کارگزار ناظر کیست؟ و روش‌های تغییر آن چگونه است؟

کارگزار ناظر

کارگزار ناظر کیست؟ سهام سرمایه گذاران پس از خرید با تمام اطلاعات و جزئیات باید در اختیار یک کارگزار قرار داده شود که به آن کارگزار ناظر می‌گویند.

در واقع کارگزار ناظر، کارگزاری است که سرمایه گذار برای اولین بار سهام خود را از طریق آن خریداری کرده است.

در این مقاله بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت که کارگزار ناظر کیست و وظیفه یک کارگزار ناظر چیست؟ همچنین در ادامه به روش‌های تغییر کارگزار ناظر می‌پردازیم.

عناوین مطلب:

کارگزار ناظر کیست؟

در بازار بورس و اوراق بهادار ایران معاملات مشتریان حقیقی از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌شود.

سؤالی که بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال یافتن پاسخ آن هستند این است که کارگزار ناظر کیست و عملکرد یک کارگزار ناظر چیست؟

کارگزاری‌ها واسطه بین فروشندگان و خریداران هستند. با این حال، در سال‌های اخیر مفهوم جدیدی تحت عنوان کارگزار ناظر به قوانین بازار اضافه شده است.

کارگزار ناظر به این معناست که سهامدار، سهام خود در هر نماد معاملاتی را فقط می‌تواند توسط کارگزاری به فروش برساند که در ابتدا سهام را از آن خریده است، در غیر این صورت باید کارگزار ناظر خود را تغییر دهد.

کارگزار ناظر چه نقشی بر عهده دارد؟

با راه اندازی سامانه جدید معاملات، دارایی (asset) سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار قرار می‌گیرد که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود.

بخوانید: asset چیست؟

سهامداران می‌توانند دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی صرفاً از طریق کارگزاری ناظر خود در آن نماد معاملاتی به فروش برسانند.

مثلاً اگر کارگزار ناظر شما در نماد «مپنا» کارگزاری X باشد، شما نمی‌توانید این سهام را از طریق کارگزاری Y بفروشید و ابتدا باید به کارگزاری Y درخواست تغییر کارگزار ناظر برای نماد «مپنا» را ارسال کنید.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به هریک از کارگزاران نسبت به خرید سهام اقدام نمایند؛ بنابراین محدودیتی در تعداد کارگزاری‌های شما وجود ندارد و در صورت تمایل می‌توانید با چندین کارگزاری کار کنید.

ممکن است دارایی سهامدار در یک نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگری باشد.

سهامداران برای آگاهی از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی، می‌توانند به یکی از روش‌های زیر اقدام نماید:

  • به بخش سرویس‌های الکترونیکی سهامداران و سپس به قسمت «مشاهده کارگزار ناظر» در سایت اینترنتی شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار به نام csdiran.com مراجعه کنید.

سهامداران حقیقی با ارائه شماره ملی و سهامداران حقوقی با ارائه کد سهامداری به این سامانه، می‌توانند در هر یک از نمادهای معاملاتی که در آن سهام دارند، کارگزار ناظر خود را مشاهده نمایند.

  • سهامداران جهت آگاهی از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی که در آن سهام دارند می‌توانند با تطبیق دادن کد کارگزار خریدار یا فروشنده قید شده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده از کارگزار ناظر سهام صادره مطلع شوند.

برای این کار می‌توانند به جدول شناسایی کدهای کارگزاری به سایت csdiran مراجعه کنند.

روش‌های تغییر کارگزار ناظر چیست؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از سرمایه گذاران بورس با آن درگیر هستند این است که آیا می‌توان کارگزاری که با آن کار می‌کنیم را تغییر داده و با یک شرکت کارگزاری دیگر به خرید سهام در بورس بپردازیم؟

در جواب باید گفت که بله و این کار را می‌توانید در دو مرحله ساده انجام دهید:

  • قدم اول: در یک کارگزاری متفاوت حساب کاربری ایجاد کنید. مراحل ایجاد حساب کاربری در کارگزاری‌های مختلف ممکن است تفاوت جزئی داشته باشد.

مثلاً برخی کارگزاری‌ها کلیه اطلاعات مورد نیاز برای افتتاح حساب یا دریافت کد بورسی را به‌صورت آنلاین دریافت می‌کنند و پس از پایان مراحل کار، روش احراز هویت به شما نمایش داده می‌شود.

  • قدم دوم: درخواست تغییر کارگزار ناظر را برای سهامی که از کارگزاری قبلی خریده‌اید، به کارگزار جدید ارسال کنید. در بعضی کارگزاری‌ها می‌توانید این کار را به صورت آنلاین انجام دهید و در برخی هم لازم است به شعبه مراجعه کنید.

بهتر است مراحل انجام این کار را از کارگزاری خود پرسیده و طبق قوانین آن‌ها مراحل را دنبال کنید.

سهامداران می‌توانند جهت تغییر کارگزار خود به یکی روش‌های زیر اقدام نمایند:

به صورت حضوری

یکی از روش‌های تغییر کارگزار ناظر، مراجعه حضوری به دفترکارگزاری است که می‌خواهید ناظر سهام شما باشد.

کافیست مدارک هویتی خود را به همراه آخرین برگه‌های سهام به مهر کارگزار قبلی به دفتر کارگزاری جدید برده و درخواست خود را ثبت کنید. حدودا 24 ساعت بعد، سهام مورد نظر به کارگزاری جدید منتقل می‌شود.

به صورت آنلاین

بجز مراجعه حضوری، یک روش ساده و سریع دیگر برای تغییر کارگزار وجود دارد و آن روش آنلاین است.

برای اجرای مراحل این انتقال، کافیست به سایت کارگزاری مقصد رفته و سهام مورد نظر را انتخاب کنید، سپس روی گزینه تغییر کارگزار ناظر کلیک کنید. مراحل اجرای این کار را در تصاویر زیر مشاهده کنید.

1. وارد حساب کاربری در کارگزاری مقصد شوید:

کارگزار ناظر 1

2. از بالای صفحه، گزینه منو را انتخاب کنید:

کارگزار ناظر 2

3. از نوار باز شده، بر روی تغییر کارگزار ناظر کلیک کنید:

کارگزار ناظر 3

4. بعد از باز شدن صفحه جدید، بر روی علامت به علاوه کلیک کنید:

کارگزار ناظر 4

5. در این مرحله صفحه باز می‌شود که نحوه تغییر کارگزار ناظر را از شما می‌پرسد. اگر آخرین معامله را در این کاگزاری انجام داده‌اید، گزینه اول را انتخاب کنید:

کارگزار ناظر5

6. اگر هیچ معامله‌ای در این کارگزاری انجام نداده‌اید، گزینه دوم را انتخاب کرده و فایل مربوط به تغییر گواهی ناظر را در قسمت مربوطه آپلود کنید:

کارگزار ناظر 6 2

به صورت خروج کامل دارایی

در این روش، شما می‌توانید تمامی سهام خود را در کارگزاری اول بفروشید و بعد پول خود را دریافت کنید. سپس مجددا همان مبلغ را در کارگزاری جدید شارژ کنید تا بتوانید در روزهای آینده خرید انجام دهید.

قاعدتا این کار به صرفه نیست زیرا احتمال دارد در همان بازه زمانی که سهم را فروخته‌­اید سهم شروع به رشد کند و از رشد بازار عقب بمانید و امکان دارد متحمل زیان بشوید.

تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت

سهامداران واجد شرایط می توانند با مراجعه به سامانه معاملات سهام عدالت کارگزار مقصد، اطلاعات مورد نیاز را در سامانه درج کرده و تغییر کارگزار را انجام دهند. فرآیند جابجایی حداکثر به مدت 24 ساعت انجام می‌شود.

دارندگان این سهام با انتخاب کارگزار مورد نظر ، می توانند در آینده سبد سهام عدالت را در پرتفوی کارگزاری خود ثبت نمایند.

این نکته را مد نظر داشته باشید که سهامدارانی که بخشی از سهام خود را فروخته اند، امکان این تغییر را نخواهند داشت. در واقع تغییر کارگزار تنها برای سهامدارانی است که تاکنون سفارش فروش سهام را ثبت نکرده‌اند.

در نهایت لازم به ذکر است که تغییر کارگزار، هیچ هزینه‌ای ندارد.

سوالات متداول

کارگزار ناظر کیست؟

کارگزار ناظر یعنی سهامدار، سهام خود در هر نماد معاملاتی را فقط می‌تواند توسط کارگزاری که در ابتدا سهام را از آن خریده است، بفروشد.

نحوه تغییر کارگزار ناظر چگونه است؟

برای این کار از سه روش می‌توان اقدام کرد، یک روش مراجعه حضوری به کارگزاری‌ای که قصد دارید، روش دوم خروج دارایی از کارگزاری حال حاضر و انتقال آن به کارگزاری مورد نظر و روش سوم به صورت آنلاین که سریع‌تر، امن‌تر و آسان‌تر است. در این مقاله مراحل تغییر آنلاین را به تفصیل شرح دادیم.

تغییر کارگزار ناظر چقدر زمان می‌برد؟

در صورتی که این کار را به صورت حضوری انجام دهید، بعد از پر کردن فرم و ارائه مدارک، حداکثر ظرف مدت 24 ساعت انتقال صورت می‌گیرد. اما در صورتی که مراحل را آنلاین انجام دهید، در همان لحظه انتقال انجام می‌شود.

چگونه از کارگزار ناظر خود مطلع شویم؟

سهامداران جهت آگاهی از کارگزار ناظر می‌توانند با تطبیق دادن کد کارگزار خریدار یا فروشنده قید شده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده، از کارگزار ناظر سهام خود مطلع شوند.

سخن پایانی

در این مطلب به کارگزار ناظر و نحوه تغییر آن پرداختیم.

با راه اندازی سامانه جدید دارایی سهامداران، هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار قرار می‌گیرد و سپس می‌توان دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی از طریق کارگزار ناظر به فروش رساند.

بنابراین تغییر کارگزار ناظر از مواردی است که معمولا سهامداران درگیر آن خواهند شد. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید واقع شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کارگزاری بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

226 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد

سلام. خسته نباشید. سهام عدالت غیر مستقیم رو میشه فروخت ؟ ابان 1400 . در کارگزاری مفید

زهرا

سلام .من سهم کرازی داشتم در بورس بیمه الان تغییر ناظر زدم تو بورس بیمه زده انجام شده.ولی تو حساب مبین سرمایه ام نیمده.باید چیکار کنم.چندبار زدم ولی هنوز نیمده.

محمد

سلام . برای تغییر کارگزار ناظر باید حتما تعدادی سهم در کارگزاری جدید از همون سهم بخرید و بعد درخواست تغییر کارگزار ناظر رو بزنید . اینطوری درخواست انجام میشه

Ms

سلام خسته نباشید
من قبلا سهام خریداری کردم کارگزار خرید و فروش زده csd
الان باید چطوری انتقالش بدم به کارگزاری آگاه؟
اگه بخوام بفروشمش اصلا نیاز هست انتقالش بدم؟

پوریا

سلام من حق تقدم حکشتی رو پرداخت کردم و ایمیل هم کردم ولی در پرتفوم ثبت نشد و تغییر کارگزاری رو هم در کارگزاری مدبر آسیا زدم ولی انجام نشد برام، چیکار باید بکنم؟

الهام

سلام
بنده در دو کارگزاری عضو هستم یکی از کارگزاری ها رو قبلا فعالیت داشتم اما الان هر سهمی که خریداری میکنم اون کارگزاری فورا میبره تو حساب خودش و من برای فروش باید چند روز درگیر باشم تا تغییر کارگزارم ثبت بشه، میشه لطف بفرمایید در این مورد (عدم تغییر کارگزار ناظر بصورت خودکار) بنده را راهنمایی بفرمایید؟

بازوند

با سلام اگر از یک سهم در دوکارگزاری داشته باشی هرچه خرید کنی از همان سهم به کارگزاری اولی که اول خرید کردید انتقال داده میشه ، یا اینکه به کارگزاری بدهی داشته باشی بازهم همین قضیه تکرار میشه مثلا شما به کاگزاری آگاه بدهکارید وام گرفتید از طرفی بروید از طریق کارگزاری مفید خرید کنید بطور اتومات به کارگزاری آگاه انتقال داده میشه
یا علی

Pdrm

جناب دست شما درد نکنه از راهنمایی فقط سهامی که این بنده خدا داره سهام بانک پارسیانه سهامی عام کد بورسی هم تو اون برگش زده خب میخوام ببینم الان بخواد تو بورس باشه با سهامش باید چیکار کنه و این که اطلاعاتی بگیره ببینه چقد هست سهامش سود داده زیان داده الان فکر کنم منظور بنده رو متوجه شده باشید و این که کارگزار ناظر رو زده CSD برای تغیر کارگزار ناظر باید چیکار کنم

الهه محمد قلی نیا

دزنجان را به آگاه منتقل می کنم

مجید روشنی

سلام بنده تعدادی سهام از دو شرکت دارم که به هیچ عنوان وارد پرتفوی من نمیشه تا بتونم بفروشم ، سند هم موجود است اما هر چه زدم به در بسته زدم

مین

شما در قسمت تنظیمات نوشته تغییر ناظر اونجا میتونین نماد ی که میخواید تغییر دهید رو درج کنید بعد ثبت کنید بعد از ۴۸ ساعت تغییر میده.

یحیی

من سرمایه خریدم ۱۵ سال پیش. در سامانه ذینفعان مقابل این سهم cdsنوشته شده . میخواهم این سهم را به کارگزاری کشاورزی منتقل کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

مهین

ببخشید شما چطوری تغییر دادید ؟

فرشید

سلام من 270سهم از توسعه اذربایجان دارم میتونم به کارگزاری اگاه انتقال دهم

الهه محمد قلی نیا

دزنجان را به آگاه منتقل می کنم

مهدی اسدی

دوستان من چطوری میتونم تغییر کار گذاری ناظرو بدم

Aach

من سپاها رو از کارگزاری مبین سرمایه گرفتم بعد ۵۰۰ تومن هم از فارابی گرفتم که کل سهم هام بیاد فارابی الان نیازی هست تو فارابی تغییر کارگزار ناظر بزنم کل سهم هام میاد فارابی؟

حرف حق

سلام.برادر واقعا زحمت کشیدید.ممنون.من متوجه متن شدم ولی سهام عدالتم رو به کارگزار بانک ملی فروختم.میخواهم تا هردرصد فروخته که هیچ مابقیش میشود از دست ایشان گرفت وبه کارگزار دیگری داد یا نه باید کلا به فنا بره این اقا2هزارتونت10هزارتومان پول واریز میکنه درصورتی که من خودم 10درصد یکجا به فملی فروختم البته ازطریق همین کارگزاری برای من 60هزار تومن واریز کرده این انصافه اگر راهی هستش که تا مابقی رو نفروخته به کس دیگری انتقال بدم راهنمایی کنید .یا حداقل بگید میشه فهمید ایا این کارگزار همه10درصدرو یااون30درصد قبلی رو فروخته یانه مصلا معلوم شود بله من به این شرکت فروختم وپولش کارگزار گرفته ایا چنین چیزی میشود .بازم ممنون

محمد

سلام من 15 تغییر کارگزار ناظر دادم تایید شد ولی تو شرح حال کارگزار نوشته در حال بررسی الان من به نظرتون چه کنم

سمانه

سلام من کارگزار ناظر دارایکم انتخاب کردم ب اشتباه کارگزار حذف شد الان هرچی دوباره. میزنم خطا میده باید چیکارکنم لطفاااا راهنمایی کنید امکان برگشت هست

الهام

سلام من هم این مشکل دارم لطفا راهنمایی کنید

حشمت

سلام
خداقوت،لطفاًراهنمایی کنید.
من سهام دارا یکم از سامانه بام خریدم، خیلی وقت در کارگزاری درخواست تغییر ناظر دادم، اما در پرتفوی قابل مشاهده نیست، در پایگاه سمات، کارگزار ناظر رو CDS نوشته است.
الان برای اینکه رؤیت بشه باید چیکار کنم؟

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام حشمت عزیز ، زنده باشید.

cds به همون کارگزار ناظر دلالت داره ، درخواست تغییر کارگزاری تون تایید شده ؟ با پشتیبانی کارگزاری تون مطرح کردید ؟

محسن کیانی.

سلام.منم ی سهام از بانک دی دارم زده کارگزار ناظر cDS ولی خودم تو مفید کد بوریی گرفتم برا انتقال اون سهام باید چکار کنم.ممکون میشم راهنمایی کنید.لطفا اگه میسه با این شماره بهم اطلاع بدین ********0

علی کروشاد

عنوان CDS در قسمت کارگزار ناظر یعنی در حال حاضر کارگزاری برای این سهم انتخاب نشده است. پس شما باید برای معامله دارا یکم از طریق پنل معاملاتی کارگزاری که با آن کار می‌کنید در خواست تغییر کارگزار ناظر بدهید.توضیحات کامل در لینک زیر
***(گذاشتن لینک مقدور نیست) ***

سکوت

سلام
ضمن تشکر از زحمات شما بزرگوار .
بنده سوالی راجع به سهام عدالتم داشتم !
اینکه وقت فروش سهام عدالت از طریق بانکها گذشته .
حال باید از طریق سایت انجام داد برای کسانی که روش مستقیم راانتخاب کرده اند.
کارگزاری که من باهاش سهام معمولی میخرم میفروشم اگاه هس .برای فروش سهام عدالت به هر سایتی رفتم گف شما قبلا کارگزار ناظر تعیین کرده اید …امابنده تعیین نکرده ام .حتی سایت اگاه هم همین پیغام را داد .
لطفا راهنمایی بفرمایید .
باتشکر

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام دوست عزیز ، قربان شما

به وب سایت سمات csdiran.com می تونید مراجعه کنید و ببینید اونجا به چه صورته.

عایرضا

سلام برای مشاهده کارگزار داخل سایتی که میفرمایید ورود میکنم ولی قسمت مشاهده کارگزار ناظرو پیدا نمیکنم راهنمایی بفرمایید

سلام علیرضا عزیز ، می تونید از این لینک اطلاعات بیشتر رو کسب بفرمایید : https://www.csdiran.com/pages?page=changemonitorbroker
پایدار باشید.

سارا

من برای تغییر کارگزاری ناظر که در شهرم شعبه نداره باید چی کنم؟ برای دارا یکم باید صبا جهاد بازنشستگی باشه.

شیدا

سلام… ببخشید من سهام عدالتم رو در کارگزاری مفید و اقتصاد بیدار در دفتر پیشخوان احراز هویت کردم… یه لحظه اومدم تو سعدی که ببینم ارزشش چقدره چون بلد نبودم با اونا کار کنم.. الان مفید و اقتصاد بیدار مینویسن قبلا کارگزار ناظر تعیین شده… چطوری از سعدی انصراف بدم؟؟

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام خانم شیدا گرامی ، یکی رو که کارگزار ناظر انتخاب کنید خودکار بقیه از این سمت حذف میشن.

مرتضی

با سلام
بنده از طریق برنامه ایوا بانک ملی درخواست فروش 30 درصد سهام عدالت رو دادم ولی الان نمیدونم در کدام کارگزاری ثبت شده و وقتی میخوام از طریق سایت مربوط به سهام عدالت کارگزاری ها ثبت نام کنم پیغام میده که قبلا کارگزار ناظر تعیین شده، خود کارگزاری بانک ملی هم همین پیغام رو میده،
چطور بدونم برای سهام عدالتم، کدوم کارگزاری تعیین شده؟؟

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام مرتضی عزیز ، از طریق مراجعه به این سایت : https://www.csdiran.com

مرتضی

ممنون، یکم کلی بود، میشه بگید کدوم قسمت سایت باید برم؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
226
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx