا یک ارز دیجیتال می‌تواند اوراق بهادار باشد؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که نشان دهد یک ارز دیجیتال در دسته اوراق بهادار قرار نمی‌گیرد.

اولین و ساده‌ترین روشی که وجود دارد، ایجاد ارز دیجیتال غیرمتمرکزی است که بدون مالک اصلی است و با پول نقد برابری می‌کند.

بنابراین نگرانی خاصی درباره آزمایش هاوی وجود ندارد. بیت‌کوین کش، لایت کوین و دش از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که شامل تست هاوی نمی‌شوند و جزء ارزهای دیجیتال ایمن قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

اثبات کریپتو به عنوان اوراق بهادار
اگر SEC بتواند ثابت کند که یک کریپتو شامل قانون اوراق بهادار است، پیامد‌های زیادی برای آن کریپتو به وجود می‌آید.

همچنین اتریوم یکی دیگر از ارزهای دیجیتالی است که به‌خاطر قراردادهای هوشمند خود شناخته می‌شود. درواقع اتریوم کاربران خاص خود را دارد و دارندگان آن با انتظار کسب سود از این شرکت وارد آن نشده‌اند. از این نظر هم اتریوم یکی دیگر از بلاک‌چین‌های ایمن و مطمئنی است که شامل تست هاوی و قوانین اوراق بهادار نمی‌شود.

تیم‌های توسعه با استفاده از کاربردهای موجود در توکن و استفاده‌های آن در پلتفرم موردنظر تلاش می‌کنند تا توکن آن‌ها قابلیتی برای تبدیل‌شدن به زیرمجموعه اوراق بهادار نداشته باشد. 

برای مثال توکن بت (BAT) که بجهت ذخیره ارزش در مرورگر بریو مورداستفاده قرار می‌گیرد‌ یکی از همین توکن‌ها است.

نظرات دیوان در پرونده هاوی

دیوان عالی نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی آمریکا در پرونده هاوی به انجام معاملات واضح در این پرونده و قرارداد‌های سرمایه‌گذاری آن رای داد. همان‌طور که مشخص شد، شرکت‌های پاسخ‌دهنده چیزی بیش از هزینه منافع ساده در زمین ارائه می‌دهند.

در مورد شرکت هاوی، سرمایه‌گذاران در زمین فلوریدا این معامله را فقط به دلیل کارهایی که دیگران در این زمین انجام می‌دادند با ارزش می‌دانستند.

به‌این‌ترتیب و طبق تست هاوی، این معامله یک قرارداد سرمایه‌گذاری بود. پس معامله نیاز به ثبت‌نام داشت. در نهایت و با انجام بررسی‌های مختلف مشخص شد که شرکت هاوی با عدم انجام این کار تخلف کرده و قانون را نقص کرده است.

جمع‌بندی

تست هاوی (Howey Test) آزمایشی است که توسط دیوان عالی کشور آمریکا و برای تعیین صلاحیت معاملات خاص ایجاد می‌شود.

اگر ثابت شود که هر قرارداد یا ارز دیجیتال در چهارچوب معیارهای تست هاوی قرار دارند، آن ارز دیجیتال مشابه اوراق بهادار خواهد بود.

اوراق بهادار بودن کریپتو هم به این معنی است که تحت نظارت سازمان SEC  آمریکا و موظف به رعایت قوانین این سازمان است. به‌این‌ترتیب دیگر هویت غیرمتمرکز بودن و آزاد بودن خود را ندارد.

در یک‌کلام، با پذیرفتن و اثبات چنین قانونی برای ارزهای دیجیتال، آن ارز دیجیتال از لیست کریپتوها خارج شده و به لیست اوراق بهادار می‌پیوندد. اگرچه SEC تلاش می‌کند تا قدرت خود را بر بازار ارزهای دیجیتال و فناوری‌های بلاک‌چین اعمال کند، اما هنوز هم هیچ چیزی به قطعیت درباره این موضوع نمی‌توان گفت.

درست مثل اکثر جنبه‌‌های کریپتو، این بخش هم غیرقابل‌پیش‌بینی است و هنوز تصمیم نهایی برای این موضوع گرفته نشده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx