هشدار: قبل از سرمایه‌گذاری این 8 سوال را از خودتان بپرسید

سوالات قبل از سرمایه گذاری

توصیه‌های سرمایه‌گذاری بسیار زیاد است و هیچ کمبودی از این لحاظ وجود ندارد! اعضای خانواده شما نظر می‌دهند، همینطور دوست شما که در یک نهاد مالی کار می‌کند اغلب اوقات پیشنهاداتی برای شما دارد. اینترنت نیز پر از توصیه‌ها و مقالات است که به شما می‌گوید کجا سرمایه‌گذاری کنید و کدام سرمایه گذاری سودآورتر است.

با همین این اطلاعات، چگونه تشخیص می‌دهید که یک سرمایه‌گذاری ارزش پول گذاشتن دارد یا نه؟ راه‌حل این است که کمی بدبین شوید و با پرسیدن 8 سوال زیر، پاسخ آنها را بیابید.

سوال 1 : روی چه چیزی دارید سرمایه گذاری می‌کنید؟

وقتی شخصی در حال صحبت از یک سرمایه گذاری برای شماست، در دام بدست آوردن مقدار زیادی پول افتادن راحت است. چه کسی که دوست نداشته باشد با پولی که بدست می‌آورید یک مسافرت عالی برود؟

عناوین مطلب:

اما بهتر است یک قدم به عقب بردارید و به خودتان یادآوری کنید که واقعا روی چه چیزی دارید سرمایه‌گذاری می‌کنید. زیرا هدف هرگز این نیست که حداکثر بازدهی ممکن را از سرمایه گذاری‌تان بدست آورید.

هدف شما وابسته به خودتان است. شاید بخواهید با مقدار کافی پول بازنشسته شوید به طوری که بتوانید به مسافرت بروید یا اینکه بخواهید تحصیلات شایسته‌ای برای فرزندان‌تان فراهم کنید.

هدف شما هرچه که باشد، هدف واقعی این است که یک مقدار مشخصی پول در یک تاریخ مشخص داشته باشید تا بتوانید کاری مهم در زندگی‌تان (مثل مسافرت دور دنیا یا خرید خانه یا… ) انجام دهید.

تمرکز خودتان را روی همان هدف قرار دهید و همیشه به یاد داشته باشید که هر سرمایه گذاری که شما انتخاب می‌کنید باید در راستای رسیدن به همان هدف باشد، نه چیز دیگر.

سوال 2 : چه احساسی نسبت به این سرمایه گذاری دارید؟

سرمایه گذاری هیچگاه کاملا خالی از احساسات نخواهد بود. بالا و پایین‌های زیادی در سرمایه گذاری وجود دارد و تقریبا غیرممکن در همه مراحل سرمایه گذاری کاملا خونسرد باقی بمانید.

اما شما حداکثر توانایی‌تان را به کار گیرید و زمانی که احساسات شما در اوج خود قرار دارد از گرفتن تصمیمات بزرگ سرمایه گذاری اجتناب کنید.

بنابراین همانطور که یک سرمایه گذاری خاصی را در نظر دارید، از خودتان بپرسید احساس من نسبت به این سرمایه گذاری چیست؟ آیا ترس دارید؟ هیجان زده‌اید؟ مضطرب هستید؟ گیج شده‌اید؟

هرچقدر احساسات شما قدرتمندتر باشد، به همان میزان باید صبر بیشتری در اجرایی کردن تصمیم به خرج دهید و منتظر بمانید تا ذهن شما آرام‌تر شود، به این ترتیب با یک ذهن آرام بهتر فکر می‌کنید.

سوال 3 : آیا این سرمایه گذاری را درک می‌کنید؟

ممکن است در مورد بیت‌کوین شنیده باشید و بخواهید با خرید بیت‌کوین در این ارز سرمایه گذاری کنید. ولی آیا اطلاعات کافی در مورد آن دارید؟ این ارز را درک کرده‌اید؟

این یک نکته خیلی مهم است: هرگز روی چیزی که آنرا درک نمی‌کنید سرمایه‌ گذاری نکنید.

بهترین سرمایه گذاری‌ها اغلب اوقات ساده‌ترین نوع سرمایه گذاری است. بسیاری از متخصصان در زمینه‌های مالی تمایل دارند اینطور خلاف این موضوع را شما تلقین کنند که سرمایه گذاری هرچقدر پیچیده‌تر باشد سود بیشتری دارد ولی واقعا اینگونه نیست.

سرمایه گذاری‌های پیچیده معمولا هزینه‌های بیشتری، بازدهی کمتر و عواقب ناخواسته‌ای دارند.

بنابراین سرمایه گذاری را ساده نگه دارید. اگر در کمتر از یک دقیقه نتوانید توضیح دهید که آن سرمایه گذاری چگونه انجام می‌شود باید از آن فاصله بگیرید.

سوال 4 : هزینه انجام این سرمایه گذاری چقدر است؟

هزینه، تنها عامل پیش بینی کننده برای تشخیص بازدهی آینده در یک سرمایه گذاری است. هرچقدر هزینه یک سرمایه گذاری کمتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که یک بازدهی عالی برای شما به همراه داشته باشد.

این موضوع به این معناست که شما باید هر کاری از دست‌تان بر می‌آید انجام دهید تا هزینه سرمایه گذاری‌تان را به کمترین حد ممکن برسانید.

این دلیل اول اجتناب از سرمایه گذاری‌هایی است که آنرا درک نمی‌کنید. در سرمایه‌گذاری‌های پیچیده معمولا بخش‌های زیادی درگیر هستند و این بخش‌های زیاد معمولا هزینه‌های مخفی زیادی دارند که بازدهی شما را کاهش می‌دهد.

سوال 5 : این سرمایه گذاری با سایر سرمایه گذاری‌های شما چگونه ترکیبی را تشکیل می‌دهد؟

هیچ تصمیم سرمایه گذاری نباید در انزوا انجام شود. هیچ سرمایه گذاری “خوب” یا “بد” نیست. امر مهم این است که این سرمایه گذاری چگونه با سایر سرمایه گذاری‌های شما ترکیب می‌شود و این ترکیب دارایی‌ها چگونه شما را به سمت اهداف‌تان هدایت می‌کند.

برای مثال، شاید کارفرمای شما به شما یک فرصت دهد تا سهام شرکت را با یک تخفیف بتوانید خریداری کنید. شاید در نگاه اول یک پیشنهاد عالی باشد، اما باید سایر فاکتورها را در نظر بگیرید:

این سهام چگونه تخصیص دارایی‌ها در پرتفوی شما را تحت تاثیر می‌گذارد؟
آیا خرید سهام آن شرکت، آینده مالی شما را به میزان زیادی به سرنوشت آن شرکت و کارفرما وابسته خواهد کرد؟
چه تغییراتی را باید در سایر دارایی‌هایتان انجام دهید تا تعادل ان حفظ شود؟
آیا این اصلاحات در پرتفوی (سبد دارایی‌ها) برایتان هزینه خواهد داشت؟ آیا آنها از لحاظ منطقی مشکل خواهند بود؟ آیا این تغییرات ممکن هستند؟

هدف شما نیست این که چندتا سرمایه گذاری خوب انتخاب کنید. بلکه هدف‌تان این است که یک سبد دارایی تشکیل دهید که باهمدیگر کار کنند و بتوانید به اهداف سرمایه گذاری برسید.

یک سرمایه گذاری تنها زمانی ارزشمند است که در یک پرتفوی جای بگیرد.

سوال 6 : خارج شدن از آن سرمایه گذاری چقدر آسان است؟

فروش سهام شرکتی که در بورس پذیرفته شده بسیار آسان است. تقریبا هزینه پایینی دارد و مقدار کمی نیز مالیات به آن تعلق می‌گیرد، بنابراین خارج از یک تصمیم بد بسیار آسان است و هزینه کمی دارد.

بالعکس، اگر شما یک کسب و کار کوچک (مثلا یک فروشگاه) راه‌اندازی کنید، خارج شدن از آن بسیار مشکل و هزینه‌ خواهد بود.

خارج شدن از یک سرمایه گذاری مانند بیمه عمر هزینه زیادی خواهد داشت و ضرر خواهید کرد، مگر اینکه سال‌های زیادی از شروع بیمه گذشته باشد.

شما نباید در استراتژی سرمایه گذاری‌تان تغییراتی مداوم اعمال کنید، اما از طرف دیگر نباید خودتان را در یک سرمایه گذاری گیر بیندازید. قبل از اینکه پول‌تان را در یک سرمایه گذاری گرفتار کنید، باید از خودتان بپرسید که می‌توانید به آسانی از آن خارج شوید و این خارج شدن چقدر برایتان هزینه خواهد داشت.

سوال 7 : تخصص یا انگیزه کسی که آن سرمایه گذاری را به شما پیشنهاد کرده چیست؟

همیشه و همیشه منبع توصیه‌ی سرمایه‌گذاری که دریافت کرده‌اید را در نظر بگیرید. آیا توصیه سرمایه گذاری از سمت یک دوست بوده یا از سمت خانواده خودتان؟ یا اینکه از یک نفر ناآشنا در اینترنت این نتیجه را گرفته‌اید؟

آیا این شخص هیچ تجربه واقعی دارد؟ آیا یک متخصص مالی است؟ اگر بله، آیا انگیزه‌ای از معرفی این سرمایه گذاری دارد؟

هرکسی که باشد، آیا این شخص از جزییات اهداف شخصی شما و شرایط مالی‌تان آگاه است؟ آیا می‌داند چه حساب سرمایه گذاری را در اختیار دارید و در چه جاهایی سرمایه گذاری کرده‌اید؟

افراد زیادی وجود دارند که علاقه‌مندند توصیه‌های سرمایه‌گذاری ارائه دهند. اما متاسفانه تعداد کمی وجود دارد که توصیه‌های خوب و مناسب به شما بدهد.

سوال 8 : آیا نیاز است که استراتژی فعلی سرمایه‌گذاری‌تان را تغییر دهید؟

شما سرمایه گذاری فعلی‌تان را به یک دلیل انتخاب کرده‌اید درست است؟ آیا دلایل شما تغییر کرده است؟ آیا شرایط شما عوض شده‌اند؟

آیا دلیلی وجود دارد کاری که الان انجام می‌دهید را تغییر دهید؟

اگر از ابتدا تصمیمات براساس فکر گرفته شده است، به احتمال زیاد پاسخ سوالات فوق منفی خواهد بود. استراتژی سرمایه گذاری شما احتمالا به اندازه کافی خوب است و نیازی نیست که چیز جدیدی را در نظر بگیرید.

وارن بافت برای گفتن این جمله مشهور است “رخوت همراه با تنبلی، سنگ بنای سبک سرمایه گذاری ماست”

وقتی صحبت از سرمایه گذاری می‌شود، انجام ندادن هیچ کاری اغلب بهترین حرکت ممکن است.

نتیجه گیری

8 سوال که قبل از سرمایه گذاری باید از خودتان بپرسید را با هم بررسی کردیم. در نظر داشته باشید که برای یافتن این سوالات وقت کافی اختصاص دهید و از پاسخ دادن سطحی به این سوالات خودداری کنید. امیدواریم یک سرمایه گذاری موفق و سودآور داشته باشید

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx